Gå til innhold

Hva tenker du?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble sterkt berørt av en film her en kveld, en sann historie fra Afrika og 'folkemordene' på nitti tallet.

Jeg ble så sterkt berørt at jeg tenkte at jeg egentlig ikke har noe å klage over, og at jeg er kjempeheldig som tross alt ble født i dette landet og har "alt".

Hva tenker du?

Skrevet

Jeg mye enig i det. En venn av meg sa at man ikke bør gå å håpe på å vinne i lotto i Norge, for bare det å være født her er å ha trukket vinnerloddet. Jeg er forsåvidt enig i det, men selv om ser bra ut på makronivå kan det gjøre vondt på mikronivå. Det er mange skjebner også her til lands, som godt både kan klage og forsøke å vri livet i en ny og bedre retning, til tross for at vi lever i en fredelig velferdstat.

Det er vel mer det å slutte å syte over småting vi kan bli flinkere til noen og enhver.... ;)

Skrevet

Jeg synes de fleste i Norge er heldige.

Samtidig:

1. Å miste et barn er like vondt i Norge som i Afrika.

2. Å være syk uten å få tilstrekkelig hjelp er like ubehagelig i Norge som i Afrika.

3. Å se barna sine gå sultne er like frustrerende i Norge som i Afrika.

AneM1365380603
Skrevet

Vi kan ha det ille selv om andre har det verre, men jeg skjønner godt hva du mener :o)

Skrevet

Var det Hotel Rwanda du så eller?

Nei, det var "shooting dogs". Går på Canal+ i disse dager. Den var fæl i den forstand at de... ja, faktisk drepte med stor kniv.. vi fikk være med på "innsiden" av det som opprinnelig var en skole, som til slutt ble en flyktningeleir da disse folkemordene startet.

Filmen er laget med hjelp av de få overlevende. En europeisk prest og lærer var der. BBC også - altså konstruert.

Ja, de drepte t.o.m barn inkl babyer :-( Så den rørte meg så sterkt at du aner ikke. Det ene folkeslaget skulle utrydde det andre.

Skrevet

Jeg tenker slik ofte, men jeg klager likevel:-)

Samme her :-) Den fikk meg iallefall til å ta meg sammen hva gjelder dette med offerrollen.

(Er forresten glad for at dere fikk meg til å innse det. Jeg vokste mye på det. Reiste meg og føler meg sterkere etter den tråden og pauset. Så jeg er dere evig takknemlig. Vil nok fortsatt gå i fella tror jeg, men er bevisst på det, og jobber med saken).

Skrevet

Jeg synes de fleste i Norge er heldige.

Samtidig:

1. Å miste et barn er like vondt i Norge som i Afrika.

2. Å være syk uten å få tilstrekkelig hjelp er like ubehagelig i Norge som i Afrika.

3. Å se barna sine gå sultne er like frustrerende i Norge som i Afrika.

Jeg synes dere har noen gode poeng som vi heller ikke må glemme.. dessuten er det jo desverre slik at livet er urettferdig.. men det er lett å la seg rive med av slike filmer. Setter mer pris på det man har.. for det er lett å glemme - iallefall for min del..

Skrevet

Samme her :-) Den fikk meg iallefall til å ta meg sammen hva gjelder dette med offerrollen.

(Er forresten glad for at dere fikk meg til å innse det. Jeg vokste mye på det. Reiste meg og føler meg sterkere etter den tråden og pauset. Så jeg er dere evig takknemlig. Vil nok fortsatt gå i fella tror jeg, men er bevisst på det, og jobber med saken).

Det er bra. Var litt usikker på om jeg gikk for langt:-)

Skrevet

Nei, det var "shooting dogs". Går på Canal+ i disse dager. Den var fæl i den forstand at de... ja, faktisk drepte med stor kniv.. vi fikk være med på "innsiden" av det som opprinnelig var en skole, som til slutt ble en flyktningeleir da disse folkemordene startet.

Filmen er laget med hjelp av de få overlevende. En europeisk prest og lærer var der. BBC også - altså konstruert.

Ja, de drepte t.o.m barn inkl babyer :-( Så den rørte meg så sterkt at du aner ikke. Det ene folkeslaget skulle utrydde det andre.

Jeg regner med at det er hutuer og tutsier som er folkeslagene? Det er samme tema i Hotel Rwanda, også basert på sanne hendelser. Den burde du se...

Skrevet

Jeg regner med at det er hutuer og tutsier som er folkeslagene? Det er samme tema i Hotel Rwanda, også basert på sanne hendelser. Den burde du se...

Ja, det var det.

Den filmen vil jeg gjerne se. Vet du som ca når den er laget? Var det sånn ca samme handling?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...