Gå til innhold

Kan vi kreve pengene tilbake?

Anbefalte innlegg

Gjest Huskjøperen
Skrevet

For halvannet år siden kjøpte vi hus. Dette var et nybygg (han som fikk det bygd skulle egentlig bo her selv, men fikk jobbb på en annen kant av landet og valgte derfor å selge huset).

Nå har jeg fått jobb på hjemplassen min, og dermed skal vi flytte igjen. Huset her er solgt allerede, så det er ikke noe problem. Men, vi var i kontakt med en megler på hjemplassen min ang. ny bolig. Også der er det nå et nybygg til salgs. I mailen fra megler heter det:

"Denne boligen er ikke inflyttet, en vil derfor kun få dokumentavgift av verdien på tomten og ikke på hele salgssummen."

Etter å ha lest litt på nettet, bl.a her:

http://www.dinside.no/29838/snyt-staten-for-60000-kroner

ser jeg jo at dette stemmer.

Men da vi kjøpte nåværende bolig for halvannet år siden, betalte vi full dokumentavgift (megler var DnB). Altså rundt 60.000 kroner, og IKKE 2,5 prosent fastsatt med utgangspunkt i tomteverdien. Er ikke dette noe DnB burde opplyst oss om (for jeg regner med at vi egentlig ikke skulle betalt full dokumentavgift, all den tid det var et nybygg?)? Og har vi i tilfelle krav på noe av pengene igjen?

Nåværende bolig er en tomannsbolig, om det har noe å si. Både vi og naboene vegg i vegg betalte full dokumentavgift.

brilleslangen
Skrevet

Aner ikke... men det skader iallfall ikke å prøve...

Var jo huset helt nybygd og ingen hadde bodd i det har dere jo blitt krevd for en god del penger dere ikke hadde trengt å betale... Men om detsom er betalt inn tilbakebetales når feil oppdages vet ikke jeg...mende burde jo detda... og som sagt er det lov å prøve... I såfall må det tas opp med tinglysningskontoret regner jeg med...

Gjest Huskjøperen
Skrevet

Aner ikke... men det skader iallfall ikke å prøve...

Var jo huset helt nybygd og ingen hadde bodd i det har dere jo blitt krevd for en god del penger dere ikke hadde trengt å betale... Men om detsom er betalt inn tilbakebetales når feil oppdages vet ikke jeg...mende burde jo detda... og som sagt er det lov å prøve... I såfall må det tas opp med tinglysningskontoret regner jeg med...

Takk for svar.

Torsdag skal vi i kontraktsmøte vedr. salg av nåværende bolig. Det er DnB som selger den "for oss", så da kan vi høre med dem også.

Gjest høstløv
Skrevet

Sitat: "For halvannet år siden kjøpte vi hus. Dette var et nybygg (han som fikk det bygd skulle egentlig bo her selv, men fikk jobbb på en annen kant av landet og valgte derfor å selge huset)."

Han hadde vel fått tinglyst skjøte på huset, før han solgte til dere, derfor ble det annen hånds salg.

Kanskje?

Gjest Huskjøperen
Skrevet

Sitat: "For halvannet år siden kjøpte vi hus. Dette var et nybygg (han som fikk det bygd skulle egentlig bo her selv, men fikk jobbb på en annen kant av landet og valgte derfor å selge huset)."

Han hadde vel fått tinglyst skjøte på huset, før han solgte til dere, derfor ble det annen hånds salg.

Kanskje?

Annehåndssalg, kanskje, men er det det som gjelder? Den er jo ikke bebodd før. Men det står kanskje noe om tinglysning i reglene.

Skrevet

Dette har nok ikke direkte å gjøre med om noen har fysisk bodd i huset eller ikke.

Det dreier seg nok heller om huset er ferdigstillt og selgeren hadde betalt fullt oppgjør innen salget.Og boligen kan sies å ha sin oppnådd sin verdi på salgs tidspunktet

For hvis dere kjøpte det forrige huset fra en privatperson som selv hadde full-finansiert og tinglyst boligen før han solgte den, blir dette å regne som et hvilket som helst annet boligsalg.

Kjøper man derimot et nybygg som ennå ikke er ferdigstillt, så er det antagelig heller ikke full-finansiert og tinglyst. Boligen har ennå ikke oppnådd sin "ferdig verdi" og dokumentavgiften berenges derfor på et annet grunnlag.

Tror

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...