Gå til innhold

Ari Behn på krigsstien igjen..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min erfaring med Erlend Loes mesterverk strekker seg til ca 3 sider i en av bøkene hans før jeg ikke orket mer.

Eller. Det vil si. Ikke orket mer. På en måte. Slike korte setninger. Veldig kult altså.

Veldig. Veldig kult. Og hipt. Og veldig irriterende. Svært irriterende. Så irriterende at jeg ikke orker. Å lese. Bøkene. Hans.

Jævla nisse.

Men Ari er en jævla klovn, det skal han ha for.

• Svar 107
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Colette

18

• morsan

9

• Lillemus

7

• løvinne71

5

Mest aktive i denne tråden

Gjest ViViola
Skrevet

Det er da vel ikke verre å bli kalt et "furubord" enn å bli rakka ned på slik Loe gjorde det mot Ari - først? ;-)

Ari har gått forholdsvis stille i dørene i flere år, og latt seg rakke ned på gjentatte ganger - uten å ta til motmæle. Når han nå endelig gir klar beskjed om at han nekter å la seg underkue mer, så mener folk han får tåle dette når han stikker seg fram sånn? Dobbeltmoral de'Lux, spør du meg......

Men åssen skal det gå med stakkars Ari, da, den dagen han ikke lenger orker å imøtegå all kritikk offentlig? Da vil alt som står i pressen bli tolket som en sannhet - fordi han ikke dementerer...

Tror han har satt i gang ting han ikke helt forstår konsekvensen av her, gitt...

Skrevet

Jada, han er pompøs. Han bruker store og spesielle ord. Og han kan virke affektert og jålete. Greit nok :-) Men det er i mine øyne ingen stor grunn til å legge mannen for hat, eller uttrykke avsky i den grad som gjøres.

Media vinkler det dit de vil. I dag er de store oppslagene at Ari har gått løs på den "folkekjære og populære" (legg merke til at de forsterker ved bruke av adjektiver) forfatteren Erlend Loe, uten i det hele tatt å nevne at det faktisk var Erlend Loe som gikk løs på Ari Behn først. Hvorfor ble det ikke skrevet med samme vinkling i går at Erlend Loe faktisk hadde gått løs på Ari? Og ingen skal fortelle meg at dette ikke påvirker manges syn på Ari Behn. Det er janteloven som ofte bestemmer i vårt land, og selvfølgelig kan man da ikke unngå å prøve å jekke Ari Behn ned. Ellers kunne han jo tro at han er noe, og det skal vi ikke ha noe av!

Jeg kan ikke fordra tabloidpressen, og spesielt ikke nettavisene, bare så det er sagt.

Jeg tror ikke at "hat" og "avsky" er de ordene som beskriver folk flest sin oppfatning av Ari Behn.

Så sterke følelser setter han ikke i sving hos meg iallefall!

Det dreier seg nok heller om at han kan oppfattes som en litt komisk og patetisk "wannabe" og at folk ser på ham med litt "medfølende overbærenhet" fordi han tydeligvis ikke forstår dette selv..

Er forøvrig helt enig med deg at tabloid pressen er helt motbydelig mange ganger!

Jeg forstår ikke at noen gidder å nedverdige seg til å mekke sammen sladder og dramatiske overskrifter på andres bekostning!

Sånne jounalister kan neppe ha særlig respekt for seg selv...

Skrevet

Men åssen skal det gå med stakkars Ari, da, den dagen han ikke lenger orker å imøtegå all kritikk offentlig? Da vil alt som står i pressen bli tolket som en sannhet - fordi han ikke dementerer...

Tror han har satt i gang ting han ikke helt forstår konsekvensen av her, gitt...

Helt klart et poeng. Samtidig kan det ødelegge mennesker å aldri få lov å imøtegå kritikk. Det er nok vanskelig for folk flest å forstå hvordan det føles å bare måtte svelge alt som kommer fram i media, uten å få si fra at nok er nok.

Jeg hadde ikke klart å holde kjeft dersom media harselerte slik med min familie og meg. Umenneskelig er det :-( Det hadde også vært min jobb å forsvare barna mine mot slik kritikk. Hvorfor skulle jeg lære barna mine at det beste er å ta imot usann kritikk, uten å ta til motmæle? Jeg vil tro Ari velger å begynne nå, også fordi han begynner å få store barn som skjønner mer og mer av det som skjer...

Gjest firepile
Skrevet

Litt komisk at denne Behn omtaler andres forfatterskap som "en jevn strøm av benløse floskler og selvfølgeligheter".

Gjest ViViola
Skrevet

Helt klart et poeng. Samtidig kan det ødelegge mennesker å aldri få lov å imøtegå kritikk. Det er nok vanskelig for folk flest å forstå hvordan det føles å bare måtte svelge alt som kommer fram i media, uten å få si fra at nok er nok.

Jeg hadde ikke klart å holde kjeft dersom media harselerte slik med min familie og meg. Umenneskelig er det :-( Det hadde også vært min jobb å forsvare barna mine mot slik kritikk. Hvorfor skulle jeg lære barna mine at det beste er å ta imot usann kritikk, uten å ta til motmæle? Jeg vil tro Ari velger å begynne nå, også fordi han begynner å få store barn som skjønner mer og mer av det som skjer...

''Jeg vil tro Ari velger å begynne nå, også fordi han begynner å få store barn som skjønner mer og mer av det som skjer...''

Her tror jeg du gir han litt mye kred, altså, for dette vil absolutt ikke gagne barna hans... De kommer jo i akkurat samme klemma, for det de ikke dementerer/motsier, det blir Sannheten.

Det er en grunn til at kongehuset ikke kommenterer alt mulig som blir skrevet om dem.

Når det er sagt, så forstår jeg veldig godt at han blir provosert av det han oppfatter som usannheter og kritikk, men dette er ikke måten å håndtere det på.

Skrevet

Jeg tror ikke at "hat" og "avsky" er de ordene som beskriver folk flest sin oppfatning av Ari Behn.

Så sterke følelser setter han ikke i sving hos meg iallefall!

Det dreier seg nok heller om at han kan oppfattes som en litt komisk og patetisk "wannabe" og at folk ser på ham med litt "medfølende overbærenhet" fordi han tydeligvis ikke forstår dette selv..

Er forøvrig helt enig med deg at tabloid pressen er helt motbydelig mange ganger!

Jeg forstår ikke at noen gidder å nedverdige seg til å mekke sammen sladder og dramatiske overskrifter på andres bekostning!

Sånne jounalister kan neppe ha særlig respekt for seg selv...

Nei, ikke vet jeg hva som engasjerer folk til så til de grader å rakke ned på han. For det gjøres faktisk. Og han har jo ikke gjort en flue fortred, annet enn å ta igjen med de som går/har gått til angrep på han. Jeg synes ikke han er det minste stakkarslig eller komisk - men må tvert i mot beundre hans ro og styrke.

Flott at vi er enige om pressen da :-) Det er nemlig de som har arrangert denne Ari-hetsen. Og mange andre hetsekampanjer. Det er, etter min mening, journalistene som burde vært utsatt for avsky og sterke meninger!

Skrevet

Jeg synes det er godt at noen støtter Ari Behn også.

Vi er så trauste i Norge, så utrolig redd for alt som er annerledes. Erlend Loe får suksess fordi bøkene hans er lettleste og han er en vanlig, ung, norsk mann. Han passer inn. Det handler om flokkmentaliteten. Vi må ta vare på alt vi er og har vært, vi må ikke la noen skille seg for mye ut.

Nå synes jeg jo Ari Behn skriver dårlige bøker. Men jeg klarer ikke helt relatere det til hans personlighet. Han er den han er.

Forøvrig kan jeg jo kommentere at slike forfatterstrider (eller offentlige diskusjoner som gikk på person generelt) var slettes ikke uvanlig i "gamle dager". Da var det mer normalt at forfattere satte dagsorden og skrev bøker med politisk/sosial tyngde. Dermed ble det mer å krangle om ;)

Skrevet

Litt komisk at denne Behn omtaler andres forfatterskap som "en jevn strøm av benløse floskler og selvfølgeligheter".

Akkurat det humret jeg også over ;) Og tenkte at Erlend Loe evner i alle fall å komme med filosofiske selvfølgeligheter på en lett og munter måte... ;)

Skrevet

De virker som to hærlige og artige damer :) Så du dem i "Klassefesten" med Aakerø? Artig :)

Nei, jeg fikk aldri sett det. :o( Kanskje det finnes på nett-tv?

Skrevet

Min erfaring med Erlend Loes mesterverk strekker seg til ca 3 sider i en av bøkene hans før jeg ikke orket mer.

Eller. Det vil si. Ikke orket mer. På en måte. Slike korte setninger. Veldig kult altså.

Les Doppler, den har ordentlige setninger og er ganske morsom.

Tror nok ikke jeg fattet det Store, Dype Budskapet, men det var lett underholdning og mange situasjoner som ble tatt på kornet.

(Jeg har ikke lest fortsettelsen, som visstnok er litt mørkere.)

Skrevet

Les Doppler, den har ordentlige setninger og er ganske morsom.

Tror nok ikke jeg fattet det Store, Dype Budskapet, men det var lett underholdning og mange situasjoner som ble tatt på kornet.

(Jeg har ikke lest fortsettelsen, som visstnok er litt mørkere.)

OK, det er herved notert! ;-)

Skrevet

''Jeg vil tro Ari velger å begynne nå, også fordi han begynner å få store barn som skjønner mer og mer av det som skjer...''

Her tror jeg du gir han litt mye kred, altså, for dette vil absolutt ikke gagne barna hans... De kommer jo i akkurat samme klemma, for det de ikke dementerer/motsier, det blir Sannheten.

Det er en grunn til at kongehuset ikke kommenterer alt mulig som blir skrevet om dem.

Når det er sagt, så forstår jeg veldig godt at han blir provosert av det han oppfatter som usannheter og kritikk, men dette er ikke måten å håndtere det på.

Jeg er iallefall opptatt av å lære mine barn at de ikke skal akseptere hva som helst. De skal stå opp og forsvare seg selv mot urettferdighet.

Skrevet

Nei, jeg fikk aldri sett det. :o( Kanskje det finnes på nett-tv?

Det aner jeg ikke. Kan kanskje tenke meg det blir en reprise slik at folk får kost seg enda mer ;-P

Skrevet

Det aner jeg ikke. Kan kanskje tenke meg det blir en reprise slik at folk får kost seg enda mer ;-P

Den lå ikke ute på nett-tv nei. :o(

Skrevet

Den lå ikke ute på nett-tv nei. :o(

Kanskje like bra ;-)

Gjest ViViola
Skrevet

Jeg er iallefall opptatt av å lære mine barn at de ikke skal akseptere hva som helst. De skal stå opp og forsvare seg selv mot urettferdighet.

Også må vi også lære dem å distansere seg fra ting de ikke kan gjøre noe med...

Jeg er ikke uenig med deg, som sagt skjønner jeg godt at mannen blir forbanna, men han har på en måte gifta seg inn i et regime han kanskje ikke helt takler og forstår - og dermed går på en smell.

Skrevet

Nei, ikke vet jeg hva som engasjerer folk til så til de grader å rakke ned på han. For det gjøres faktisk. Og han har jo ikke gjort en flue fortred, annet enn å ta igjen med de som går/har gått til angrep på han. Jeg synes ikke han er det minste stakkarslig eller komisk - men må tvert i mot beundre hans ro og styrke.

Flott at vi er enige om pressen da :-) Det er nemlig de som har arrangert denne Ari-hetsen. Og mange andre hetsekampanjer. Det er, etter min mening, journalistene som burde vært utsatt for avsky og sterke meninger!

Personlig har jeg ikke så sterkt engasjement i Herr Behn.

Men min oppfatning av ham som pompøs og litt "tilgjort", fikk jeg ikke gjennom hans opptreden i media de siste ukene, men allerede da jeg så ham fremføre sin bryllupstale til Marta.

Talen var så fyllt av klisjeer og prangende ord og uttrykk, at det minnet mere om et forsøk på å imponere med sitt ordforråd og formuleringsevne, enn om en personlig tale til en man skal dele livet med.

Husker at jeg faktisk følte meg litt pinlig berørt på vegne av både han selv og Martha. Siden talen virket så "kunstig" og lite jordnær, men minnet mest om et "reklamestunt" for hans person og forfatter-egenskaper.

Og i ettertid har det jo vist seg at han benytter enhver anledning til å gjøre nettopp dette....

Skrevet

Personlig har jeg ikke så sterkt engasjement i Herr Behn.

Men min oppfatning av ham som pompøs og litt "tilgjort", fikk jeg ikke gjennom hans opptreden i media de siste ukene, men allerede da jeg så ham fremføre sin bryllupstale til Marta.

Talen var så fyllt av klisjeer og prangende ord og uttrykk, at det minnet mere om et forsøk på å imponere med sitt ordforråd og formuleringsevne, enn om en personlig tale til en man skal dele livet med.

Husker at jeg faktisk følte meg litt pinlig berørt på vegne av både han selv og Martha. Siden talen virket så "kunstig" og lite jordnær, men minnet mest om et "reklamestunt" for hans person og forfatter-egenskaper.

Og i ettertid har det jo vist seg at han benytter enhver anledning til å gjøre nettopp dette....

Ja, han er annerledes. Og pompøs, bruker store ord osv. Han ligner ikke på noen andre jeg vet om. Og man behøver ikke å like han, for all del. Det er ikke det jeg reagerer på.

Jeg reagerer på at absolutt alle skal ha lov til å skrive all den dritten de vil om han, og at media skal få lov til å styre en slik hetseprosess. Fordi om man ikke liker et menneske, så er da ikke nødvendig å uttrykke dette i så kraftige ordelag som deler av det norske folk gjør i media hver dag nå? Det er rett og slett lov å mobbe Ari, akkurat som det i sin tid var lov - og fullt ut godtatt - å mobbe f.eks. Jan Werner. Også da med media i spissen.

Jeg fatter og begriper ikke at ikke flere reagerer på denne ondsinnetheten, men lar seg rive med.

Skrevet

Ja, han er annerledes. Og pompøs, bruker store ord osv. Han ligner ikke på noen andre jeg vet om. Og man behøver ikke å like han, for all del. Det er ikke det jeg reagerer på.

Jeg reagerer på at absolutt alle skal ha lov til å skrive all den dritten de vil om han, og at media skal få lov til å styre en slik hetseprosess. Fordi om man ikke liker et menneske, så er da ikke nødvendig å uttrykke dette i så kraftige ordelag som deler av det norske folk gjør i media hver dag nå? Det er rett og slett lov å mobbe Ari, akkurat som det i sin tid var lov - og fullt ut godtatt - å mobbe f.eks. Jan Werner. Også da med media i spissen.

Jeg fatter og begriper ikke at ikke flere reagerer på denne ondsinnetheten, men lar seg rive med.

Ari legger seg rimelig klar for hugg selv, da! Han er klar over at det blir debatt når han går ut på den måten, han har vært i vinden før, og jeg tror han bruker det rimelig bevisst PR-messig. Om all PR er god PR er neste spørsmål.

Jeg har ikke noen stor formening for eller mot mannen, han er stort sett uinteressant for meg. Og derfor begynner jeg å bli lei av å få han servert i media stadig vekk. Men ondsinnet? Tja. Jeg hadde ikke likt å bli omtalt slik i media selv, særlig ikke med tanke på barn og familie forøvrig. Men så har jeg aldri gått ut i media på den måten. Ei heller i den perioden av mitt liv da det var rimelig åpent for å få bred presseomtale. Ari vet hva han gjør, og at han ikke kan styre "pressedyret". Han har i hvert fall oppnådd maks oppmerksomhet og blitt synlig igjen.

Jeg sier bare: Stakkars Märtha og ungene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...