Gå til innhold

Politianmeldt av tollvesenet (slankepiller)

Anbefalte innlegg

Skrevet

I sommer så jeg et britisk program på svensk tv testet noen naturlige slankepiller som heter Hoodia. De virket ved å sette ned appetitten. OK, jeg gikk inn på eBay og bestilte et glass fra USA. Pillene kom aldri, men i desember, 3 mnd. etter, fikk jeg brev fra tollen om jeg kunne skaffe et sertifikat på dem. Jeg sa at det kunne jeg ikke, og pillene fikk jeg selvsagt aldri. I dag kom det et brev fra politiet (yes!), om at "saken er henlagt". Tollvesenet har altså politianmeldt meg for det ene glasset jeg ikke kunne ane var forbudt. Heia Norge!

Gjest ViViola
Skrevet

Eh... Det er da du som har undersøkelsesplikt, da, tollvesenet har bare gjort jobben sin.

Skrevet

Flaks at du ikek fikk bot eller noe da, tross alt!

At du ikke visste det var forbudt har aldri vært et godt argument for å slippe straff. "Jeg kan ikke straffes siden jeg ikke visste det var ulovlig å kjøre i fylla" er ikke heeeelt kanonforsvaret sitt liksom ;)

Skrevet

Hva med å sjekke om de var lovlige før du bestilte?

Gjest hvor finner man det ut
Skrevet

Flaks at du ikek fikk bot eller noe da, tross alt!

At du ikke visste det var forbudt har aldri vært et godt argument for å slippe straff. "Jeg kan ikke straffes siden jeg ikke visste det var ulovlig å kjøre i fylla" er ikke heeeelt kanonforsvaret sitt liksom ;)

Men hvordan i all verden skal man kunne finne ut om noen piller er forbudt? Jeg lurer på det selv. Jeg bestiller jevnlig en bestemt type vitaminpiller fra England. Hvor finner jeg ut om det er lovlig? Har aldri tenkt på at det kunne være ulovlig.

Jeg syns det blir feil å sammenlikne det med fyllekjøring og andre alvorlige lovbrytelser. Det er jo noe som kan skade andre og som er allminnelig kjent at er forbudt.

Skrevet

Men hvordan i all verden skal man kunne finne ut om noen piller er forbudt? Jeg lurer på det selv. Jeg bestiller jevnlig en bestemt type vitaminpiller fra England. Hvor finner jeg ut om det er lovlig? Har aldri tenkt på at det kunne være ulovlig.

Jeg syns det blir feil å sammenlikne det med fyllekjøring og andre alvorlige lovbrytelser. Det er jo noe som kan skade andre og som er allminnelig kjent at er forbudt.

Ringe tollvesenet kanskje...?

Skrevet

Jeg ville tenkt at det var forbudt jeg, om jeg ikke klarte å bringe på det rene at det var lovlig. For medisiner har man ikke lov å importere til eget bruk fra annet enn eu - og selv da er det visse regler.

Og så vet jeg at mange ting Norge ser på som legemidler enten regnes som naturpreparater eller er reseptfrie i andre land.. så dermed tenker jeg at Norge regner "det meste" som man må til utlandet å få tak i, som legemidler. (Eks: enkelte "kosttilskudd" og "slankepreparater" man får tak i fra andre land inneholder amfetaminliknende forbindelser og er direkte avhengighetsskapende...)

Så det ville ikke ramla meg inn engang at piller/ kapsler etc fra USA var lov....

Skrevet

Import og piller nevnt i samme setningen bør få det til å ringe varselklokker hos de fleste, syns nå jeg.

Sier ikke dermed at alt er ulovlig, men det er helt klart den potensielle importørens plikt å sjekke. Jeg vil tro at tollvesenet er rette instansen å henvende seg.

Skrevet

Eh... Det er da du som har undersøkelsesplikt, da, tollvesenet har bare gjort jobben sin.

Jeg er sikkert teit, men tenkte ikke på å ringe Tollvesenet først, nei. Dette fant jeg forresten på nettet i dag:

Bestilling av Hoodia?

Det norske Helsetilsynet tillater ingen direkte markedsføring eller salg av Hoodia i Norge.

Dette da tilskuddet kan ha en effekt som grenser mot en medisinsk effekt. Den senere tiden har flere naturmidler blitt forbudt å selge i Norge fordi de har en effekt som ligger for tett opp mot det Helsetilsynet vil klassifisere som legemiddel.

Lovverket tillater fortsatt at man bestiller denne typen preparater fra utlandet, så lenge det er til eget forbruk.

Vi kan svare på alle henvendelser vedrørende dette når det gjelder Hoodia. Det er også mulig å bestille Hoodia direkte fra Caredirect.eu

Skrevet

Jeg er sikkert teit, men tenkte ikke på å ringe Tollvesenet først, nei. Dette fant jeg forresten på nettet i dag:

Bestilling av Hoodia?

Det norske Helsetilsynet tillater ingen direkte markedsføring eller salg av Hoodia i Norge.

Dette da tilskuddet kan ha en effekt som grenser mot en medisinsk effekt. Den senere tiden har flere naturmidler blitt forbudt å selge i Norge fordi de har en effekt som ligger for tett opp mot det Helsetilsynet vil klassifisere som legemiddel.

Lovverket tillater fortsatt at man bestiller denne typen preparater fra utlandet, så lenge det er til eget forbruk.

Vi kan svare på alle henvendelser vedrørende dette når det gjelder Hoodia. Det er også mulig å bestille Hoodia direkte fra Caredirect.eu

" Den senere tiden har flere naturmidler blitt forbudt å selge i Norge fordi de har en effekt som ligger for tett opp mot det Helsetilsynet vil klassifisere som legemiddel."

Var det det som var grunnen til at de beholdt dem fra sommeren fram til jul; fordi de visste de skulle bli forbudt. ...?

Gjest ViViola
Skrevet

Bestilling av Hoodia?

Det har stått utallige spaltemeter i alle aviser om innførsel av piller. Man MÅ sjekke før man kjøper noe, om man ønsker å være på den sikre siden. Og Tollvesenet er et godt sted å begynne.

Om det ikke er ulovlig, så sender du en link til politiet og tollvesenet.

Skrevet

Bestilling av Hoodia?

""

""

Men kun fra land innen EU.

Gjest hvor finner man det ut
Skrevet

Jeg ville tenkt at det var forbudt jeg, om jeg ikke klarte å bringe på det rene at det var lovlig. For medisiner har man ikke lov å importere til eget bruk fra annet enn eu - og selv da er det visse regler.

Og så vet jeg at mange ting Norge ser på som legemidler enten regnes som naturpreparater eller er reseptfrie i andre land.. så dermed tenker jeg at Norge regner "det meste" som man må til utlandet å få tak i, som legemidler. (Eks: enkelte "kosttilskudd" og "slankepreparater" man får tak i fra andre land inneholder amfetaminliknende forbindelser og er direkte avhengighetsskapende...)

Så det ville ikke ramla meg inn engang at piller/ kapsler etc fra USA var lov....

Men de pillene jeg kjøper, er fra EU, jeg kjøper dem fra England. Det er kun vitaminer. Det går an å kjøpe dem fra en importør i Norge også, men da er de veldig mye dyrere.

Skrevet

Men de pillene jeg kjøper, er fra EU, jeg kjøper dem fra England. Det er kun vitaminer. Det går an å kjøpe dem fra en importør i Norge også, men da er de veldig mye dyrere.

Legemiddelverket sine nettsider er et svært godt utgangspunkt for å finne ut av hva man har lov til å handle via nett og ikke.

For eksempel denne siden: http://www.legemiddelverket.no/templates/InterPage____28456.aspx?filterBy=CopyToConsumer

Forbruker-framsiden er her: http://www.legemiddelverket.no/templates/InterPage____15882.aspx?filterBy=CopyToConsumer

Skrevet

Hoodia blir jo solgt på QXL også, da blir de sendt fra Norge:

http://www.qxl.no/kjope/helse--velvre/kurer--dietter/hoodia-tar-vekk-sultflelsen-les-for-mer-info-superstar/v/an558593496/

Er det lovlig mon tro?

Jeg så også et TV-program om denne ørkenkaktusen for noen år side, men har ikke prøvd pillene. I Norge blir jo naturmidler som hjelper stoppet. Man må ha resept, og legene er jo som kjent ikke særlig glad i naturmedisin!

Kjøpte rød ris i Finland, for i Norge ble det forbudt; det var jo bedre enn medisinpiller (som skal ha mange bivirkninger) for å senke høyt kolesterol!

En avjentene på jobb har en mann som er lege. Hun sier at hun tror ikke på¨noen form for alternativ medisin eller behandlingsmåter. Hun og barnet hennes er jo mye mer syke enn oss andre. Har hatt forkjølelse/influensa med høy feber mange ganger i vinter. Det kan jo også være at mannen drar med seg mye virus og bakterier hjem...

Skrevet

Hva med å sjekke om de var lovlige før du bestilte?

Enig. Det er jo galskap og svært naivt å bestille piller fra utlandet uten å sjekke opp regelverket.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...