Gå til innhold

Hvorfor får ikke jeg influensa eller omgangssyke

Anbefalte innlegg

mil1365380270
Skrevet

Håndhygiene skader hvertfall ikke nei :-) Her er det både såpe og sprit på badet..

Ungen drar jo uansett det meste med seg hjem fra barnehagen, men jeg er litt nøye med håndvasken etter å ha trillet handlevogn i butikken f.eks, man minsker således sjansen, tror jeg. Greit å ha vært gjennom noen infeksjoner, men tror som morsan (om jeg forsto henne riktig) at det "jo mer, jo bedre" ikke gjelder her :-)

• Svar 44
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mil1365380270

5

• tonie

4

• tzatziki1365380058

4

• waxo

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Ungen drar jo uansett det meste med seg hjem fra barnehagen, men jeg er litt nøye med håndvasken etter å ha trillet handlevogn i butikken f.eks, man minsker således sjansen, tror jeg. Greit å ha vært gjennom noen infeksjoner, men tror som morsan (om jeg forsto henne riktig) at det "jo mer, jo bedre" ikke gjelder her :-)

;-)

Jeg leste noe om det ganske nylig, men husker ikke helt hvor. Man kunne herdes litt, men legen mente det ikke hadde noe poeng i seg selv å gå gjennom kraftigere sykdommer

Skrevet

Influensa og migrene er vel de to diagnosene folk stiller uten å vite hva det faktisk er. Influensa er ofte en kraftig forkjølelse og migrene er ofte "bare" vondt i hodet, selv om det kan være ille nok.

Her har du nok helt rett.

Skrevet

''Jeg mener å ha lest at omgangssyke ikke biter på de med en bestemt blodtype. Var det 0, tro?''

Neppe. Jeg har 0 og har hatt omgangssyke massevis av ganger...

Dårlig gjort Lillemus :-) Ødelegge håpet mitt på den måten a, også på en ellers så god fredagskveld :-)

mil1365380270
Skrevet

;-)

Jeg leste noe om det ganske nylig, men husker ikke helt hvor. Man kunne herdes litt, men legen mente det ikke hadde noe poeng i seg selv å gå gjennom kraftigere sykdommer

I Nederland vaksinerer de gravide i første trimester før influensasesongen starter, leste de mener å ha funnet en sammenheng mellom infeksjon i graviditeten og barneleukemisenere. Infeksjoner er nødvendig, men det er en belastning for systemet, lite tvil om det.

Skrevet

Influensa og migrene er vel de to diagnosene folk stiller uten å vite hva det faktisk er. Influensa er ofte en kraftig forkjølelse og migrene er ofte "bare" vondt i hodet, selv om det kan være ille nok.

Helt enig, folk har støtt og stadig innfluensa, når den ikke går også ;-D

Jeg vet forresten smertelig godt forskjell på migrene og hodepine, for å si det sånn. Men er uansett helt enig med deg :-)

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Jeg mener å ha lest at omgangssyke ikke biter på de med en bestemt blodtype. Var det 0, tro? Influensa trodde jeg var uunngåelig. Du har nok bare hatt usannsynlig flaks:)

Den med at folk med bloddype O ikke får omgangssyke, tror jeg ikke på.

I vår familie har vi alle bloddtype O, men vi får da omgangssyke, men heldigvis ikke hvert år. Derimot bruker vi ikke å få influensa.

Skrevet

I vår familie har vi alle bloddtype O, men vi får da omgangssyke, men heldigvis ikke hvert år. Derimot bruker vi ikke å få influensa.

Det er jo selvsagt ingen regel uten unntak uansett hva det gjelder, men forskning tyder visstnok på at blodtypen kan ha noe å si når det gjelder....(hva heter beägenhet på norsk?) for å få omgangssyke.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Det er jo selvsagt ingen regel uten unntak uansett hva det gjelder, men forskning tyder visstnok på at blodtypen kan ha noe å si når det gjelder....(hva heter beägenhet på norsk?) for å få omgangssyke.

Jeg har ikke hørt ordet beägenhet før. Men betyr det disponert, kanskje?

Det du forteller er interessant. Har du noen linker som viser til den forskningen? Det skulle jeg gjerne lest mer om.

Skrevet

Det mangler en n der. Det gikk litt fort;) Benägenhet.

Skrevet

Jeg har ikke hørt ordet beägenhet før. Men betyr det disponert, kanskje?

Det du forteller er interessant. Har du noen linker som viser til den forskningen? Det skulle jeg gjerne lest mer om.

Hm. Man er disponert for, en viss overforekomst av---, en viss tendens til... Noe sånt. Her og nå husker jeg ikke hvor jeg leste det, men jeg skal se om jeg kommer på det.

tzatziki1365380058
Skrevet

Helt enig, folk har støtt og stadig innfluensa, når den ikke går også ;-D

Jeg vet forresten smertelig godt forskjell på migrene og hodepine, for å si det sånn. Men er uansett helt enig med deg :-)

Det er faktisk alltid mulig å få influensa, i følge mine leger (har flere :) ), men epidemisk influensa forekommer vanligvis bare en gang i året, og da i vinterhalvåret.

Vet det fordi jeg av og til har hatt influensasymptomer - dvs høy feber, muskelsmerter, vondt i hodet, og ekstrem sykdomsfølelse - utenom influensasesong. Og nettopp fordi det har vært utenfor sesong, trodde jeg ikke det var influensa. Altså helt til fastlegen min pluss en legevenn fortalte at man godt kan få influensa utenom sesong, fordi slike virus verserer hele tiden.

tzatziki1365380058
Skrevet

Jeg har bare hatt epidemisk influensa en gang i mitt liv, for ca 15 år siden, men har hatt lettere tilfeller av influensa utenfor sesong noen ganger.

Omgangssyke får jeg hver gang det kommer i hus - det har vært fryktelig ille, rett og slett, til tross for god håndhygiene, vasking med sprit osv.

Så jeg har godt influensa-immunforsvar, men dårlig mage-immunforsvar. Aner ikke hvorfor - verken når det gjelder deg eller meg.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Hm. Man er disponert for, en viss overforekomst av---, en viss tendens til... Noe sånt. Her og nå husker jeg ikke hvor jeg leste det, men jeg skal se om jeg kommer på det.

Flott, det hadde jeg satt pris på.

tzatziki1365380058
Skrevet

Enig med deg, jeg har også blodtype O og har fått omgangssyke veldig lett bestandig. Blitt litt bedre i det siste, heldigvis (bank i bordet). Epidemisk influensa har jeg bare hatt en gang (bank i bordet igjen....)

Skrevet

Jeg har vel omtrent aldri hatt omgangssyke med oppkast. Men jeg spydde under harde migreanfall.

Jeg hadde vel influensa en gang eller to som barn, men husker bare en gang som voksen. Da haddde jeg godt over 40 i feber og lå over en uke.

Så hadde jeg halsbetennelse to år på rad da jeg var i 20-års alderen, også med over 40 i feber.

Skrevet

Aner ikke. Kansje du er mer herdet?

Jeg har to barn, hvor den ene "får alt" (og er en frossenpinn), mens den andre sjelden er syk (og sjelden fryser).

Skrevet

Samme her. Jeg er bank i bordet så og si aldri syk. Tror jeg hadde influensa en gang da jeg var rundt 8 år. Omgangssyke har jeg også hatt en gang for maange år siden. Ellers kan jeg ikke huske sist jeg hadde feber.

Og ps... jeg spiser ikke engang grønnsaker ;) Men spiser myye kjøtt og kylling.

Skrevet

Her fant jeg igjen artikkelen:

''Den folkelige oppfatningen om at barna må «herdes», er en sannhet med modifikasjoner.

- Noen har den forunderlige innstillingen at det er en fordel at barna blir syke. Ved milde sykdommer kan det kanskje stemme. Men ved for eksempel alvorlig influensa og diaré, kan det diskuteres om det er sunt, sier Søbstad. ''

(Øystein Søbstad, smittevernoverlege i Bergen)

http://mobil.aftenposten.no/54/53/608941.html?e=273

Skrevet

Det er faktisk alltid mulig å få influensa, i følge mine leger (har flere :) ), men epidemisk influensa forekommer vanligvis bare en gang i året, og da i vinterhalvåret.

Vet det fordi jeg av og til har hatt influensasymptomer - dvs høy feber, muskelsmerter, vondt i hodet, og ekstrem sykdomsfølelse - utenom influensasesong. Og nettopp fordi det har vært utenfor sesong, trodde jeg ikke det var influensa. Altså helt til fastlegen min pluss en legevenn fortalte at man godt kan få influensa utenom sesong, fordi slike virus verserer hele tiden.

Det syns jeg høres merkelig ut, og stikk i strid med alt jeg har hørt tideligere. Men jeg betviler deg ikke, men da har jeg blitt vranglært tideligere.

Uansett tror jeg det er mange mennesker som tro de har influensa bare de snørrer, for å si det slik. Og det samme med migrene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...