Gå til innhold

tanzania

Anbefalte innlegg

Gjest Annekro
Skrevet

Hei! Jeg fikk influensa 16/1 09, og følte meg frisk etter ei lita uke. Så vaksinerte jeg meg 26/1 09 mot hepatitt A og B, og mot gulfeber(Stamaril), siden vi drar til Tanzania den 27/2. Om kvelden samme dag som jeg hadde tatt vaksinen fikk jeg raskt høy feber( 40) og ny influensa. Denne gangen mye kraftigere, dvs mer hodeverk, leddsmerter og svimmelhet og også kvalme, noe jeg ikke hadde ved det første influensautbruddet. Etter et døgn kjente jeg smerter i lungeregionen når jeg pustet dypt. Feber og pustesmerter forsvant etter tre dager og ved legebesøk hadde jeg nå lavt blodtrykk og crp 69. Jeg fikk Apocellin 660 mg.(4stk pr døgn) Jeg hadde crp på 12 idag1/2 09, men er veldig slakk, svimmel og kvalm ennå. Mine spørsmål: Det står at man ikke skal ta vaksine( stamaril) dersom man har infeksjon, noe jeg nok hadde/ fikk like etterpå. Hvorfor og hva vil det bety for meg? Er jeg i faresonen for alvorlige bivirkninger av vaksinene, og hvor ofte skjer det at feks stamaril gir dødelig utfall på en som meg som ikke er frisk når vaksinene blir tatt? Kan det andre influensautbruddet være bivirkninger på vaksinene? Hva bør jeg passe på? Virker vaksinene godt nok nå? Er immunforsvaret mitt lavt, og hvordan kan jeg bygge dette hurtig opp igjen? Mvh Anne-1972

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi
Skrevet

Hei,

Generelt sett bør man ikke gi vaksine samtidig med at en person har en akutt infeksjon. Men du kunne ikke vite at du fikk en ny infeksjon den dagen du fikk vaksine. Et par ord om begreper. Jeg tror ikke at du hadde influensa både midt i og i slutten av januar. Det kan hende at du ikke hadde influensa noen av disse tidspunktene, men en kraftig forkjølelse. Jeg har ikke muligheten til å differensiere mellom disse per korrespondanse. Siste episoden kan, etter beskrivelsen ligne på influensa, men kan ikke være sikker. Men det spiller egentlig underordnet rolle. Du hadde uten tvil virusinfeksjon. Samtidig vaksinering og infeksjonssykdom kan påvirke allmentilstand, noe du har uten tvil opplevt. Noen av dine symptomer kan muligens skylde bibirkninger av vaksinen, men ikke nødvendigvis. Hepatitt A og B vaksinene er drept virus eller deler av virus. De og deres effekt påvirkes ikke av samtidig infeksjon. Gulfebervaksinen er et sk. levende, svekket virus. Effekten av denne vaksinen kan muligens svekkes av en sdamtidig infeksjon, enten om det er infelunsa ellere forkjølelse. Men du behøver ikke å være bekymret for alvorlige bivirkninger. Det er ingen fare for dødelig eller alvorlige kinsekvenser. Når det gjelder oppbygning av immunforsvaret er det ikke så mye annet du kan gjøre enn fornuftig sundt levesett, fornuftig kosthold og passe mengde med fysisk aktivitet. Kort sagt et normalt liv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...