Gjest J.R.-07 Skrevet 26. januar 2009 Skrevet 26. januar 2009 Er vel egentlig et legespørsmål, men dere på Åpent vet så masse:) Skal sette inn hormonspiral neste uke og gruuuer meg. Derfor noen spørsmål: Er det vondt/tar det lang tid å sette spiralen inn? Når jeg leser på Dol, så har jeg inntrykk av at det alltid er mye blødning etterpå. Er det alltid slik? Hvor lenge vente med sex etterpå? Har sex vært vondt pga spiralen? Slipper dere eggløsningsmerter og PMS? Kviser? Positive og negative ting? Lurer nok på mye mer også, men skal gi meg med dette:) Mvh pyyyyysa 0 Siter
Lillemus Skrevet 26. januar 2009 Skrevet 26. januar 2009 Er det vondt/tar det lang tid å sette spiralen inn? - jeg gjorde det hos gynekolog, tok et lite øyeblikk og jeg kjente ingenting Når jeg leser på Dol, så har jeg inntrykk av at det alltid er mye blødning etterpå. Er det alltid slik? - jeg kan ikke huske noen store blødninger, men småblødde (mindre enn mens) i 3 mnd, helt normalt. Hvor lenge vente med sex etterpå? - 10 dager. Har sex vært vondt pga spiralen? - Nei. Slipper dere eggløsningsmerter og PMS? Kviser? - den stopper vel eggløsningen så de smertene skal ikke være tilstede nei. PMS har jeg aldri vært videre plaget med, ei heller kviser. Mulig jeg la på et par kilo, men ikke mer enn det. Positive og negative ting? - jeg synes den var helt suveren og hadde jeg hatt behov for prevensjon nå så hadde jeg utvilsomt brukt hormonspiral. 0 Siter
Gjest J.R.-07 Skrevet 26. januar 2009 Skrevet 26. januar 2009 Er det vondt/tar det lang tid å sette spiralen inn? - jeg gjorde det hos gynekolog, tok et lite øyeblikk og jeg kjente ingenting Når jeg leser på Dol, så har jeg inntrykk av at det alltid er mye blødning etterpå. Er det alltid slik? - jeg kan ikke huske noen store blødninger, men småblødde (mindre enn mens) i 3 mnd, helt normalt. Hvor lenge vente med sex etterpå? - 10 dager. Har sex vært vondt pga spiralen? - Nei. Slipper dere eggløsningsmerter og PMS? Kviser? - den stopper vel eggløsningen så de smertene skal ikke være tilstede nei. PMS har jeg aldri vært videre plaget med, ei heller kviser. Mulig jeg la på et par kilo, men ikke mer enn det. Positive og negative ting? - jeg synes den var helt suveren og hadde jeg hatt behov for prevensjon nå så hadde jeg utvilsomt brukt hormonspiral. Godt og høre fra en med positiv erfaring:) 0 Siter
Speak Skrevet 27. januar 2009 Skrevet 27. januar 2009 Jeg blødde masse i et par dager, og litt i ca. 1 mnd. Etter det har jeg ikke hatt mens. Bare litt rødaktig utflod. DET er jo supert:-) Jeg synes det gjør bittelitt vondt å sette den inn, og får en del magekramper resten av dagen. Derfor drar jeg hjem og legger meg etter å ha satt den inn. Men det er ikke så ille at jeg tar smertestillende for dette. Føles mer som moderate menssmerter. (Jeg hadde fryktelige menssmerter, så derfor betegner jeg dette som moderat) Alt i alt er jeg veldig fornøyd. 0 Siter
Gjest J.R.-07 Skrevet 27. januar 2009 Skrevet 27. januar 2009 Jeg blødde masse i et par dager, og litt i ca. 1 mnd. Etter det har jeg ikke hatt mens. Bare litt rødaktig utflod. DET er jo supert:-) Jeg synes det gjør bittelitt vondt å sette den inn, og får en del magekramper resten av dagen. Derfor drar jeg hjem og legger meg etter å ha satt den inn. Men det er ikke så ille at jeg tar smertestillende for dette. Føles mer som moderate menssmerter. (Jeg hadde fryktelige menssmerter, så derfor betegner jeg dette som moderat) Alt i alt er jeg veldig fornøyd. Takk for nyttig svar. Håper at jeg er like heldig som du, selv om jeg gjerne vil slippe å blø i en mnd og ha menssmerter. Men satser på at det blir verre før det blir bedre.Skal både ha den som prevensjon, PMS hjelp og mot hodepine(viss jeg er heldig). 0 Siter
Speak Skrevet 27. januar 2009 Skrevet 27. januar 2009 Takk for nyttig svar. Håper at jeg er like heldig som du, selv om jeg gjerne vil slippe å blø i en mnd og ha menssmerter. Men satser på at det blir verre før det blir bedre.Skal både ha den som prevensjon, PMS hjelp og mot hodepine(viss jeg er heldig). Jeg vet at en del fortsetter å ha mens etterpå. Men de sier at det er færre dager og mye mindre blødninger. De fleste jeg har snakket med er fornøyd. Og det er heller ingen vits i å grue seg for å sette den inn. Det går kjemperaskt. Tok bare noen sekunder. 0 Siter
Gjest annlovinda Skrevet 27. januar 2009 Skrevet 27. januar 2009 Jeg byttet fra kobberspiral til hormonspiral for ca 1,5 år siden. Kjente at det 'røsket' litt når den gamle ble dratt ut, og kjente litt menssmerter da. Hormonspiralen ble satt inn på kort, kort tid, og kjente faktisk ingen ubehag i det hele tatt. Jeg hadde ørlite blødning de første 2 dagene. Etter det hadde jeg liten blødning en dag i måneden de første 2-3 månedene før mensen helt forsvant. Har de siste 3 månedene igjen nå hatt en liten blødning en gang i måneden. Men kun slik at truseinnlegg holder. Og kun 1-2 dager. Gynekologen sa at jeg skulle vente med sex 2-3 dager etter at hormonspiralen var satt inn. Har vært veldig fornøyd med min spiral så langt. Men håper igjen å slippe blødning en dag i måneden framover også. 0 Siter
Gjest J.R.-07 Skrevet 27. januar 2009 Skrevet 27. januar 2009 Jeg vet at en del fortsetter å ha mens etterpå. Men de sier at det er færre dager og mye mindre blødninger. De fleste jeg har snakket med er fornøyd. Og det er heller ingen vits i å grue seg for å sette den inn. Det går kjemperaskt. Tok bare noen sekunder. Bare noen sekunder...så bra! 0 Siter
Gjest J.R.-07 Skrevet 27. januar 2009 Skrevet 27. januar 2009 Jeg byttet fra kobberspiral til hormonspiral for ca 1,5 år siden. Kjente at det 'røsket' litt når den gamle ble dratt ut, og kjente litt menssmerter da. Hormonspiralen ble satt inn på kort, kort tid, og kjente faktisk ingen ubehag i det hele tatt. Jeg hadde ørlite blødning de første 2 dagene. Etter det hadde jeg liten blødning en dag i måneden de første 2-3 månedene før mensen helt forsvant. Har de siste 3 månedene igjen nå hatt en liten blødning en gang i måneden. Men kun slik at truseinnlegg holder. Og kun 1-2 dager. Gynekologen sa at jeg skulle vente med sex 2-3 dager etter at hormonspiralen var satt inn. Har vært veldig fornøyd med min spiral så langt. Men håper igjen å slippe blødning en dag i måneden framover også. Godt at jeg skrev her. Nå gruer jeg meg nesten ikke lenger:) Takk for nyttig info. 0 Siter
jubalong70 Skrevet 27. januar 2009 Skrevet 27. januar 2009 Nå har jeg ikke hormonspiral, men kobberspiral. Noen av spørsmålene kan jeg vel like vel svare på. Er det vondt/tar det lang tid å sette spiralen inn? Første gang jeg skulle sett inn spiralen var det sinnsykt vondt. Holdt på å besvime av smerte og måtte få mannen min til å hente meg. Andre gangen grudde jeg meg skikkelig, og skjønte ingenting når legen plutselig sa han var ferdig. Hadde ikke merket noe annet enn litt "romstering". Det tar vel normalt en 2-5 minutter å få den på plass. Når jeg leser på Dol, så har jeg inntrykk av at det alltid er mye blødning etterpå. Er det alltid slik? Første gangen blødde jeg i 4 dager. Andre gangen i 2 dager. Ikke stor blødning. Hvor lenge vente med sex etterpå? Jeg har ventet til blødningen har stoppet. Har sex vært vondt pga spiralen? Absolutt ikke. 0 Siter
Gjest J.R.-07 Skrevet 28. januar 2009 Skrevet 28. januar 2009 Nå har jeg ikke hormonspiral, men kobberspiral. Noen av spørsmålene kan jeg vel like vel svare på. Er det vondt/tar det lang tid å sette spiralen inn? Første gang jeg skulle sett inn spiralen var det sinnsykt vondt. Holdt på å besvime av smerte og måtte få mannen min til å hente meg. Andre gangen grudde jeg meg skikkelig, og skjønte ingenting når legen plutselig sa han var ferdig. Hadde ikke merket noe annet enn litt "romstering". Det tar vel normalt en 2-5 minutter å få den på plass. Når jeg leser på Dol, så har jeg inntrykk av at det alltid er mye blødning etterpå. Er det alltid slik? Første gangen blødde jeg i 4 dager. Andre gangen i 2 dager. Ikke stor blødning. Hvor lenge vente med sex etterpå? Jeg har ventet til blødningen har stoppet. Har sex vært vondt pga spiralen? Absolutt ikke. Håper at jeg slipper og oppleve det slik som du hadde det første gangen:( Men godt at det ordna seg for deg:) 0 Siter
jubalong70 Skrevet 28. januar 2009 Skrevet 28. januar 2009 Håper at jeg slipper og oppleve det slik som du hadde det første gangen:( Men godt at det ordna seg for deg:) Det håper jeg også! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.