Gjest J31! Skrevet 1. februar 2009 Skrevet 1. februar 2009 Når legger barna dine seg? Hva er passelig tid for en tiåring og elveåring? Jeg er fast bestemt på at halv ti skal det være stille. Men "alle andre" får jo lov til å være oppe lengre.... og jeg er verdens verste mor. :-) 0 Siter
Gjest qigong Skrevet 1. februar 2009 Skrevet 1. februar 2009 Det spørs vel også litt på hvilken tid de må stå opp? Det viktigste er jo om de er uthvilte og fungerer bra på dagtid, uten å bli sur, trett og grinete. Det er også veldig individuelt hvor mye søvn hvert enkelt barn trenger. Slik har det ihvertfall hvert hos meg :-) 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 1. februar 2009 Skrevet 1. februar 2009 Min snart 10-åring legger seg 20.30 på hverdager, da leser han litt, og setter på lydbok etterpå. Han sover sort sett innen 21.00-21.15 Jeg vekker han 6.50 når jeg skal tidlig på skolen. Andre dager hender det han sover til 7.15 I helgene legger han seg som regel rundt 22.00, men da sover han til 8-8.30 0 Siter
Gjest J31! Skrevet 1. februar 2009 Skrevet 1. februar 2009 Det spørs vel også litt på hvilken tid de må stå opp? Det viktigste er jo om de er uthvilte og fungerer bra på dagtid, uten å bli sur, trett og grinete. Det er også veldig individuelt hvor mye søvn hvert enkelt barn trenger. Slik har det ihvertfall hvert hos meg :-) Har du noen tips for hvordan vi kan få til å snu dette? Det har nemlig sklidd helt ut... og når jeg prøver å få det hele på riktig kjøl igjen, så protesterer de selvsagt.. Har drevet og forklart hvorfor de trenger nok søvn osv. Men spesielt 12 åringen vil ikke forstå. *oppgitt mor* 0 Siter
Gjest qigong Skrevet 1. februar 2009 Skrevet 1. februar 2009 Har du noen tips for hvordan vi kan få til å snu dette? Det har nemlig sklidd helt ut... og når jeg prøver å få det hele på riktig kjøl igjen, så protesterer de selvsagt.. Har drevet og forklart hvorfor de trenger nok søvn osv. Men spesielt 12 åringen vil ikke forstå. *oppgitt mor* Da sønnen min var 12 år var det ingen mening i å be han om å legge seg kl 21.30. Han sovnet ikke uansett før tidligst 23.30. Men han har vært sånn siden han var liten og trenger veldig lite søvn. Er barna dine veldig trette om morgenen er det vel tegn på at de sover for lite. Hvis ikke, kanskje gjøre et "kompromiss" og strekke deg til 22? Men da må de også love at da skal det være stille! Vet ikke jeg, bare et eks på noe du kan prøve..du kjenner jo barna dine best :-) 0 Siter
Gjest J31! Skrevet 1. februar 2009 Skrevet 1. februar 2009 Da sønnen min var 12 år var det ingen mening i å be han om å legge seg kl 21.30. Han sovnet ikke uansett før tidligst 23.30. Men han har vært sånn siden han var liten og trenger veldig lite søvn. Er barna dine veldig trette om morgenen er det vel tegn på at de sover for lite. Hvis ikke, kanskje gjøre et "kompromiss" og strekke deg til 22? Men da må de også love at da skal det være stille! Vet ikke jeg, bare et eks på noe du kan prøve..du kjenner jo barna dine best :-) Takk for tipset, qigong :-) Veldig ok å få råd fra dere som har vært der før. Dette har jeg nemlig strevet veldig mye med. det sklir spesiellt ut i helgene, så må prøve å få til en avtale der også. 0 Siter
Lillemus Skrevet 1. februar 2009 Skrevet 1. februar 2009 Både 8 og 10-åringen går på badet kl. 20:15, så får de ligge og spille på Nintendoen eller lese til kl. 21. Ofte ligger de under samme dyne i samme seng og spiller - kjempekoselig! ) De vekkes litt over 6:30 om morran. 0 Siter
Kammilla Skrevet 1. februar 2009 Skrevet 1. februar 2009 Leser at du har større barn enn meg, men min 7-åring legger seg 20.00 og leser til ca 20.30. Men på hverdagene holder han ikke ut så lenge og sovner raskt.Han må jeg vekke i 6.00 tida, så jeg er sikker på at han er våken før jeg drar på jobb. ) I helgene blir det nok litt senere før han legger seg, men har funnet ut at jo nærmere normal tid han legger seg, jo lengre sover han da om morgenen.Og omvendt ;o) 0 Siter
Onsdag1365380628 Skrevet 1. februar 2009 Skrevet 1. februar 2009 Min 12-åring legger seg når hun er trøtt, gjerne rundt klokka ti når det er skoledag dagen etter. Vi har ingen fast regel om sengetid, men jeg pleier be henne gå på badet og stelle seg for natten om klokka tikker over ti og hun ikke gjør tegn til å ta kveld. I helgene er hun oppe så lenge hun vil og dette fungerer godt her hos oss. Da hun var yngre og hennes eldre søsken bodde hjemme var jeg strengere med leggetiden og mine unger var tidlig i seng i forhold til andre barn. Når man har flere barn er man generelt mer sliten på kvelden og det er godt med litt voksentid før man selv tar kveld. Dessuten tar ting tid når tre barn skal ordne seg for kvelden. Skal bare, skal bare....En tiåring skjønner godt forskjellen mellom helg og hverdag, og ved å innføre fast leggetid på hverdagene unngår man å måtte diskutere og krangle hver kveld, Halv ti hørtes fornuftig ut synes jeg. 0 Siter
....AV Skrevet 1. februar 2009 Skrevet 1. februar 2009 Min 10-åring (blir 11 i april) legger seg før 21 og må slukke lyset ca. 21.30. Hvis han virker sliten og trett, må han slukke før. 0 Siter
3stakk Skrevet 1. februar 2009 Skrevet 1. februar 2009 Jeg har en med lakenskrekk og en som snorker nesten før hodet når puta, så dette med kveldstrøtthet og leggetider blir veldig individuelt. 10-åringen er stort sett i snorkinga rundt ni, mens trettenåringen sjelden sovner før halv elleve. Alt for sent spør du meg. Så må han slepes ut av senga om morran også da 0 Siter
AneM1365380603 Skrevet 1. februar 2009 Skrevet 1. februar 2009 Sønnen min på snart 11 år går på badet og steller seg kl 2100. Der blir han gjerne til 2130, pga somling. Han må slukke lyset ca kl 2200 når det er skole dagen etter. 0 Siter
Gjest samme spørsmål om igjen? Skrevet 2. februar 2009 Skrevet 2. februar 2009 Det er ikke lenge siden det var en lang tråd om det samme. Hva med å søke litt? 0 Siter
Speak Skrevet 2. februar 2009 Skrevet 2. februar 2009 9-åringen legger seg mellom 20:30 og 21 på hverdager. I helgen blir det ofte en del senere. 0 Siter
Gjest J31! Skrevet 2. februar 2009 Skrevet 2. februar 2009 Veldig kjekt å høre hvordan andre har det! 0 Siter
jubalong70 Skrevet 3. februar 2009 Skrevet 3. februar 2009 Høres veldig kjent ut! Jeg synes halv ti aboslutt ikke er noe for tidlig for en 10 og 11 åring. Mine på 8 og 9 skal gå i seng kl. 20 og 20.30. Det skal være stille kl. 21 og 21.15. De står opp kl. 07. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.