Gå til innhold

Denne er så fin :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja den var fin :) Si meg, du hører den også? Gøy :)

Skrevet

Ja den var fin :) Si meg, du hører den også? Gøy :)

Ja, jeg hører godt melodien, men er ikke lett å få tak på ordene.... Det brukes amerikansk tegnspråk, så jeg skjønner ikke alt av det heller, men får med meg hovedbudskapet :)

Skrevet

Ja, jeg hører godt melodien, men er ikke lett å få tak på ordene.... Det brukes amerikansk tegnspråk, så jeg skjønner ikke alt av det heller, men får med meg hovedbudskapet :)

Jøss, ja det tenkte jeg ikke på, at det er ulike tegn... Hm, det skulle vært som latin- legesåpråket,,,,,Men det er bra du forstår og hører noe av det :)

Skrevet

Jøss, ja det tenkte jeg ikke på, at det er ulike tegn... Hm, det skulle vært som latin- legesåpråket,,,,,Men det er bra du forstår og hører noe av det :)

Og jammen hadde det ikke vært bra om alle i verden hadde samme talespråk også ;-P

Skrevet

Ja den er kjempefin :) Husker jeg hørte den første gangen på So you think you can dance, og tenkte.. åå den må jeg laste ned :)

Skrevet

Og jammen hadde det ikke vært bra om alle i verden hadde samme talespråk også ;-P

Jo, men da hadde mange mistet jobbene sine vel :)

Skrevet

Ja, enig! Bra det finnes musikkvideoer for døve! Er det mange slike artister?

Må forresten døve lære engelsk tegnspråk i tillegg til skriftlig (og istedet for muntlig?) (Mener ikke være frekk altså, er bare nysgjerrig;)

Skrevet

Jo, men da hadde mange mistet jobbene sine vel :)

Og ditto med tegnspråk ;) *erte*

Skrevet

Ja, enig! Bra det finnes musikkvideoer for døve! Er det mange slike artister?

Må forresten døve lære engelsk tegnspråk i tillegg til skriftlig (og istedet for muntlig?) (Mener ikke være frekk altså, er bare nysgjerrig;)

''Ja, enig! Bra det finnes musikkvideoer for døve! Er det mange slike artister?''

I utgangspunktet synes jeg det er litt teit med musikkvideoer for døve, for vi hører jo ikke ;) Nå som jeg har "høre-implantat", synes jeg musikk er verdt å høre på, så da blir det noe annet ;)

Uansett er det mange helt døve som har glede av "synlig musikk", selv om jeg først fant gleden ved det når jeg klarte å høre samtidig som jeg så.

Jeg vet ikke om det finnes mange slike artister, men vi har noen få i Norge. Denne videoen er fra USA, og der har de sikkert flere.

''Må forresten døve lære engelsk tegnspråk i tillegg til skriftlig (og istedet for muntlig?) (Mener ikke være frekk altså, er bare nysgjerrig;)''

Det er ikke frekt å spørre om sånt :)

Etter at den forrige læreplanen kom, L97, ble det bestemt at døve skulle ha undervisning i norsk tegnspråk som førstespråk, norsk for døve, engelsk for døve og drama/rytmikk (istedetfor musikk). I den forbindelse skulle døve elever i grunnskolen lære engelsk tegnspråk (BSL-British Sign Language). Mange døvelærere dro til England på tegnspråkkurs, men disse lærerne var stort sett ansatt ved døveskolene. De døve elevene som gikk på hjemmeskolene har som regel ikke lærere med kompetanse i BSL. Det finnes imidlertid endel BSL-materiell man kan bruke, så elevene lærer som regel _litt_ BSL i tillegg til at de selvsagt lærer å skrive engelsk.

Gjest Goya også døv :-)
Skrevet

Det er litt likt norsk tegnspråk synes jeg, bare at feks vente er "speilvendt". Altså utover heller enn innover.

Merkelig :-)

Bell står jo nevnt i starten der, og han hadde døv mor. Merkelig at han som fant opp telefonen hadde en døv mor! :-)

Skrevet

Det er litt likt norsk tegnspråk synes jeg, bare at feks vente er "speilvendt". Altså utover heller enn innover.

Bell står jo nevnt i starten der, og han hadde døv mor. Merkelig at han som fant opp telefonen hadde en døv mor! :-)

''Merkelig at han som fant opp telefonen hadde en døv mor! :-)''

Nei det er ikkje merkelig, det var ikkje mora som fant opp telefonen.

Skrevet

Så artig at du er døv også :)) (hvis jeg forstår deg rett?) Kanskje vi kjenner hverandre? ;)

Ja, det er lett å gjenkjenne endel av tegnene :)

Forresten tror jeg kona til Bell også var døv!

Gjest Husker ikke nicket.
Skrevet

Så artig at du er døv også :)) (hvis jeg forstår deg rett?) Kanskje vi kjenner hverandre? ;)

Ja, det er lett å gjenkjenne endel av tegnene :)

Forresten tror jeg kona til Bell også var døv!

Nope ikke døv, men har snakket med deg før. Har tegnspråk som førstespråk, men er hørende.

Visste ikke at kona også var døv :-)

Kan kanskje forklare hvorfor han var så opptatt av kommunikasjon....

Visste du at kunstneren Goya laget sitt eget alfabet etter han ble døv?

Skrevet

Nope ikke døv, men har snakket med deg før. Har tegnspråk som førstespråk, men er hørende.

Visste ikke at kona også var døv :-)

Kan kanskje forklare hvorfor han var så opptatt av kommunikasjon....

Visste du at kunstneren Goya laget sitt eget alfabet etter han ble døv?

Ok, du mener vi har snakka her inne før? Ikke i RL, vel? :-o

Goya vet jeg lite om. Huska bare så vidt at han var døv, når du nevnte det :)

Gjest Husker ikke nicket
Skrevet

Ok, du mener vi har snakka her inne før? Ikke i RL, vel? :-o

Goya vet jeg lite om. Huska bare så vidt at han var døv, når du nevnte det :)

Snakka her tidligere, men jeg har ikke fast nick. :-) Hadde vi treftes i rl hadde det blitt litt rart, men kanskje vi har det! ;-) Vet ikke jeg.

Er bare fascinert av hans historie, og han var jo en så dyktig maler. Men han ble døv som voksen da.

Cappelen var jo også døv mener jeg å huske, eller så var det han andre som startet forlaget, en av dem.

Var en bra sang du la ut link til. :-)

Skrevet

Snakka her tidligere, men jeg har ikke fast nick. :-) Hadde vi treftes i rl hadde det blitt litt rart, men kanskje vi har det! ;-) Vet ikke jeg.

Er bare fascinert av hans historie, og han var jo en så dyktig maler. Men han ble døv som voksen da.

Cappelen var jo også døv mener jeg å huske, eller så var det han andre som startet forlaget, en av dem.

Var en bra sang du la ut link til. :-)

Det med Cappelen (eller evt en annen) visste jeg heller ikke!

Jeg vet imidlertid at den verdenskjente, norske astronomen Hassel og Thomas Edison var døve :)

Jeg husker ikke helt hvorfor du har ts som førstespråk, men er du CODA? (trenger ikke svare om du ikke vil :))

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...