Mirabell Skrevet 28. januar 2009 Skrevet 28. januar 2009 Eg tror det er sundt med dårlig samvittighet når vi kaster mat. ''Eg tror det er sundt med dårlig samvittighet når vi kaster mat.'' Ja, det tror jeg og. Eller, jeg vil utvide det til at: Jeg tror det er sunt med dårlig samvittighet når vi sløser med resurser. Men kan vi overføre det til våre barn? Slik at de kan bli i stand til å f.eks. spare i krisetider? 0 Siter
Speak Skrevet 28. januar 2009 Skrevet 28. januar 2009 Ikkje bra. Sikkert ikke. Men nå har jo Rema kommet med små brød, og da klarer vi å spise opp mesteparten:-) 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 28. januar 2009 Skrevet 28. januar 2009 Da snakker vi nok om watt, for jeg nekter å tro at microen din går til 650 grader... Ok, er nok watt ja. Da tiner eg brøda på 90 watt over ca 30 minutt. 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 28. januar 2009 Skrevet 28. januar 2009 Har prøvd å sende skalkene til dem, men de ble tørre før de kom frem.... Helt ærlig, så er brød det jeg slurver mest med. Jeg blir veldig fort brødlei. Bytter ofte brødslag. Spesielt når jeg ikke er i nærheten av steder hvor de selger Ingers rugbrød, for da spiser jeg alt. Til og med skalken. :-) Eg og bytter brød hele tiden. Hvem er Inger forresten? 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 28. januar 2009 Skrevet 28. januar 2009 Det hender. Enten jeg eller bikkja. Men du, istedet for å kaste de, kan vel småpippene ute få den? ;-) Nei, kaster eg de ut i hagen eller noe så kan det jo trekke til seg mus og alt mulig svineri. 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 28. januar 2009 Skrevet 28. januar 2009 Har akkurat tatt tre skalker, to med smør og en med hvitost, av de nybake brødene mine - snadder! Det hørtes godt ut ja. Kor lang tid bruker du på å bake brød? 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 28. januar 2009 Skrevet 28. januar 2009 Hjelpe meg, leste "spiser du skallen?" Hehe, trodde det var fullt av kannibaler her inne, må visst gå og legge meg før jeg leser enda mere feil :-) Har du ikkje spist smalahove du da? 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 28. januar 2009 Skrevet 28. januar 2009 ''Eg tror det er sundt med dårlig samvittighet når vi kaster mat.'' Ja, det tror jeg og. Eller, jeg vil utvide det til at: Jeg tror det er sunt med dårlig samvittighet når vi sløser med resurser. Men kan vi overføre det til våre barn? Slik at de kan bli i stand til å f.eks. spare i krisetider? ''Men kan vi overføre det til våre barn? Slik at de kan bli i stand til å f.eks. spare i krisetider?'' Ja selvfølgelig, men da må vi som er foreldre gå foran som gode eksempler, barnehagene & skolene har også et stort ansvar i så måte. Alt går an, så lenge viljen er tilstede! :-) 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 28. januar 2009 Skrevet 28. januar 2009 Sikkert ikke. Men nå har jo Rema kommet med små brød, og da klarer vi å spise opp mesteparten:-) Jaja, de brøda er sikkert dobbelt så dyre? Ps! Det er mulig å dele de store brøda i to og fryse de ned, det gjør eg. 0 Siter
Gjest qigong Skrevet 28. januar 2009 Skrevet 28. januar 2009 Har du ikkje spist smalahove du da? Nei, og det tror jeg ikke jeg kommer til å gjøre heller :-). Husker jeg hadde så dårlig råd for en god del år siden at jeg inngikk avtale med bakeren om at han ikke måtte kaste brødene som han ikke kunne selge. Han var snill å gav meg dem. Dette reddet mitt "liv" i en meget vanskelig tid. Barna mine har også blitt veldig normale, tror jeg da :-). Vi spiste brødskalkene ja, hver eneste smule :-) 0 Siter
Femma Skrevet 29. januar 2009 Skrevet 29. januar 2009 Nei, kaster eg de ut i hagen eller noe så kan det jo trekke til seg mus og alt mulig svineri. Er sikkert sultne de og.. ;-) 0 Siter
bustebeisa Skrevet 29. januar 2009 Skrevet 29. januar 2009 Eg og bytter brød hele tiden. Hvem er Inger forresten? Ingers rudbrød er vel et brød som blir kalt for slankebrød. Men jeg synes det smaker veldig godt, pluss at man blir ordentlig mett av det. Helt perfekt for deg som skal begynne et nytt og bedre liv. :-) Desverre er det ikke alle butikker som har det. Her i bygda finner jeg det ikke. Når jeg er på mørekysten, må jeg som regel gå litt tidlig på butikken, for de tar bare inn noen få brød og de blir raskt solgt. Burde egentlig bake det selv, men.... ;-) 0 Siter
Speak Skrevet 29. januar 2009 Skrevet 29. januar 2009 Jaja, de brøda er sikkert dobbelt så dyre? Ps! Det er mulig å dele de store brøda i to og fryse de ned, det gjør eg. Nei. Små og svært gode brød til 11,-. Her i huset blir i frossent brød spist heller. (Tror nok vi er litt bortskjemte....) 0 Siter
Lillemus Skrevet 29. januar 2009 Skrevet 29. januar 2009 Ok, er nok watt ja. Da tiner eg brøda på 90 watt over ca 30 minutt. I 30 min!? Hos meg tar det 5,5 min for et halvt brød... 0 Siter
Lotte :o) Skrevet 29. januar 2009 Skrevet 29. januar 2009 Ja! Skalken er det beste på brødet :-) Jeg baker stort sett alt av brød, og nybakt skalk er det kniving om, hehe! 0 Siter
Gjest Kayia Skrevet 29. januar 2009 Skrevet 29. januar 2009 Det hørtes godt ut ja. Kor lang tid bruker du på å bake brød? Totalt går det litt tid, men det er mest at man må være tilstede. Jeg har en Kenwood kjøkkenmaskin, og rører sammen og hever deigen i samme bolle. Jeg bruker kanskje ti minutter på å blande sammen ingrediensene og elte deigen. Så skal den stå og heve i 45 min eller så, før jeg "tømmer" deigen over i former (jeg lager en løs deig og baker ikke ut brødene). Deretter etterheves de i 20 min før de stekes i 60 min på 180 grader. Dette gir fabelaktig sprø og god skorpe. Dette må du prøve Geir. Og husk - øvelse gjør mester. 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 29. januar 2009 Skrevet 29. januar 2009 I 30 min!? Hos meg tar det 5,5 min for et halvt brød... På kor mange grader? 0 Siter
Lillemus Skrevet 29. januar 2009 Skrevet 29. januar 2009 På kor mange grader? Vet ikke, det er et eget tineprogram, aner ikke hvor mange watt det er på, men brødet er varmt som om det skulle være nystekt omtrent når det kommer ut. Om jeg skulle tinet det på et av de vanlige programmene hadde det nok ikke blitt spiselig tror jeg. 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 29. januar 2009 Skrevet 29. januar 2009 Totalt går det litt tid, men det er mest at man må være tilstede. Jeg har en Kenwood kjøkkenmaskin, og rører sammen og hever deigen i samme bolle. Jeg bruker kanskje ti minutter på å blande sammen ingrediensene og elte deigen. Så skal den stå og heve i 45 min eller så, før jeg "tømmer" deigen over i former (jeg lager en løs deig og baker ikke ut brødene). Deretter etterheves de i 20 min før de stekes i 60 min på 180 grader. Dette gir fabelaktig sprø og god skorpe. Dette må du prøve Geir. Og husk - øvelse gjør mester. Trenger du ikkje kjevle ut deigen en gang? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.