Gjest Aliisa Skrevet 2. februar 2009 Skrevet 2. februar 2009 Nå har Island fått verdens første lesbiske statsminister. Hva tenker dere om det? 0 Siter
Gjest Ulvinnen Skrevet 2. februar 2009 Skrevet 2. februar 2009 Hva skal vi tenke om det? Det er da personen som skal styre landet, ikke legningen hennes? 0 Siter
jonia Skrevet 2. februar 2009 Skrevet 2. februar 2009 På Island har de viktigere saker å være opptatt av enn statsministerens legning. Det burde vi også være. 0 Siter
pekkaline Skrevet 2. februar 2009 Skrevet 2. februar 2009 Vel, det vet vi jo ikke om det er den første mener jeg. Og: so? 0 Siter
Gjest Skrevet 2. februar 2009 Skrevet 2. februar 2009 Hun kommer vel til å innføre lesberiet og homofilien i de islandske skolene. Hehe, nei, alvorlig talt... 0 Siter
BMS! Skrevet 2. februar 2009 Skrevet 2. februar 2009 Jeg håper hun er blir en god statsminister, Island trenger en de har tilllitt til, og hennes legning, den syns jeg er absolutt irrelevant. (Her som i alle andre saker) 0 Siter
brilleslangen Skrevet 2. februar 2009 Skrevet 2. februar 2009 Skjønner ikke hvorfor du ønsker å debattere DET, og jeg forstår heller ikke hvorfor nyhetskanalene slå det opp i det store og hele... Legningen hennes har da ingen innflytelse på hvordan ho er som politiker/leder... 0 Siter
frosken Skrevet 2. februar 2009 Skrevet 2. februar 2009 Jeg hadde ikke fått det med meg, men når du først tar det opp så tenker jeg at det er bra at grupper som tidligere har blitt diskriminert nå lettere kan bli vurdert i forhold til sin kompetanse og ikke bli stoppet som følge av utenforliggende faktorer. 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 2. februar 2009 Skrevet 2. februar 2009 Det at hun er lesbisk, har ingenting med jobben hun utfører å gjøre. For meg er det revnende likegyldig om en statsminister (eller andre mennesker) velger å shagge kvinner eller menn på fritida. Når det er sagt, er det bra at ikke hennes legning stopper henne fra å bli statsminister. At en med lesbisk legning kan bli statsminister, viser at de har kommet lenger enn her hjemme på nisseberget, der vi fortsatt hyler opp om homofile prester. 0 Siter
Lillemus Skrevet 2. februar 2009 Skrevet 2. februar 2009 Topp! Island er kanon-konservative på mange områder, f.eks. språk, men de går virkelig foran på andre! 0 Siter
Katt-ja Skrevet 2. februar 2009 Skrevet 2. februar 2009 Det at hun er lesbisk, har ingenting med jobben hun utfører å gjøre. For meg er det revnende likegyldig om en statsminister (eller andre mennesker) velger å shagge kvinner eller menn på fritida. Når det er sagt, er det bra at ikke hennes legning stopper henne fra å bli statsminister. At en med lesbisk legning kan bli statsminister, viser at de har kommet lenger enn her hjemme på nisseberget, der vi fortsatt hyler opp om homofile prester. ''At en med lesbisk legning kan bli statsminister, viser at de har kommet lenger enn her hjemme på nisseberget, der vi fortsatt hyler opp om homofile prester.'' Tror du det hadde blitt oppstyr om den mest naturlige kandidaten til statsministerposten her hjemme hadde vært homofil? Det kan jeg da ikke tenke meg... At kirken styrer på med dette i en preste-sammenheng, er jo litt mer forventet - om ikke forståelig og tolererbart. 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 2. februar 2009 Skrevet 2. februar 2009 ''At en med lesbisk legning kan bli statsminister, viser at de har kommet lenger enn her hjemme på nisseberget, der vi fortsatt hyler opp om homofile prester.'' Tror du det hadde blitt oppstyr om den mest naturlige kandidaten til statsministerposten her hjemme hadde vært homofil? Det kan jeg da ikke tenke meg... At kirken styrer på med dette i en preste-sammenheng, er jo litt mer forventet - om ikke forståelig og tolererbart. Ingenting forundrer meg mht fordommer lenger. Til og med Fatter presterte å uttale at han ikke var fortrolig med kvinnlige prester da vi var på vei hjem fra en begravelse her om dagen. som om kvinnlige preater var noe tema lenger. Jeg trodde faktisk ikke det, naiv som jeg kanskje er. 0 Siter
Katt-ja Skrevet 2. februar 2009 Skrevet 2. februar 2009 Ingenting forundrer meg mht fordommer lenger. Til og med Fatter presterte å uttale at han ikke var fortrolig med kvinnlige prester da vi var på vei hjem fra en begravelse her om dagen. som om kvinnlige preater var noe tema lenger. Jeg trodde faktisk ikke det, naiv som jeg kanskje er. Nei,- det vil jo alltid være noen tullinger med fordommer (tilogmed i ens egen familie kan det dukke opp....) - og det er det sikkert på Island også... Men jeg tror at de som ville skreket opp om en homofil statsminister her hjemme ville bli overdøvet. 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 2. februar 2009 Skrevet 2. februar 2009 Nei,- det vil jo alltid være noen tullinger med fordommer (tilogmed i ens egen familie kan det dukke opp....) - og det er det sikkert på Island også... Men jeg tror at de som ville skreket opp om en homofil statsminister her hjemme ville bli overdøvet. Det tror heldigvis jeg også. 0 Siter
Gjest mallet Skrevet 2. februar 2009 Skrevet 2. februar 2009 Det at hun er lesbisk, har ingenting med jobben hun utfører å gjøre. For meg er det revnende likegyldig om en statsminister (eller andre mennesker) velger å shagge kvinner eller menn på fritida. Når det er sagt, er det bra at ikke hennes legning stopper henne fra å bli statsminister. At en med lesbisk legning kan bli statsminister, viser at de har kommet lenger enn her hjemme på nisseberget, der vi fortsatt hyler opp om homofile prester. Det er da ingen som hyler om Per Kristian Foss, f.eks, og jeg kan ikke se for meg at noen plutselig skulle begynne å hyle om det om han skulle bli lansert som statsministerkandidat. 0 Siter
morsan Skrevet 2. februar 2009 Skrevet 2. februar 2009 Ingen verdens ting, utover at det har en fin symbolbetydning for å normalisere homofile ytterligere. 0 Siter
laban Skrevet 2. februar 2009 Skrevet 2. februar 2009 Jeg tenker at statsministres viktigste aktiviteter vanligvis foregår utenfor senga. Men også at det kan være et greit signal om at sånt ikke betyr noe som helst. Jeg er gammel nok til å huske hvor mye styr det var rundt Wenche Lowzow i sin tid, og synes det er helt greit at verden går framover. 0 Siter
ekte nick Skrevet 2. februar 2009 Skrevet 2. februar 2009 Jeg reagerte mest på at nyhetene nevnte det i det hele tatt. Hva har det med saken å gjøre liksom? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.