Gå til innhold

Kan man inngå fosterhjem privat?

Anbefalte innlegg

Gjest hvordan er reglene
Skrevet

Ei venninne og jeg har sittet og diskutert en problemstilling, og er uenige om svaret. Men da vet vi jo at vi alltid kan finne det her på DOL! :-)

Det vi er uenige om, er om det er mulig å inngå private fosterhjemsordninger. At noen feks finner seg en familie som ønsker å være fosterfamilie for sitt/sine barn i kortere eller lengre tid (pga foreldres sykdom el.l.), og så betaler dem privat for dette.

Man kunne tenke seg en situasjon der feks en av de biologiske foreldrene selv jobber i barnevernet (eller samarbeider med dem), og derfor ikke ønsker å gå via sine godt kjente kolleger?

Eller om sånt alltid MÅ gå gjennom barnevernet? For hvis det ikke går om barnevernet, hvordan ville fosterforeldrene ellers kunne bli registrert og motta barnetrygden osv?

Hvordan er egentlig lover og regler når det gjelder dette?

Onsdag1365380628
Skrevet

Jeg tror ingen vil komme i den situasjonen at de fant private fosterforeldre for så å betale dem for å ha ungene. Hvis de biologiske foreldrene var så velstående og oppegående ville de rett og slett funnet en annen løsning. Å plassere ungene i fosterhjem er siste utvei for dem det gjelder, og her skal andre tiltak være prøvd først. Ingen gir frivillig fra seg ungene, og om foreldrene skulle bli syke over en tid er det annen hjelp å få. Jeg vet tilfeller der noen har plassert sin vanskelige datter hos besteforeldre, men her har barnevernet vært med inn i bildet.

Gjest hvordan er reglene
Skrevet

Jeg tror ingen vil komme i den situasjonen at de fant private fosterforeldre for så å betale dem for å ha ungene. Hvis de biologiske foreldrene var så velstående og oppegående ville de rett og slett funnet en annen løsning. Å plassere ungene i fosterhjem er siste utvei for dem det gjelder, og her skal andre tiltak være prøvd først. Ingen gir frivillig fra seg ungene, og om foreldrene skulle bli syke over en tid er det annen hjelp å få. Jeg vet tilfeller der noen har plassert sin vanskelige datter hos besteforeldre, men her har barnevernet vært med inn i bildet.

Hva mener du egentlig? Når du sier de ville ha funnet andre løsninger eller at det er annen hjelp å få?

Gjest vil jeg tro
Skrevet

Hva mener du egentlig? Når du sier de ville ha funnet andre løsninger eller at det er annen hjelp å få?

Andre løsninger =

Barnevakt..

Aupair..

Gjest Lilje30
Skrevet

Hvis min søster skulle bli så syk at hun ikke kunne ivareta barna sine for en periode, skulle jeg ha tatt meg av de gratis, men at hun dekket de materielle behovene barna skulle ha. Dette er en utenkelig situasjon for meg, så jeg vet jo ikke hvordan jeg ville ha taklet det.

Du kan la barna bo hos slektninger, venner el. andre uten at barnevernet blander seg inn så lenge barnets behov blir dekket.

Barnevernet gjør ingenting før de får en bekymringsmelding.

Barnevernet gjør heller ingenting der barn mister foreldrene sine i dødsfall, før det er avklart at ingen kan ta seg av de. Vi snakker om at vi har et egoistisk og kaldt samfunn, men det er sjeldent at barn må flytte i fosterhjem når tragedier skjer. Slekt stiller gjerne opp for disse barna.

Skrevet

Jeg ville ringt til bufeate jeg, og forhørt meg der. De vet sikkert vilke muligheter dere har.

Eller så ville jeg ringt ett annet barnevernskontor enn der dere kjenner noen, og forhørt meg der.

http://bufetat.no/

Lykke til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...