Gå til innhold

kjøttdeig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er kjøttdeig usundt?

Bruker endel kjøttdeig vi,i alle fall to ganger i uka. Men har ikke tenkt på at det er usundt.

Gjest Men godt er det
Skrevet

Usunt...skviset kjøtt som vi ikke engang vet hva er tviler jeg på i allefall er særlig sunt ;)

Men jeg hørte her forleden at hvis vi byttet ut to kjøttdeigmiddager i uka med karbonadedeig isteden så sparte vi oss to kilo rundt midjen.

Så magert synes det nå i allefall ikke å være :)

Skrevet

Karbonadedeig inneholder mye mindre fett.

Gjest karbonadedeig
Skrevet

Kjøttdeig inneholder mye usunt fett.

Vi lager ikke kjøttdeig-retter like ofte som deg, men uansett bruker vi karbonadedeig, og bruker heller litt mindre kjøtt og mer grønnsaker, siden karbonadedeigen er litt dyrere.

En gang i blant er sikkert kjøttdeig helg greit også, og det komme rjo an på mengden hver person spiser.

Men hvis du øsnker å lage sunnere mat, erstatt fet mat med magrere mat, usunt fett med sunnere fett, og bruke generelt mer grønnsaker og mindre kjøtt.

Skrevet

Det er nok ikke så veldig sunt.

Jeg prøver å bruke kyllingkjøttdeig og karbonadedeig (og den av svin) oftere enn vanlig kjøttdeig.

mil1365380270
Skrevet

Usunt...skviset kjøtt som vi ikke engang vet hva er tviler jeg på i allefall er særlig sunt ;)

Men jeg hørte her forleden at hvis vi byttet ut to kjøttdeigmiddager i uka med karbonadedeig isteden så sparte vi oss to kilo rundt midjen.

Så magert synes det nå i allefall ikke å være :)

Vi vet hva som er i kjøttdeigen, det står på :-)

Skrevet

jeg bruker aldri kjøttdeig jeg, kun karbonade deig, mye mindre fett.

Ha en flott helg

ps. vi er også storforbrukerer til tider....

Gjest ViViola
Skrevet

Det er veldig fett, da, så det havner ikke i sunn-bunken her...

I min Grete Roede-bok står følgende:

Kalorier pr. 100 gram vare:

- Karbonadedeig: 105

- Kjøttdeig av storfe: 195

- Kjøttfarse: 160

- Medisterdeig: 205

- Svinekjøtt kvernet: 135

- Kyllingkjøttdeig: 135

Så - karbonadedeig er den store vinneren på sunt-markedet i dag! :-)

Skrevet

Usunt og usunt.. Rent kjøtt er sunnere enn utblandede produkter, fordi det som tilsettes i farser og deiger er mindre sunt enn kjøttet (som regel fett, mel, smakstilsetning og vann).

Karbonadedeig inneholder mindre tilsettingsprodukter enn kjøttdeig, som inneholder mindre enn familiedeig, som inneholder omtrent det samme som farse, og der har du også listen over hva som er sunnest.

Men igjen: sunt og sunt? For en normalvektig person med vanlige treningsrutiner som ikke trenger å redusere inntak av hvitt mel/ fett, er kjøttdeig sunt nok. Da er det nok heller smak og kvalitet som vil være utslagsgivende for valg av produkt vil jeg tro. :)

Skrevet

Karbonadedeig inneholder mye mindre fett.

---OG smaker bedre!

Gjest Men godt er det
Skrevet

Vi vet hva som er i kjøttdeigen, det står på :-)

Joda, vi vet hva som står på...men når det står x så vet vi ikke hva av x som er kastet opp i malegryta.

Garanterer deg at det er noen rimelig udelikate biter som og havner opp i der :)

mil1365380270
Skrevet

Joda, vi vet hva som står på...men når det står x så vet vi ikke hva av x som er kastet opp i malegryta.

Garanterer deg at det er noen rimelig udelikate biter som og havner opp i der :)

Jeg er enig i at produsentene klarer å lure oss til å kjøpe og spise mye svineri.

Men det er også en sak om hvor kresne vi skal være, er det kun indrefilet som duger for våre sære ganer nå? Før spiste vi, som store deler av resten av verden må, mye mer av dyret. Andre folk kan ikke kaste halve skrotten fordi den er "udelikat".

Skrevet

''Garanterer deg at det er noen rimelig udelikate biter som og havner opp i der :)''

Det er det helt sikkert, men det er det når man lager kjøttdeig av slakt selv også. Først skjærer man jo ut filetene og biffene og steikene og sånt og så maler man resten til k jøttdeig. Og der er det mye rart kan være.

Det er ikke mange ukene siden vi lagde kjøttkaker av hjortekjøtt som vi selv malte og det var jeg som stappet alt ned i kverna sp jeg vet nøyaktig hva som er i dem. :o) De ble forøvrig vanvittig gode!

Skrevet

Jeg er enig i at produsentene klarer å lure oss til å kjøpe og spise mye svineri.

Men det er også en sak om hvor kresne vi skal være, er det kun indrefilet som duger for våre sære ganer nå? Før spiste vi, som store deler av resten av verden må, mye mer av dyret. Andre folk kan ikke kaste halve skrotten fordi den er "udelikat".

''Men det er også en sak om hvor kresne vi skal være, er det kun indrefilet som duger for våre sære ganer nå? Før spiste vi, som store deler av resten av verden må, mye mer av dyret. Andre folk kan ikke kaste halve skrotten fordi den er "udelikat".''

Til en viss grad er jeg enig med deg. Men utbeinet kyllingkjøtt er ikke godt så det har jeg herved sluttet å spise.

Skrevet

''Men det er også en sak om hvor kresne vi skal være, er det kun indrefilet som duger for våre sære ganer nå? Før spiste vi, som store deler av resten av verden må, mye mer av dyret. Andre folk kan ikke kaste halve skrotten fordi den er "udelikat".''

Til en viss grad er jeg enig med deg. Men utbeinet kyllingkjøtt er ikke godt så det har jeg herved sluttet å spise.

Utbeina kyllingkjøtt kan jo være så mangt, da. :) Når jeg beiner ut et kyllinglår, fyller jeg det med parmaskinke og cashewnøtter (eller rosmaring, sitron og hvitløk), poacher det gjennomkokt, og griller det litt til slutt for å få skinnet sprøtt. Dette ville jeg forventa at voksne folk spiste dersom jeg serverte det. ;)

Men har du gitt opp Maxboller, asså? ;)

Skrevet

jeg bruker aldri kjøttdeig jeg, kun karbonade deig, mye mindre fett.

Ha en flott helg

ps. vi er også storforbrukerer til tider....

Ok,får gå over til karbonadedeig,er flere som bruker det ser jeg i tråden. Ha en fin helg!

Og takk for svar fra deg og de andre her : )

mil1365380270
Skrevet

Tror det er sånn at all kyllingkjøttdeigen er maskinelt utbenet, altså den inneholder alt bortsett fra ben? Jeg spiser kyllingkjøttdeig, men må innrømme at jeg ikke har finlest etiketten. Siden det selges fileter, må det bli et overskudd av resten, er dette hovedbestanddelen av kyllingkjøttdeigen, tro...

Skrevet

Tror det er sånn at all kyllingkjøttdeigen er maskinelt utbenet, altså den inneholder alt bortsett fra ben? Jeg spiser kyllingkjøttdeig, men må innrømme at jeg ikke har finlest etiketten. Siden det selges fileter, må det bli et overskudd av resten, er dette hovedbestanddelen av kyllingkjøttdeigen, tro...

Tror det hovedsaklig består av kjøtt fra kyllinglår.

Skrevet

Utbeina kyllingkjøtt kan jo være så mangt, da. :) Når jeg beiner ut et kyllinglår, fyller jeg det med parmaskinke og cashewnøtter (eller rosmaring, sitron og hvitløk), poacher det gjennomkokt, og griller det litt til slutt for å få skinnet sprøtt. Dette ville jeg forventa at voksne folk spiste dersom jeg serverte det. ;)

Men har du gitt opp Maxboller, asså? ;)

Ok, maskinelt utbeinet kylling kjøtt da, det er noe heeeeelt annet enn de delikatessene du mekker sammen på kjøkkenbenken din! *Nammis*

Maxboller er jeg ferdig med ja. Urk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...