Gå til innhold

Selvfølge å gi barna førerkortet i gave?

Anbefalte innlegg

Gjest Justini
Skrevet

Følger tråden litt lengre nede der det blir diskutert hvor mye det koster å ta lappen i dag. Det ER veldig dyrt.

Vet samtidig at svært mange nærmest ser på det som en selvfølge at de skal betale førerkortet for barna.

Selv husker jeg at jeg fikk 15 000 kr dersom jeg ikke begynte å røyke. Penger som de anbefalte å bruke på lappen, men som de lot meg styre selv. Andre vet jeg bruker konfirmasjonspengene til lappen og får gjerne litt hjelp i tillegg.

Men å betale hele lappen for barna? Det synes jeg egentlig er litt drøyt.

Hva gjør dere?

• Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

7

• trollemor;o)

3

• Lotte :o)

3

• morsan

2

Mest aktive i denne tråden

candyqueen_83
Skrevet

Pappa spanderte førerkort til meg og søsteren min. Vi brukte 25 000 kr hver.

Skrevet

Har jeg annleding (les råd), ja så ville det vært en selvfølge for meg å få poden (nå 5år) til å ta lappen når han var 18år. Hjelper han mye med hensyn til videre jobbmuligheter etc.

Jeg fikk lappen, uten betingelser, og det er jeg takknemlig for. Husker de betalte totalt 8.000,- for det. Dette var i 1994.... Sånn vi har det nå, ville jeg gjort det, men om vi går på en smell i livet, må viktigere ting komme først, som mat og husrom etc.

Men pr. i dag, ja det ville jeg gjort (om han var 17-18år og ikke 5år).

Vennlig hilsen

Skrevet

Vi har en som står foran lappen nå, han får nok litt hjelp men vi regner med han klarer å betale endel selv også etterhvert.

Skrevet

Jeg skulle få lappen om jeg ikke begynte røyke eller drikke.

Men det gjorde jeg jo...

Sås kulle jeg få den om jeg sluttet igjen, men det gjorde jeg ikke.

Jeg har enda ikke lappen. Har ikke behov eller lyst på den.

Men moderen vil gjerne jeg skal ha den, så om jeg vil, får jeg den av henne....

:0)

Gjest de har slange i lommeboken min
Skrevet

Jeg har to barn i tyveårene og begge har fått lappen av meg og deres far, uten betingelser.

Kan ikke si at jeg synes det er særlig drøyt. Har betalt en del andre ting igjennom årene for dem.

Skrevet

jeg fikk beskjed om at mine foreldre skulle sponse halve lappen. problemet er at da jeg var atten bodde jeg i trondheim, og de i oslo. jeg hadde ingen å øvelseskjøre med, og hadde det vanskelig nok med å klare meg økonomisk som det var. ( de andre søsknene mine tok det via skolen, men min skole hadde ikke noe slikt program). dermed har det blitt til at jeg ikke tar det før nå, over ti år senere. de vet faktisk ikke at jeg tar det, og jeg øvelseskjører ikke med dem heller. så nei, de sponser ikke meg. men jeg synes det er fint at de som kan sponser det litt, gjerne mot krav aka at de ikke røyker før de er atten etc (selv om det er litt vanskelig å kontrollere at faktisk blir gjennomført).

Skrevet

Sånn som situasjonen er i dag har jeg på ingen måte råd til å betale lappen for ungene, ikke for bare en av dem engang, men å sponse en og annen kjøretimen kommer jeg nok til å gjøre.

Gjest @krøll
Skrevet

Mine tre voksne har ennå ikke førerkort. de er 21, 23 og 25. Den gang de ble "i lappen-alder" var det ikke økonomisk mulighet for meg å betale for det selv om jeg gjerne skulle.

Selv har jeg heller ikke lappen. Har begynt nå, Hysj, hysj, ikke si det til noen!!! Er behørig plassert på benken av min mann, som egentlig syns det er greit å kjøre meg hit og dit, men som syns at jeg kan ta bilen selv hvis vi skal på jente-shopping.

Har lovet å gjøre et tappert forsøk på den betingelsen at han ikke sier det til NOEN, for da er det ikke så flaut hvis jeg stryker!!

Gjest Mirakelet
Skrevet

Jeg fikk aldri sertifikatet med foreldrene mine.

Det var opprinnelig meningen, for alle andre gjorde det, men det skjedde aldri.

Broren min hadde sommerjobb og sparte opp selv.

Jeg og søsteren min var vel pyser og utsatte det, så flyttet vi hjemmenfra og da ble det enda mindre naturlig at foreldrene våre skulle betale.

Det var først i begynnelsen av tjueårene vi tok sertifikatet, da hadde vi spart opp penger selv av penger vi hadde tjent.

Vi klarte oss i grunn bra uten sertifikat før den tid,

bussen gikk jo hvert kvarter... no problem.

det va rogså en stund jeg va rlitt politisk ang bilkjøring og mente at bussen var mer miljøvennlig, noe jeg mener fortsatt.

Husker en jeg kjente som skulle få sertifikat med foreldra om han holdt seg unna røyk til han ble 18. dette visste ikke jeg, da søsteren skrøt til meg at han ikke røkte, sa jeg at jeg hadde jo sett han røyke.. da var han 15 år :D

Dagen etter møtte jeg han og han var rett ved å slå meg ned.

Søsteren hans hadde sladret til foreldrene og nå stod lappen hans i fare!

Jeg kunne jo ikke vite... men egentlig til pass for han, gå bak ryggen til foreldrene på den måten når betingelsen for å få lappen var å ikke røyke.

Skrevet

Mine tre voksne har ennå ikke førerkort. de er 21, 23 og 25. Den gang de ble "i lappen-alder" var det ikke økonomisk mulighet for meg å betale for det selv om jeg gjerne skulle.

Selv har jeg heller ikke lappen. Har begynt nå, Hysj, hysj, ikke si det til noen!!! Er behørig plassert på benken av min mann, som egentlig syns det er greit å kjøre meg hit og dit, men som syns at jeg kan ta bilen selv hvis vi skal på jente-shopping.

Har lovet å gjøre et tappert forsøk på den betingelsen at han ikke sier det til NOEN, for da er det ikke så flaut hvis jeg stryker!!

Husk at når du har fått lappen så er det _du_ som skal kjøre, ikke han! Du er nødt til å kjøra masse masse masse, spesielt den første tiden for å få trening og holde det vedlike.

Om du har råd så kjøp deg en liten, gammel "bulkekjerre" som du kan ha i begynnelsen og som det ikke spiller noen rolle om du sneier borti noe med. :o) Jeg begynte med en 22 år gammel golf og det var nok redningen for meg - den var MIN og ingen kunne kjefte på meg om jeg fikk en ripe eller bulk. :o)

Skrevet

Jeg betalte nesten alt selv. Fikk en kjøretime + oppkjøring. Jeg jobbet så jeg hadde råd til dette.

Jeg har i dag god råd, men jeg kommer nok ikke til å sponse lappen på dattra min alikevel. Jeg synes dette er en god anledning til å ta ansvar selv. Om du skal ha noe dyrt så må du planlegge og jobbe for pengene.

Gjest høstløv
Skrevet

Vi har fire barn og har sponset de med penger til ca det halve av hva lappen koster. Resten har de spart til selv, ved småjobbing og sommerjobber. Sistemann holder på nå.

Skrevet

Har spart i mange år, fordi jeg har stor tro på det såkalte "antirusprogrammet"..

Skrevet

Så langt frem har jeg ikke tenkt en gang, men med mindre noe dramatisk skulle skje med oss før enn den tid, regner jeg med at vi har råd til å betale for dette, så det kan godt hende vi gjør det.

Jeg ser egentlig ikke den helt store prinsippielle forskjellen mellom å hjelpe barnet økonomisk mht førerkort eller mht andre ting.

Gjest MayLynn
Skrevet

Har spart i mange år, fordi jeg har stor tro på det såkalte "antirusprogrammet"..

Nå er våre veldig små til å tenke på det da - men ja, jeg antar at vi kommer til å betale lappen. Kanskje med betingelse om ikke røyk...

Forutsatt at vi ikke går på noen slags økonomiske smeller før den tid da...

Skrevet

Mine er bare 7 og 9 år, men de har begge en bankkonto med penger fra dåp og bursdager som jeg regner med skal brukes til lappen. De har ca 20.000,- hver, så får vi se hva vi gjør med resten.

Skrevet

Mine er bare 7 og 9 år, men de har begge en bankkonto med penger fra dåp og bursdager som jeg regner med skal brukes til lappen. De har ca 20.000,- hver, så får vi se hva vi gjør med resten.

Med resten? :) Et førerkort koster i dag mellom 15 og 25.000. Man kan nok ikke forvente at prisene er lavere om en ti års tid. Så spare litt mer fremover er nok lurt :)

Gjest @krøll
Skrevet

Husk at når du har fått lappen så er det _du_ som skal kjøre, ikke han! Du er nødt til å kjøra masse masse masse, spesielt den første tiden for å få trening og holde det vedlike.

Om du har råd så kjøp deg en liten, gammel "bulkekjerre" som du kan ha i begynnelsen og som det ikke spiller noen rolle om du sneier borti noe med. :o) Jeg begynte med en 22 år gammel golf og det var nok redningen for meg - den var MIN og ingen kunne kjefte på meg om jeg fikk en ripe eller bulk. :o)

Ja, jeg innser at masse øving må til. Men å kjøpe en gammel bulkekjerre tror jeg blir vanskelig. Min mann er av den litt stae typen og mener man skal kjøre sikkert i trefikken. Så nå er han gått til innkjøp av en BMW, 2001 modell. Den er trygg og sikker hvis jeg skal bulke borti noen, mener han. Hjelpe meg, sier jeg bare.

Skrevet

Jeg skulle få lappen om jeg ikke begynte røyke eller drikke.

Men det gjorde jeg jo...

Sås kulle jeg få den om jeg sluttet igjen, men det gjorde jeg ikke.

Jeg har enda ikke lappen. Har ikke behov eller lyst på den.

Men moderen vil gjerne jeg skal ha den, så om jeg vil, får jeg den av henne....

:0)

''Jeg har enda ikke lappen. Har ikke behov eller lyst på den. Men moderen vil gjerne jeg skal ha den, så om jeg vil, får jeg den av henne....''

Et godt råd - ta lappen! Det er praktisk å ha. Tenk framover, ungene blir større, og det kreves en del transport hit og dit. Ta i mot denne gaven fra din mor, for det er et kraftig innhugg i lommeboka å måtte betale alt selv. Hun ser sikkert fram til at du kan ta henne med på shopping :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...