Gå til innhold

Hvorfor får ikke jeg influensa eller omgangssyke

Anbefalte innlegg

Gjest best wishes
Skrevet

Jeg har aldri hatt influensa, og har hatt omgangssyke en gang når jeg var 7 år. Jeg jobber i en barnebolig, og har kollegaer som stadig er syke pga influensa. Mens jeg ikke blir smittet (bank i bordet). Det eneste som jeg blir syk av er kanskje halsvondt, en gang i året. Da varer det ca to dager.

Har jeg et veldig godt immunforsvar, eller hva er det som gjør at influensaen ikke biter på meg?

• Svar 44
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mil1365380270

5

• tonie

4

• tzatziki1365380058

4

• waxo

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg mener å ha lest at omgangssyke ikke biter på de med en bestemt blodtype. Var det 0, tro? Influensa trodde jeg var uunngåelig. Du har nok bare hatt usannsynlig flaks:)

Gjest Mye rart get
Skrevet

Aner ikke :) Men på de årene (syv, åtte totalt) som jeg var alene med ungene min og det passet dårlig å være redusert så omgikk jeg omgangssyke, forkjølelser, øyebetennelser og alt annet ungene fikk. (fikk influensa en gang)

Når jeg fikk gubbe og kunne bli syk, så ble jeg det :D

Skrevet

Ikke jeg heller. Hatt omganssyke to ganger, men det kan jo ligge alternative årsaker i bunn - matforgiftning el.l. Influensa har jeg knapt hatt, kanskje 4 ganger i hele mitt liv?

Men jeg hadde andre sykdommer da jeg var liten, og tipper immunforsvaret mitt har fått brynet seg da. Selv om man jo ikke bli immun mot noe man aldri har hatt.. Merkelig ja.

Skrevet

Jeg mener å ha lest at omgangssyke ikke biter på de med en bestemt blodtype. Var det 0, tro? Influensa trodde jeg var uunngåelig. Du har nok bare hatt usannsynlig flaks:)

''Jeg mener å ha lest at omgangssyke ikke biter på de med en bestemt blodtype. Var det 0, tro?''

Neppe. Jeg har 0 og har hatt omgangssyke massevis av ganger...

Gjest best wishes
Skrevet

Jeg har blodtype B hvis det har noen betydning

mil1365380270
Skrevet

Om 5-10 % får influensa hvert år, og du er litt heldig og god på håndhygiene, er det kanskje ikke så merkelig?

Skrevet

Om 5-10 % får influensa hvert år, og du er litt heldig og god på håndhygiene, er det kanskje ikke så merkelig?

Tror influensa har me med dråpesmitte enn med håndhygiene å gjøre, at det går på eksponering, ikke hygiene. Som med hodelus, omtrent.

Gjest best wishes
Skrevet

Jeg må innrømme at jeg ikke alltid er så flink med håndhygienen. det går fort unna her.

mil1365380270
Skrevet

Tror influensa har me med dråpesmitte enn med håndhygiene å gjøre, at det går på eksponering, ikke hygiene. Som med hodelus, omtrent.

Håndhygienen var ment på omganssyken, men klart man kan hjelpe en influensa hjem også, om man ikke vasker hendene.

Skrevet

Håndhygienen var ment på omganssyken, men klart man kan hjelpe en influensa hjem også, om man ikke vasker hendene.

Influensa er virus, det ovelever ikke utenfor verten annet en liten stund i dråper.

Skrevet

Jeg har 0 og sjelden omgangssyke. Husker ikke sist jeg kasta opp (unntatt da jeg var gravid for 12 år siden...)

Skrevet

jeg har heller ikke hatt influensa som voksen - hadde det muligens som barn.

Omgangssyke har vi heldigvis sjelden - og det er sikkert 5-6 år siden vi hadde det hele bunsjen. Vi er urflinke med håndhygiene hvis en er syk, og klarer som regel å begrense det til énperson.

mil1365380270
Skrevet

Influensa er virus, det ovelever ikke utenfor verten annet en liten stund i dråper.

Virus er forskjellige, men du har sikkert rett m.h.t. til influensavirusene, siden du sier det sånn. Så da vet du at om noen nyser på et rekkverk du tar på, og du 5 min. etter slikker deg på fingeren, så blir du ikke smittet?

Min tro er uansett at jo mer og oftere du vasker, jo mindre sjanse for begge deler...

Skrevet

Hmm, jeg har blodtype 0... Har ikke hatt omgangssyke jeg heller ennå, bank i bordet..... Har 3 unger hvor en eller flere av de har det iallefall en gang i året, så jeg har trodd jeg rett og slett har vært heldig.

Skrevet

Virus er forskjellige, men du har sikkert rett m.h.t. til influensavirusene, siden du sier det sånn. Så da vet du at om noen nyser på et rekkverk du tar på, og du 5 min. etter slikker deg på fingeren, så blir du ikke smittet?

Min tro er uansett at jo mer og oftere du vasker, jo mindre sjanse for begge deler...

Håndhygiene skader hvertfall ikke nei :-) Her er det både såpe og sprit på badet..

Skrevet

Hmm, jeg har blodtype 0... Har ikke hatt omgangssyke jeg heller ennå, bank i bordet..... Har 3 unger hvor en eller flere av de har det iallefall en gang i året, så jeg har trodd jeg rett og slett har vært heldig.

Jeg har hatt omgangssyke , og har også blodtype 0. men det _kan_ ha vært annen årsak i bunn da, noe jeg hadde spist f.eks.

Skrevet

Samme her.. Så er jeg litt plaget med bihulene. Har ikke hatt omgangssyke siden jeg gikk på barneskolen. Jeg husker faktisk ikke når det var.. Sambo får det stadig vekk..

Men, nå i forrige uke fikk jeg omgangssyke. spydde ikke satt bare på potta og var dårlig.. Så da er det 20 år til neste gang :)

Gjest Lilje30
Skrevet

Influensa og migrene er vel de to diagnosene folk stiller uten å vite hva det faktisk er. Influensa er ofte en kraftig forkjølelse og migrene er ofte "bare" vondt i hodet, selv om det kan være ille nok.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...