Luska Skrevet 2. februar 2009 Skrevet 2. februar 2009 For en som er avhengig av rullestol vi det å ta rullestolen fra dem, bli det samme som å ta fra andre beina, altså muligheten for at komme seg fra A til B på en verdig måte. Hvordan ville du like at noen stakk avgårde med beina dine? Jeg har ingen problemer med å skjønne at mannen ble forbanna over at de tok rullestolen hans. Jeg skrev da også i det første innlegget mitt at jeg syns det var idiotisk å ta stolen. Vi er alle forskjellig, og jeg selv er av typen som ikke liker å lage store saker ut av ting. Derfor syns jeg også rullestolbrukeren har overreagert ved å nekte å ta imot unnskyldninger etc. Jeg sier IKKE dermed at jeg syns det var greit at de tok rullestolen hans. 0 Siter
frosken Skrevet 2. februar 2009 Forfatter Skrevet 2. februar 2009 Jeg hører vel til de "mer eller mindre innvidde" i denne sammenheng, men fatter ikke at det går an åvære så idiot - og attpåtil påstå etterpå at han ikke var overstadig beruset? Hva var unnskyldningen hans da? "Jeg var ikke full, jeg bare -er- så dum i hodet?" Jeg tror også undskyldningen hans er omtrent som den du nevner...*s* 0 Siter
Luska Skrevet 2. februar 2009 Skrevet 2. februar 2009 Jeg skjønner at fyren har lyst til at historien kommer frem. Ikke fordi episoden i seg selv nødvendigvis ble et kjempeproblem for ham (det fremgår ikke helt hvor fort han fikk igjen stolen sin), men fordi den synliggjør holdniger som en del funksjonshemmede møter i sin hverdag og som gjør det vanskeligere å leve med sin funksjosnhemming enn hva som hadde vært nødvendig. For meg er det ikke det at de tyvlånte stolen som på sett og vis er det mest tankevekkende, det er egentlig det at de synes det er morsomt å leke funksjonshemmet. I og med at jeg selv ikke er funksjonshemmet, kan jeg selvsagt ikke sette meg 100% inn i tankegangen til mannen. Jeg har derimot ingen problemer med å skjønne at han ble sint og fortvilet av det som skjedde, og at det var skikkelig idiotisk å ta stolen (og ja - man bør nok kunne forvente en mer skikkelig oppførsel av en ordfører). Men det du sier om at de tok rullestolen fordi det skulle være morsomt å leke handikappet, vet jeg ikke om stemmer. Det var ikke det som slo meg da jeg leste artikkelen. Det som slo meg var at det var respektløst mot den handikappede, ingen tvil om det. Men jeg tror at hadde det vært ei handlevogn, barnevogn eller en olabil som hadde stått tilgjengelig, så hadde de tatt den også. Jeg tror ikke de tenkte "oj, en rullestol! Nå skal vi leke handikappede!" (uten at jeg selvsagt kan vite dette sikkert). Jeg tror de bare moret seg med et fartøy på hjul, for deres del tror jeg det var mindre viktig om det var en rullestol eller en handlevogn. Tror jeg. ) 0 Siter
frosken Skrevet 2. februar 2009 Forfatter Skrevet 2. februar 2009 I og med at jeg selv ikke er funksjonshemmet, kan jeg selvsagt ikke sette meg 100% inn i tankegangen til mannen. Jeg har derimot ingen problemer med å skjønne at han ble sint og fortvilet av det som skjedde, og at det var skikkelig idiotisk å ta stolen (og ja - man bør nok kunne forvente en mer skikkelig oppførsel av en ordfører). Men det du sier om at de tok rullestolen fordi det skulle være morsomt å leke handikappet, vet jeg ikke om stemmer. Det var ikke det som slo meg da jeg leste artikkelen. Det som slo meg var at det var respektløst mot den handikappede, ingen tvil om det. Men jeg tror at hadde det vært ei handlevogn, barnevogn eller en olabil som hadde stått tilgjengelig, så hadde de tatt den også. Jeg tror ikke de tenkte "oj, en rullestol! Nå skal vi leke handikappede!" (uten at jeg selvsagt kan vite dette sikkert). Jeg tror de bare moret seg med et fartøy på hjul, for deres del tror jeg det var mindre viktig om det var en rullestol eller en handlevogn. Tror jeg. ) Jeg mener at man bør kunne forvente mer av voksne mennesker enn at de ikke også ser hvordan dette kan oppfattes av andre. Det blir litt det samme som folk som synes det er gøy å knabbe en rullator på vei hjem fra fest. Samtidig lever vi også i en tidsepoke hvor lytehumor har blitt akseptert, og det er vanskelig å vite med sikkerhet hva slags holdninger som ligger bak ting som gjøres. Det er en del funksjonshemmede som har blogget om avisoppslaget, og jeg synes noen av dem har gode poeng mht hvordan de oppfatter episoden. 0 Siter
BMS! Skrevet 2. februar 2009 Skrevet 2. februar 2009 Den er kanskje det. Samtidig finner jeg det ganske upassende at ordføreren går til motangrep på mannen fordi han ønsket at pressen skulle ta opp saken. Å leve som funksjonshemmet innebærer ofte et element av avmakt og opplevelse av en del situasjoner hvor du stenges ute fra vanlige hverdagsaktiviteter. Ordføreren er typisk en person med betydelig mer makt, og jeg mener at han gjennom sine kommentarer viser at han ikke ser dette perspektivet. Ordføreren gjorde noe upassende og ekstremt ubetenksomt ved å tyvlåne rullestolen. Som en person som garantert bruker pressen når det passer ham for å få frem synspunkter, burde han ikke angripe den andre for å gjøre nettopp det samme. ''Som en person som garantert bruker pressen når det passer ham for å få frem synspunkter, burde han ikke angripe den andre for å gjøre nettopp det samme'' Veldig godt poeng. 0 Siter
Luska Skrevet 2. februar 2009 Skrevet 2. februar 2009 Jeg mener at man bør kunne forvente mer av voksne mennesker enn at de ikke også ser hvordan dette kan oppfattes av andre. Det blir litt det samme som folk som synes det er gøy å knabbe en rullator på vei hjem fra fest. Samtidig lever vi også i en tidsepoke hvor lytehumor har blitt akseptert, og det er vanskelig å vite med sikkerhet hva slags holdninger som ligger bak ting som gjøres. Det er en del funksjonshemmede som har blogget om avisoppslaget, og jeg synes noen av dem har gode poeng mht hvordan de oppfatter episoden. Vi er hvertfall helt enige når det gjelder at det er helt hinisdes å stjele noens rullestol. ) 0 Siter
Mrs D Skrevet 2. februar 2009 Skrevet 2. februar 2009 Meget snodig oppførsel! Ingen unnskyldning at han trodde stolen tilhørte hotellet, så lenge den ble brukt på denne måten. Dette blir å fleipe med andres handicap Men hans handicap er bare så mye større, hehe. Ikke for det, ingen kan noe for at de er dumme heller. 0 Siter
morsan Skrevet 2. februar 2009 Skrevet 2. februar 2009 Men hans handicap er bare så mye større, hehe. Ikke for det, ingen kan noe for at de er dumme heller. LOL! 0 Siter
Mrs D Skrevet 2. februar 2009 Skrevet 2. februar 2009 Den er kanskje det. Samtidig finner jeg det ganske upassende at ordføreren går til motangrep på mannen fordi han ønsket at pressen skulle ta opp saken. Å leve som funksjonshemmet innebærer ofte et element av avmakt og opplevelse av en del situasjoner hvor du stenges ute fra vanlige hverdagsaktiviteter. Ordføreren er typisk en person med betydelig mer makt, og jeg mener at han gjennom sine kommentarer viser at han ikke ser dette perspektivet. Ordføreren gjorde noe upassende og ekstremt ubetenksomt ved å tyvlåne rullestolen. Som en person som garantert bruker pressen når det passer ham for å få frem synspunkter, burde han ikke angripe den andre for å gjøre nettopp det samme. ''Som en person som garantert bruker pressen når det passer ham for å få frem synspunkter, burde han ikke angripe den andre for å gjøre nettopp det samme.'' Dette er et veldig godt poeng, frosken! 0 Siter
Gjest huffameeg Skrevet 2. februar 2009 Skrevet 2. februar 2009 Jeg skjønner at fyren har lyst til at historien kommer frem. Ikke fordi episoden i seg selv nødvendigvis ble et kjempeproblem for ham (det fremgår ikke helt hvor fort han fikk igjen stolen sin), men fordi den synliggjør holdniger som en del funksjonshemmede møter i sin hverdag og som gjør det vanskeligere å leve med sin funksjosnhemming enn hva som hadde vært nødvendig. For meg er det ikke det at de tyvlånte stolen som på sett og vis er det mest tankevekkende, det er egentlig det at de synes det er morsomt å leke funksjonshemmet. Det er en lang liste over ting her som gjør at jeg blir stadig slått av hvor høyt man kan klatre i samfunnet og samtidig være pære dum. Det er jo ikke noe nytt, men deprimerende dog. 0 Siter
morsan Skrevet 2. februar 2009 Skrevet 2. februar 2009 Jeg mener at man bør kunne forvente mer av voksne mennesker enn at de ikke også ser hvordan dette kan oppfattes av andre. Det blir litt det samme som folk som synes det er gøy å knabbe en rullator på vei hjem fra fest. Samtidig lever vi også i en tidsepoke hvor lytehumor har blitt akseptert, og det er vanskelig å vite med sikkerhet hva slags holdninger som ligger bak ting som gjøres. Det er en del funksjonshemmede som har blogget om avisoppslaget, og jeg synes noen av dem har gode poeng mht hvordan de oppfatter episoden. ''Samtidig lever vi også i en tidsepoke hvor lytehumor har blitt akseptert, '' Synes du at lytehumor har blitt mer akseptert nå enn før? Før var det veldig like PK å fleipe om folks funksjonshemminger, men dumme folk har det alltid vært akseptert å vitse om. 0 Siter
morsan Skrevet 2. februar 2009 Skrevet 2. februar 2009 Om det nå var sånn at de trodde rullestolen ikke var i bruk akkurat der og da, så viser det fortsatt manglende evne til å sette seg inn i andre menneskers behov. Det blir litt som med diskusjonene som har vært her før mht det å bruke parkeringsplasser reservert for funksjonshemmede uten å ha tilltatelse til det. De som gjør det argumenterer alltid med at de bare skulle et eller annet og tok plassen fordi den akkurat var ledig når de kom. De lukker øynene for at plassen da ikke er ledig i det øyeblikket det kommer en som er avhengig av å bruke nettopp en slik plass. *S* Jeg tenkte på akkurat det samme poenget om disse parkeringsplassene da jeg leste brilleslangens innlegg;-) 0 Siter
juju1365380634 Skrevet 2. februar 2009 Skrevet 2. februar 2009 Det finnes ikke noe morsomt over dette. At en ordfører stikker av med en rullestol i fylla er helt uakseptabelt. 0 Siter
Gjest allur Skrevet 2. februar 2009 Skrevet 2. februar 2009 I og med at jeg selv ikke er funksjonshemmet, kan jeg selvsagt ikke sette meg 100% inn i tankegangen til mannen. Jeg har derimot ingen problemer med å skjønne at han ble sint og fortvilet av det som skjedde, og at det var skikkelig idiotisk å ta stolen (og ja - man bør nok kunne forvente en mer skikkelig oppførsel av en ordfører). Men det du sier om at de tok rullestolen fordi det skulle være morsomt å leke handikappet, vet jeg ikke om stemmer. Det var ikke det som slo meg da jeg leste artikkelen. Det som slo meg var at det var respektløst mot den handikappede, ingen tvil om det. Men jeg tror at hadde det vært ei handlevogn, barnevogn eller en olabil som hadde stått tilgjengelig, så hadde de tatt den også. Jeg tror ikke de tenkte "oj, en rullestol! Nå skal vi leke handikappede!" (uten at jeg selvsagt kan vite dette sikkert). Jeg tror de bare moret seg med et fartøy på hjul, for deres del tror jeg det var mindre viktig om det var en rullestol eller en handlevogn. Tror jeg. ) '' Men jeg tror at hadde det vært ei handlevogn, barnevogn eller en olabil som hadde stått tilgjengelig, så hadde de tatt den også. Jeg tror ikke de tenkte "oj, en rullestol! Nå skal vi leke handikappede!" (uten at jeg selvsagt kan vite dette sikkert). Jeg tror de bare moret seg med et fartøy på hjul, for deres del tror jeg det var mindre viktig om det var en rullestol eller en handlevogn. '' Akkurat det samme tenke jeg. 0 Siter
frosken Skrevet 2. februar 2009 Forfatter Skrevet 2. februar 2009 ''Samtidig lever vi også i en tidsepoke hvor lytehumor har blitt akseptert, '' Synes du at lytehumor har blitt mer akseptert nå enn før? Før var det veldig like PK å fleipe om folks funksjonshemminger, men dumme folk har det alltid vært akseptert å vitse om. Det er blitt laget en del humorinnslag relatert til funksjonshemming; blant annet har Bård og Harald hatt en del slike innslag i sine programmer. Det virker som om flertallet synes dette er en intelligent og morsom form for humor. Selv er jeg litt delt på dette; noen innslag synes jeg er morsomme mens andre opplever jeg som "over kanten". Har diskutert det med en del andre, og det virker som om vi har ganske forskjellige grenser for hva det er ok å fleipe med og ikke. Samtidig er det jo en innskjerping i forhold til hva som er ok å si om andre. Skoleunger kaller hverandre visstnok ikke lenger for mongo - men til gjengjeld har termen "ADHD-unge" blitt et nytt skjellsord. Dette har visst ikke noe med det vi egentlig diskuterer.... 0 Siter
morsan Skrevet 2. februar 2009 Skrevet 2. februar 2009 Det er blitt laget en del humorinnslag relatert til funksjonshemming; blant annet har Bård og Harald hatt en del slike innslag i sine programmer. Det virker som om flertallet synes dette er en intelligent og morsom form for humor. Selv er jeg litt delt på dette; noen innslag synes jeg er morsomme mens andre opplever jeg som "over kanten". Har diskutert det med en del andre, og det virker som om vi har ganske forskjellige grenser for hva det er ok å fleipe med og ikke. Samtidig er det jo en innskjerping i forhold til hva som er ok å si om andre. Skoleunger kaller hverandre visstnok ikke lenger for mongo - men til gjengjeld har termen "ADHD-unge" blitt et nytt skjellsord. Dette har visst ikke noe med det vi egentlig diskuterer.... Bård og Harald, ja, jeg kommer kun på ett innslag i farta der en rullestol var involvert, og det syntes jeg var rasende festlig. Men den sketsjen var jo IKKE tøysing med funksjonshemmede, men med Esben Esther... ;-) Jeg ville synes det var synd dersom rullestolbrukere hadde tatt dette personlig. http://www.youtube.com/watch?v=jutea34uUbI&feature=related 0 Siter
frosken Skrevet 2. februar 2009 Forfatter Skrevet 2. februar 2009 Bård og Harald, ja, jeg kommer kun på ett innslag i farta der en rullestol var involvert, og det syntes jeg var rasende festlig. Men den sketsjen var jo IKKE tøysing med funksjonshemmede, men med Esben Esther... ;-) Jeg ville synes det var synd dersom rullestolbrukere hadde tatt dette personlig. http://www.youtube.com/watch?v=jutea34uUbI&feature=related De fleste av innslagene tror jeg også rullestolbrukere syntes var morsomme. Skal se om jeg finner noen av de innslagene jeg ikke syntes var så ok. 0 Siter
Gjest høstløv Skrevet 2. februar 2009 Skrevet 2. februar 2009 Jeg har ingen problemer med å skjønne at mannen ble forbanna over at de tok rullestolen hans. Jeg skrev da også i det første innlegget mitt at jeg syns det var idiotisk å ta stolen. Vi er alle forskjellig, og jeg selv er av typen som ikke liker å lage store saker ut av ting. Derfor syns jeg også rullestolbrukeren har overreagert ved å nekte å ta imot unnskyldninger etc. Jeg sier IKKE dermed at jeg syns det var greit at de tok rullestolen hans. Ja. jeg er heller ikke for al publisiteten. 0 Siter
Dorthe Skrevet 2. februar 2009 Skrevet 2. februar 2009 Ja. jeg er heller ikke for al publisiteten. Men hvis det var din da? Hadde du ikke blitt forbannet, jeg hadde blitt aldeles rasende, den er MIN 0 Siter
Gjest høstløv Skrevet 2. februar 2009 Skrevet 2. februar 2009 Men hvis det var din da? Hadde du ikke blitt forbannet, jeg hadde blitt aldeles rasende, den er MIN Jo, jeg skrev tidligere i tråden at det ville føles som om noen stakk av gårde med beina mine. Den eneste måten jeg kan komme meg noen steder på, og så var det noen som hadde hatt det moro på min bekostning, jeg hadde blitt rasende. Rullestolen er min, og den er mine bein, selv om den er hjulbeint. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.