Gå til innhold

Noen som er flinke på lønn?

Anbefalte innlegg

Gjest blitt forfremmet
Skrevet

Jeg har blitt forfremmet på jobben.

Jeg er 23 år. Får en årslønn på 470.000Kr. Ingen barn og ikke gift. Har foreløpig ingen formue. Liknes vel i skatteklasse 1 antar jeg. Har heller ingen andre fradrag som jeg vet om. Har tabelltrekk 7100. Har studielån på 230.000.

Kan noen regne ut hva jeg vil få utbetalt i måneden?

Persille1365381127
Skrevet

Det kjerringskinn sier er riktig.

Når det er sagt; hvor mange barn du har eller hvor mye gjeld du har vil ikke ha noenting si for hva du får utbetalt utover skattetrekket.

Du vil alltid og uten unntak få utbetalt bruttolønn, minus skattetrekk.

Brutto månedslønn finner du ved å dele årslønn på 12.

Skattetrekket finner du ved å se på tabellen, finn bruttosummen din i listen - og se på beløpet som står ved siden av.

Skrevet

Om du ønsker mer utbetalt hver mnd., så kan du få endret skattetabellen din. Din tabell sier at du ikke har noen fradrag eller tillegg. (I hovedsak gjelder dette renteinntekter, rentekostnader, utbytte på aksjer og fradrag for kjøring dersom du har lang vei til jobben)

Ettersom du har studielån så har du også renter. Så om du ikke har noen tillegg (renteinntekt eller utbytte) så kan du få en skattetabell med mindre skatt.

Ellers kan du jo bare se på dette som sparing. Pengene får du jo tilbake i skatteoppgjøret.

Gjest blitt forfremmet
Skrevet

Om du ønsker mer utbetalt hver mnd., så kan du få endret skattetabellen din. Din tabell sier at du ikke har noen fradrag eller tillegg. (I hovedsak gjelder dette renteinntekter, rentekostnader, utbytte på aksjer og fradrag for kjøring dersom du har lang vei til jobben)

Ettersom du har studielån så har du også renter. Så om du ikke har noen tillegg (renteinntekt eller utbytte) så kan du få en skattetabell med mindre skatt.

Ellers kan du jo bare se på dette som sparing. Pengene får du jo tilbake i skatteoppgjøret.

Jeg har studielån pluss billån. Totalt 400.000Kr

Også tar jeg toget i 35 min hver vei hver dag, så jeg har litt reisetid til jobben. Ang det, er det sånn at når jeg får selvangivelsen så skriver jeg av dette og da får jeg det utbetalt når jeg får igjen (forhåpentligvis) på skatten?

Skrevet

Jeg har studielån pluss billån. Totalt 400.000Kr

Også tar jeg toget i 35 min hver vei hver dag, så jeg har litt reisetid til jobben. Ang det, er det sånn at når jeg får selvangivelsen så skriver jeg av dette og da får jeg det utbetalt når jeg får igjen (forhåpentligvis) på skatten?

Studielån og billån gjør at du kan få nytt skattekort med mindre skatt.

Du skal ha ganske høye reisekostnader for å få noe fradrag her.

Alt dette vil du se på skattkortet ditt. Du har jo levert en liten del til arbeidsgiver, men du har en side 2 hvor alt dette står oppgitt. (Eller i ditt tilfelle så står det nok ikke noe rentefradrag her)

Så da blir valget ditt. Bruke det du har og få tilbakebetalt på skatten eller få nytt og ikke få noe igjen på skatten til neste år.

Her på arbeidsplassen min så er det flere som velger å bruke et litt strengere skattekort enn de trenger. Da blir det litt "tvangssparing" i løpet av året.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...