Gjest bikku Skrevet 25. januar 2009 Skrevet 25. januar 2009 Når vi nå er i det musikalske hjørnet: Jeg syns tverrfløyta har så vakker tone, og kunne tenkt meg å lære å spille. De koster ikke all verdens på finn.no heller. Men er det vanskelig? Noen som vet? 0 Siter
Gjest tidligere elev Skrevet 25. januar 2009 Skrevet 25. januar 2009 Det som er vanskeligst er å øve seg til å blåse en klar og ren tone. Leppemuskulaturen må trenes opp (overleppen skal strammes), og man må holde flyta riktig og blåse i riktig vinkel og med riktig press mot fløyta. Fingergrepene syns jeg var mye lettere. Man må øve jevnlig og holde det vedlike for å klare å beholde den klare tonen. Det klarte ikke jeg, så jeg ga opp til slutt, hadde litt for mange jern i ilden. Men det er et nydelig instrument, for den som har selvdisiplin! 0 Siter
....AV Skrevet 25. januar 2009 Skrevet 25. januar 2009 Det er vel ikke vanskeligere enn andre instrumenter, vil jeg tro. Har du lyst, så prøv! Det er kjempegøy å spille og jeg kjenner flere voksne som har begynt å spille både fiolin og trombone med hell. 0 Siter
Gjest bikku Skrevet 25. januar 2009 Skrevet 25. januar 2009 Det som er vanskeligst er å øve seg til å blåse en klar og ren tone. Leppemuskulaturen må trenes opp (overleppen skal strammes), og man må holde flyta riktig og blåse i riktig vinkel og med riktig press mot fløyta. Fingergrepene syns jeg var mye lettere. Man må øve jevnlig og holde det vedlike for å klare å beholde den klare tonen. Det klarte ikke jeg, så jeg ga opp til slutt, hadde litt for mange jern i ilden. Men det er et nydelig instrument, for den som har selvdisiplin! Selvdisiplin...? Der røyk den drømmen. Blokkfløyte er kanskje like greit, da Hvis guttungen ønsker å begynne i korps, så tenkte jeg at jeg skulle finne meg et eller annet instrument. Har tenkt på saxofon også. Men messingblåser kjøper jeg ikke før poden har uttrykt klart ønske om at vi skal begynne i korps! 0 Siter
Lillemus Skrevet 25. januar 2009 Skrevet 25. januar 2009 Selvdisiplin...? Der røyk den drømmen. Blokkfløyte er kanskje like greit, da Hvis guttungen ønsker å begynne i korps, så tenkte jeg at jeg skulle finne meg et eller annet instrument. Har tenkt på saxofon også. Men messingblåser kjøper jeg ikke før poden har uttrykt klart ønske om at vi skal begynne i korps! Saxofon (og kontrabass!) er det mest sexy instrumentet jeg vet om! ) 0 Siter
Gjest tidligere elev Skrevet 25. januar 2009 Skrevet 25. januar 2009 Selvdisiplin...? Der røyk den drømmen. Blokkfløyte er kanskje like greit, da Hvis guttungen ønsker å begynne i korps, så tenkte jeg at jeg skulle finne meg et eller annet instrument. Har tenkt på saxofon også. Men messingblåser kjøper jeg ikke før poden har uttrykt klart ønske om at vi skal begynne i korps! Saxofon har samme problematikken - det å blåse en klar tone krever øvelse og selvdisiplin. Har prøvd det også jeg - og sluttet etter hvert, dessverre, selv om jeg syns det er et fantastisk instrument. Kunne ha lyst til å begynne igjen, men tror ikke jeg har tid og disiplin til å øve nok slik som hverdagen min er nå i alle fall. Blokkfløyte (og likn) er mye lettere. Husk at det finnes flere typer blokkfløyter, feks alt og bass, som man kan variere med! Men grepene er annerledes her enn på C-fløyta. 0 Siter
Gjest bikku Skrevet 25. januar 2009 Skrevet 25. januar 2009 Saxofon (og kontrabass!) er det mest sexy instrumentet jeg vet om! ) Cello er ikke så dumt det heller, hva angår å være sexy. Men den er typisk er feminin. Kontrabassen er definitivt maskulin. 0 Siter
Lillemus Skrevet 26. januar 2009 Skrevet 26. januar 2009 Saxofon har samme problematikken - det å blåse en klar tone krever øvelse og selvdisiplin. Har prøvd det også jeg - og sluttet etter hvert, dessverre, selv om jeg syns det er et fantastisk instrument. Kunne ha lyst til å begynne igjen, men tror ikke jeg har tid og disiplin til å øve nok slik som hverdagen min er nå i alle fall. Blokkfløyte (og likn) er mye lettere. Husk at det finnes flere typer blokkfløyter, feks alt og bass, som man kan variere med! Men grepene er annerledes her enn på C-fløyta. Jeg fikk prøve en alt-fløyte da jeg gikk på barneskolen, men hadde rett og slett så små hender og korte fingre at jeg ikke rakk over alle hullene. ( 0 Siter
trollemor;o) Skrevet 26. januar 2009 Skrevet 26. januar 2009 Saxofon har samme problematikken - det å blåse en klar tone krever øvelse og selvdisiplin. Har prøvd det også jeg - og sluttet etter hvert, dessverre, selv om jeg syns det er et fantastisk instrument. Kunne ha lyst til å begynne igjen, men tror ikke jeg har tid og disiplin til å øve nok slik som hverdagen min er nå i alle fall. Blokkfløyte (og likn) er mye lettere. Husk at det finnes flere typer blokkfløyter, feks alt og bass, som man kan variere med! Men grepene er annerledes her enn på C-fløyta. Dette med at en må jobbe for å få en god tone gjelder jo alle blåseinstrument. Ittno som kommer av seg sjøl. 0 Siter
Gjest GA Skrevet 26. januar 2009 Skrevet 26. januar 2009 Om det er vanskelig eller ei kommer an på mange ting. Er du musikalsk? Har du spilt noe instrument før? Har du god finmotorikk? Har du tid til å øve? Å lære seg et instrument som voksen krever ganske stor innsats for de fleste. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.