Gjest Skribenten Skrevet 27. januar 2009 Skrevet 27. januar 2009 Jeg driver og jobber med et intervju til et fagtidsskrift. Jeg ønsker å få frem denne svært kloke personens stil, men samtidig ikke gjøre intervjuet dårlig. Så, kan jeg starte med feks "og" og "men" etter punktum, siden dette foregår i muntlig form? Eller blir det dårlig? Kan jeg ha "for eksempel" og "ja..." ganske ofte. Kan jeg ha tenkeprikker i et intervju? Som "Ja....et eksempel er jo" osv? Kan jeg legge på at det er latter etter setningen? Evt hvordan gjør jeg det? Noen som har tips til hvordan man gjør et intervju mer "levende" og samtidig hodler en høy faglig standard? Intervjuet er laaangt, 11 sider, men er det kanskje bedre å ha det langt, fordi det er så bra, heller enn å kutte ned? Ville du lest et intervju som var så langt, hvis det interesserte deg? Poenget er jo å få folk til å lese, så jeg er usikker....kutte ned, eller beholde. :-) Noen norsklærere her? ;-) 0 Siter
mirami Skrevet 27. januar 2009 Skrevet 27. januar 2009 Jeg synes du hvertfall ikke skal ha mange prikker etter ord, som feks. ja..... Da er det bedre å utdype etter et komma hva personen har ment. Det er heller ikke bra og begynne setningen med og eller men, synes jeg. Kan heller bruke uttrykk som "i tillegg", "derimot". Prøve å variere språket. Og så synes jeg også at 11 A4 sider (hvis det er det det er snakk om..) er veldig langt. De skal mye til å få dette like interessant og godt skrevet som et kortere intervju. Se feks på portrettintervjuer, de er aldri 11 tettskrevne sider. En god regel er for å korte ned er å fjerne alt du er usikker på om du skal ha med, det kan du som regel ha med. Kort ned setningene. Ikke utdyp i det vide og det brede om momenter som ikke er helt sentralt for intervjuet. Hold deg til temaet intervjuet handler om; selv om intervjuobjektet har sagt mye interessant i tillegg til det du intervjuet vedkommende om, så pass på at du holder deg til tema. OG IKKE MINST: Få kollegaer eller andre som har kompetanse på fagfeltet til å lese gjennom og kommentere.. Lykke til! 0 Siter
Gjest Skribenten Skrevet 27. januar 2009 Skrevet 27. januar 2009 Jeg synes du hvertfall ikke skal ha mange prikker etter ord, som feks. ja..... Da er det bedre å utdype etter et komma hva personen har ment. Det er heller ikke bra og begynne setningen med og eller men, synes jeg. Kan heller bruke uttrykk som "i tillegg", "derimot". Prøve å variere språket. Og så synes jeg også at 11 A4 sider (hvis det er det det er snakk om..) er veldig langt. De skal mye til å få dette like interessant og godt skrevet som et kortere intervju. Se feks på portrettintervjuer, de er aldri 11 tettskrevne sider. En god regel er for å korte ned er å fjerne alt du er usikker på om du skal ha med, det kan du som regel ha med. Kort ned setningene. Ikke utdyp i det vide og det brede om momenter som ikke er helt sentralt for intervjuet. Hold deg til temaet intervjuet handler om; selv om intervjuobjektet har sagt mye interessant i tillegg til det du intervjuet vedkommende om, så pass på at du holder deg til tema. OG IKKE MINST: Få kollegaer eller andre som har kompetanse på fagfeltet til å lese gjennom og kommentere.. Lykke til! Takk :-) Det er første gang jeg gjør dette her. Jeg skal sende intervjuet til denne personen i etterkant. Så han kan kommentere og lese gjennom det. Men først må jeg kutte, kutte, kutte. Beholder originalen, i tilfelle det blir aktuelt å bruke senere :-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.