Gå til innhold

Finne tonene på en cello

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den har jo ingen bånd på halsen som markerer hvor man skal klemme ned strengene, er det kun øvelse og feeling som gjør at man vet hvor grepene ligger?

Lurer på mye rart i kveld ;-)

Skrevet

Jeg stoler på mitt trenede øre;)

Men tror nok instruktøren min gremtes en del mens det omtalte øret var under opplæring...

Skrevet

Jeg stoler på mitt trenede øre;)

Men tror nok instruktøren min gremtes en del mens det omtalte øret var under opplæring...

Hehe :-) Men man hører jo ikke tonen før den er spilt, og er den feil så .. Har kun spilt treblås jeg, blir litt annerledes.

Skrevet

Jeg vil tro at det er slik som det (etterhvert) blir når man spiller gitar: Man har øvd så lenge at man ikke trenger å se, fingrene kjenner hvor de skal være for hvert enkelt grep.

Skrevet

Jeg vil tro at det er slik som det (etterhvert) blir når man spiller gitar: Man har øvd så lenge at man ikke trenger å se, fingrene kjenner hvor de skal være for hvert enkelt grep.

Ja, det er nok sånn. Spiller litt gitar, og merker jo at jeg ikke alltid behøver å se, men er imponert over at man kan fin-innstille seg så til de grader som å spille på den lange cellohalsen uten et eneste bånd ;-)

Skrevet

Det er nok vanlig å markere noen punkter med teip for nybegynnere.

Men etterhvert sitter dette i fingrene.

Skrevet

Du må nok føle & lytte deg frem, og når du først har det inne så går det sikkert automatisk.

Blir litt likt steelgitar, der du må lytte deg frem for å finne en rein tone (intonasjon), det har eg spillt, har også prøvd å spille litt (bittelitt) fiolin.

Det var svært vanskelig, i motsetning til fks. gitar, så det er ikkje noen tilfeldighet at de beste fiolinistene er både 40, 50 og 60 år gamle.

Gjest fiolinerfaring
Skrevet

Når en cello er riktig stemt, bruker man bare f.eks en fingerlengde/håndlengde til å finne tonen, man må likevel justere seg med en gang om tonen er litt feil. man må altså ha gehør for å spille f.eks fiolin. Dattra mi har spilt fiolin, og ho øvde med å holde fingeren på fiolinhalsen på et bestemt sted,for å finne tonen med de andre fingerene,til slutt ble det en vane. Altså ingen teip eller lignende.

Skrevet

Hehe :-) Men man hører jo ikke tonen før den er spilt, og er den feil så .. Har kun spilt treblås jeg, blir litt annerledes.

Det setter seg i fingrene etterhvert. Til å begynne med havner fingrene feil, og jeg kan love at det er grusomt å være støttespiller når fiolinungene maltrakterer instrumentene sine på julekonserter og andre familiære arrangement. Men selv Arve Tellefsen har vel vært nybegynner-fiolinunge, så vi får vel gi dem litt slakk.

Tror nok ikke det er alle som er i stand til å lytte seg fram til reine toner, og det krever mye øvelse om man ikke er født med absolutt gehør. Det er _ikke_ jeg!

Skrevet

Det er nok som på fiolinen, man har noen utgangspunkter. Man vet f.eks. at i 3. pos. skal 1.fingeren være på plassen til 3. fingereni i1.pos:-) Etterhvert så går det automatisk.

Jeg hørte nettopp en 12-åring spille Beethovens fiolinkonsert,- der satt det uten tvil i fingrene, det var en fantastisk opplevelse.

Skrevet

Det er ikke synlig, nei. Man lærer hvor store intervallene / mellomrommene er på den forskjellige strengene. Etter hvert sitter det helt i fingrene.

Det viktigste er å ha gehør. Det kan trenes opp, men man starter på ulikt nivå fra naturens side. Starter man "helt bak mål", har man små sjanser i forhold til instrumenter der tonene ikke ligger "ferdige" bak tangenter eller knapper (som f.eks. fiolin eller chello).

Skrevet

Når en cello er riktig stemt, bruker man bare f.eks en fingerlengde/håndlengde til å finne tonen, man må likevel justere seg med en gang om tonen er litt feil. man må altså ha gehør for å spille f.eks fiolin. Dattra mi har spilt fiolin, og ho øvde med å holde fingeren på fiolinhalsen på et bestemt sted,for å finne tonen med de andre fingerene,til slutt ble det en vane. Altså ingen teip eller lignende.

''Altså ingen teip eller lignende.''

Det er helt vanlig med teip for å markere et par steder når cellospilleren er et barn. Kan hende det kommer av at halsen på celloen er noe lenger enn på en fiolin? Selvsagt er det viktig med gehør også, men _alle:_ celloene på den kommunale musikkskolen her vi bor, har teipmarkering på halsen.

Skrevet

Det er da ikke bare på en chello det er slik. =)

Neida, men det var en cellokonsert jeg ble sittende og høre på i går, nydelig forresten, dermed ble det et cello-spørsmål ;-)

Skrevet

Neida, men det var en cellokonsert jeg ble sittende og høre på i går, nydelig forresten, dermed ble det et cello-spørsmål ;-)

Hvilken cellokonsert da? :)

Skrevet

Hvilken cellokonsert da? :)

Litt forskjellig, det var Hovedscenen på Nrk2.

Bla.a Milonga del Angel og Pavane Op. 50 av Gabriel Fauré (kan ikke dette i hodet, tok det opp på GET-boksen, måtte sjekke :-)

Skrevet

Litt forskjellig, det var Hovedscenen på Nrk2.

Bla.a Milonga del Angel og Pavane Op. 50 av Gabriel Fauré (kan ikke dette i hodet, tok det opp på GET-boksen, måtte sjekke :-)

Faurés Pavane kjenner jeg. Den er vakker. Den andre kjenner jeg ikke til.

Skrevet

Faurés Pavane kjenner jeg. Den er vakker. Den andre kjenner jeg ikke til.

Jeg elsker strykere, har spilt treblås i mange år, og det kommer ikke i nærheten av dette ;-)

Skrevet

Så var det jo verdens beste cello-gruppe fra verdens beste orkester, da :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...