Gå til innhold

Realskolen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor gamle var de da de begynte på realskolen? var det sju år med folkeskole, og så rett på realskole, eller var det noe i mellom?

Jeg leser bøkene om Tora (Herborg Wassmo), og lurer på hvor gammel hu var da hun flyttet fra bygda/øya.... Var hun bare 14?

Skrevet

''var det sju år med folkeskole, og så rett på realskole,''

Ja, for dem som tok realskole.

Moren min dro hjemmefra mog bodde på hybel da hun tok realskola.

Skrevet

''var det sju år med folkeskole, og så rett på realskole,''

Ja, for dem som tok realskole.

Moren min dro hjemmefra mog bodde på hybel da hun tok realskola.

Ja, det gjorde min far også, tror jeg. Men hva var framhaldsskolen da?

Skrevet

Det var kanskje et alternativ for dem som ikke gikk realskolen? mener å ha hørt noe om det.

Skrevet

Ikke så langt unna ihvertfall;-)

''Framhaldsskole (etter 1946, av nynorsk «halde fram», dvs. fortsette) eller fortsettelsesskole (før 1946) var i Norge tidligere en skole som bygget på avsluttet sjuårig folkeskole, og som var et mindre teoretisk og mer praktisk rettet alternativ til realskolen (middelskolen). I motsetning til realskolen kvalifiserte framhaldsskolen ikke for gymnasiet. Framhaldsskolen kunne være ett-, to- eller treårig. Fra 1947 ble framhaldsskolen regulert gjennom en egen lov. Både realskolen og framhaldsskolen ble en del av den nye niårige grunnskolen fra 1969.''

Hentet fra «http://no.wikipedia.org/wiki/Framhaldsskole»'>http://no.wikipedia.org/wiki/Framhaldsskole»

http://no.wikipedia.org/wiki/Framhaldsskole

Skrevet

Det var kanskje et alternativ for dem som ikke gikk realskolen? mener å ha hørt noe om det.

Innbiller meg at pappa både gikk på framhaldsskolen og realskolen, og så gymnaset etter det? Og mamma er jeg usikker på... hun tok ikke realfag, men gikk jo gymnaset - men hva søren gjorde hun mellom 7. og gymnaset?

Tror jeg må sende dem en melding - ble litt irritert over at jeg ikke husker dette!

Skrevet

Ikke så langt unna ihvertfall;-)

''Framhaldsskole (etter 1946, av nynorsk «halde fram», dvs. fortsette) eller fortsettelsesskole (før 1946) var i Norge tidligere en skole som bygget på avsluttet sjuårig folkeskole, og som var et mindre teoretisk og mer praktisk rettet alternativ til realskolen (middelskolen). I motsetning til realskolen kvalifiserte framhaldsskolen ikke for gymnasiet. Framhaldsskolen kunne være ett-, to- eller treårig. Fra 1947 ble framhaldsskolen regulert gjennom en egen lov. Både realskolen og framhaldsskolen ble en del av den nye niårige grunnskolen fra 1969.''

Hentet fra «http://no.wikipedia.org/wiki/Framhaldsskole»'>http://no.wikipedia.org/wiki/Framhaldsskole»

http://no.wikipedia.org/wiki/Framhaldsskole

Interessant - takk :-)

Skrevet

Da har jeg fått svar fra min far (som var imponert over at jeg ville vite dette seint en fredagskveld...):

Han gikk først 7 år på folkeskolen (liten grendeskole) - deretter 1 år på framhaldsskolen (for hele kommunen) - deretter måtte han inn til byen og bo på hybel mens han gikk på realskolen i 2 år - så gymnaset i tre år i samme by (fremdeles på hybel).

Etter det ble det lærerhøyskolen, og spesped i samme by, og til slutt ett år spesialisering i Oslo.

Han var da altså 15 da han begynte på realskolen - skal spørre ham i morgen om hvorfor han tok framhalddskolen først - det kan jo være at foreldrene ønsket å vente med hybel et år, fra 14 til 15 - og det er jo forståelig :-)

Skrevet

Etter 7-årig forlkeskole gikk jeg framhaldsskole (hos oss var den bare 1/2 år. Så 2-årig realskole og 3-årig gymnas.

Man kunne gå direkte fra 7-klasse til realskole. 2 av mine klassekamerater på realskolen hadde ikke framhaldskole.

Det fantes også 3-årige realskoler enkelte steder. Da tror jeg man kunne gå over til gymnas etter 2 år, om man ville.

Det fantes også landsgymnas på 4 år, som erstattet både realskole og gymnas.

Det fantes gymnas som var bare 2 år. Da måtte man ha topp karakterer i alle skriftlige fag for å komme inn.

Ungdomsskolen erstattet realskolen. I motseatning til realskolen, var ungdomsskolen obligatorisk. Noen som er født like etter krigen har gått ungdomsskole, men jeg kjenner også ei som er fødd ca 1956 som ikke har ungdomsskole, så den ble ikke innført samtidig over alt. De fleste kommunene måtte bygge nye skoler først. På landet var det jo bare en liten del av elevene som gikk realskole, og enda færre som gikk gymnas.

Skrevet

På 60tallet gikk vi ut av folkeskolen etter 7 år. Begynte enten på framhaldskole eller realskole. Noen gikk 2 år på realskolen og deretter over til gymnasiet og noen gikk 3 år på realskolen. Dette var i Osloområdet.

Gjest Stavangerområdet i 60 årene
Skrevet

Jeg gikk 7 år på folkeskolen, deretter 2 år på realskolen og så over på gymnaset 3 år. For å komme inn på realskolen måtte man ha bra karakter fra folkeskolen. De som hadde dårlige karakterer kom altså ikke inn på realskolen og begynte på framhaldskolen (2 år). Man kom ikke inn på gymnaset uten realskolen. Man kunne også ta et 3dje år på realskolen, som var litt mer yrkesrettet (kontor). Etter det ble man grønnruss.

Gymnaset (rødruss) hadde 3 linjer: engelsk-, real- og naturfaglinje. Handelsgym var et alternativ. Da ble man blåruss.

Skrevet

Etter 7-årig forlkeskole gikk jeg framhaldsskole (hos oss var den bare 1/2 år. Så 2-årig realskole og 3-årig gymnas.

Man kunne gå direkte fra 7-klasse til realskole. 2 av mine klassekamerater på realskolen hadde ikke framhaldskole.

Det fantes også 3-årige realskoler enkelte steder. Da tror jeg man kunne gå over til gymnas etter 2 år, om man ville.

Det fantes også landsgymnas på 4 år, som erstattet både realskole og gymnas.

Det fantes gymnas som var bare 2 år. Da måtte man ha topp karakterer i alle skriftlige fag for å komme inn.

Ungdomsskolen erstattet realskolen. I motseatning til realskolen, var ungdomsskolen obligatorisk. Noen som er født like etter krigen har gått ungdomsskole, men jeg kjenner også ei som er fødd ca 1956 som ikke har ungdomsskole, så den ble ikke innført samtidig over alt. De fleste kommunene måtte bygge nye skoler først. På landet var det jo bare en liten del av elevene som gikk realskole, og enda færre som gikk gymnas.

''Det fantes også 3-årige realskoler enkelte steder. Da tror jeg man kunne gå over til gymnas etter 2 år, om man ville.

'' Akkurat det stemmer ikke. Man tapte ett år, dersom man tok hele realskolen, dvs. 3 år.

De som var skoleflinke, gikk gjerne rett fra 2 år på realskole til gymnaset. De som tok det 3.året, gjorde enten fordi de ikke skulle fortsette. Eller kanskje fordi de trengte litt ekstra undervisning.

Skrevet

Man fylte sju det året man begynte på folkeskolen. Og så fylte man 14 det året man begynte på realskole. Da var altså noen fylt 14 når de begynte. Mens andre var 13, og fylte 14 på høsten.

Skrevet

''Det fantes også 3-årige realskoler enkelte steder. Da tror jeg man kunne gå over til gymnas etter 2 år, om man ville.

'' Akkurat det stemmer ikke. Man tapte ett år, dersom man tok hele realskolen, dvs. 3 år.

De som var skoleflinke, gikk gjerne rett fra 2 år på realskole til gymnaset. De som tok det 3.året, gjorde enten fordi de ikke skulle fortsette. Eller kanskje fordi de trengte litt ekstra undervisning.

Min far fortalte i dag at de som skulle gå videre på gymnaset tok bare to år på relaskolen, mens de som ikke skulle det, tok det tredje året på realskolen og ble så grønnruss.

Skrevet

Jeg gikk 7 år på folkeskolen, deretter 2 år på realskolen og så over på gymnaset 3 år. For å komme inn på realskolen måtte man ha bra karakter fra folkeskolen. De som hadde dårlige karakterer kom altså ikke inn på realskolen og begynte på framhaldskolen (2 år). Man kom ikke inn på gymnaset uten realskolen. Man kunne også ta et 3dje år på realskolen, som var litt mer yrkesrettet (kontor). Etter det ble man grønnruss.

Gymnaset (rødruss) hadde 3 linjer: engelsk-, real- og naturfaglinje. Handelsgym var et alternativ. Da ble man blåruss.

Dette likner på oopllegget som min far hadde - han kom fra en liten kommune nær Kristiansand - og der var det vanlig å ta ett år framhaldsskole etter folkeskolen. Ville en videre var det 2 eller 3 år på realskole inne i byen.

Skrevet

Man fylte sju det året man begynte på folkeskolen. Og så fylte man 14 det året man begynte på realskole. Da var altså noen fylt 14 når de begynte. Mens andre var 13, og fylte 14 på høsten.

Jeg har forstått det slik at mange (særlig ute på landet) gikk framhalddskole i ett eller to år før de begynte på realskolen.

Skrevet

Jeg har forstått det slik at mange (særlig ute på landet) gikk framhalddskole i ett eller to år før de begynte på realskolen.

Ja det har jeg skjønt. Du får søke i litterære kilder for å finne ut om denne personen til Wassmo, da.. I byene tror jeg framhaldsskolen var for de som ikke var så opplyste, og derfor skulle gå en enklere vei videre, eller som rett og slett ønsket å få seg et yrke / en jobb raskest mulig.

Skrevet

Min far fortalte i dag at de som skulle gå videre på gymnaset tok bare to år på relaskolen, mens de som ikke skulle det, tok det tredje året på realskolen og ble så grønnruss.

Enig. Men noen av dem ombestemte seg, og tok gymnaset likevel, etter 3 år på "rasken" som det ble kalt.

Skrevet

*Akkurat det stemmer ikke. Man tapte ett år, dersom man tok hele realskolen, dvs. 3 år.

De som var skoleflinke, gikk gjerne rett fra 2 år på realskole til gymnaset. De som tok det 3.året, gjorde enten fordi de ikke skulle fortsette. Eller kanskje fordi de trengte litt ekstra undervisning.*

Det var jo det jeg mente og!

Skrevet

*Akkurat det stemmer ikke. Man tapte ett år, dersom man tok hele realskolen, dvs. 3 år.

De som var skoleflinke, gikk gjerne rett fra 2 år på realskole til gymnaset. De som tok det 3.året, gjorde enten fordi de ikke skulle fortsette. Eller kanskje fordi de trengte litt ekstra undervisning.*

Det var jo det jeg mente og!

Sorry, jeg blingsa. Trodde det sto man kunne begynne i 2.gym. liksom, sorry sorry

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...