Gå til innhold

Politimannen døde i dag...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hm... Ja, det er et godt poeng. Men hva tilsier at dette ikke er tilfellet med politimannen?

Hvis det er med tanke på testene de gjennomgår: Jeg har en eks som helt klart ikke burde være politimann. Men han består med glans.

''Men hva tilsier at dette ikke er tilfellet med politimannen?''

Jeg har ikke lest hele tråden, og jeg har heller ikke full oversikt over den saken, så det er mulig jeg er på bærtur, men psykopati viser seg altså gjennom hele livet, og ikke som "engangstilfelle"..

• Svar 45
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Janna

7

• Glimtipper

5

• Nils Håvard Dahl, psykiater

3

• Mrs D

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Antisosial personlighetsforstyrrelse.

Jeg skjønner ikke hvorfor dette er slikt et mysterium for folk... Det skjer ofte. Kanskje det er kun vi som har levd med psykopater halve livet som kjenner igjen denne typen oppførsel?

Trodde ikke psykopater tok livet av seg? De er jo uskyldige...??

Skrevet

''Men hva tilsier at dette ikke er tilfellet med politimannen?''

Jeg har ikke lest hele tråden, og jeg har heller ikke full oversikt over den saken, så det er mulig jeg er på bærtur, men psykopati viser seg altså gjennom hele livet, og ikke som "engangstilfelle"..

Ja?

Men det viser seg ikke nødvendigvis for offentligheten eller vennene, men de som står personen svært nær.

Skrevet

Trodde ikke psykopater tok livet av seg? De er jo uskyldige...??

Ja, det er riktig.

Og nå blir det kun funderinger, siden NHD mener jeg tar feil: Jeg har observert noen med denne personlighetsforstyrrelsen (antisosial) hele livet. H*n har tilnærmet null empati, men ekstrem æresfølelse. Det som er viktig er hva andre (utenforstående) tror og ikke hva som faktisk er tilfellet.

Altså: Man kan fint være voldelig mot sine nærmeste, så lenge ingen vet om det. Og vet noen om det, så må de for guds skyld innse at dette var helt forståelig situasjonen tatt i betraktning.

H*n vet hvordan man later som man har empati og h*n forstår hva samfunnet finner uakseptabelt. Dermed mener jeg at en med denne personlighetsforstyrrelsen kan ha såpass innsikt at de forstår andres reaksjon på en slik handling. Ikke at den er feil, men de andre vil ikke skjønne hvor riktig dette var. Dermed vil de unngå fordømmelse (andre må for guds skyld tro at de er en god person all den tid de er i live).

Skrevet

Ja?

Men det viser seg ikke nødvendigvis for offentligheten eller vennene, men de som står personen svært nær.

Ja, det er sant. Jeg kom til å tenke på det etterpå, at VI vet jo ikke "sannheten" - kun det som publiseres..

Skrevet

Du har mange kloke tanker. Æresdrap vil jeg dog ikke kalle det.

Har svart i en annen tråd at det nok har med kontroll og "at om ikke jeg får deg, så skal i hvert fall ingen annen få deg".

I fagkretser vil nok mange bruke begrepet "narsissistisk krenkelse".

Her forkuseres det på våpenrutiner og prosedyrer. Det er et totalt feilspor.

Skulle en fokusere på noe og lære, ville jeg dratt frem denne kombinasjonen:

1. Hvor mange politifolk er det i Norge? Hvor mange av dem er dømt for seksuell trakassering? Jeg vil tro mindre enn 5.

2. Han betror seg om betydelige følelsesmessige problemer i forbindelse med samlivsbrudd.

En kunne fra overordnet hold tatt en telefon eller et besøk til kvinnen og spurt hvordan det gikk.

En kunne også iverksatt en 3 mnd karantene i forhold til skarpe oppdrag og tilgang til våpen.

Takk skal du ha. Det er en nyttig diskusjon, for vi kan aldri vite helt sikkert hva som skjer inne i hodet til et såret menneske.

3 mnd våpenkarantene var ikke så dumt. Det ville ha hindret han i å bruke våpen så impulsivt som han gjorde.

Men der er også dette med hvor langt inn i privarlivets sfære man skal gå. Og det er vanskelig å tro at noen kan finne på noe sånt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...