Gjest Føler meg plutselig helt dataubrukelig Skrevet 23. januar 2009 Skrevet 23. januar 2009 Sønnen min ropte på meg nå. Skjermen hans hadde "plutselig" fått en annen oppløsning...det var uskarp skrift og mattere farger. Stilte inn skjermoppløsningen på maks (som også var beste skjerminstiling fra fabrikk) og skrift etc. ble helt topp. Men bakgrunnsbildet er "for stort". Ser bare "brøkdelen" av det vi skal se, altså selv om skrift og farger er bra. Har prøvd å bytte til andre bakgrunnsbilder og det er det samme der, bildet blir "for stort" for skjermen. Kan ikke stille ned oppløsningen for da blir skrift etc utydelig igjen, for lyse farger ol. Hva gjøre jeg da? 0 Siter
Gjest Palene Skrevet 23. januar 2009 Skrevet 23. januar 2009 Bildene har sikkert den gamle oppløsningen. Det blir sjeldent bra å strekke eller krympe bilder til riktig oppløsning, for da kan proposjonene bli helt feil. F.eks sånn at folk blir veldig korte og fete. Kan dere ikke finne nye bilder i riktig oppløsning? Det finnes mange flotte bilder på nett. Ta et bildesøk på f.eks "desktop wallpaper". 0 Siter
Gjest Føler meg plutselig helt dataubrukelig Skrevet 23. januar 2009 Skrevet 23. januar 2009 Bildene har sikkert den gamle oppløsningen. Det blir sjeldent bra å strekke eller krympe bilder til riktig oppløsning, for da kan proposjonene bli helt feil. F.eks sånn at folk blir veldig korte og fete. Kan dere ikke finne nye bilder i riktig oppløsning? Det finnes mange flotte bilder på nett. Ta et bildesøk på f.eks "desktop wallpaper". Men dette er jo bakgrunnene som ligger i Vista. De var jo også helt bra før dette skjedde med skjermen hans. Når jeg da ordnet opp i det, og tok den anbefalte oppløsningen så blir alt bra av skrifter etc men bildet er som sakt "for stort". Så det må være noen instillinger som er å ordne på, siden det som sakt er bakgrunnene til Win. Vista. 0 Siter
Gjest Palene Skrevet 24. januar 2009 Skrevet 24. januar 2009 Men dette er jo bakgrunnene som ligger i Vista. De var jo også helt bra før dette skjedde med skjermen hans. Når jeg da ordnet opp i det, og tok den anbefalte oppløsningen så blir alt bra av skrifter etc men bildet er som sakt "for stort". Så det må være noen instillinger som er å ordne på, siden det som sakt er bakgrunnene til Win. Vista. Hva mener du med at bildet er for stort? At det liksom fortsetter utenfor skjermen? Har du prøvd følgende? Høyreklikk på skrivebordet, klikk på "Skrivebordsbakgrunn", og sjekk at bildet til høyre som har svarte felter rundt seg er valgt under "Hvordan skal bildet plasseres?". 0 Siter
Gjest Føler meg plutselig helt dataubrukelig Skrevet 25. januar 2009 Skrevet 25. januar 2009 Hva mener du med at bildet er for stort? At det liksom fortsetter utenfor skjermen? Har du prøvd følgende? Høyreklikk på skrivebordet, klikk på "Skrivebordsbakgrunn", og sjekk at bildet til høyre som har svarte felter rundt seg er valgt under "Hvordan skal bildet plasseres?". Jeg mener at bildet fortsetter utenfor skjermen på en måte ja. Hvis vi ser på bildene før vi velger så får vi sett hele bildet, men når vi velger bildet så blir tingene nærmest kantene på skjermen borte "utenfor" skjermen. Blader som før er på skjermen forsvinner ut av bilde. Det får bildet til å se større ut. At det har blitt forstørret så alt kommer "nærmere" og derfor ikke kan få plass. Ganske så likt et vanlig kamera hvis du zoomer Jeg får ikke et eget valg "skjerm" hvis jeg høyreklikker. Jeg får Nvidia som et valg, som er valg av skjerminstillinger. Men jeg kan ikke finne noe der som retter på dette. Der er valg for farger, oppløsning, retning på skjerm osv.osv. Men han har det samme lagt inn som meg, best oppløsning, beste farger etc. 0 Siter
Gjest Palene Skrevet 25. januar 2009 Skrevet 25. januar 2009 Jeg mener at bildet fortsetter utenfor skjermen på en måte ja. Hvis vi ser på bildene før vi velger så får vi sett hele bildet, men når vi velger bildet så blir tingene nærmest kantene på skjermen borte "utenfor" skjermen. Blader som før er på skjermen forsvinner ut av bilde. Det får bildet til å se større ut. At det har blitt forstørret så alt kommer "nærmere" og derfor ikke kan få plass. Ganske så likt et vanlig kamera hvis du zoomer Jeg får ikke et eget valg "skjerm" hvis jeg høyreklikker. Jeg får Nvidia som et valg, som er valg av skjerminstillinger. Men jeg kan ikke finne noe der som retter på dette. Der er valg for farger, oppløsning, retning på skjerm osv.osv. Men han har det samme lagt inn som meg, best oppløsning, beste farger etc. Ops, glemte å skrive at du må klikke på "Tilpass" etter at du har høyreklikket på skrivebordet... 0 Siter
Gjest Føler meg plutselig helt dataubrukelig Skrevet 26. januar 2009 Skrevet 26. januar 2009 Hva mener du med at bildet er for stort? At det liksom fortsetter utenfor skjermen? Har du prøvd følgende? Høyreklikk på skrivebordet, klikk på "Skrivebordsbakgrunn", og sjekk at bildet til høyre som har svarte felter rundt seg er valgt under "Hvordan skal bildet plasseres?". Himmel og hav. Jeg skjønte ikke hva du mente sånn med en gang, og feilet et par, tre ganger, men så skjønte jeg hvor den "svarte firkanten" var. Og vips, nå er det endelig i orden Tusen takk for at du var så tålmodig. Eneste som trådde til også 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.