Gå til innhold

FU: Er jeg hysterisk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

''Men det er jo forskjell på folk.''

Det er akkurat det det er, jeg vet at jeg aldri i livet hadde villet være hjemme alene som fjortenårig, og ihvertfall ikke med ansvar for et yngre søsken.

''Det er akkurat det det er, jeg vet at jeg aldri i livet hadde villet være hjemme alene som fjortenårig, og ihvertfall ikke med ansvar for et yngre søsken.

''

Men det viktige her er vel ikke hva du ville ha likt, men hvordan sønnen din synes dette er.

Jeg passet broren min som var 6 år yngre enn meg, da jeg var 14. Ingenting som var vanskelig med det :-)

• Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lotte :o)

6

• frosken

3

• bustebeisa

3

• Lillemus

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest nei det er du ikke.
Skrevet

absolutt ikke. Hadde ikke ønsket det jeg heller.

Skrevet

En 14-åring har ikke vondt av å passe på et småsøsken innimellom. Jeg regner med at dette ikke gjelder hver natt.

Men ser du hovedpoenget - at ungen ikke vet at de er alene? Det synes jeg er under enhver kritikk. Vi voksne vil også vite hvem som sover/ikke sover i samme hus som oss om natta.

Og at trådstarter/banrets mor, også beskriver 8-åringen som en engstelig type? Det gjør ikke saken bedre.

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1233308235' post='4079525]

Men ser du hovedpoenget - at ungen ikke vet at de er alene? Det synes jeg er under enhver kritikk. Vi voksne vil også vite hvem som sover/ikke sover i samme hus som oss om natta.

Og at trådstarter/banrets mor, også beskriver 8-åringen som en engstelig type? Det gjør ikke saken bedre.

Jeg trodde jeg hadde kommentert det, men det har jeg visst ikke.

Ungen bør selvfølgelig informeres på forhånd. Det er jeg helt enig i.

Nå vet ikke jeg hvor ofte disse nattevaktene er og det er ikke slik at jeg synes 8-åringen skal overlates til 14 ofte heller. En gang i blandt synes jeg går greit, men begge må føle seg trygge og føle at det er ok.

Skrevet

Jeg trodde jeg hadde kommentert det, men det har jeg visst ikke.

Ungen bør selvfølgelig informeres på forhånd. Det er jeg helt enig i.

Nå vet ikke jeg hvor ofte disse nattevaktene er og det er ikke slik at jeg synes 8-åringen skal overlates til 14 ofte heller. En gang i blandt synes jeg går greit, men begge må føle seg trygge og føle at det er ok.

Det ser ut til at vi er enige *hehe* merkelig altså ;-)

Skrevet

Har dere god dialog? Min eks og jeg tar sånne avgjørelser sammen ennå vi, og så langt har ikke vi ønsket at jr skal være alene om natten (han er 13). Mulig vi er litt hønemor- og far, og mulig vi ser det litt annerledes fordi vi har bare han ene, men vi velger heller å bytte eller ordne med overnatting hos andre ved behov.

Min 13-åring er mer enn moden nok til å kunne sitte barnevakt for en åtte-åring, og har flere ganger vært hjemkar for en mindre nabogutt på kveldstid. Da er det imidlertid våkne voksne i nærheten. Jeg ville ikke gitt han et tilsvarende ansvar på nattetid. Han er fremdeles et barn, og dersom noe skulle skje ville jeg være bekymret for at han reagerte som et. Jeg ville misike å indirekte ha pålagt han den erfaringen.

Skrevet

Det kommer veldig an på hvordan barna er det.

Jeg satt barnevakt for to unger under skolealder, fra fredag til søndag, da jeg var 14 år. Det gikk veldig greit. Jeg hadde avtale hvor jeg kunne ringe hvis det var noe.

Kanskje du kan ha en avtale med ungene at de kan ringe deg hvis det er noe da? Og avtale med faren at han dobbelsjekker røykvarslerne hjemme.

Gjest ViViola
Skrevet

Jeg synes det er nært hysterisk, jeg da, men jeg har kanskje en overdreven tro på hva 14-åringer kan klare - eller helst: Hva 14-åringer _bør_ være i stand til å klare.

Skrevet

På generelt grunnlag er han en ansvarfull og god far, men akkurat på dette området er vi som sagt uenige.....

En på fjorten år går det sikkert greit med,men ville ikke latt en åtte åring som ikke vet at faren ikke er der engang vært alene.

Håper dere kommer frem til en løsning som er god : )

Gjest ViViola
Skrevet

''Det foregår nok adskillig mye verre saker innenfor husets fire vegger, hva med barna til aleinemødre som jobber turnus innenfor fks. helsesektoren?''

Det er nok stor forskjell på alenemødre som _må_ forlate sine barn alene (disse har min allerstørste sympati) og en pappa som tar meget frivillig overtid, mens han har barna. Enig?

''Det er nok stor forskjell på alenemødre som _må_ forlate sine barn alene (disse har min allerstørste sympati) og en pappa som tar meget frivillig overtid, mens han har barna. Enig?''

I forhold til denne problemstillingen blir det vel ingen forskjell? Ungene er akkurat like mye alene om det er fordi foreldren MÅ jobbe eller gjør det frivillig?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...