Gå til innhold

Kollega som stinker svette... Omsorgsyrke...

Anbefalte innlegg

Gjest blir kvalm
Skrevet

Jeg jobber i et omsorgsyrke. Den ene kollegaen min lukter sinnsykt sterkt svette enkelte dager. Det er så man nesten ikke kan puste når man står i samme rom. Så står man der da, i mange situasjoner som er hektiske og fysisk krevende, og det er så sterk stank at det knapt er oksygen i rommet. Det er flere av medkollegaene som har reagert og som har snakket om dette, jeg har oppfordret dem til å våge å si fra, og sier at jeg gjerne vil ha beskjed selv om det er meg det gjelder!

Denne personen er en av lederne, det er også jeg. Jeg har sagt fra en gang litt diskrè om at hun lukter svette. Hun gikk da med en gang og tok på deo (usikker på om hun gjorde det, luktet intenst litt senere på dagen igjen). En annen gang så tok jeg det opp mer direkte, sa at jeg ikke visste om hun var klar over det, men at hun enkelte ganger lukter _veldig_ sterkt svette. Brukte meg selv som eksempel og sa at det kunne variere i syklus, etter hva man har spist, at det ikke var like lett å kjenne lukt selv noen ganger, og at jeg syns det ville være bedre at andre sa fra til meg om det var meg, enn at jeg skulle gå rundt å lukte! Så snakket litt om ditt og datt, hvordan man kan forhindre, feks. ved å vaske seg ofte, vaske klær osv. Bla bla bla. Prøvde å gjøre det tydelig men "lett". Det var tydelig at det var pinlig for henne, jeg prøvde å gjøre det så lite pinlig som mulig da, men måtte liksom ha frem budskapet også..

Jeg vet ikke hvordan hennes hygiene er ellers. Men lukten sitter jo i klærne! Så jeg vet ikke hvor direkte jeg skal være. Er det å gå over streken å være så "overtydelig"? De aller fleste ville jo blitt ekstremt nøye på å IKKE lukte svette om en hadde fått tilbakemelding på dette fra en av sine kollegaer? Hun har luktet svette også etter denne samtalen iflg andre kollegaer.

En ting er oss kollegaene. En annen ting er våre brukere, og pårørende, samt andre (fag-)personer som er innom stadig vekk. Det fremstår som uproft og "skittent"/uhygienisk når en av personalet lukter så fælt... Jeg ville vegret meg for å overlate omsorgen til en av mine kjære til en person som jeg anså som skitten eller uhygienisk...!

Hvor direkte kan man være, og hva kan man si/gjøre. Tips?

Fortsetter under...

Skrevet

Siden du allerede har sagt fra pent og forsiktig, må du nok være mer direkte til kollegaen nå....

"Sorry, men den svettelukta jeg snakka med deg om - den er fortsatt høyst tilstedeværende. Det er såpass ille at du MÅ gjøre noe mer enn du allerede har gjort! Det går ut over både kollegaer og pasienter/brukere dessverre. Beklager ubeaget, men det måtte dessverre sies."

Gjest blir kvalm
Skrevet

Siden du allerede har sagt fra pent og forsiktig, må du nok være mer direkte til kollegaen nå....

"Sorry, men den svettelukta jeg snakka med deg om - den er fortsatt høyst tilstedeværende. Det er såpass ille at du MÅ gjøre noe mer enn du allerede har gjort! Det går ut over både kollegaer og pasienter/brukere dessverre. Beklager ubeaget, men det måtte dessverre sies."

Uff ja.. "Det må sies" - det _må_ jo det....

Jeg er en av "lederne" på jobben så det er jo bedre at det kommer fra meg enn en av de ufaglærte kanskje...

Takk for konkret svar! :)

Gjest noe så kvalmt
Skrevet

Uff ja.. "Det må sies" - det _må_ jo det....

Jeg er en av "lederne" på jobben så det er jo bedre at det kommer fra meg enn en av de ufaglærte kanskje...

Takk for konkret svar! :)

Det må vel stå noe om det i arbeidsmiljøloven om hygiene mm som du kan legge frem for henne.

Jeg vil si det er et rimelig krav at de kommer rene både i kropp og uniform på jobb.

Gjest blir kvalm
Skrevet

Det må vel stå noe om det i arbeidsmiljøloven om hygiene mm som du kan legge frem for henne.

Jeg vil si det er et rimelig krav at de kommer rene både i kropp og uniform på jobb.

Ja det var en god idè, skal sjekke arbeidsbetingelsene/instruksen. Kanskje det står noe i HMS permen også.

Ja, det burde være en selvfølge at folk om ikke annet vasker seg hver dag og tar på deo osv. Det finnes mange milde og allergivennlige om det er det som er problemet. Uansett, første bud er nok god gammaldags vask, både av seg selv og klærne. Når man lukter såpass sterkt så bør man feks. ikke gå i samme klær to dager på rad, særlig ikke på overkroppen.. Det er ikke uniformer på vårt arbeidssted...

Skrevet

Husk også at de samme produktene ikke lukter likt på alle. Jeg vet om et tilfelle der råbillig aftershave og deo fra Nille virkelig stinket stramt og grusomt uten at "innehaveren" var klar over det. Da vedkommende byttet merke (til noe fra dagligvaren vil jeg tro) ble det straks mye bedre.

Og billige produkter blandet med sterk svettelukt - det kan jeg tenke meg blir helt grusomt ja.

Annonse

Skrevet

Neste gang du tar det opp med vedkommende kan du foreslå at hun tar seg en tur på apoteket og får hjelp til å finne en deodorant med litt mer effektive virkestoff enn vanlige deodoranter.

Jeg var selv plaget med svetteringer på klærene (ikke lukt) frem til jeg begynte å bruke Vichy sin deodorant "24 hrs".

Gjest blir kvalm
Skrevet

Husk også at de samme produktene ikke lukter likt på alle. Jeg vet om et tilfelle der råbillig aftershave og deo fra Nille virkelig stinket stramt og grusomt uten at "innehaveren" var klar over det. Da vedkommende byttet merke (til noe fra dagligvaren vil jeg tro) ble det straks mye bedre.

Og billige produkter blandet med sterk svettelukt - det kan jeg tenke meg blir helt grusomt ja.

Uff, ja.. det er også ille!

I dette tilfellet er det ram, intens, gjennomtrengende, kvalmende sterk svettelukt som henger i rommet lenge etter at hun har gått ut, og selv om vi lufter... :-/

Gjest blir kvalm
Skrevet

Neste gang du tar det opp med vedkommende kan du foreslå at hun tar seg en tur på apoteket og får hjelp til å finne en deodorant med litt mer effektive virkestoff enn vanlige deodoranter.

Jeg var selv plaget med svetteringer på klærene (ikke lukt) frem til jeg begynte å bruke Vichy sin deodorant "24 hrs".

Takk for svar. Skal foreslå det. :)

Gjest Mirakelet
Skrevet

Jeg pleier å lukte svette om jeg ikke har på rollon hver dag, selv om jeg er nydusjet.

Så hun bør ha på seg rollon hver morgen og ha en i veska...

hvis hun har problemer med at hun svetter mye så selger de antipersirant som kansjke kan funke...

så bør hun se på hva hun spiser, mye krydret mat osv gir dårlig svettelukt.

Og hun bør barbere armhulene, hårete armhuler samler opp svettelukt, og ny svette legger seg på gammel.

Jeg syns du var modig som turte å si fra jeg, bedre det enn at kollegene går bak ryggen og baksnakker henne og unngår henne. Vi hadde ei i klassa mi på videregående som stinket sånn, men ingen turte å si noe i frykt for å såre, men det var nok mer sårende at folk gikk rundt bak ryggen hennes og rynket på nesen og klagde på stanken...

Skrevet

''Og billige produkter blandet med sterk svettelukt - det kan jeg tenke meg blir helt grusomt ja.''

Urgh, ja. Jeg har en slektning som konsekvent kjøper billigste produkter, og som dessverre har en noe mangelfull hygiene i utgangspunktet - i tillegg til å være røyker. Men vi har vel egentlig resignert litt, for det er flere som har prøvd å si fra, uten at noe har skjedd.

Gjest blir kvalm
Skrevet

Jeg pleier å lukte svette om jeg ikke har på rollon hver dag, selv om jeg er nydusjet.

Så hun bør ha på seg rollon hver morgen og ha en i veska...

hvis hun har problemer med at hun svetter mye så selger de antipersirant som kansjke kan funke...

så bør hun se på hva hun spiser, mye krydret mat osv gir dårlig svettelukt.

Og hun bør barbere armhulene, hårete armhuler samler opp svettelukt, og ny svette legger seg på gammel.

Jeg syns du var modig som turte å si fra jeg, bedre det enn at kollegene går bak ryggen og baksnakker henne og unngår henne. Vi hadde ei i klassa mi på videregående som stinket sånn, men ingen turte å si noe i frykt for å såre, men det var nok mer sårende at folk gikk rundt bak ryggen hennes og rynket på nesen og klagde på stanken...

Ja vi snakket om de nevnte tingene, som mat, syklus, vasking av kropp og klær, deo konstant og i veska... Tok ikke med barbering da. Hun var rød nok fra før.. Stakkars, jeg syns synd på henne, men slike ting bør en kanskje innse og gjøre noe med selv, før det blir så ekstremt at folk nærmest unngår å være i samme rom.

Modig å si fra, tja... det var ikke akkurat med glede, jeg hater sånt! Men jeg syns det er dårlig gjort å IKKE gjøre det når det blir så ille som her, så jeg beit heller i det sure eplet. Til de som har kommet til meg og klaget på vedkommende, så har jeg sagt at jeg har sagt fra til henne, og at jeg syns de også kan gi henne et lite hint om det skulle stinke igjen, så tenker jeg hun skynder seg på badet en tur... :-) Snakket om det å være gode kollegaer, og tenke på det som å hjelpe hverandre, fremfor å frustrere seg over det. Heller si fra, enn å baktale.. Gjør ikke noe godt for miljøet på arbeidsplassen..

Skrevet

''En annen gang så tok jeg det opp mer direkte, sa at jeg ikke visste om hun var klar over det, men at hun enkelte ganger lukter _veldig_ sterkt svette. Brukte meg selv som eksempel og sa at det kunne variere i syklus, etter hva man har spist, at det ikke var like lett å kjenne lukt selv noen ganger, og at jeg syns det ville være bedre at andre sa fra til meg om det var meg, enn at jeg skulle gå rundt å lukte! Så snakket litt om ditt og datt, hvordan man kan forhindre, feks. ved å vaske seg ofte, vaske klær osv. Bla bla bla. Prøvde å gjøre det tydelig men "lett". Det var tydelig at det var pinlig for henne, jeg prøvde å gjøre det så lite pinlig som mulig da, men måtte liksom ha frem budskapet også..

''

Har litt vanskelig for å se at dette kan ha vært å gjøre det så lite pinlig som mulig for henne.

Det er mer enn nok å gi beskjed om at hun lukter svette i en slik grad at andre finner det plagsomt. Hvis det ikke bedrer seg i løpet av en rimelig periode, så må beskjeden gjentas.

Annonse

Gjest min mening om det
Skrevet

''En annen gang så tok jeg det opp mer direkte, sa at jeg ikke visste om hun var klar over det, men at hun enkelte ganger lukter _veldig_ sterkt svette. Brukte meg selv som eksempel og sa at det kunne variere i syklus, etter hva man har spist, at det ikke var like lett å kjenne lukt selv noen ganger, og at jeg syns det ville være bedre at andre sa fra til meg om det var meg, enn at jeg skulle gå rundt å lukte! Så snakket litt om ditt og datt, hvordan man kan forhindre, feks. ved å vaske seg ofte, vaske klær osv. Bla bla bla. Prøvde å gjøre det tydelig men "lett". Det var tydelig at det var pinlig for henne, jeg prøvde å gjøre det så lite pinlig som mulig da, men måtte liksom ha frem budskapet også..

''

Har litt vanskelig for å se at dette kan ha vært å gjøre det så lite pinlig som mulig for henne.

Det er mer enn nok å gi beskjed om at hun lukter svette i en slik grad at andre finner det plagsomt. Hvis det ikke bedrer seg i løpet av en rimelig periode, så må beskjeden gjentas.

Veldig enig. Det der er det jeg vil kalle å gni ting inn.

Det er noe med å slutte til rett tidspunkt.

"Så snakket litt om ditt og datt, hvordan man kan forhindre, feks. ved å vaske seg ofte, vaske klær osv. Bla bla bla. "

Skrevet

''

Enig

candyqueen_83
Skrevet

Ja vi snakket om de nevnte tingene, som mat, syklus, vasking av kropp og klær, deo konstant og i veska... Tok ikke med barbering da. Hun var rød nok fra før.. Stakkars, jeg syns synd på henne, men slike ting bør en kanskje innse og gjøre noe med selv, før det blir så ekstremt at folk nærmest unngår å være i samme rom.

Modig å si fra, tja... det var ikke akkurat med glede, jeg hater sånt! Men jeg syns det er dårlig gjort å IKKE gjøre det når det blir så ille som her, så jeg beit heller i det sure eplet. Til de som har kommet til meg og klaget på vedkommende, så har jeg sagt at jeg har sagt fra til henne, og at jeg syns de også kan gi henne et lite hint om det skulle stinke igjen, så tenker jeg hun skynder seg på badet en tur... :-) Snakket om det å være gode kollegaer, og tenke på det som å hjelpe hverandre, fremfor å frustrere seg over det. Heller si fra, enn å baktale.. Gjør ikke noe godt for miljøet på arbeidsplassen..

''Ja vi snakket om de nevnte tingene, som mat, syklus, vasking av kropp og klær, deo konstant og i veska... Tok ikke med barbering da. Hun var rød nok fra før.. Stakkars, jeg syns synd på henne, men slike ting bør en kanskje innse og gjøre noe med selv, før det blir så ekstremt at folk nærmest unngår å være i samme rom.''

Jeg tror kanskje ikke dere snakket, men DU?

Gjest blir kvalm
Skrevet

''Ja vi snakket om de nevnte tingene, som mat, syklus, vasking av kropp og klær, deo konstant og i veska... Tok ikke med barbering da. Hun var rød nok fra før.. Stakkars, jeg syns synd på henne, men slike ting bør en kanskje innse og gjøre noe med selv, før det blir så ekstremt at folk nærmest unngår å være i samme rom.''

Jeg tror kanskje ikke dere snakket, men DU?

Nei det var en samtale. Dette er en person som trenger veiledning på mange grunnleggende ting som andre ser på som en selvfølge. Uten at jeg kan gå i detaljer på det. Og jeg er en av dem som skal veilede - uformelt da. Gi tilbakemeldinger er vel et bedre ord enn veilede. Hun er inneforstått med -og glad for- veiledningen, men dette var jo klart et mer personlig anliggende - men som har stor betydning for det yrkesetiske.

Derfor tok jeg det såpass grunnleggende. I tillegg hadde jeg sagt fra noen dager før, og lukta vedvarte i flere dager. Men det måtte sies, og det var jeg som måtte gjøre det. Kunne kanskje vært gjort på en annen måte da. Jeg kan jo snakke med henne om det igjen og høre om hun syns det var brutalt... Vil jo ikke tråkke på henne heller.

Gjest blir kvalm
Skrevet

''

Svarer samme til deg som candyqueen;

''Dette er en person som trenger veiledning på mange grunnleggende ting som andre ser på som en selvfølge. Uten at jeg kan gå i detaljer på det. Og jeg er en av dem som skal veilede - uformelt da. Gi tilbakemeldinger er vel et bedre ord enn veilede. Hun er inneforstått med -og glad for- veiledningen, men dette var jo klart et mer personlig anliggende - men som har stor betydning for det yrkesetiske.

Derfor tok jeg det såpass grunnleggende. I tillegg hadde jeg sagt fra noen dager før, og lukta vedvarte i flere dager. Men det måtte sies, og det var jeg som måtte gjøre det. Kunne kanskje vært gjort på en annen måte da. Jeg kan jo snakke med henne om det igjen og høre om hun syns det var brutalt... Vil jo ikke tråkke på henne heller.''

Som du ser så hadde jeg snakket med henne, diskret, at hun luktet veldig sterkt svette, og hun gikk da og tok på deo (?). Luktet like sterkt resten av den dagen, så trolig satt det i klærne. Så vedvarte det og jeg følte at det måtte hardere skyts til. Kanskje det var unødvendig detaljert? Men sånn jeg kjenner denne personen må ting sies mange ganger og veldig detaljert. Hun tar ikke slikt av seg selv, de fleste ville jo tatt hintet og blitt "livredd" for at det skulle skje igjen. Det er jo derfor jeg spør her - for å få råd til hvordan jeg skal takle dette.

Skrevet

Svarer samme til deg som candyqueen;

''Dette er en person som trenger veiledning på mange grunnleggende ting som andre ser på som en selvfølge. Uten at jeg kan gå i detaljer på det. Og jeg er en av dem som skal veilede - uformelt da. Gi tilbakemeldinger er vel et bedre ord enn veilede. Hun er inneforstått med -og glad for- veiledningen, men dette var jo klart et mer personlig anliggende - men som har stor betydning for det yrkesetiske.

Derfor tok jeg det såpass grunnleggende. I tillegg hadde jeg sagt fra noen dager før, og lukta vedvarte i flere dager. Men det måtte sies, og det var jeg som måtte gjøre det. Kunne kanskje vært gjort på en annen måte da. Jeg kan jo snakke med henne om det igjen og høre om hun syns det var brutalt... Vil jo ikke tråkke på henne heller.''

Som du ser så hadde jeg snakket med henne, diskret, at hun luktet veldig sterkt svette, og hun gikk da og tok på deo (?). Luktet like sterkt resten av den dagen, så trolig satt det i klærne. Så vedvarte det og jeg følte at det måtte hardere skyts til. Kanskje det var unødvendig detaljert? Men sånn jeg kjenner denne personen må ting sies mange ganger og veldig detaljert. Hun tar ikke slikt av seg selv, de fleste ville jo tatt hintet og blitt "livredd" for at det skulle skje igjen. Det er jo derfor jeg spør her - for å få råd til hvordan jeg skal takle dette.

Jeg mener man trår over noen linjer i forhold til andre menneskers personlige integritet gjennom den måten du har beskrevet.

Det er ikke du som kollega som evt. skal veilede henne i forhold til personlig hygiene.

Gjest blir kvalm
Skrevet

Jeg mener man trår over noen linjer i forhold til andre menneskers personlige integritet gjennom den måten du har beskrevet.

Det er ikke du som kollega som evt. skal veilede henne i forhold til personlig hygiene.

''Det er ikke du som kollega som evt. skal veilede henne i forhold til personlig hygiene.''

Hvem skal gjøre det da?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...