Gå til innhold

Svinkjeft av tenåringen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Alt med måte selvsagt. Jeg er likevel fullstendig overbevist om at det å gå gjennom en normal mengde infeksjoner som barn styrker immunforsvaret.

Jeg tror også at det å vaksinere seg mot alt mulig rart gjør noe med kroppen som ikke er bra. Igjen - alt med måte.

Det samme med å ta medisiner. Virksomme, syntetiske medisiner har også bivirkninger, samt at man ikke vet nøyaktig hvordan hver og en vil reagere. Vi er individer :)

Jeg mener det er stor forskjell på viktigheten av å begrense bruken av antibiotika, og om hvorvidt det er lurt eller ikke lurt å utsette kroppen for smitte.

Jeg er ihvertfall sjeleglad for det vaksinasjonsprogrammet vi har for småbarn i Norge. Det er jo ikke snakk om kunstig utviklede metoder heller, ef det tzatziki skrev.

• Svar 43
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

9

• tzatziki1365380058

6

• jubalong70

4

• mil1365380270

3

Skrevet

Med det samme jeg er i farta med å svare mil på det samme, må jeg bare legge den ut her også

http://mobil.aftenposten.no/54/53/608941.html?e=273

For ordens skyld understreker jeg at dette ikke er et argument for at man skal vaksinere barna sine (selv om det trådstarter _egentlig_ spør om er om hun burde ha latt barnet få tamiflu-behanlding). Det er kun et argument mot at det er sunt å "herdes". Tvert imot har jeg inntrykk av at den som har hatt en del ymse smittsomme sykdommer har en tendens til å trekke til seg det meste...

"- Noen har den forunderlige innstillingen at det er en fordel at barna blir syke. Ved milde sykdommer kan det kanskje stemme. Men ved for eksempel alvorlig influensa og diaré, kan det diskuteres om det er sunt, sier Søbstad. "

Sitat fra linken din.

Jeg mener ikke at det er sunt å få alvorlige infeksjoner. Men jeg mener, og kan ikke finne dokumentasjon for det motsatte, at vanlige infeksjoner faktisk er bra for immunsystemet vårt.

Skrevet

Men influensavaksine er jo ikke kunstig fremstilt medisin. Det er en liten dose av viruset, som mobiliserer immunforsvaret. I noen tilfeller blir man jo tom litt syk av det.

Sånn sett, dersom det stemmer at man styrker immunforsvaret ved sykdom, så bør man jo bli sterkere av å få vaksine hvert år, fordi immunforsvaret hele tiden blir mobilisert. Det må jo være like "bra" som å få en alvorlig influensa hvert tiår.

Jeg skjønner ikke alle dere som sier at dere er "sikre på" at det er bra å bli syke innimellom. Dere har jo ingen dokumentasjon på det, og all dokumentasjon som finnes sier det motsatte av det dere tror. Hvordan kan dere være sikre da?

Dessuten - de som ofte er syke burde jo, i henhold til deres teori, bli mindre syke med årene, da. Det stemmer jo ikke. Jeg er MYE syk - og blir ikke mindre syk med årene. En ting er at barn blir oftere syke enn voksne, men det henger like gjerne sammen med at immunforsvaret uansett styrkes etterhvert som man blir eldre, som at man det styrkes pga sykdom.

Jeg sa ikke noe om at vaksiner var syntetiske, men at medisiner er det.

Og hvor er så all dokumentasjonen om at det ikke er bra for immunforsvaret å ha normale infeksjonssykdommer?

Jeg sitere fra linken morsan la ut til meg:

"- Noen har den forunderlige innstillingen at det er en fordel at barna blir syke. Ved milde sykdommer kan det kanskje stemme. Men ved for eksempel alvorlig influensa og diaré, kan det diskuteres om det er sunt, sier Søbstad."

Jeg mener selvfølgelig ikke at det er sunt å gå og hangle hele tiden. Det er det selvfølgelig ikke. Gjør man det må man se om det faktisk er en svakhet i immunsystemet, og det å bli enda mer syk vil ikke styrke en slik person.

Normale, friske mennesker (barn inkludert) får gjern 1-2 forkjølelser om vinteren, og utvikler antistoffer mot de bakteriene og virusene som forårsaker disse. Og det mener jeg er kjempebra. Får man influensa en gang hvert 2.-3. år, så er heller ikke det skadelig for normalt friske folk. Som regel ugunstig, men ikke farlig. Man må bare ta tiden til hjelp og ikke stresse seg opp på jobb igjen før man er frisk.

tzatziki1365380058
Skrevet

Jeg sa ikke noe om at vaksiner var syntetiske, men at medisiner er det.

Og hvor er så all dokumentasjonen om at det ikke er bra for immunforsvaret å ha normale infeksjonssykdommer?

Jeg sitere fra linken morsan la ut til meg:

"- Noen har den forunderlige innstillingen at det er en fordel at barna blir syke. Ved milde sykdommer kan det kanskje stemme. Men ved for eksempel alvorlig influensa og diaré, kan det diskuteres om det er sunt, sier Søbstad."

Jeg mener selvfølgelig ikke at det er sunt å gå og hangle hele tiden. Det er det selvfølgelig ikke. Gjør man det må man se om det faktisk er en svakhet i immunsystemet, og det å bli enda mer syk vil ikke styrke en slik person.

Normale, friske mennesker (barn inkludert) får gjern 1-2 forkjølelser om vinteren, og utvikler antistoffer mot de bakteriene og virusene som forårsaker disse. Og det mener jeg er kjempebra. Får man influensa en gang hvert 2.-3. år, så er heller ikke det skadelig for normalt friske folk. Som regel ugunstig, men ikke farlig. Man må bare ta tiden til hjelp og ikke stresse seg opp på jobb igjen før man er frisk.

''Normale, friske mennesker (barn inkludert) får gjern 1-2 forkjølelser om vinteren, og utvikler antistoffer mot de bakteriene og virusene som forårsaker disse. ''

Gjør man nødvendigvis det? Og gir det noen varig beskyttelse? Jeg vet at det gjelder influensa, men gjelder det vanlige forskjølelsesvirus i særlig stor grad? I tilfellet skulle jo folk bli mindre syke med tiden, men det virker ikke som det er sånn - annet enn når det gjelder barn i forhold til voksne. Voksne med tilbøyelighet til å bli mye syk, fortsetter med det, selv om de rimeligvis blir utsatt for en rekke virus og bakterier - flere enn de som ikke er mye syke - uten at det ser ut til å hjelpe.

Det har vært skrevet en del, de siste årene, om at det er en misforståelse at man styrker immunforsvaret når man får infeksjoner, men jeg er ikke i stand til å dokumentere det. Men det er jo virkelig ingen som kan dokumentere det motsatte heller, men likevel holder man steinhardt på at det er så bra å bli syk innimellom. Det synes jeg er litt rart.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...