Gå til innhold

FU: Hva handler du inn til husholdningen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I husholdningen går det vaskemidler, personlig hygiene, mat +++

Hvilke merker holder du deg til? Jeg vet at jeg alltid kjøper OMO, og ikke First Price etc på dette området.

Mat: hva er billig mat? Hva er dyr mat? Hva kjøper du?

*hvor blir pengene av*

Tar du vare på alle kvitteringer, slik at du _vet nøyaktig_ hva som brukes?

Tar du utfordringen og samler på alle kvitteringer på ALT i februar?

Skrevet

Jeg tok vare på alle kvitteringer i 21 år, og holdt nøye regnskap. Da ble jeg skilt og sluttet med det. Jeg kunne tenkt meg å begynne igjen siden jeg har vært alene i 8 år snart.

Barna mine bor noenganger sammen med meg, den ene eller begge to. De siste månedene har en venninne av den ene bodd der også. Dette merkes mye i husholdningen. Jeg handler annerledes når jeg er helt alene enn når jeg lager middag til flere.

Det som alltid har vært viktig i mine øyne er å bruke opp mat. Ikke kaste hvis det ikke er nødvendig. Posesupper og sauser er billigere enn å lage dem fra grunnen av, men jeg gjør det aldri. Grønnsaker er dyre, men jeg kjøper dem likevel. Pizza Grandiosa blir kjøpt inn av og til for ungdommene, men det er ikke middag i mine øyne. Spaghetti forekommer, men da med ordentlig hjemmelaget kjøttsaus, salat og runnstykker.

Jeg spiser mye rent kjøtt og fisk. Prøver å følge rådene til Fedon Lindberg med lite karbohydrater. Det er kannski noe dyrere, men jeg er ikke sikker. Jeg reiser mye og da spiser jeg ofte på restauranter. Jeg drikker også en del vin og det er dyrt.

Jeg kommer ikke hjem fra reise før i slutten av februar så jeg tar ikke utfordringen denne måneden, men kanskje mars;)

Gjest høstløv
Skrevet

Sitat: "Tar du utfordringen og samler på alle kvitteringer på ALT i februar?"

Ja, det kan jeg saktens, for jeg har ført nøye regnskap med alle familiens finanser i de siste 12 årene.

Jeg vet nøyaktig hva vi bruker pengene til og har oversikt på regneark for hvert eneste år.

Vi bruker kr 9.000 i måneden til mat, vi er tre voksne.

Skrevet

I husholdningen går det vaskemidler, personlig hygiene, mat +++

''Hvilke merker holder du deg til? Jeg vet at jeg alltid kjøper OMO, og ikke First Price etc på dette området.''

I vaske middel går det i "nøytral", prøve First price, men endte opp med elveblest :0/

Shampo & balsam : Bed head (kjøper i utlandet)

Showergel : Bruker vel mest Lux.

''Mat: hva er billig mat? Hva er dyr mat? Hva kjøper du?''

Kjøper mye mat på tilbud og halvpris.

''Tar du vare på alle kvitteringer, slik at du _vet nøyaktig_ hva som brukes?''

Ikke nå lengre, man har gjort det da budsjettet var trangere..

''Tar du utfordringen og samler på alle kvitteringer på ALT i februar?''

Det kunne jeg gjort, men siden jeg har mye på frysen blir det ikke riktig...

:0)

Skrevet

''Hvilke merker holder du deg til? Jeg vet at jeg alltid kjøper OMO, og ikke First Price etc på dette området.''

Jeg har for tiden Biotex, kjøper vanligvis det eller Omo / Blenda, når det gjelder oppvaskmiddel til oppvaskmaskina kjøper jeg et rimelig alterntiv, Finish? Håndoppvask - Sunlight, vi prøvde et billig-alternativ en gang og det var helt jævlig.

Når det gjelder personlig hygiene kjøper jeg det jeg har lyst på, ingen bestemte merker, men alltid i dagligvaren.

''Mat: hva er billig mat? Hva er dyr mat? Hva kjøper du?''

Av kjøttmat går det stort sett i Gilde da jeg synes det aller meste annet ikke smaker godt. Ellers kjenner jeg ingen forskjell på Findus laksefileeter eller Euroshopper (eller hva de heter), mener de kommer fra samme farbrikk også. :o)

''Tar du vare på alle kvitteringer, slik at du _vet nøyaktig_ hva som brukes?''

I perioder har jeg gjort det ja. Spesielt i begynnelsen da jeg ble singel igjen.

''Tar du utfordringen og samler på alle kvitteringer på ALT i februar?''

Jeg er neppe representabel i og med at kjæresten stort sett betaler alt når jeg (og ungene innimellom) er hos ham. :o) Jeg førte budsjett over dagligvarer de to første ukene på november i fjor, da var jeg veldig nøktern i innkjøp + at det gikk mye fra fryseren og da brukte jeg 1616,22 kr. :o)

Gjest sjøstjerna
Skrevet

OMO, Zalo, Jiff etc. Vanlige kjente merker.

Grønnsaker, frukt- tar alt som frister. Gulrøtter, poteter, salater, agurk, paprika, sukkererter, squash, melon, løk, kålrot, appelsiner, epler, bananer, ananas m.m

Kyllingfile, kalkunfilet, laksefilet, magre pølser, vanlig grøtris, jasminris, hamburgerrygg, ost, magre leverposteier, egg, kaviar m m.

Kjøtt og fisk kjøper vi i stor kvanta i blant.

Bruker rundt 2000 pr uke i husholdning.

Skrevet

Jeg holder meg også til kjente merker som JIFF, OMO, ZALO osv. Fordi av erfaring etter å ha prøvd first price, synes jeg ikke det er like effektive vaskemiddler.

Mat prøver jeg å handle økologisk. Så det går en del penger til husholdningen ja..

Dersom det er gode tilbud på matvarer ol. handler jeg ofte inn i større mengder da. Der kan jeg jo spare litt.

Gjest MayLynn
Skrevet

Vi har tatt vare på alle kvitteringer i januar og skal fortsette med det :-)

Hadde brukt 15 000,- ca i januar. På dagligvarer, klær, sko, frisør, møbler dvs alt som vi har på minibankkontoen og ikke får regning på. (Bensin ikke inkl.)

Skrevet

Jeg har alltid vært bevisst på det som har med økonomi å gjøre, jeg prøver å unngå det som er dyrt, kun når jeg MÅ, men jeg kan ikke skryte av at jeg er så fornuftig bestandig. Det handles endel unødvendig.

Det jeg har erfart, er at det er dyrt å gå på butikken flere ganger i uka. For det kjøpes som regel litt mer enn det man egentlig skulle. Så det beste er å handle en dag i uka og ha med handlelapp.

Jeg prøver å handle på tilbud. Men jeg har også erfart at når jeg handler feks pålegg på tilbud, så rekker vi ikke alltid å spise det opp. Sånn sett blir det ikke billig likevel.

Jeg forsøker å handle i sverige i blandt. Der har dem bl.a billig vaskepulver. Jeg har lenge av en stor boks.

Jeg fyller opp tanken på bilen når det er billig, slik som nå hvor det ligger under ni kroner for dieselen.

Da jeg var gift, sløset jeg/vi nok endel med penger. Da hadde vi god økonomi. Men nå som jeg er alene, er jeg nødt til å være mer bevisst. Dessuten er jeg ikke legner like glad i å gå på butikker. På den måten sparer jeg helt klart en hel del. Jeg er også mer bevisst på at det å handle på tilbud ikke alltid trenger å være så billig likevel. For hvor gjør man av det? Har man egentlig bruk for det?

Hva kvitteringer gjelder, er jeg sløv. Selv om jeg har erfart at jeg kunne blitt trekt for åtte tusen i stedeet for åtte hundre en gang (men da oppdaget buttikkmed. det). Så der må jeg bli mer bevisst.

Ellers har jeg god erfaring med First Price - men dog ikke alt. Jeg er ikke så opptatt av merkevarer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...