Gå til innhold

Selvfølge å gi barna førerkortet i gave?

Anbefalte innlegg

Gjest Veldig dallete mamma
Skrevet

Betalte alt selv på mitt eget førerkort.

Har to barn, hvorav den eldste er 15 nå.

Regner med å hjelpe dem med sertifikatet når den tid kommer. Vil nok ønske at de bidrar selv med opptjente penger el. men kommer garantert til å spøtte inn hva det skulle være av manglende beløp i så fall så de får råd.

• Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

7

• trollemor;o)

3

• Lotte :o)

3

• morsan

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Ja, det er godt mulig jeg vil føle behov for det når ungene blir større. Jeg får ta det når det kommer. Kanskje i morgen, kanskje om 10 år, eller kanskje aldri ;0)

Jeg tror at om jeg en gang får lappen, vil jeg aldri forstå hvordan jeg klarte meg uten den.

Så vi får se. Nå skal jeg hvertfall ut å fly først. *stolt*

''Jeg tror at om jeg en gang får lappen, vil jeg aldri forstå hvordan jeg klarte meg uten den.''

Jepp. :o) Jeg hadde jo lappen i 14 år uten å kjøre. Det tok ikke mange ukene etter at jeg begynte å kjøre før jeg ikke fattet hvordan jeg hadde orket ta bussen i timesvis hver dag i mange år! Nå har jeg kjørt i snart 2 år og blir småsprø om jeg må ta bussen til jobb. *Hehe*

Gjest Shira :o)
Skrevet

''Jeg tror at om jeg en gang får lappen, vil jeg aldri forstå hvordan jeg klarte meg uten den.''

Jepp. :o) Jeg hadde jo lappen i 14 år uten å kjøre. Det tok ikke mange ukene etter at jeg begynte å kjøre før jeg ikke fattet hvordan jeg hadde orket ta bussen i timesvis hver dag i mange år! Nå har jeg kjørt i snart 2 år og blir småsprø om jeg må ta bussen til jobb. *Hehe*

Jeg tenkte på deg i går Lillemus. Da var det lenge siden jeg hadde vært i bilen, trakk pusten dypt og steg inn. Kjørte dit jeg skulle, gjorde det jeg skulle, så kjørte jeg hjem.

Gir en god mestringsfølelse! :o) Du er inspirasjonkilden min.

Skrevet

Jeg fikk noen sparepenger som foreldrene mine hadde spart opp til meg som jeg brukte på førerkortet. Foreldrene mine har ikke bodd sammen, men denne ordningen var noe de laget til meg når jeg var liten. Det gav meg også en startkapital på møbler, hvitevarer o.l

Alt annet jobbet jeg for, som skolebøker på vgs. Husleie (måtte flytte bort for å gå på skole), mat. Jeg fikk ikke noe ekstra penger til det, så det jeg tjente på jobb ved siden av gikk til slikt. Økonomien til mamma var i den perioden ikke så god, så jeg dekket klær o.l selv også.

Om vi kommer til å gi hele førerkortet til guttungen vet jeg ikke, men jeg vet at vi kommer til og fokusere på jobb når den tid kommer.

Ene søsteren min får nå hele førerkortet i gave fra foreldrene sine.

Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1233125212' post='4077708]

Jeg tenkte på deg i går Lillemus. Da var det lenge siden jeg hadde vært i bilen, trakk pusten dypt og steg inn. Kjørte dit jeg skulle, gjorde det jeg skulle, så kjørte jeg hjem.

Gir en god mestringsfølelse! :o) Du er inspirasjonkilden min.

Så flott! Hyggelig å kunne være til hjelp! :o)))) Skal snart ut og kjøre på jobb jeg nå og i etterniddag blir det langtur ut til kjæresten. *Gleder seg*

Skrevet

Så flott! Hyggelig å kunne være til hjelp! :o)))) Skal snart ut og kjøre på jobb jeg nå og i etterniddag blir det langtur ut til kjæresten. *Gleder seg*

:o)

Jeg er ikke helt der enda, men jeg lar ikke kjøreskrekken hindre meg i å komme meg dit jeg vil. Så la jeg merke til i går at jeg stresset ikke selv om det var mye biler pga at arbeidsdagen var slutt. Da er enda en ny milepæl nådd.

God tur til kjæresten i dag.

Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1233127313' post='4077723]

:o)

Jeg er ikke helt der enda, men jeg lar ikke kjøreskrekken hindre meg i å komme meg dit jeg vil. Så la jeg merke til i går at jeg stresset ikke selv om det var mye biler pga at arbeidsdagen var slutt. Da er enda en ny milepæl nådd.

God tur til kjæresten i dag.

Etter at jeg hadde kjørt daglig i et par uker gikk det plutselig opp for meg at jeg ikke hadde klump i magen før jeg satte meg inn i bilen lenger. :o) Det gjelder å kjøre masse og jevnlig, spesielt i begynnelsen.

Skrevet

Nå er det enda 7 år til det blir aktuellt her i huset, men vi kommer ikke til å betale hele førerkortet. Jeg mener at ungdom trenger å lære at ting koster og at de må jobbe for å oppnå resultater.

Er litt enig i det, men lappen har blitt utrolig mye dyrere med mange flere obligatoriske kjøretimer enn da jeg tok den i 1989 f.eks.

Jeg betaler jo spilletimer for ungene mine så de skal lære seg å håndere musikkinstrumenter, hvorfor skulle jeg ikke da hjelpe dem med penger til kjøretimer også?

Skrevet

Ja, det er godt mulig jeg vil føle behov for det når ungene blir større. Jeg får ta det når det kommer. Kanskje i morgen, kanskje om 10 år, eller kanskje aldri ;0)

Jeg tror at om jeg en gang får lappen, vil jeg aldri forstå hvordan jeg klarte meg uten den.

Lappen blir bare dyrere og dyrere, så kjør opp nå når sponsinga er der :-) Så kan du kjøre og besøke Geir på Vestlandet, og gi rapport om pissoaret ;-)

Skrevet

Hehe, ja hun håper nok det!

Vi bor veldig sentralt, så er ikke noe problem å få ungene dit de skal :0)

Jeg har heldigvis to friske bein, hehe!

Jeg ville også gladelig ha tatt imot dette tilbudet! Du aner ikke hvor praktisk det er å kunne kjøre selv.

For å dra den langt ut i tid: Jeg kjenner en eldre dame som alltid bare har blitt skysset hit og dit av mannen. Nå har han fått alzheimers og er på hjem. Hun kommer seg ikke til hytta mer, hun kommer seg ikke til butikker langt unna, alt er tungvindt når hun skal treffe barn og barnebarn osv osv.

Gjest Løveføtter
Skrevet

Et råd, ta lappen NÅ!

For det første blir det vanskeligere og vanskeligere med alderen. Jo eldre du blir, jo fler kjøretimer trenger du.

Pratet akkurat med svigermor i går, og hun har ikke lappen. Hun sa hun skulle ønske hun hadde hatt lappen. hun ble enke da hun var 57 år, og da merket hun hvor dumt det var å være avhengig av andre som kunne kjøre.

Hun må handle lite av gangen, da det blir tungt å bære varer hjem. Hun må spørre andre om å kjøre seg hvis hun skal lengre avsted.

Hun sa det rett ut, at hun angret for at hun aldri hadde tatt lappen som ung, nå er hun for gammel...

Gjest høstløv
Skrevet

Et råd, ta lappen NÅ!

For det første blir det vanskeligere og vanskeligere med alderen. Jo eldre du blir, jo fler kjøretimer trenger du.

Pratet akkurat med svigermor i går, og hun har ikke lappen. Hun sa hun skulle ønske hun hadde hatt lappen. hun ble enke da hun var 57 år, og da merket hun hvor dumt det var å være avhengig av andre som kunne kjøre.

Hun må handle lite av gangen, da det blir tungt å bære varer hjem. Hun må spørre andre om å kjøre seg hvis hun skal lengre avsted.

Hun sa det rett ut, at hun angret for at hun aldri hadde tatt lappen som ung, nå er hun for gammel...

Si ikke det.

Moren min tok lappen da hun var over 55 år og hun kjører fremdeles, hun blir snart 80.

Gjest Løveføtter
Skrevet

Si ikke det.

Moren min tok lappen da hun var over 55 år og hun kjører fremdeles, hun blir snart 80.

Men svigermor er 67, så tror hun måtte hatt veeeeldig mange timer, skulle hun greid det...

Skrevet

Etter at jeg hadde kjørt daglig i et par uker gikk det plutselig opp for meg at jeg ikke hadde klump i magen før jeg satte meg inn i bilen lenger. :o) Det gjelder å kjøre masse og jevnlig, spesielt i begynnelsen.

Ja, det er nettopp det som er utfordringen min. Jeg er rett og slett ikke i form til bilkjøring mange dager, og noen ganger kan jeg ikke pga tabletter. Jeg prøver å komme meg ut på de gode dagene :o)

Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1233150877' post='4078077]

Ja, det er nettopp det som er utfordringen min. Jeg er rett og slett ikke i form til bilkjøring mange dager, og noen ganger kan jeg ikke pga tabletter. Jeg prøver å komme meg ut på de gode dagene :o)

Da skjønner jeg at det blir vanskelig å kjøre jevnlig ja. Bra du gjør det på gode dager da! :o)

Skrevet

Da skjønner jeg at det blir vanskelig å kjøre jevnlig ja. Bra du gjør det på gode dager da! :o)

Må jo ut og treffe folk, og så er det ganske OK å få shoppe litt sånn innimellom ;o)

Skrevet

Hehe, blir nok slik ja!

Men jeg hater også ta buss....

:0)

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1233139328' post='4077838]

Lappen blir bare dyrere og dyrere, så kjør opp nå når sponsinga er der :-) Så kan du kjøre og besøke Geir på Vestlandet, og gi rapport om pissoaret ;-)

Hehe, ja det hadde vært noe ;0)

Skrevet

Jeg ville også gladelig ha tatt imot dette tilbudet! Du aner ikke hvor praktisk det er å kunne kjøre selv.

For å dra den langt ut i tid: Jeg kjenner en eldre dame som alltid bare har blitt skysset hit og dit av mannen. Nå har han fått alzheimers og er på hjem. Hun kommer seg ikke til hytta mer, hun kommer seg ikke til butikker langt unna, alt er tungvindt når hun skal treffe barn og barnebarn osv osv.

Ja, jeg ser den. Dumt å gjøre seg avhengig av andre. Men jeg kan jo skaffe meg mopedbil da ! Hahaha!

Om jeg ikke har fått den innen den tid, får jeg satse på en ung elsker ;0)

Skrevet

Et råd, ta lappen NÅ!

Ja, jeg får se med tiden :0)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...