Gjest prust Skrevet 1. februar 2009 Skrevet 1. februar 2009 Jeg er innkalt som legdommer i en rettsak i lagmannsretten om ikke lenge. 5 dagers rettsak. Det passer litt dårlig i forhold til jobb, men ikke så direkte at det krasjer med noen konferanser eller kurs jeg har ansvar for - men mer at i en liten bedrift er 5 dager borte et stort fravær. Jeg har tidligere fått fritak hvis det har kollidert direkte med noe, og en gang da jeg var innkalt til en 15 dagers rettsak (altså tre hele arbeidsuker). Er det grunn til å tro at 5 dagers rettsak kan være grunnlag for fritak? Jeg kunne forsåvidt godt tenke meg den rettsaken, siden det er flere år siden sist jeg var med nå, men på den andre siden så har jeg nylig vært borte fra jobb i 2,5 uke pga en operasjon, så jeg gruer meg litt for å fortelle dette til sjefen... 0 Siter
Sofies mamma Skrevet 2. februar 2009 Skrevet 2. februar 2009 Skjønner jeg godt, men dette er vel en borgerplikt, ikke noe du velger selv? Må du så må du... Jeg fikk beskjed om at det ikke ble tatt hensyn til ferie, syke barn e.l. Hvis man blir syk midt i saken utsettes det inntil alle er friske igjen. MEN dersom det var til svært stor ulempe for arbeidsgiver så kunne sjef/direktør et eller annet skrive et brev hvor man ber om at den ansatte ikke tas inn til nevnte sak og da ble det satt inn en annen fra samme gruppe (som da fikk enda kortere varsel stakkar...) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.