Gå til innhold

8-linge-mamman hadde 6 fra før!

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=540349

Hun var "ganske ung" og hadde 6 unger fra før... Skulle ikke tro hun trengte fruktbarhetsbehandling da... Jeg synes dette er uforsvarlig, men vi får håpe hun var mengdevis med hjelp og at det går bra. Men 14 unger!? Himmel og hav....

Skrevet

Jeg skjønner ikke at noen med 6unger kan få fruktbarhetsbehandling. Ærlig talt, først må man jo ta hånd om de barna man har, og man skulle vel tro at 6 barn skulle holde.

Milde, jeg merker at jeg syns kraftig synd på disse barna, og hvordan oppfølging det kan være mulig å gi dem.

Meget, meget egoistisk. Dette må være en sekt, eller???

Hmmm.....

Skrevet

Sånt er kun for spesielt interesserte... Og jeg synes det er nok å holde styr på med 3 unger... *s*

Skrevet

Jeg skjønner ikke at noen med 6unger kan få fruktbarhetsbehandling. Ærlig talt, først må man jo ta hånd om de barna man har, og man skulle vel tro at 6 barn skulle holde.

Milde, jeg merker at jeg syns kraftig synd på disse barna, og hvordan oppfølging det kan være mulig å gi dem.

Meget, meget egoistisk. Dette må være en sekt, eller???

Hmmm.....

''Dette må være en sekt, eller???''

Jeg tenker også i de baner ja. Og om de tror de klarer å holde seg skjult for pressen er de temmelig naive. 14-barnsfamilier er vel ikke akkurat hverdagskost der borte heller og i alle fall ikke med 8 på samme alder...

Skrevet

Himmel & hav sier jeg også!

Jeg husker jeg leste om en dame en gang som var gravid med mange, mange fostre, husker ikke hvor mange, men hvor alle fostrene døde. I det tilfellet kom det fram at damen hadde fått hormoner for å stimulere modning av mange egg, og at legene hadde lagt ned "sexforbud" uten bruk av kondom inntil ting hadde "stabilisert" seg, for å unngå slike flerlinger. Moren trosset legenes råd fordi hun gjerne ville ha mange barn på én gang.

Jeg vet ikke det samme gjelder denne åttlingmoren, men det er nærliggende å tenke tanken.

Skrevet

''Dette må være en sekt, eller???''

Jeg tenker også i de baner ja. Og om de tror de klarer å holde seg skjult for pressen er de temmelig naive. 14-barnsfamilier er vel ikke akkurat hverdagskost der borte heller og i alle fall ikke med 8 på samme alder...

Sekt eller ikke sekt - det å "overprodusere" barn kan jo også være en måte å få seg selv til å føle seg betydningsfull på.

Fælt å si det, men tror det kan være noe i det, særlig etter å ha sett en dokumentar på TV om flere britiske mødre med 10-15 barn hver, og hvordan de så på situasjonen som mor.

Skrevet

Himmel & hav sier jeg også!

Jeg husker jeg leste om en dame en gang som var gravid med mange, mange fostre, husker ikke hvor mange, men hvor alle fostrene døde. I det tilfellet kom det fram at damen hadde fått hormoner for å stimulere modning av mange egg, og at legene hadde lagt ned "sexforbud" uten bruk av kondom inntil ting hadde "stabilisert" seg, for å unngå slike flerlinger. Moren trosset legenes råd fordi hun gjerne ville ha mange barn på én gang.

Jeg vet ikke det samme gjelder denne åttlingmoren, men det er nærliggende å tenke tanken.

Men hvem gir fruktbarhetshjelp til ei som har 6 unger fra før, hvor eldstemann er 7 år og det er ett tvillingpar!?

Skrevet

Sekt eller ikke sekt - det å "overprodusere" barn kan jo også være en måte å få seg selv til å føle seg betydningsfull på.

Fælt å si det, men tror det kan være noe i det, særlig etter å ha sett en dokumentar på TV om flere britiske mødre med 10-15 barn hver, og hvordan de så på situasjonen som mor.

Joda, det er vel som Lotte sier - noe for spesielt interesserte. :o)

Men hvordan klarer de å "se" hver enkelt barn og tilfredsstille de behov enkeltindividene har? Døgnet har jo bare 24 timer for disse også.

Skrevet

Men hvem gir fruktbarhetshjelp til ei som har 6 unger fra før, hvor eldstemann er 7 år og det er ett tvillingpar!?

En som får godt betalt!!!

Skrevet

Det som overrasket meg mest var at hun bodde hjemme hos foreldrene sine, jeg ser ikke for meg at jeg hadde fått bodd hjemme hos mor med 6 - barn altså, og særlig at mor hadde blitt happy om jeg dro til med kunstig befruktning oppi det hele også, himmel!

Og det står ikke nevnt en barnefar her så vidt jeg ser?

Om hun ikke er i en superstreng sekt av et eller annet slag ser jeg for meg at hun etterhvert må slippe pressen innpå seg og barna for å få penger til å fø alle barna, visst ikke foreldrene er uforskammet rike da!

Her lukter det noe muffens, jeg tipper vi får høre mer fra denne familien i tiden som kommer jeg.

Skrevet

Men hvordan klarer de å "se" hver enkelt barn og tilfredsstille de behov enkeltindividene har? Døgnet har jo bare 24 timer for disse også.

Jeg tror de har en helt annen innstilling til hva som er "det beste", f eks at de vektlegger veldig det at det er mange barn og at barna (ihvertfall der det ikke er flerlinger slik at det blir litt aldersforskjeller) bidrar med oppdragelse og pass av småsøsken osv.

I nevnte dokumentar var det en dame på 45 år som gråt fordi hun i en alder av 45-46 år ikke klarte å bli gravid på nytt, og over at legene ikke ville bistå dem med eggdonasjon osv. Hun mente at det var herlig å ha en liten unge som var så avhengig av moren sin, og når de f eks falt og slo seg, søkte de mot mor for trøst osv. Var nesten så jeg fikk litt münchausen-vibber....

Gjest høstløv
Skrevet

I en barnehage er det tre voksne for hver 14 barn eller noe slikt, hvordan skal en mor kunne klare å holde styr på så mange små barn under 7 år?

Ufattelig.

Skrevet

Jeg tror de har en helt annen innstilling til hva som er "det beste", f eks at de vektlegger veldig det at det er mange barn og at barna (ihvertfall der det ikke er flerlinger slik at det blir litt aldersforskjeller) bidrar med oppdragelse og pass av småsøsken osv.

I nevnte dokumentar var det en dame på 45 år som gråt fordi hun i en alder av 45-46 år ikke klarte å bli gravid på nytt, og over at legene ikke ville bistå dem med eggdonasjon osv. Hun mente at det var herlig å ha en liten unge som var så avhengig av moren sin, og når de f eks falt og slo seg, søkte de mot mor for trøst osv. Var nesten så jeg fikk litt münchausen-vibber....

Det der tror jeg at jeg også har sett. Helt klart noen psykogreier.

Jeg er veldig glad jeg ikke er en av de eldste døtrene til sånne babymaskiner.

Skrevet

Ja, det blir noe sykelig over det. Klarer de virkelig ikke å se seg selv som menneske utover det å være mor?

Skrevet

I en barnehage er det tre voksne for hver 14 barn eller noe slikt, hvordan skal en mor kunne klare å holde styr på så mange små barn under 7 år?

Ufattelig.

Etter min mening klarer ikke en enkelt person på noe vis å gi 8-linger noe i nærheten av forsvarlig stell og omsorg alene så jeg håper inderlig hun vil få massevis av hjelp.

Selv tror jeg at jeg hadde blitt fly forbanna om det var min datter som gjorde noe slikt...

Skrevet

Ja, det blir noe sykelig over det. Klarer de virkelig ikke å se seg selv som menneske utover det å være mor?

Og er man ikke mor lenger selv om barnet blir stort nok til ikke å være totalt hjelpeløst?

Dyreunger slippes løs (senest) når de er årsgamle og moren kan få en ny. Blant menneskene varer liksom forpliktelsene litt lenger. Det kan ikke være lett å være midt i køen av relativt små barn når det bare kommer nye babyer hele tiden.

Skrevet

Og er man ikke mor lenger selv om barnet blir stort nok til ikke å være totalt hjelpeløst?

Dyreunger slippes løs (senest) når de er årsgamle og moren kan få en ny. Blant menneskene varer liksom forpliktelsene litt lenger. Det kan ikke være lett å være midt i køen av relativt små barn når det bare kommer nye babyer hele tiden.

Nei, har hørt om dem som bryr seg om ungene til de er 2-3 år, da er de ikke like interessante lenger og mora får en ny baby og de større får mer eller mindre seile sin egen sjø.

Dermed ikke sagt at de fleste mangebarnsmødre er sånn altså!

Skrevet

Det der tror jeg at jeg også har sett. Helt klart noen psykogreier.

Jeg er veldig glad jeg ikke er en av de eldste døtrene til sånne babymaskiner.

Huff ja! Eller enda verre: En i omtrent midten.

De eldste rekker jo å flytte ut mens det ennå er småunger i huset...;-)

Skrevet

Ufattelig.

Jeg mener å ha lest et sted at det å ta vare på nyfødte _trillinger_ er mer enn én mor kan klare alene uten hjelp, for døgnet har ikke mange nok timer, selv om hun ikke sover.

Så da kan man jo bare tenke seg hvor mange ekstra hender man trenger til 8-linger.

Gjest Elextra
Skrevet

Hvorfor får man fruktbarhetsbehandling når man har barn på 7, 6, 5, 3 samt tvillinger på 2 år?

Har ikke lest tråden, antar andre stiller spørsmål ved det samme...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...