Gå til innhold

Svinkjeft av tenåringen

Anbefalte innlegg

Gjest annlovinda
Skrevet

Jeg har vært inne på tanken når det gjelder den mellomste som har immunsvikt, men jeg ville forsøke uten og det ser ut til at han har blitt veldig motstandsdyktig mot infeksjoner etter at han startet med medisiner for noen år siden. Derfor har jeg slått det fra meg.

Jeg tar den selv fordi jeg får den på jobben hvert år. Er veldig glad for det nå, da jeg hadde en runde med lungebetennelse i høst og hadde ikke orket en runde til nå.

Dessverre ser du ut som minstejenta blir syk nå. Jeg vet ikke enda om det er influensa, men hun våknet med frkjølelse i dag og nå i kveld fikk hun feber før hun la seg. Kanskje det ble for mye blokkføytespilling for henne:-)

Ja, du skal ikke se bort i fra at hun ble syk av blokkfløytespillinga. :)

Håper hun er pigg igjen i morgen.

• Svar 43
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

9

• tzatziki1365380058

6

• jubalong70

4

• mil1365380270

3

Skrevet

Jeg ville aldri vaksinert meg eller mine, men vi har ikke hatt influensa heller vi da.

Men det er forkjell på å gi vaksine og medsin. Tror om gutten min var blitt syk, og det fins medisin, så hadde jeg nok ikke hatt skrupler mot det.

Syns det er to vidt forskjellige ting jeg da.

Vi mammaer er vel litt til for å skjelle ut også, når barna ikke føler seg bra. Se det som ett bedringens tegn, hadde han hatt 42 i feber, hadde han ikke orket å skjelle deg ut ;-)

Syns forresten at han var litt fornuftig jeg da, som tenkte på innleveringer etc. Ville vært litt stolt også, midt i all kjeftingen.

Vennlig hilsen og god helg fra

tzatziki1365380058
Skrevet

Jeg vil i alle fall mye heller vaksinert meg og mine, enn å løpe til legen for å få medisin mot influensa så snart den startet. Stort medisinforbruk øker risikoen for at virusene blir resistente, så vidt jeg vet, og er det noe vi IKKE trenger, er det at enda flere influensavirus blir resistente mot Tamiflu og annen influensamedisin. Da er vi ille ute den dagen vi får en influensapandemi, og det ville ikke være hyggelig! For å si det mildt.

Så i valget mellom vaksine og medisin, er valget enkelt.

Jeg lar meg vanligvis vaksinere mot influensa. Jeg er en del syk ellers, et par virkelig voldsomme forkjølelser i året som gjør det umulig å gå på jobb, pluss at jeg vanligvis har en omgangssyke eller to i året (men blitt bedre i det siste), og da velger jeg å vaksinere meg mot det jeg kan vaksineres mot - så jeg ikke må være enda mer borte fra jobb.

Vaksinerer ikke ungene mine - de har aldri hatt influensa hittil (virker ikke som om det er SÅ vanlig at barn får det), og er lite syke ellers, og da synes jeg det er mer styr en nytte å vaksinere hvert år for å forhindre noe som vanligvis ikke skjer, uansett.

Skrevet

Jeg vil i alle fall mye heller vaksinert meg og mine, enn å løpe til legen for å få medisin mot influensa så snart den startet. Stort medisinforbruk øker risikoen for at virusene blir resistente, så vidt jeg vet, og er det noe vi IKKE trenger, er det at enda flere influensavirus blir resistente mot Tamiflu og annen influensamedisin. Da er vi ille ute den dagen vi får en influensapandemi, og det ville ikke være hyggelig! For å si det mildt.

Så i valget mellom vaksine og medisin, er valget enkelt.

Jeg lar meg vanligvis vaksinere mot influensa. Jeg er en del syk ellers, et par virkelig voldsomme forkjølelser i året som gjør det umulig å gå på jobb, pluss at jeg vanligvis har en omgangssyke eller to i året (men blitt bedre i det siste), og da velger jeg å vaksinere meg mot det jeg kan vaksineres mot - så jeg ikke må være enda mer borte fra jobb.

Vaksinerer ikke ungene mine - de har aldri hatt influensa hittil (virker ikke som om det er SÅ vanlig at barn får det), og er lite syke ellers, og da synes jeg det er mer styr en nytte å vaksinere hvert år for å forhindre noe som vanligvis ikke skjer, uansett.

Et par kraftige forkjølelser pluss omgangssyke og influensa er såvidt jeg vet ganske normalt i løpet av et år.

Tenk om det er sånn at det er oss som ikke har fått smådoser av viruset hvert år, men som har bekjempet det hver gang vi møtte det som klarer oss best når det store viruset kommer? Kroppene våre er vel trolig virkelig i beredskap?:)

tzatziki1365380058
Skrevet

Et par kraftige forkjølelser pluss omgangssyke og influensa er såvidt jeg vet ganske normalt i løpet av et år.

Tenk om det er sånn at det er oss som ikke har fått smådoser av viruset hvert år, men som har bekjempet det hver gang vi møtte det som klarer oss best når det store viruset kommer? Kroppene våre er vel trolig virkelig i beredskap?:)

Influensa i løpet av et år er strengt tatt ikke spesielt vanlig, siden det bare er 5 - 10 % av befolkningen som får det hver sesong.

Og nei, forkjølelser som mine er det faktisk ikke så mange som får :) Jeg snakker ikke vanlig forskjølelse - jeg snakker om forkjølelse, vanligvis med bihulebetennelse og / eller bronkitt og/eller ørebetennelse, og hangling i 4-5 uker før jeg er frisk igjen. Det er ikke så veldig vanlig i min omgangskrets, i alle fall.

Men - dette med at sykdom styrker immunforsvaret er visstnok bare tøys. Det har i alle fall blitt sagt av "alle som kan det" de siste årene, i alle fall- og visstnok er vaksineprosenten i Norge egentlig for lav, spesielt for risikogruppene, da. Sykdom svekker hele kroppen, immunforsvaret får seg en knekk, og er dermed verre stilt til å ta i mot neste runde av virus/bakterier. Det er visst derfor man har lettere for å få runde nr to av forkjølelser og sånn når man først har fått den første.

Sier de lærde, i alle fall. Jeg bare siterer....

Gjest influensavaksine
Skrevet

Influensa i løpet av et år er strengt tatt ikke spesielt vanlig, siden det bare er 5 - 10 % av befolkningen som får det hver sesong.

Og nei, forkjølelser som mine er det faktisk ikke så mange som får :) Jeg snakker ikke vanlig forskjølelse - jeg snakker om forkjølelse, vanligvis med bihulebetennelse og / eller bronkitt og/eller ørebetennelse, og hangling i 4-5 uker før jeg er frisk igjen. Det er ikke så veldig vanlig i min omgangskrets, i alle fall.

Men - dette med at sykdom styrker immunforsvaret er visstnok bare tøys. Det har i alle fall blitt sagt av "alle som kan det" de siste årene, i alle fall- og visstnok er vaksineprosenten i Norge egentlig for lav, spesielt for risikogruppene, da. Sykdom svekker hele kroppen, immunforsvaret får seg en knekk, og er dermed verre stilt til å ta i mot neste runde av virus/bakterier. Det er visst derfor man har lettere for å få runde nr to av forkjølelser og sånn når man først har fått den første.

Jeg mener å ha lest at barn takler eks kreft dårligere grunnnet blant annet at immunforsvaret er dårlig utviklet. Barn er jo også mer syke enn voksne....

Skrevet

Vel. Jeg tror ikke på det. Jeg tror at naturen vet best, men jeg respekterer selvsagt at andre velger å vaksinere seg foran og bak og forlanger antibiotika for enhver fisleinfeksjon. Dem om det.

Og jeg kjenner rmange nok leger til å ikke stole et puck på dem;)

Skrevet

Jeg mener man definitivt IKKE bør vaksinere barna sine. Kanskje med unntak av om de har alvorlige hjerteproblemer.

I hovedsak har immunforsvaret godt av å bli utfordret en gang i blant.

Skrevet

Hehe, jeg las: svinekjøtt av tenåring... ;-P Kanskje har jeg et sneeeev av dysleksi?

Gjest influensavaksine
Skrevet

Vel. Jeg tror ikke på det. Jeg tror at naturen vet best, men jeg respekterer selvsagt at andre velger å vaksinere seg foran og bak og forlanger antibiotika for enhver fisleinfeksjon. Dem om det.

Åh, har du noe interessant sladder om leger??

;)

Skrevet

''Et par kraftige forkjølelser pluss omgangssyke og influensa er såvidt jeg vet ganske normalt i løpet av et år. ''

What???!

Jeg ville si at det var ekstremt mye! De færreste får influensa hvert år; det nevnes 10-15% her et sted. Jeg tror jeg har hatt influensa kanskje et par ganger i hele mitt liv. Kraftige forkjølelser oftere, men langtfra hvert år (spørs selvsagt hva man mener med kraftig). Og omgangssyke er det sikkert et par tiår siden jeg hadde, og jeg tror ikke jeg er spesielt uvanlig på sykdomsfronten.

Skrevet

''Et par kraftige forkjølelser pluss omgangssyke og influensa er såvidt jeg vet ganske normalt i løpet av et år.''

Niks. Ifølge legen min får man influensa hvert tiende år. Omgangssyke har jeg ikke hatt på flere år (bank i bordet!) og har heller ikke hatt skikkelig forkjølelse eller influensa lange tider. Hadde influensa for et par år siden og da kan jeg ikke huske sist jeg hadde hatt det.

Skrevet

Jeg mener man definitivt IKKE bør vaksinere barna sine. Kanskje med unntak av om de har alvorlige hjerteproblemer.

I hovedsak har immunforsvaret godt av å bli utfordret en gang i blant.

Med det samme jeg er i farta med å svare mil på det samme, må jeg bare legge den ut her også

http://mobil.aftenposten.no/54/53/608941.html?e=273

For ordens skyld understreker jeg at dette ikke er et argument for at man skal vaksinere barna sine (selv om det trådstarter _egentlig_ spør om er om hun burde ha latt barnet få tamiflu-behanlding). Det er kun et argument mot at det er sunt å "herdes". Tvert imot har jeg inntrykk av at den som har hatt en del ymse smittsomme sykdommer har en tendens til å trekke til seg det meste...

Skrevet

Legger ut denne til deg også;-)

Skrevet

Jeg vaksinerer meg hvert år, fordi jeg har nedsatt immunforsvar etter en krefthistoire.

Det er fastlegen min som vil at jeg skal ta denne vaksina, da jeg blir fryktelig dårlig bare av en vanlig forkjølelse som stort sett alltid ender i en eller annen form for infeksjon som henger i lenge, i ukesvis.

Men de andre i familien vaksineres ikke.

Tror ikke normalt friske trenger det, selv om influensa er plagsom også for de.

Forstår jo at fravær fra skole kan bli problematisk, men er faktisk ikke sikker på at det er grunn nok til å få vaksine.

Eller få, det er vel kun et fåtall, hvis noen, som ikke må betale for den da..

Og enkelte år er det jo begrensa hvor mye vaksine som produseres, og da er det naturlig at denne forbeholdes de som virkelig trenger det.

tzatziki1365380058
Skrevet

Det er veldig stor forskjell på å vaksinere seg mot influensa og å "få vaksine mot enhver fisleinfeksjon" som du så ydmykt uttrykker det...

Antibiotika skal man ha når man har bakterieinfeksjon, og da får man det, ellers ikke.

At du ikke skjønner at risikoen for en ukes influensa i året når man har 10-15 sykedager fra før ikke er så ønskelig, verken for arbeidsgiver eller ansatt, synes jeg egentlig er litt merkelig.

Og at immunforsvar blir nedbrutt av sykdom har da de fleste erfart selv.

tzatziki1365380058
Skrevet

Med det samme jeg er i farta med å svare mil på det samme, må jeg bare legge den ut her også

For ordens skyld understreker jeg at dette ikke er et argument for at man skal vaksinere barna sine (selv om det trådstarter _egentlig_ spør om er om hun burde ha latt barnet få tamiflu-behanlding). Det er kun et argument mot at det er sunt å "herdes". Tvert imot har jeg inntrykk av at den som har hatt en del ymse smittsomme sykdommer har en tendens til å trekke til seg det meste...

''Tvert imot har jeg inntrykk av at den som har hatt en del ymse smittsomme sykdommer har en tendens til å trekke til seg det meste...''

Jepp, det gjelder i alle fall meg! Dersom jeg begynner høsten med en skikkelig (og da mener jeg SKIKKELIG) forkjølelse, blir sesongen vanligvis mye verre enn om jeg får første runden i desember eller januar. Det er skikkelig plagsomt, og legen min har verken noen forklaring for at jeg blir så syk eller noe middel mot det. Men sykdom avler sykdom, er min erfaring.

Og jeg fikk ingen vaksiner som barn, hadde de forkjølelser og influensaer jeg skulle ha - uten at det har gjort meg noe sterkere, tilsynelatende i alle fall. Nå vet jeg ikke hva som hadde skjedd om jeg ikke hadde vært normalt syk som barn, da....

Nå er det sjans for at jeg får sove litt mer om natten fremover (kortere reisevei og mer håndterlig hverdag) og jeg håper at det skal ha en positiv effekt på immunforsvaret - søvn har visst det, har jeg lest.

Skrevet

''Tvert imot har jeg inntrykk av at den som har hatt en del ymse smittsomme sykdommer har en tendens til å trekke til seg det meste...''

Jepp, det gjelder i alle fall meg! Dersom jeg begynner høsten med en skikkelig (og da mener jeg SKIKKELIG) forkjølelse, blir sesongen vanligvis mye verre enn om jeg får første runden i desember eller januar. Det er skikkelig plagsomt, og legen min har verken noen forklaring for at jeg blir så syk eller noe middel mot det. Men sykdom avler sykdom, er min erfaring.

Og jeg fikk ingen vaksiner som barn, hadde de forkjølelser og influensaer jeg skulle ha - uten at det har gjort meg noe sterkere, tilsynelatende i alle fall. Nå vet jeg ikke hva som hadde skjedd om jeg ikke hadde vært normalt syk som barn, da....

Nå er det sjans for at jeg får sove litt mer om natten fremover (kortere reisevei og mer håndterlig hverdag) og jeg håper at det skal ha en positiv effekt på immunforsvaret - søvn har visst det, har jeg lest.

Jeg er - bank i bordet - lite sjuk, o jeg tror ikke ett sekund at det skyldes at jeg har blitt 'herdet' av tidligere sykdom.

Skrevet

Alt med måte selvsagt. Jeg er likevel fullstendig overbevist om at det å gå gjennom en normal mengde infeksjoner som barn styrker immunforsvaret.

Jeg tror også at det å vaksinere seg mot alt mulig rart gjør noe med kroppen som ikke er bra. Igjen - alt med måte.

Det samme med å ta medisiner. Virksomme, syntetiske medisiner har også bivirkninger, samt at man ikke vet nøyaktig hvordan hver og en vil reagere. Vi er individer :)

tzatziki1365380058
Skrevet

Alt med måte selvsagt. Jeg er likevel fullstendig overbevist om at det å gå gjennom en normal mengde infeksjoner som barn styrker immunforsvaret.

Jeg tror også at det å vaksinere seg mot alt mulig rart gjør noe med kroppen som ikke er bra. Igjen - alt med måte.

Det samme med å ta medisiner. Virksomme, syntetiske medisiner har også bivirkninger, samt at man ikke vet nøyaktig hvordan hver og en vil reagere. Vi er individer :)

Men influensavaksine er jo ikke kunstig fremstilt medisin. Det er en liten dose av viruset, som mobiliserer immunforsvaret. I noen tilfeller blir man jo tom litt syk av det.

Sånn sett, dersom det stemmer at man styrker immunforsvaret ved sykdom, så bør man jo bli sterkere av å få vaksine hvert år, fordi immunforsvaret hele tiden blir mobilisert. Det må jo være like "bra" som å få en alvorlig influensa hvert tiår.

Jeg skjønner ikke alle dere som sier at dere er "sikre på" at det er bra å bli syke innimellom. Dere har jo ingen dokumentasjon på det, og all dokumentasjon som finnes sier det motsatte av det dere tror. Hvordan kan dere være sikre da?

Dessuten - de som ofte er syke burde jo, i henhold til deres teori, bli mindre syke med årene, da. Det stemmer jo ikke. Jeg er MYE syk - og blir ikke mindre syk med årene. En ting er at barn blir oftere syke enn voksne, men det henger like gjerne sammen med at immunforsvaret uansett styrkes etterhvert som man blir eldre, som at man det styrkes pga sykdom.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...