Gå til innhold

Servere middag til barnets gjest(er)???

Anbefalte innlegg

Gjest Litt lei3
Skrevet

Min 9 år gamle datter har ofte ei venninne her på besøk. Veldig ofte er hun her ved middagstider. ( Går ikke hjem før ganske seint) Synes dere jeg bør tilby henne middag? har ofte gjort det, men begynner nå bli litt lei....

Skrevet

Jeg avtaler alltid med barnets foreldre før jeg serverer andre barn middag, enten der og da eller på forhånd.

Har jeg ikke beregnet mat til flere enn oss ber jeg barnet enten gå hjem (om kompisen ble med hjem rett etter skolen og har vært der en stund) eller om å vente på rommet.

Skrevet

Vi avtaler slikt. Det er ikke gøy for de andre foreldrene å lage middag, og at ungene kommer hjem mette, heller.

Skrevet

Jeg hadde alltid barnas venner til middag, de ble som regel hentet før leggetid, kl 1930/2000. Kunne være fire ganger i uka, men var bare koselig. Det gikk mye i spaghetti og enkle ting. Noen spiste 'alt' mens andre var veldig nøye, men de gjorde ikke noe utav det.

Hadde det vært nære naboer, kunne de jo stukket hjem til middag selvsagt. Men det var ikke naboer her, og skolekameratene bodde et stykke unna.

Skrevet

Jeg pleier å servere dem hvis det er nok mat. Hva foreldrene måtte mene om det bryr jeg meg ikke så mye om. Hvis de hadde veldig mye imot det burde de tenkt på å ikke la ungen være hos andre når folk normalt spiser middag, eller så burde de gitt beskjed om at den ikke skulle fores.

Hvis jeg var lei av å ha små gjester eller følte meg utnyttet ville jeg sagt fra til foreldrene, men jeg synes i grunnen det er koselig med flere små mennesker i huset:)

Skrevet

Jeg tilbyr middag til min datters venninner om det er nok mat til en gjest og om jeg føler for å ha en middagsgjest.

Tenker ikke noe på hva foreldrene til barnet vil tenke om dette - på samme måte får min datter av og til middag hos sine venninner, av og til ikke.

Skrevet

Vi har veldig ofte venninner av jentene på besøk her, og stort sett spør jeg foreldrene deres om det er greit at de spiser middag hos oss, så lenge jeg har nok. Synes ikke det er noe problem.

Har jeg ikke nok mat, sender jeg gjerne ungen hjem og sier de kan komme tilbake når de har spist middag hjemme.

Skrevet

Jeg fõrer andres barn hvis de sier de er sultne når vi skal spise og de får lov av foreldrene sine.

Hvis det er aktuelt ber jeg dem ringe hjem og avklare.

AneM1365380603
Skrevet

Jeg tilbyr middag. Unntaket er hvis hvis det er veldig mange venner her. Da kan de holde hverandre med selskap i stua så lenge.

Skrevet

Her fôres andres unger stadig vekk;-) Det vil si - nå for tiden er det helst i helgene at det skjer.

Da de var mindre, var det oftere avtalt at et annet barn f eks skulle bli med hjem fra barnehage/sfo, og da var jo middagen "inkludert".

Men hvis leken går fint her en helgedag, synes jeg det er fint å ordne litt mat til gjesten(e) også, slik at ikke leken avbrytes fordi alle må fly hjem til sitt på alskens ulike tidspunkt for å spise.

Maten kan være alt fra brødskiver til middag.

Min irritasjon går vel mest på at enkelte barn kan være her absolutt hele søndagen, fra 11-tida til kvelds, uten at foreldrene ett sekund har kalt det hjem for mat, og slik at barnet derfor har fått både lunsj og middag her, men neste helg er junior hos det barnet og blir ikke tilbudt en brødskive en gang.

brilleslangen
Skrevet

Jeg serverer ikke barnas gjester mat, men sier de får gå hjem og spise når de blir sultne... (unntak: hvis jeg har gjort avtale med barnets foreldre på forhånd om at barnet skal være hos oss i et gitt tidsrom) Jeg liker heller ikke at mine barn spiser mat borte uten at jeg vet om det... Men om det blir kaffeservering med litt kjeks e.l mens ungene har besøk får de små gjestene tilbudet de også...Og når vi spiser frukt... Men måltider synes jeg de skal ta hjemme hos seg selv... Nå er min eldste 6 år men jeg har likevel opplevdat unger har bedt seg selv på middag de siste tre årene, og da har jeg avvist dem og sagt de må gå hjem og spise... Og håper andre gjør det samme med min datter.

Skrevet

Nå er sønn 5år da, men vi har ofte huset fult av småfolk her. De vi tar med hjem fra barnehagen, får selvsagt middag, det blir jo en selvfølge.

Nabobarn, jeg pleier å ringe foreldrene å spørre om det er greit at *frøken fryd* spiser hos oss i dag, eller ikke.

Vi har bare en, mange ganger er det en befrielse å være fler personer rundt matbordet, da går det ofte også litt mer mat på småen.

Tror jeg kommer til å syns det er hyggelig, men barna må alltid klarer med foreldrene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...