Gå til innhold

Smugling - eller helt lovlig?

Anbefalte innlegg

Gjest ViViola
Skrevet

Scenario:

Man bor 3 mil fra grensa til et annet land, hvor alkohol er mye billigere enn her i gamlelandet. Når man skal ha et festlig lag ønsker man naturlig nok å spare litt kronasjer på drikkevarer, og ønsker å benytte seg av nabolandets tilbud.

Så - man kjører avgårde i 2 biler, handler kvota, og kjører over grensa igjen. Lesser alle drikkevarene - kvota, altså - over i den ene bilen, parkerer den og kjører tilbake over grensa og handler kvota på nytt. Og gjentar til man har fått tak i det man skal ha.

Er dette smugling?

Hvis ja, vil det bli mindre "smuglete" om man kjører alle 3 milene hjem og setter kvota i barskapet og så kjører tilbake? Og gjentar, til man har fått det man skal ha?

Eller er det ikke smugling overhode, siden man aldri passerer grensa med mer enn kvota tillater?

Skrevet

Er det ikke egentlig en sånn 24-timers regel som gjelder? Eller er jeg helt på jordet?

Men sjansen for å bli tatt vil jeg tro er relativt liten. Også gjelder det selvsagt å stappe bilen fullest mulig med voksne folk, slik at man har noen kvoter å ta av. ;)

Skrevet

Er det ikke egentlig en sånn 24-timers regel som gjelder? Eller er jeg helt på jordet?

Men sjansen for å bli tatt vil jeg tro er relativt liten. Også gjelder det selvsagt å stappe bilen fullest mulig med voksne folk, slik at man har noen kvoter å ta av. ;)

Jeg innbiller meg at den 24-timersregelen gjelder kjøp av _taxfree_.

Men för all del - jag kan ta fel!

Gjest ViViola
Skrevet

Åh, det er det sikkert - 24 timer høres riktig ut. FAEN! Tenkte meg at det var noe slikt lureri...

Skrevet

Fra www.toll.no:

''Hvis du har vært ute av Norge i minst 24 timer, kan du ta med deg varer til en samlet verdi av NOK 6000 toll- og avgiftsfritt.

Hvis du har vært ute av Norge mindre enn 24 timer, kan du, én gang i løpet av 24 timer, ta med varer til en samlet verdi på inntil NOK 3000 toll- og avgiftsfritt. Du kan ikke ta med deg alkohol eller tobakksvarer, med mindre du kan dokumentere at varene er kjøpt avgiftsbelagt (ikke tax-free) i et EØS-land.''

Skrevet

Fra Tollvesenets sider, kvotebestemmelser:

''Hvis du har vært ute av Norge mindre enn 24 timer, kan du, én gang i løpet av 24 timer, ta med varer til en samlet verdi på inntil NOK 3000 toll- og avgiftsfritt. Du kan ikke ta med deg alkohol eller tobakksvarer, med mindre du kan dokumentere at varene er kjøpt avgiftsbelagt (ikke tax-free) i et EØS-land.

''

Det er altså smugling, uavhengig om du drar hjem eller ikke. Du må vente 24 timer mellom hver innførsel. Altså må du planlegge det over lengre tid hvis du skal ha et stort party med mye drikkevarer...

Skrevet

Jeg innbiller meg at den 24-timersregelen gjelder kjøp av _taxfree_.

Men för all del - jag kan ta fel!

Hvis du er borte mer enn 24 timer, kan du ta med deg TaxFree varer. Hvis du er borte mindre enn 24 timer, kan du ta med deg varer som det er betalt skatt og avgifter for (f.eks. i Sverige), MEN bare en gang pr døgn!

Skrevet

Jeg skulle akkurat til å legge ut denne linken, men ser at du allerede har fått sakset ting derfra;-)

Det jeg skrev nedenfor gjaldt altså det at du ikke kan dra på dagstur til Sverige og likevel ta med kvota kjøpt i taxfree-butikk, men dagstur til systembolaget og kjøp av kvota der går fint.

Men altså kun én innførsel i løpet av 24 timer...;-)

http://www.toll.no/templates_TAD/Article.aspx?id=131821&epslanguage=NO

Skrevet

Jeg skulle akkurat til å legge ut denne linken, men ser at du allerede har fått sakset ting derfra;-)

Det jeg skrev nedenfor gjaldt altså det at du ikke kan dra på dagstur til Sverige og likevel ta med kvota kjøpt i taxfree-butikk, men dagstur til systembolaget og kjøp av kvota der går fint.

Da gjelder det, som jeg sa, å stappe flest mulig voksne familiemedlemmer inn i bilen. ;)

Gjest ViViola
Skrevet

Jepp, nå vet jeg...

Gjest ViViola
Skrevet

Fra Tollvesenets sider, kvotebestemmelser:

''Hvis du har vært ute av Norge mindre enn 24 timer, kan du, én gang i løpet av 24 timer, ta med varer til en samlet verdi på inntil NOK 3000 toll- og avgiftsfritt. Du kan ikke ta med deg alkohol eller tobakksvarer, med mindre du kan dokumentere at varene er kjøpt avgiftsbelagt (ikke tax-free) i et EØS-land.

''

Det er altså smugling, uavhengig om du drar hjem eller ikke. Du må vente 24 timer mellom hver innførsel. Altså må du planlegge det over lengre tid hvis du skal ha et stort party med mye drikkevarer...

Jepp. Jeg er ubegripelig dårlig på smugling, så dette vil ta tid! :-)

Gjest ViViola
Skrevet

Fra www.toll.no:

''Hvis du har vært ute av Norge i minst 24 timer, kan du ta med deg varer til en samlet verdi av NOK 6000 toll- og avgiftsfritt.

Hvis du har vært ute av Norge mindre enn 24 timer, kan du, én gang i løpet av 24 timer, ta med varer til en samlet verdi på inntil NOK 3000 toll- og avgiftsfritt. Du kan ikke ta med deg alkohol eller tobakksvarer, med mindre du kan dokumentere at varene er kjøpt avgiftsbelagt (ikke tax-free) i et EØS-land.''

Jepp - sånn var det.

Gjest ViViola
Skrevet

Da gjelder det, som jeg sa, å stappe flest mulig voksne familiemedlemmer inn i bilen. ;)

He-he, enda blir det flere turer...

Gjest høstløv
Skrevet

Jeg har en liten historie fra Danmark.

En gang for mange år siden, var det også strenge tollregler mellom Danmark og Tyskland, med kvotebegrensning og slike greier.

Mann og kone tok med seg campingvogna og parkerte den på danske side av grensa, og så tok de seg en del turer til Tyskland for å kjøpe kvoten, alt spriten, vinen og ølet ble lagret i campingvogna.

Det ble mange turer frem og tilbake over grensa og mange like mange kvoter og ikke noen tollkontroll på noen av turene. Mannen og konen fikk fylt godt opp i campingvogna.

Til slutt ville mannen ta seg en siste tur over grensa, før de kjørte hjem igjen, på denne siste turen ble han stoppet i tollkontroll.

Tolleren skulle kontrollere bilen for smuglervarer og mannen åpnet villig vekk bagasjerommet på bilen, men akk og ve, hele bagasjerommet var fylt opp med alle kvotene. Mannen ble selvsagt bøtelagt og sure greier.

Da han kom tilbake til campingvogna sa kona:

"Jeg ryddet i campingvogna, før du kjørte, jeg."

Skrevet

Synes det er sunt næringvett, jeg! Selvom det er smugling på morsomt nivå ;oP

Skrevet

He-he, enda blir det flere turer...

Du kan jo rett og slett dra på Vinmonopolet, da, og evt. øl fra nærbutikken. Eller bestill varer fra Polet, hvis du har lang vei. Det er i hvert fall det enkleste :-)

Skrevet

Jepp - sånn var det.

Desverre- selv om det hadde vært kjekt om det var som du skisserte... ;)

Skrevet

Du har allerede fått vite at dette er smugling.

Og hvis du først skal smugle så lønner det seg å ta med alt på en gang (så lenge du ikke overstiger mengden som gir fengselsstraff - du kan f.eks. ta med inntil 50 liter øl og kun få forenklet forelegg). Dette fordi sjansen for å bli stoppet øker med antall passeringer, spesielt fordi de fort kjenner igjen bilen.

Gjest ViViola
Skrevet

Du har allerede fått vite at dette er smugling.

Og hvis du først skal smugle så lønner det seg å ta med alt på en gang (så lenge du ikke overstiger mengden som gir fengselsstraff - du kan f.eks. ta med inntil 50 liter øl og kun få forenklet forelegg). Dette fordi sjansen for å bli stoppet øker med antall passeringer, spesielt fordi de fort kjenner igjen bilen.

Det var det med grensa for fengsel, da vet du...

Vi finner ut av det! :-)

Gjest ViViola
Skrevet

Synes det er sunt næringvett, jeg! Selvom det er smugling på morsomt nivå ;oP

Huff, jeg er ikke glad i smugling, jeg, så jeg er ikke den som tar med "litt ekstra" hjem noen gang. Men...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...