Gå til innhold

Ref tråden "Jeg er knust"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Alle mine venner har visst at jeg ikke har vært helt over han. Jeg har vært åpen om det. Og hele tiden har hun drevet og ligget med han.

Som sagt, jeg skal ikke begrave meg ned og jeg vet at livet går videre og alt det der. Jeg kommer meg nok fort på bena, jeg er flink til å stenge følelser unna og fortsette som før. Jeg snakker bare om en dag å komme meg. Jeg fikk vite alt dette igår kveld.

Ok :)

Da foreslår jeg at du kommer opp med en plausibel grunn og bruker den dagen konstruktivt. Gjør deg ferdig med tårene i kveld og bruk dagen i morgen på positive aktiviteter. Spis sunn mat, se en film (komedie, ikke romantisk!), gå deg en laaaang tur og kos deg.

Ikke kast bort dagen i senga, kvernene på dumme tanker :)

• Svar 46
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Babette

5

• ekte nick

3

• Glimtipper

3

• SoriaMoria

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest fullstendig knust
Skrevet

Livets små og store fortredeligheter er ikke sykdom, som aspirerer til at en sykemelder seg og hever sykepenger.

Det er tydelig at folk er livredde for at jeg skal bruke sykepenger på dette. Les svaret mitt til SoriaMoria.

Skrevet

Livets små og store fortredeligheter er ikke sykdom, som aspirerer til at en sykemelder seg og hever sykepenger.

Neivel.

Skrevet

Jeg begynte i ny jobb i februar 2008. Jeg har hatt krav på 5 uker ferie som alle andre men uten lønn. Av de 25 dagene har jeg kun tatt 4 dager fri. Så jeg har mange fridager å gå på.

Jeg tar ikke ut egenmelding. Jeg tenker en dag fri uten lønn.

Ja hvis du har en jobb der du bare kan utebli og meddele sjefen at "jeg tok meg en fridag, jeg", så be my guest. Men det høres ikke spesielt ryddig ut....

Hadde jeg vært sjef i en slik situasjon, ville jeg ikke likt det, i alle fall. Å gi fri uten lønn er jo ok, men er det ikke planlagt er det jo egentlig det samme som å skulke jobben.

Hvis du er fultsendig oppløst av det som har skjedd og du faktisk trenger noen dager fri for å komme til hektene, bør det være uproblematisk å gå til legen og skaffe sykmeldig på psykisk grunnlag.

Gjest fullstendig knust
Skrevet

Ja hvis du har en jobb der du bare kan utebli og meddele sjefen at "jeg tok meg en fridag, jeg", så be my guest. Men det høres ikke spesielt ryddig ut....

Hadde jeg vært sjef i en slik situasjon, ville jeg ikke likt det, i alle fall. Å gi fri uten lønn er jo ok, men er det ikke planlagt er det jo egentlig det samme som å skulke jobben.

Hvis du er fultsendig oppløst av det som har skjedd og du faktisk trenger noen dager fri for å komme til hektene, bør det være uproblematisk å gå til legen og skaffe sykmeldig på psykisk grunnlag.

Heldigvis er jeg litt min egen herre når det gjelder jobben min. Vi har det veldig fleksibelt og så lenge jobben blir gjort så legger ikke ledelsen seg opp i når og hvordan. Men likevel skal jeg ta en dag fri føler jeg at jeg bør gi en grunn.

Vi snakker om en dag her, og jeg synes ikke jeg forlanger så mye. Jeg har jobbet så mye overtid denne mnd så har ikke dårlig samvittighet overfor jobben.

Men dette var egentlig ikke en sak om jobben min. Jeg vet at jeg er en veldig ryddig person og at ledelsen er ekstremt fornøyd med jobben jeg gjør, ettersom jeg fikk en kraftig lønnsforhøyelse for bare et par uker siden.

Gjest ingen god grunn til å være hjemme det da
Skrevet

Hun holdt jo på med han mens jeg var sammen med han. Dette begynte visst allerede i april (fikk jeg vite istad), og har holdt på til nå, mens han endte det med meg i november.

Men det er ikke det som er verst. Den verste følelsen er at alle mine venner har visst det og ingen har sagt noe. Lurt meg trill rundt med andre ord.

halllllloooooo "grow up"

Skrevet

Bøy nakken, krum skuldrene, og gå på jobb!

Klart det er ille når sånt skjer, og mange av oss har opplevd det. Når alt kommer til alt, så vil du se at du har tjent på å bli kvitt den dusten. Er du ekstra heldig, så blir han en klamp om foten på venninna di om ikke lenge.

Ikke brenn broer til gamle venner. De har også vært i en vanskelig situasjon. Om du forholder deg fornuftig til dem og til tilværelsen forøvrig, så er det den greieste utgangen for din egen del.

Klart sånt er dumt, men sånt skjer dessverre. Om ei stund er det ikke så tragisk lenger, og om mange år er det ei dramatisk historie du kan fortelle til barnebarna og kanskje trøste dem med...

Gjest høstløv
Skrevet

Det er tydelig at folk er livredde for at jeg skal bruke sykepenger på dette. Les svaret mitt til SoriaMoria.

Svaret ditt til SoriaMoria" kom etter mitt innlegg.

Tar du fri som avspasering, så kan du jo gjøre som du vil.

God bedring.

Skrevet

Det er uansett arbeidsgiver som betaler utgiftene ved 3-dagers sykmelding. Du må opp i 17 dager før nav står for utbetalingene.

Skrevet

Svaret ditt til SoriaMoria" kom etter mitt innlegg.

Tar du fri som avspasering, så kan du jo gjøre som du vil.

God bedring.

''Tar du fri som avspasering, så kan du jo gjøre som du vil.''

Ja, men avspasering er ikke noe man skal ty til når det dukker opp en akutt grunn til å være hjemme fra jobb, det skal avtales med arbeidsgiver i god tid.

Det går ikke an å ringe jobben kl. 0800 og si at " i dag tar jeg avspasering".

Skrevet

Jeg er enig med Glimtipper. Tørk tårene og gå på jobb. Du var jo ikke kjæreste med denne fyren, slik jeg har forstått det?

Rett nok går det an å være arbeidsufør uten å være syk, men i dette tilfellet synes jeg du bør ta deg sammen. Og det er mye bedre å ha noe annet å beskjeftige tankene med enn å ligge hjemme og se i taket.

Gjest høstløv
Skrevet

''Tar du fri som avspasering, så kan du jo gjøre som du vil.''

Ja, men avspasering er ikke noe man skal ty til når det dukker opp en akutt grunn til å være hjemme fra jobb, det skal avtales med arbeidsgiver i god tid.

Det går ikke an å ringe jobben kl. 0800 og si at " i dag tar jeg avspasering".

Det kommer an på hvilken type jobb man har.

Trådstarter sa i et av innleggene, at i hennes jobb, ville dette være mulig.

Skrevet

Det kommer an på hvilken type jobb man har.

Trådstarter sa i et av innleggene, at i hennes jobb, ville dette være mulig.

Så vidt jeg kan se snakker hun om fri uten lønn. Det blir noe annet. Når man avspaserer, blir man ikke trukket i lønn. Det er jo en "utjevning" av opparbeidet overtid.

Gjest Elextra
Skrevet

''Noen ideer om hva jeg kan si?''

I hovedinnlegget høres det ut som du planlegger å ta en egenmeldingsdag, lengre ned i tråden høres det ut som du har mulighet for å ta en spontan fridag uten lønn. Sistnevnte er selvfølgelig mer ok enn førstnevnte, og da trenger du vel heller ingen forklaring.

Litt avhengig av typen jobb du har synes jeg du skal bite tennene sammen og gå på jobb. Jeg synes ikke dette er grunn til å skulke og jeg tror heller ikke du har godt av å ligge hjemme og gruble.

Gjest høstløv
Skrevet

Så vidt jeg kan se snakker hun om fri uten lønn. Det blir noe annet. Når man avspaserer, blir man ikke trukket i lønn. Det er jo en "utjevning" av opparbeidet overtid.

Jeg ser ikke riktig forskjellen, om hun får utbetalt overtid, og blir trukket for fridagen sin, eller om hun avspaserer overtiden.

Skrevet

Jeg ser ikke riktig forskjellen, om hun får utbetalt overtid, og blir trukket for fridagen sin, eller om hun avspaserer overtiden.

Det er to måter å få overtidsbetalt på: Man kan enten få full overtidsgodtgjørelse, og da opparbeider man ikke rett til avsapsering. Alternativt kan man få utbetalt kun tillegget, og da avsapseer man time mot time. Man blir aldri trukket i lønn når man avspaserer.

Slik jeg forstår trådstarter, har bedriften en kvote på hvor mange fridager de kan ta ut uten lønn, altså i tillegg til lovfestet ferie. Og det er jo greit, men jeg synes likevel det er rart om de ikke krever at fridagen skal være avtalt i god tid. Tenk deg hvordan det ville gå om alle ringer mandag morgen og sier de tar fri den dagen. Dette gjelder også når man tar en feriedag.

Gjest høstløv
Skrevet

Det er to måter å få overtidsbetalt på: Man kan enten få full overtidsgodtgjørelse, og da opparbeider man ikke rett til avsapsering. Alternativt kan man få utbetalt kun tillegget, og da avsapseer man time mot time. Man blir aldri trukket i lønn når man avspaserer.

Slik jeg forstår trådstarter, har bedriften en kvote på hvor mange fridager de kan ta ut uten lønn, altså i tillegg til lovfestet ferie. Og det er jo greit, men jeg synes likevel det er rart om de ikke krever at fridagen skal være avtalt i god tid. Tenk deg hvordan det ville gå om alle ringer mandag morgen og sier de tar fri den dagen. Dette gjelder også når man tar en feriedag.

Det er jo forskjellig fra firma til firma og det er ikke noe vi kan generalisere over, når trådstarter mener at det vil gå helt fint på hennes arbeidsplass, med de arbeidsoppgaver, som pålegger henne.

Skrevet

Det er jo forskjellig fra firma til firma og det er ikke noe vi kan generalisere over, når trådstarter mener at det vil gå helt fint på hennes arbeidsplass, med de arbeidsoppgaver, som pålegger henne.

Hvis arbeidsgiver også mener det, og de praktiserer det slik, er det selvsagt helt greit.

Skrevet

Spør legen om en sykemelding i et par dager. Psykisk kriser er faktisk også en grunn til å få sykmelding. Du trenger ikke forklare alt til legesekretæren, bare si at du trenger en akutt time pga akutt sykdom, og at du vil snakke med legen om det direkte.

Skrevet

Hva er et større svik enn at en av dine nærmeste venninner holder på med en du er sammen med? Altså jeg mener ikke at de holdt på _etter_ at vi var sammen, men _mens_ vi var sammen. De begynte å treffes i april og har holdt på til nå. Han endte det med meg i november.

Og dette har de andre jentene visst hele tiden også.

Jeg er fullstendig uenig med Glimtipper. Du overreagerer IKKE Du har blitt utsatt for et stort svik, av flere personer samtidig, som alle stod deg nær på ulike måter.

Ta godt vare på deg selv, og gjør det du trenger i denne vanskelige situasjoner. Ta tiden til hjelp.

Klem,

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...