Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Placeboeffekten har jo vært mye omtalt den siste uken. jeg har fulgt med på alle debattene i håp om å få svar på mitt spørsmål, og satte min lit til eksperten som var med på Grosvold i kveld. Men nei. De kom ikke innom det i det hele tatt.

Det jeg lurer på er følgende: finnes det noe reglement for å skrive ut placebo(sikkert), og hvor finne man det? Kan fastlegen min bare en vakker dag bestemme seg for at, nei hun tonie har gått på astmamedisin ganske lenge nå, det er sikkert bare av gammel vane hun tar den. Søren og, vi prøver med litt placebo. Eller foregår dette i mer kontrollerte former, som på kreftsykehus der folk ligger og dør og har voldsomme smerter? Eller brukes det kun i forskning?

Jeg innbiller meg at jeg har hatt litt tyngre pust det siste halvåret. Hvordan kan jeg sette dit fastlegen min fordi han sannsynligvis har gitt meg placebo?

• Svar 104
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• AneM1365380603

37

• Colette

34

• tonie

16

• morsan

5

Mest aktive i denne tråden

Gjest slik er det
Skrevet

Dette kan bare skje i forskning. Du kan være sikker på at legen din har gitt deg medisiner.

Skrevet

Dette kan bare skje i forskning. Du kan være sikker på at legen din har gitt deg medisiner.

Å ja? Er du nå HELT sikker på det? Dokumentasjon, takk. Når jeg tenker etter synes jeg vel ikke allegitablettene virker helt optimalt heller. Og han fastlegen, er han ikke litt unnvikende i blikket av og til? Her lukter det muffens;)

AneM1365380603
Skrevet

Jeg hadde et halvt øye og øre på det programmet selv, og jeg er rimelig sikker på at legen har gitt deg noe for at du skal holde kjeft ;) Nå som det er gått opp for deg husker du alle symptomene du _egentlig_ har hatt. Kanskje han mener du er en såkalt "bigmap-pasient".

Skrevet

Jeg hadde et halvt øye og øre på det programmet selv, og jeg er rimelig sikker på at legen har gitt deg noe for at du skal holde kjeft ;) Nå som det er gått opp for deg husker du alle symptomene du _egentlig_ har hatt. Kanskje han mener du er en såkalt "bigmap-pasient".

AHA! Dette må vi til bunns i. Jeg er forøvrig av den oppfatning at paranoia ikke nødvendigvis er en negativ ting. Hvis man er i en posisjon der en prøver å karre seg oppover i systemet er det etter min mening hensiktsmessig med en viss grad av paranoia;)

Ikke at astmamedisinen skulle ha noe med dette å gjøre da...

AneM1365380603
Skrevet

AHA! Dette må vi til bunns i. Jeg er forøvrig av den oppfatning at paranoia ikke nødvendigvis er en negativ ting. Hvis man er i en posisjon der en prøver å karre seg oppover i systemet er det etter min mening hensiktsmessig med en viss grad av paranoia;)

Hvor kom paranoiaen med inn i bildet da? *Treg*

Skrevet

Leste du tankene mine, tonie? :-) Jeg satt akkurat klar med tastene for å spørre om du var en anelse paranoid i kveld, men lot det være :-)

Skrevet

Hehe, jeg regnet med at det var det folk kom til å ta for seg før og hivs de gadd å besvare spørsmålet.

Man skal ikke være for mistenksom, AneM. Det lukter paranoia lang vei. Det var derfor jeg prøvde å fleipe det litt til ved å skule mistenksomt på fastlegen. Da kan de ikke ta meg for jeg tuller;)

Skrevet

Hun tror jo at legen hennes har skrevet ut placebomedisiner til henne, i tillegg til at han har hatt et unnvikende smil de siste gangene hun har vært hos han :-)

Skrevet

Leste du tankene mine, tonie? :-) Jeg satt akkurat klar med tastene for å spørre om du var en anelse paranoid i kveld, men lot det være :-)

Jeg er alltid en anelse paranoid. Livet hadde vært kjedelig ellers;)

AneM1365380603
Skrevet

Hehe, jeg regnet med at det var det folk kom til å ta for seg før og hivs de gadd å besvare spørsmålet.

Man skal ikke være for mistenksom, AneM. Det lukter paranoia lang vei. Det var derfor jeg prøvde å fleipe det litt til ved å skule mistenksomt på fastlegen. Da kan de ikke ta meg for jeg tuller;)

Vel, at hovedinnlegget ditt var en humoristisk greie forsto jeg ;) Jeg hadde da ikke svart slik jeg gjorde først om jeg ikke gjorde det.

Etter det ramla jeg ut, hehe, men nå er jeg med. Sånn er det når jeg holder på med to ting på en gang.

AneM1365380603
Skrevet

Hun tror jo at legen hennes har skrevet ut placebomedisiner til henne, i tillegg til at han har hatt et unnvikende smil de siste gangene hun har vært hos han :-)

Jeg er med nå :) Noen ganger er jeg bare så treg. Vi får håpe at noen ikke lurte inn noe sløvende i pizzaen min :-o

Skrevet

Jeg er enig med deg, tonie. Litt sunn skepsis er alltid på sin plass, og man skal ikke stole blindt på noen. Men de fleste legene er nok så opptatt av å selge medisiner for legemiddelindustrien at de nok skriver ut sine medisiner. Hvis de ikke har fått betalt for å delta i et et eller annet forskningsprosjekt om placeoeffekten, da :-)

Man vet søren meg aldri....

AneM1365380603
Skrevet

Jeg er enig med deg, tonie. Litt sunn skepsis er alltid på sin plass, og man skal ikke stole blindt på noen. Men de fleste legene er nok så opptatt av å selge medisiner for legemiddelindustrien at de nok skriver ut sine medisiner. Hvis de ikke har fått betalt for å delta i et et eller annet forskningsprosjekt om placeoeffekten, da :-)

Man vet søren meg aldri....

Jeg hørte de sa i programmet at medisiner av og til virker pga at en har forventninger til at det skal gjøre det. Det er kanskje derfor det alltid hjelper å ta en paracet hvis jeg har hodepine. Jeg håper ikke virkningen forsvinner nå som jeg er opplyst, hehe.

Skrevet

Vel, at hovedinnlegget ditt var en humoristisk greie forsto jeg ;) Jeg hadde da ikke svart slik jeg gjorde først om jeg ikke gjorde det.

Etter det ramla jeg ut, hehe, men nå er jeg med. Sånn er det når jeg holder på med to ting på en gang.

Hehe. Jo, jeg kjenner til det der. Dog, jeg kan egentlig ikke klandre deg for at du ramler ut. Her prøver jeg å leke ikke-paranoid ved å framstå som überparanoid. Egentlig er jeg vel bare litt mistenksom.

Sånn er det med det:)

Skrevet

Jeg hørte de sa i programmet at medisiner av og til virker pga at en har forventninger til at det skal gjøre det. Det er kanskje derfor det alltid hjelper å ta en paracet hvis jeg har hodepine. Jeg håper ikke virkningen forsvinner nå som jeg er opplyst, hehe.

Ja,eksperten sa så. Han sa også at placeboeffekten ikke forsvant fordi om man var klar over den. Dette var ting vi ikke kunne styre med våre egen vilje. Så du vil nok fortsatt ha glede av Paraceten din, AneM :-)

AneM1365380603
Skrevet

Hehe. Jo, jeg kjenner til det der. Dog, jeg kan egentlig ikke klandre deg for at du ramler ut. Her prøver jeg å leke ikke-paranoid ved å framstå som überparanoid. Egentlig er jeg vel bare litt mistenksom.

Sånn er det med det:)

Jeg ser ikke for meg at du er paranoid en eneste plass, he he. Du må være en av de mest avslappa personer her inne, men det er jo lett å ta på seg maske ;)

AneM1365380603
Skrevet

Ja,eksperten sa så. Han sa også at placeboeffekten ikke forsvant fordi om man var klar over den. Dette var ting vi ikke kunne styre med våre egen vilje. Så du vil nok fortsatt ha glede av Paraceten din, AneM :-)

Håper på det :) Nå føler jeg meg veldig heldig som slapp unna migrene, i og med at noen i min nære familie har det. Det er uansett godt å ta en paracet den sjeldne gangen jeg får hodepine :) Som regel får jeg det når jeg må bake kake fordi jeg må, eller når noen tyter i øret mitt i tlf i flere timer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...