Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mulig jeg er veldig muskelsvak, men jeg har store problemer å skjære i kål. Kål som er så godt!

Finnes det nok triks til hvordan man skal gjøre kål på kålen? (forventer applaus for det ordspillet:)

Skrevet

Du får skaffe deg en gammeldags brødskjærermaskin, så kan du sveie kålen der. :o)

Gjest Funker superbra
Skrevet

Ikke gammeldags brødmaksin men elektrisk :)

Skrevet

humrer i skjegget over ordspillet ditt:) skarp kniv gjennom midten av kålhodet, og så er det værste overstått. resten burde være "peace of kål";-)

Skrevet

Hva slags kål? Hodekål? Kålrot? Knutekål? Grønnkål eller rødkål? Helt forskjellige alle sammen. :o)

Men jeg antar du mener kålrot? For de andre er da ikke tunge å skjære i. Kålrota har som regel en flat side (antagelig der graset er skåret av?), legg denne flaten ned mot skjærefjøla så den ligger stødig. Skjær av en tynn skalk som kastes (mest skall) og skjær så i tynne skiver med en skarp kniv. Jeg foretrekker en kniv av denne typen:

http://www.designspirit.no/128x128/17036-G36.jpg

for den har flatt knivblad fremfor en vanlig kniv med bue på bladet.

Skrevet

Hva slags kål? Hodekål? Kålrot? Knutekål? Grønnkål eller rødkål? Helt forskjellige alle sammen. :o)

Men jeg antar du mener kålrot? For de andre er da ikke tunge å skjære i. Kålrota har som regel en flat side (antagelig der graset er skåret av?), legg denne flaten ned mot skjærefjøla så den ligger stødig. Skjær av en tynn skalk som kastes (mest skall) og skjær så i tynne skiver med en skarp kniv. Jeg foretrekker en kniv av denne typen:

http://www.designspirit.no/128x128/17036-G36.jpg

for den har flatt knivblad fremfor en vanlig kniv med bue på bladet.

Merkelig å anta at det er snakk om kålROT når trådstarter spør om kål:-)

Å jo, hodekål kan være en utfordring å skjære...

Skrevet

Kålrot er kål. Hodekål er kål. Spesifisering må til her. :o) Har man en stor nok kniv er ikke hodekål noe problem å skjære.

Skrevet

Kålrot er kål. Hodekål er kål. Spesifisering må til her. :o) Har man en stor nok kniv er ikke hodekål noe problem å skjære.

Skal vi vedde?;-)

Skrevet

Skal vi vedde?;-)

*Hehe* Om hun mener hodekål eller kålrot? Nei, takk. :o)

Skrevet

*Hehe* Om hun mener hodekål eller kålrot? Nei, takk. :o)

Hehe, nei - om hodekål er vanskelig å skjære i, mente jeg:-)

Skrevet

Hehe, nei - om hodekål er vanskelig å skjære i, mente jeg:-)

Det kan jeg godt vedde på ja - har du en skikkelig kniv, stor nok og skarp nok er det ikke noe problem å skjære en hodekål i to. :o)

Skrevet

Det kan jeg godt vedde på ja - har du en skikkelig kniv, stor nok og skarp nok er det ikke noe problem å skjære en hodekål i to. :o)

For deg nei, kan hende andre ikke synes det er like enkelt:-) See?

Skrevet

Start med å dele kålhodet i to. Ikke skjær gjennom "stilken" (hva i all verden kalles den kompakte delen som er i kålhodet?), men del hodet på den måten at stilken blir i den ene halvdelen.

*synes det er vanskelig å skrive abstrakt om noe så praktisk og konkret som oppskjæring av kål....*

Gjest Mirakelet
Skrevet

er det kålrot du sikter til? Den strever jeg skikkelig med, særlig hvis den er stor, av og til blir kniven sittende fast inni... ugh

Men uansett type kål, trikset er nok å ha en skikkelig god kniv :)

Skrevet

Altså, det var egentlig kålROT jeg mente;) Hard som stein!

Skrevet

Skal vi vedde?;-)

Ser ut som om Lillemus vant veddemålet...*s*

Skrevet

Ser ut som om Lillemus vant veddemålet...*s*

Hvis vi hadde veddet om det var kålrot eller hodekål trådstarter mente, så hadde Lillemus vunnet ja:-)

Derimot mente jeg vi kunne vedde om hodekål var vanskelig å skjære . . . for det synes jeg...

Skrevet

Hvis vi hadde veddet om det var kålrot eller hodekål trådstarter mente, så hadde Lillemus vunnet ja:-)

Derimot mente jeg vi kunne vedde om hodekål var vanskelig å skjære . . . for det synes jeg...

Nå burde vel du stille i egen klasse da:) Jeg tror ikke det er så mange friske som synes det er vanskelig å skjære kål dersom kniven er god?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...