Gå til innhold

Jeg er en sadist

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes det er mer imponerende hvis noen greier å lese et dikt med innlevelse enn om de tråkler seg gjennom morgenstemning. Jeg synes vel du er litt sadistisk, ja:)

''Jeg synes det er mer imponerende hvis noen greier å lese et dikt med innlevelse enn om de tråkler seg gjennom morgenstemning.''

Takk.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 131
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mariaflyfly

28

• frosken

16

• morsan

15

• Mary Poppins

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Da blir du en useriøs lærer Flyfly. Jeg mener det:-)

Det er en grunn for at jeg ikke skal ha med meg blokkfløyte inn i musikkundervisninga. ;)

Skrevet

Ja, du er en sadist.du vil ha absolutt hele kontrollen over barnet ditt, du.

Nei, det vil jeg ikke. Det har mye og si hvordan barna er ser du. Jeg har 3 barn og alle er forskjellige.

Den eldste har jeg aldri hatt noen som helst kontroll over fordi jeg trenger det ikke. Jeg slapper helt av.

Denne karen her må sparkes i gang innimellom hvis han skal få gjort noe som helst. Slike er det bare.

Den yngste ser ut til og bli nærmere den første, men kanskje ikke fullt så selvstendig. Litt tidlig å si enda.

Skrevet

Det er en grunn for at jeg ikke skal ha med meg blokkfløyte inn i musikkundervisninga. ;)

Men dikt er greit i musikktimene? Det er ikke noe du har misforstått vel? Dikt tilhører norsktimene:-)

Skrevet

Jeg vet ikke om sadist er rett betegnelse. Jeg syns det er bekymringsfullt at du virker så nedlatende når det gjelder dikt. Dikt er flott! Det er utrolig flott når en gutt på hans alder vil lese et dikt! Du står i fare for å drepe hans forhold til dikt for resten av livet.

Jeg ville mye heller ha hjulpet ham til å finne et virkelig bra dikt - som han selv synes er kult - enn å tvinge ham til å gjøre noe han ikke har lyst til. Det han har lyst til er jo noe bra!

Gjest ta takke tate tate ta
Skrevet

Men dikt er greit i musikktimene? Det er ikke noe du har misforstått vel? Dikt tilhører norsktimene:-)

Rytme, komposisjon, fremføring.. dikt kan fint høre hjemme i en musikktime.

Skrevet

Det er garantert tatt med for at de som er totalt tonedøve skal kunne komme med noe og fortsatt kunne mestre noe.

For å være helt ærlig: Jeg er fullstendig enig med tonie som sa at det er mye mer imponerende å få til opplesning av et dikt med innlevelse enn å tute morgenstemning på blokkfløyte. Det lærer de i 4. eller 5. klasse (hvis læreren bruker blokkfløyte i undervisninga!), og det låter helt, helt jævlig.

Et dikt kan du forresten finne musikk som passer til, dersom du skal pense det mer inn på musikkfaget.

Skrevet

Jeg vet ikke om sadist er rett betegnelse. Jeg syns det er bekymringsfullt at du virker så nedlatende når det gjelder dikt. Dikt er flott! Det er utrolig flott når en gutt på hans alder vil lese et dikt! Du står i fare for å drepe hans forhold til dikt for resten av livet.

Jeg ville mye heller ha hjulpet ham til å finne et virkelig bra dikt - som han selv synes er kult - enn å tvinge ham til å gjøre noe han ikke har lyst til. Det han har lyst til er jo noe bra!

Jeg står i fare for å drepe hans forhold til dikt? ;o)

Ha ha, du tror han har noe som helst forhold til dikt?

Å lese dikt ville han velge bare fordi det er en enkel sak og printe ut. Han hadde uansett ikke lest opp diktet med innlevelse. Det kan jeg love deg:-)

Dessuten hører dikt til i norsktimene.

Skrevet

Det er garantert tatt med for at de som er totalt tonedøve skal kunne komme med noe og fortsatt kunne mestre noe.

For å være helt ærlig: Jeg er fullstendig enig med tonie som sa at det er mye mer imponerende å få til opplesning av et dikt med innlevelse enn å tute morgenstemning på blokkfløyte. Det lærer de i 4. eller 5. klasse (hvis læreren bruker blokkfløyte i undervisninga!), og det låter helt, helt jævlig.

Et dikt kan du forresten finne musikk som passer til, dersom du skal pense det mer inn på musikkfaget.

Javel, men han kommer aldri til å lese med innlevelse. Det blir monotont. Jeg kjenner han:-)

Skrevet

Å lese dikt ville han velge bare fordi det er en enkel sak og printe ut. Han hadde uansett ikke lest opp diktet med innlevelse. Det kan jeg love deg:-)

*flirer*

Skrevet

Nå gjør jo i det minste gutten en innsats og han har ikke vondt av fremføringen. Dersom vi er over i sjangeren lese dikt med innlevelse og med passende musikk, så har jeg noe vanskelig for å se for meg at det blir ham som sørger for det...

Skrevet

Jeg mener ikke hans nåværende forhold til dikt, men hans framtidige. Det du viser ham, er at du ikke syns dikt er okay nok, og det blir nok sittende i ham.

Hvorfor ikke heller vise ham at dikt er flott, og at dikt kan være kjempekule? Si at han kan lese et dikt hvis han finner et som virkelig fenger ham!

Skrevet

Personlig mener jeg at barn i utgangspunktet kan og skal ta ansvar for den type valg selv. Foreldre kan diskutere valget med dem.

Dersom barnet er svært unnvikende så kan foreldrene bestemme, for eksempel, at de skal forsøke å lære seg å svømme/sykle/annet som er viktig å kunne for å henge med.

Skrevet

Nå gjør jo i det minste gutten en innsats og han har ikke vondt av fremføringen. Dersom vi er over i sjangeren lese dikt med innlevelse og med passende musikk, så har jeg noe vanskelig for å se for meg at det blir ham som sørger for det...

'' Dersom vi er over i sjangeren lese dikt med innlevelse og med passende musikk, så har jeg noe vanskelig for å se for meg at det blir ham som sørger for det.''

Nettopp:-)

Skrevet

Jeg syntes ikke det låt jævlig. Jeg syntes faktisk det var ganske kult da hele klassen spilte blokkfløyte for foreldrene. Og jeg synes ikke alt barna gjør er fantastisk :-)

Det er stor forskjell på den blokkfløyten barna mine spiller på og den jeg selv spilte på som barn.

Skrevet

Jeg mener ikke hans nåværende forhold til dikt, men hans framtidige. Det du viser ham, er at du ikke syns dikt er okay nok, og det blir nok sittende i ham.

Hvorfor ikke heller vise ham at dikt er flott, og at dikt kan være kjempekule? Si at han kan lese et dikt hvis han finner et som virkelig fenger ham!

''Hvorfor ikke heller vise ham at dikt er flott, og at dikt kan være kjempekule?''

Vel,jeg tror ikke jeg er rette personen til å vise han det:)

Skrevet

Javel, men han kommer aldri til å lese med innlevelse. Det blir monotont. Jeg kjenner han:-)

Da kunne han fremført et dikt fra Haugtussa, Peer Gynt eller whatever, og så spilt Griegs musikk på anlegget underveis, eller sagt to ord om det som er tonesatt etterpå. Jeg mener han ville kommet enkelt og bra ut med det.

Alternativt ville jeg lest et dikt fra Peer Gynt og tuta Morgenstemning etterpå til forlystelse for klassen i rein ironi.

Skrevet

Hvis han noen gang skal lese dikt i norsktimen, anbefaler jeg dette:

Søren Sørpå het en mann fra

Sør som nordpå gikk i land fra

båten som han var om bord på,

og der traff han Nora Nordpå.

(Sørpå er en kavaler på

førr - av dem som damer ser på,

og som kvinnesjelen tror på,

men som altså driver hor på

små forretningsreiser nordpå.)

Hun er riktig søt med hatt på.

Sørpå stirrer rent betatt på

denne skatt han har fått fatt på

skattefritt - og som man attpå-

til kan tilbringe en natt på.

Det trengs ikke mange ord på

å få drag på frøken Nordpå:

"Si meg hvilket rom de bor på..."

"Jeg har rom med egen dør på.

Bare stig på, De, herr Sørpå!"

Snart har Sørpå satt likør på

bordet, hvor Sørpå klør på

ben med silkestrømpeflor på,

hvilket lille frøken Nordpå

avgjort setter meget pris på.

(Det er hennes knis bevis på.)

Derpå - er det satt sensur på

måten Sørpå drev amour på.

Det besøket ble han far på.

Brevet fikk hun aldri svar på,

for han dro til neste fest på

små forretningsreiser - vestpå.

Kvinner! Ikke se og hør på

slike menn! For menn som Sørpå

blir man mor på at man tror på.

(Man er sur på Sørpå Nordpå!)

-- André Bjerke

Skrevet

Jeg syntes ikke det låt jævlig. Jeg syntes faktisk det var ganske kult da hele klassen spilte blokkfløyte for foreldrene. Og jeg synes ikke alt barna gjør er fantastisk :-)

Det er stor forskjell på den blokkfløyten barna mine spiller på og den jeg selv spilte på som barn.

Står blokkfløyte fremdeles på pensumlista? Min eldste går i 5. klasse nå og har foreløbig ikke spilt blokkfløtyte. Kanskje like greit når jeg tenker meg om.

Skrevet

Da kunne han fremført et dikt fra Haugtussa, Peer Gynt eller whatever, og så spilt Griegs musikk på anlegget underveis, eller sagt to ord om det som er tonesatt etterpå. Jeg mener han ville kommet enkelt og bra ut med det.

Alternativt ville jeg lest et dikt fra Peer Gynt og tuta Morgenstemning etterpå til forlystelse for klassen i rein ironi.

hva med "Kulturuke" fullstendig monotont?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...