Gå til innhold

Selvfølge å gi barna førerkortet i gave?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, jeg innser at masse øving må til. Men å kjøpe en gammel bulkekjerre tror jeg blir vanskelig. Min mann er av den litt stae typen og mener man skal kjøre sikkert i trefikken. Så nå er han gått til innkjøp av en BMW, 2001 modell. Den er trygg og sikker hvis jeg skal bulke borti noen, mener han. Hjelpe meg, sier jeg bare.

Han har jo forsåvidt rett, men jeg hadde pissa i buksa hadde jeg fått en så ny bil som førstebil. :o) Klarte å bulke passasjerdøra på golfen en gang (var ikke borti noen andre da, bare en jernstolpe) og da var det veeeeeldig deilig å ha et gammelt vrak!

Nå har jeg en bil som var 8,5 år da jeg kjøpte den (1999-modell) og er veldig fornøyd med den. :o) Og jeg er veldig glad for at min kjære ga meg en såpass avslappende start på kjørekarrieren (kjørte opp i 93, fikk skrekken og kjørte ikke igjen før i 2007!) at jeg nå stoooorkoser meg bak rattet og suser rundt med det røde lynet mitt. ;o)

• Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

7

• trollemor;o)

3

• Lotte :o)

3

• morsan

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Med resten? :) Et førerkort koster i dag mellom 15 og 25.000. Man kan nok ikke forvente at prisene er lavere om en ti års tid. Så spare litt mer fremover er nok lurt :)

Ja, det var det jeg mente med resten....

-om det skal betale selv eller om vi sponser resten også.

Skrevet

Nå er det enda 7 år til det blir aktuellt her i huset, men vi kommer ikke til å betale hele førerkortet. Jeg mener at ungdom trenger å lære at ting koster og at de må jobbe for å oppnå resultater.

Gjest Her i heimen
Skrevet

Vi har satt inn hver eneste barnetryd + litt ekstra på egen konto. Altså har de 200.000-300.000 når de fyller 18. Disse kan de IKKE bruke fritt av bare fordi de blir myndig, men de kan få tilgang på en viss sum om det er noe spesielt de trenger det til. F.eks sertifikat, utdannelse, reiser, innskudd til bolig o.l.

Så vi betaler jo lappen i bunn og grunn.

Skrevet

Skulle gjerne ha sponset dem, men det har jeg rett og slett ikke råd til nå. Min eldste fylte 18 i sommer, og skulle etter planen ta et intensivkurs over 2 uker, men hun hadde da allerede bundet seg opp til sommerjobb. Det _er_ dyrt, og det er jo litt trasig for henne når "alle" de andre rundt henne etter hvert har fått lappen... Hun har noe oppspart av konfirmasjonsgaver samt at hun jobber en del, men jeg tenker nå at det er hun selv som får prioritere. Det er jo så mye de skal bruker penger på... russefeiring like rundt hjørnet osv.

Skrevet

Nå er det enda 7 år til det blir aktuellt her i huset, men vi kommer ikke til å betale hele førerkortet. Jeg mener at ungdom trenger å lære at ting koster og at de må jobbe for å oppnå resultater.

Jeg er i utgangspunktet enig med deg i dette, men jeg ville ikke brukt sertifikatet som "opptrening" til å ta økonomisk ansvar.

Eller dvs., hvis vi bodde i en by der man strengt tatt ikke trengte bil for å komme seg fra A til B, så hadde jeg ikke vært nøye på om ungene fikk lappen. Når man bor slik til at man faktisk er 100% avhengig av bil for å komme seg til jobb, butikken etc., så blir det annerledes. Det er ikke lett for en ungdom på 18-19 år å hoste opp 25 000 kroner uten å måtte ta opp lån.

Selv bodde jeg i Oslo når jeg tok lappen som 19-åring. Grunnen til at jeg i det hele tatt bestemte meg for å ta sertifikat, var at det plutselig dukket opp et bra tilbud og at flere venner av meg skulle ta lappen samtidig. Jeg flytta "hjem" igjen med familien min som 28-åring og på det tidspunktet hadde vi aldri hatt råd til at jeg skulle tatt lappen. Jeg hadde dermed ikke hatt sjans ute i arbeidsmarkedet og heller ikke kunnet kjøre barn til barnehagen.

Jeg er sjeleglad for at foreldrene mine sponsa lappen for meg, og håper vi har anledning til å gjøre dette når våre barn blir gamle nok:)

Gjest ViViola
Skrevet

Våre er fortsatt små, så lappen-diskusjoner ligger langt fram i tid. Men jeg antar at vi betaler det meste når den tid kommer, om vi har råd.

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1233050976' post='4076776]

''Jeg har enda ikke lappen. Har ikke behov eller lyst på den. Men moderen vil gjerne jeg skal ha den, så om jeg vil, får jeg den av henne....''

Et godt råd - ta lappen! Det er praktisk å ha. Tenk framover, ungene blir større, og det kreves en del transport hit og dit. Ta i mot denne gaven fra din mor, for det er et kraftig innhugg i lommeboka å måtte betale alt selv. Hun ser sikkert fram til at du kan ta henne med på shopping :-)

Hehe, ja hun håper nok det!

Vi bor veldig sentralt, så er ikke noe problem å få ungene dit de skal :0)

Jeg har heldigvis to friske bein, hehe!

Skrevet

Jeg bor midt i Oslo og jeg kjenner ikke noen som har gitt ungene førerkort. Ikke de med mye penger heller.

Skrevet

Jeg betalte mesteparten selv, og det var rett og slett for at foreldrene mine ikke hadde råd tror jeg.

Men jeg kjørte ikke opp da jeg var 18, jeg ventet til jeg var 23, da hadde jeg endelig nok penger!

Har jeg penger så kommer jeg til å betale lappen for sønnen og evnt kommende barn, dette fordi at vi bor sånn til at man er nødt å disponere bil for å komme seg noested, og det er veldig sannsynlig at jeg er lei av å¨ut å kjøre unger en eller flere ganger om dagen, så jeg kjøper meg fri rett og slett!

Skrevet

Både jeg og broren min fikk sponset førerkort.

Får jeg barn så kommer jeg til å sponse de med førerkort også.

Skrevet

Nå er våre veldig små til å tenke på det da - men ja, jeg antar at vi kommer til å betale lappen. Kanskje med betingelse om ikke røyk...

Forutsatt at vi ikke går på noen slags økonomiske smeller før den tid da...

Har dere ikke noen muligheter til å spare litt da, trenger ikke være så mye det. Om dere klarer å spare feks 100 kr mnd, har dere allerede 1200,- pr år. På ti år er det faktisk 12000,- pluss renter :-)

Skrevet

Min datter er ikke flink med penger. Det blir derfor feil at hun skal bruke de 30000 hun hadde på kontoen da hun ble 18 til klær og reiser, mens jeg må spinke og spare for å betale lappen hennes.

Hun fikk noe. Blant annet grunnkurset + at hun har fått tilsammen ca 6000 i bursdags og julegaver som jeg anbefalte at hun brukte på lappen.

Det er nok synes jeg.

Gjest høstløv
Skrevet

Min datter er ikke flink med penger. Det blir derfor feil at hun skal bruke de 30000 hun hadde på kontoen da hun ble 18 til klær og reiser, mens jeg må spinke og spare for å betale lappen hennes.

Hun fikk noe. Blant annet grunnkurset + at hun har fått tilsammen ca 6000 i bursdags og julegaver som jeg anbefalte at hun brukte på lappen.

Det er nok synes jeg.

Kan vel gjerne være en spleis med pappaen hennes.

Skrevet

Hehe, ja hun håper nok det!

Vi bor veldig sentralt, så er ikke noe problem å få ungene dit de skal :0)

Jeg har heldigvis to friske bein, hehe!

Det er bra! Vi bor også sentralt, men ting foregår lengre og lengre borte fra hjemmet, etterhvert som ungene blir større. Jeg er glad jeg fikk førerkortet av mamma og pappa. Det er av stor praktisk betydning.

Også hvis du senere skal ut i jobb, så er det ofte spørsmål om førerkort, selv om du ikke alltid har direkte bruk for det i enhver sammenheng. Ting kan skje, og førerkort er nærmest en selvfølgelighet. Hadde jeg vært deg, hadde jeg med glede stupt ut i opplæringen :-)

Skrevet

Jeg er i utgangspunktet enig med deg i dette, men jeg ville ikke brukt sertifikatet som "opptrening" til å ta økonomisk ansvar.

Eller dvs., hvis vi bodde i en by der man strengt tatt ikke trengte bil for å komme seg fra A til B, så hadde jeg ikke vært nøye på om ungene fikk lappen. Når man bor slik til at man faktisk er 100% avhengig av bil for å komme seg til jobb, butikken etc., så blir det annerledes. Det er ikke lett for en ungdom på 18-19 år å hoste opp 25 000 kroner uten å måtte ta opp lån.

Selv bodde jeg i Oslo når jeg tok lappen som 19-åring. Grunnen til at jeg i det hele tatt bestemte meg for å ta sertifikat, var at det plutselig dukket opp et bra tilbud og at flere venner av meg skulle ta lappen samtidig. Jeg flytta "hjem" igjen med familien min som 28-åring og på det tidspunktet hadde vi aldri hatt råd til at jeg skulle tatt lappen. Jeg hadde dermed ikke hatt sjans ute i arbeidsmarkedet og heller ikke kunnet kjøre barn til barnehagen.

Jeg er sjeleglad for at foreldrene mine sponsa lappen for meg, og håper vi har anledning til å gjøre dette når våre barn blir gamle nok:)

Jeg sier ikke at vi ikke kommer til å betale en krone.. Men vi har ikke tenkt å betale alt. De skal få slite litt;o) Jeg jobba hver sommer fra jeg var 14 år (Bare et par uker de første åra) og satte alt inn i banken. Dette ble brukt til lappen. Jeg husker så godt den dagen jeg fikk lappen, da forærte pappa meg egen nøkkel til bilen!! DET var stort:o)

Skrevet

pappa gjorde det for meg og søstra mi og det er jeg bare glad for:) ikke alle som har sånne snille foreldre..

Skrevet

Jeg sier ikke at vi ikke kommer til å betale en krone.. Men vi har ikke tenkt å betale alt. De skal få slite litt;o) Jeg jobba hver sommer fra jeg var 14 år (Bare et par uker de første åra) og satte alt inn i banken. Dette ble brukt til lappen. Jeg husker så godt den dagen jeg fikk lappen, da forærte pappa meg egen nøkkel til bilen!! DET var stort:o)

Kan forstå det var en fantastisk følelse :)

Vi har bestemt oss for å sponse lappen til ungene pga at vi bor slik til at vi rett og slett MÅ ha bil. Det er allikevel ikke slik at ungene våre får alt de vil, men for oss passer det bedre å stramme inn på andre ting ;)

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1233085018' post='4077356]

Det er bra! Vi bor også sentralt, men ting foregår lengre og lengre borte fra hjemmet, etterhvert som ungene blir større. Jeg er glad jeg fikk førerkortet av mamma og pappa. Det er av stor praktisk betydning.

Også hvis du senere skal ut i jobb, så er det ofte spørsmål om førerkort, selv om du ikke alltid har direkte bruk for det i enhver sammenheng. Ting kan skje, og førerkort er nærmest en selvfølgelighet. Hadde jeg vært deg, hadde jeg med glede stupt ut i opplæringen :-)

Ja, det er godt mulig jeg vil føle behov for det når ungene blir større. Jeg får ta det når det kommer. Kanskje i morgen, kanskje om 10 år, eller kanskje aldri ;0)

Jeg tror at om jeg en gang får lappen, vil jeg aldri forstå hvordan jeg klarte meg uten den.

Så vi får se. Nå skal jeg hvertfall ut å fly først. *stolt*

Skrevet

Jeg fikk en god del sponset av sertfikatet.Jeg betalte selv kanskje 1/3 del.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...