Gå til innhold

Fritak i lagmannsretten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er innkalt som legdommer i en rettsak i lagmannsretten om ikke lenge. 5 dagers rettsak. Det passer litt dårlig i forhold til jobb, men ikke så direkte at det krasjer med noen konferanser eller kurs jeg har ansvar for - men mer at i en liten bedrift er 5 dager borte et stort fravær.

Jeg har tidligere fått fritak hvis det har kollidert direkte med noe, og en gang da jeg var innkalt til en 15 dagers rettsak (altså tre hele arbeidsuker).

Er det grunn til å tro at 5 dagers rettsak kan være grunnlag for fritak? Jeg kunne forsåvidt godt tenke meg den rettsaken, siden det er flere år siden sist jeg var med nå, men på den andre siden så har jeg nylig vært borte fra jobb i 2,5 uke pga en operasjon, så jeg gruer meg litt for å fortelle dette til sjefen...

Skrevet

Skjønner jeg godt, men dette er vel en borgerplikt, ikke noe du velger selv? Må du så må du... Jeg fikk beskjed om at det ikke ble tatt hensyn til ferie, syke barn e.l. Hvis man blir syk midt i saken utsettes det inntil alle er friske igjen. MEN dersom det var til svært stor ulempe for arbeidsgiver så kunne sjef/direktør et eller annet skrive et brev hvor man ber om at den ansatte ikke tas inn til nevnte sak og da ble det satt inn en annen fra samme gruppe (som da fikk enda kortere varsel stakkar...)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...