Gå til innhold

Det heksadesimale tallsystemet

Anbefalte innlegg

Gjest Shira :o)
Skrevet

Jeg står fast her, og håper noen dolere har peiling.

Jeg har det heksadesimale tallet 2B. Det skal jeg gjøre om til standard tall. Jeg har forstått at jeg ikke bare kan lese i tabellen å sette sammen de to tallene som 2 og B står for, men at jeg må regne det ut? Og jeg finner ingen måte hvordan jeg skal gjøre det på.

Blir veldig takknemlig om noen som kan dette kan forklare, helst med teskjemetoden :o)

Skrevet

Det heksadesimale tallsystemet har 16 som grunntall. Hvis du ser på det vanlige titalls-systemet, har det 10 som grunntall. Plassen helt til høyre er da ener-plassen (10 opphøyd i 0), den neste er tier-plassen (10 opphøyd i 1), og så videre. For eksempel er 16 i titallssystemet det samme som 6 ganger 1 pluss 10 ganger 1.

I 16-tallssystemet er plassen til høyre fortsatt ener-plassen. Den neste er 16-plassen (16 opphøyd i 1).

2B er altså B (som tilsvarer 11) pluss 2 ganger 16. Det vil si 43.

Skrevet

Atene har gitt deg et utmerket svar, jeg vil bare føye til at det antakelig er lettere å venne seg til regnemåten hvis du "øver" med et tallsystem med _lavere_ grunntall enn 10, altså f.eks. 5-tallsystemet eller 8-tallsystemet.

Heksadesimalt er jo bare en variant, men det kompliseres litt av at man må ha med bokstavene siden vi ikke har ensifrede tall høyere enn 9.

Skrevet

Det heksadesimale tallsystemet har 16 som grunntall. Hvis du ser på det vanlige titalls-systemet, har det 10 som grunntall. Plassen helt til høyre er da ener-plassen (10 opphøyd i 0), den neste er tier-plassen (10 opphøyd i 1), og så videre. For eksempel er 16 i titallssystemet det samme som 6 ganger 1 pluss 10 ganger 1.

I 16-tallssystemet er plassen til høyre fortsatt ener-plassen. Den neste er 16-plassen (16 opphøyd i 1).

2B er altså B (som tilsvarer 11) pluss 2 ganger 16. Det vil si 43.

Aha, da ser jeg at jeg har tenkt helt feil! Takk for utfyllendes svar, jeg får gå på oppgaven med ny giv og håpe at jeg får det til å sitte.

Skrevet

Atene har gitt deg et utmerket svar, jeg vil bare føye til at det antakelig er lettere å venne seg til regnemåten hvis du "øver" med et tallsystem med _lavere_ grunntall enn 10, altså f.eks. 5-tallsystemet eller 8-tallsystemet.

Heksadesimalt er jo bare en variant, men det kompliseres litt av at man må ha med bokstavene siden vi ikke har ensifrede tall høyere enn 9.

Jeg jobber også med 8-tallsystemet. Det er mye på en gang, og vi har veldig intensiv opplæring, og her datt jeg av lasset.

Jeg får pugge og pugge til det sitter.

Ofte forstår jeg det bedre når noen forklarer det til meg, som her på Dol, enn hva jeg leser i boka, der leser jeg meg blind på en måte.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...