Gå til innhold

FU: har du alltid et ryddig og rent hjem?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor ryddig har du det hjemme?

Har du det strøkent i alle skuffer, skap og boder også?

Hvis du får besøk når det er rotete i heimen, hvordan takler du det? Bryr du deg om det, eller gir du f?

Trives du selv når det er rotete?

Rydder du barnas rom, eller gjør de det selv - eller lukker dere bare døra?

Hvor ofte vasker du?

Jeg spør, fordi dette er et stort stressmoment for meg i hverdagen. Derfor er jeg veldig interessert i å høre hvordan DU har det hjemme.

• Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• BMS!

6

• Lillemus

5

• frosken

5

• mariaflyfly

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Hvor ryddig har du det hjemme? - sånn passelig. :o) Det vises at det bor noen der for å si det sånn.

Har du det strøkent i alle skuffer, skap og boder også? - nei, kun i korte perioder av gangen. :-D

Hvis du får besøk når det er rotete i heimen, hvordan takler du det? Bryr du deg om det, eller gir du f? - får jeg overraskende besøk får de bare ta det som det er, venter jeg besøk så rydder jeg litt slik at bordene på stua er tomme og kjøkkenbenken er ryddig, likeså liker jeg at gangen er ryddig når jeg vet det kommer noen. Synes det viser at jeg har litt respekt for de som kommer også, synes selv det er litt "lite velkomment" om jeg skal bort til noen som vet at jeg kommer og så ser det helt bomba ut.

Trives du selv når det er rotete? - nei, ikke om det er helt bomba, men litt smårot gjør ingenting

Rydder du barnas rom, eller gjør de det selv - eller lukker dere bare døra? - det gjør de selv, men Snuppa trenger litt hjelp. Lukker bare døra dit om det kommer besøk.

Hvor ofte vasker du? - *host* Bruker støvsugeren minst 1 gang i uke da + kost og brett på kjøkkengolvet og under spisebordet oftere (er ikke hjemme mer enn max halve tiden).

Skrevet

Jeg liker å ha det ryddig rundt meg, men hater å rydde. ;)

Jeg har det aldri strøkent, men alltid såpass ryddig at det ikke er noe problem at folk stikker innom uanmeldt.

I ukene der ungene er hos meg, blir det alltid litt kaotisk mot slutten av uka, så vi pleier å ta en skikkelig ryddesession i helga. Da lager vi liste over alt som skal gjøres, med en kollonne for hvem som har ansvar for at det blir utført, og så krysser vi av når det er utført. Når vi er ferdige, har vi et strøkens, shina hus på to timer, og så gjør vi noe hyggelig sammen etterpå - drar på besøk til familie, baker sammen, inviterer naboer på kaffe, går en tur i skogen el.l knallhard behaviorisme, med andre ord. ;) Det er selvfølgelig jeg som får alle de kjipe jobbene med å vaske eller støvsuge, men begge ungene har sine oppgaver de må utføre, og det fungerer veldig greit. De rydder begge i kjellerstua (som er deres lekeområde) samt rommene sine. Alle rydder det som tilhører dem i stua. Datra (5) vasker bordene for meg og tørker litt støv (men det siste må jeg som oftest gjøre sjøl etterpå. *s*) og vanner blomster. Guttungen renser hamsterburet, går ut med søppel og papir, og bærer ting opp på loftet for meg dersom noe skal stues opp dit. Jeg vasker bad og kjøkken og støvsuger hele kåken. Alle rer opp sine senger.

Jeg vasker ikke hele kåken så ofte, men støvsuger en gang eller to i uka. Bad og kjøkken vaskes en gang i uka. Vinduer vaskes et par ganger i året, og inni skap o.l. tas det en gang hvert jubelår. ;)

Skrevet

''Hvor ryddig har du det hjemme?''

Så ryddig at en halvtime/noen ganger time "hurramegrundt" vil det blir strøke

''Har du det strøkent i alle skuffer, skap og boder også?''

Nei, jeg har to roterom, matbod og kjøkkenskap er nokså ryddige, det samme er kleskapet. (i alle fall i skrivende stund) OBS!!! Jeg har ikke brettekanter, så kanskje ikke det er så ryddig allieveld.

''Hvis du får besøk når det er rotete i heimen, hvordan takler du det? Bryr du deg om det, eller gir du f?''

Ja, men jeg liker det ikke. Men andre oppfatter dette som ett ryddig hjem, og det er jeg glad for. Om det er litt smårotete når det kommer besøk, rydder jeg bare litt mens de er her, og vips er det fint igjen. Hundehår, det må man dessverre regne med her, jeg støvesuger hverannen dag, burde støvesuget hverdag.

''Trives du selv når det er rotete?''

Overhode ikke. Jeg blir både grinete og giddalaus, og misstrives rett og slett.

''Rydder du barnas rom, eller gjør de det selv - eller lukker dere bare døra?''

Vi rydder det, men han må hjelpetil (innimellom om ikke annet). Selvsagt ikke så lurt, men om han rydder selv, eller andre barn hjelper han, kaster de alt bare i kassene, også ligger alt hulter til bulter, og det er ikke lett å lege med lekene etterpå igjen. Vi har egne kasser for alt.

''Hvor ofte vasker du?''

Doen vasker jeg stort sett hver dag, vinduene ALDRI, det ser i alle fall slik ut i skrivende stund, kjøkkenviftefilter 2 ganger i uka. Benker og spisebord, hver dag, sengetøy gang i uka, vaskehjelp hver mandag, men dessverre ikke i dag, da hun var syk, og ikke de fikk vikar, jeg kan få i morgen, men jeg tar det nok selv i dag istedenfor.

''Jeg spør, fordi dette er et stort stressmoment for meg i hverdagen. Derfor er jeg veldig interessert i å høre hvordan DU har det hjemme.''

Dette er ett stort stressmoment for meg også. Jeg prøver å bare la det suse og gå litt, men så blir jeg ikke i noe humør av det, men beundrer folk som åpner hjemmet sitt uasnett og syns det er helt greit. Ser aldri så mye, støv og rot borte som hjemme, men jeg har nok litt andre "briller" på borte enn hjemme tenker jeg ;-D

Skrevet

Hvor ryddig har du det hjemme?

Veldig ryddig. Vi er ordensmennesker og hater rot alle sammen, så det er alltid ryddig hos oss...

Har du det strøkent i alle skuffer, skap og boder også?

Ikke sånn brettekant ryddig, men ja ryddig.

Hvis du får besøk når det er rotete i heimen, hvordan takler du det? Bryr du deg om det, eller gir du f?

Hadde ikke brydd meg om det hvis det var rotete, men det er det ikke hos oss.... (*litt flau nå*)

Trives du selv når det er rotete?

nei.

Rydder du barnas rom, eller gjør de det selv - eller lukker dere bare døra?

Det gjør de selv....

Hvor ofte vasker du?

Vi har vaskehjelp som er der 1 gang pr. uke. Sjelden det trengs noe særlig mer, kanskje en runde med støvsugeren i gang og kjøkken mellom...

Forstår at du synes det er stressende å rydde og styre. Cluet er å finne god løsninger tror jeg. At alt har sin plass, med bokser/esker/skuffer/skap til hver ting. Og har du råd til vaskehjelp, så kan det anbefales på det varmeste :-). Vi krangler iallefall aldri om hvem som skal gjøre hva eller som gjør mest...

Skrevet

Dette er ikke for å skryte av meg selv, men vi har det stort sett ryddig. Jeg trives ikke med rot og jeg går og rydder litt hele tiden.

Nei, her tar jeg skippertak innimellom. På mørkloftet har det en tendens til å hope seg opp og jeg pleier å ta en skippertak innimellom. Gjerne før loppemarkedet på våren.

Jeg har også en rotskuff på kjøkkenet og den rydder jeg når det er så fullt at jeg nesten ikke får igjen skuffen.

I klesskapene og skapene på badene må jeg også ta et skippertak innimellom.

''Hvis du får besøk når det er rotete i heimen, hvordan takler du det? Bryr du deg om det, eller gir du f?''

Jeg bryr meg om det de første minuttene, så gir jeg f...

Absolutt ikke. Jeg blir deppa av rot og derfor rydder jeg kontinuerlig.

Jeg rydder på rommet til minstejenta. De største har ingen leker lenger og har såkalte minimalistiske rom, så der blir det skjelden rot. Jeg får ikke lov til å gå inn på rommet til den eldste, men jeg vasker på rommet til den mellomste. Av og til gjør han det selv.

Hvor ofte vasker du?

Eldstejenta har vaskedag hver torsdag, men likevel vasker jeg litt hele tiden. Ser jeg at det er møkkete i yttergangen, går jeg kjapt over med vaskefilla. Altså jeg tar ting etterhvert som jeg ser ting. Vedlikeholder. Vaskinga til datteren er så som så. Hun ser ikke alt og hun nekter å vaske doene, så det blir vel mer riktig å si at vi vasker sammen på torsdagene.

Skrevet

Vi har det alltid ryddig nok til at ingen normale mennesker ville reagert på rot om de kom innom.

Jeg vasker sjeldent (ca. tredje uke), men støvsuger ofte. Tørker raskt over med en fille om det har blitt flekker på gulvet. Lekene til sønnen min får lov til å flyte, men hver ettermiddag (før noen kommer hjem fra jobb) skal de ryddes ordentlig. Jeg tar også e opprydding etter at han har lagt seg. (Han har seperat lekerom og soverom).

Skrevet

Jeg liker å ha det ryddig rundt meg, men hater å rydde. ;)

Jeg har det aldri strøkent, men alltid såpass ryddig at det ikke er noe problem at folk stikker innom uanmeldt.

I ukene der ungene er hos meg, blir det alltid litt kaotisk mot slutten av uka, så vi pleier å ta en skikkelig ryddesession i helga. Da lager vi liste over alt som skal gjøres, med en kollonne for hvem som har ansvar for at det blir utført, og så krysser vi av når det er utført. Når vi er ferdige, har vi et strøkens, shina hus på to timer, og så gjør vi noe hyggelig sammen etterpå - drar på besøk til familie, baker sammen, inviterer naboer på kaffe, går en tur i skogen el.l knallhard behaviorisme, med andre ord. ;) Det er selvfølgelig jeg som får alle de kjipe jobbene med å vaske eller støvsuge, men begge ungene har sine oppgaver de må utføre, og det fungerer veldig greit. De rydder begge i kjellerstua (som er deres lekeområde) samt rommene sine. Alle rydder det som tilhører dem i stua. Datra (5) vasker bordene for meg og tørker litt støv (men det siste må jeg som oftest gjøre sjøl etterpå. *s*) og vanner blomster. Guttungen renser hamsterburet, går ut med søppel og papir, og bærer ting opp på loftet for meg dersom noe skal stues opp dit. Jeg vasker bad og kjøkken og støvsuger hele kåken. Alle rer opp sine senger.

Jeg vasker ikke hele kåken så ofte, men støvsuger en gang eller to i uka. Bad og kjøkken vaskes en gang i uka. Vinduer vaskes et par ganger i året, og inni skap o.l. tas det en gang hvert jubelår. ;)

Du glemte å nevne loftrydding!

Skrevet

Du glemte å nevne loftrydding!

Den aktiviteten tilhører kategorien "Unntakstilstand". :s

Skrevet

Så ryddig at en halvtime/noen ganger time "hurramegrundt" vil det blir strøke

Nei, jeg har to roterom, matbod og kjøkkenskap er nokså ryddige, det samme er kleskapet. (i alle fall i skrivende stund) OBS!!! Jeg har ikke brettekanter, så kanskje ikke det er så ryddig allieveld.

Ja, men jeg liker det ikke. Men andre oppfatter dette som ett ryddig hjem, og det er jeg glad for. Om det er litt smårotete når det kommer besøk, rydder jeg bare litt mens de er her, og vips er det fint igjen. Hundehår, det må man dessverre regne med her, jeg støvesuger hverannen dag, burde støvesuget hverdag.

Overhode ikke. Jeg blir både grinete og giddalaus, og misstrives rett og slett.

Vi rydder det, men han må hjelpetil (innimellom om ikke annet). Selvsagt ikke så lurt, men om han rydder selv, eller andre barn hjelper han, kaster de alt bare i kassene, også ligger alt hulter til bulter, og det er ikke lett å lege med lekene etterpå igjen. Vi har egne kasser for alt.

''Hvor ofte vasker du?''

Doen vasker jeg stort sett hver dag, vinduene ALDRI, det ser i alle fall slik ut i skrivende stund, kjøkkenviftefilter 2 ganger i uka. Benker og spisebord, hver dag, sengetøy gang i uka, vaskehjelp hver mandag, men dessverre ikke i dag, da hun var syk, og ikke de fikk vikar, jeg kan få i morgen, men jeg tar det nok selv i dag istedenfor.

''Jeg spør, fordi dette er et stort stressmoment for meg i hverdagen. Derfor er jeg veldig interessert i å høre hvordan DU har det hjemme.''

Dette er ett stort stressmoment for meg også. Jeg prøver å bare la det suse og gå litt, men så blir jeg ikke i noe humør av det, men beundrer folk som åpner hjemmet sitt uasnett og syns det er helt greit. Ser aldri så mye, støv og rot borte som hjemme, men jeg har nok litt andre "briller" på borte enn hjemme tenker jeg ;-D

Vasker du kjøkkenviftefilteret to ganger i UKA?! Jeg har kullfilter og det anbefales å vaske det to ganger i året...

Skrevet

Den aktiviteten tilhører kategorien "Unntakstilstand". :s

Hvem ryddet loftet ditt sist? Jeg synes det er påfallende at du unnlater å nevne dette!

Forøvrig kan du godt ta med deg ryddemannskapet og komme hit. Da kan dere også få fortelle udyret at han tar feil når han tror at sofaen er blitt hans.

Skrevet

Hvem ryddet loftet ditt sist? Jeg synes det er påfallende at du unnlater å nevne dette!

Forøvrig kan du godt ta med deg ryddemannskapet og komme hit. Da kan dere også få fortelle udyret at han tar feil når han tror at sofaen er blitt hans.

Udyret fortjener bare det beste, det vil si sin egen sofa. Som jeg sa - loftsrydding tilhører unntakstilstandene, og det var unntakstilstand da du og jeg inntok loftet sist. Nå er det tett opp mot like bomba igjen...

Jeg GLEDER meg til jeg skal flytte, og du og jeg skal tømme det loftet.

For øvrig vil jeg minne om hvem som hjalp deg med å tømme en viss kjeller full av edderkopper.

Skrevet

Udyret fortjener bare det beste, det vil si sin egen sofa. Som jeg sa - loftsrydding tilhører unntakstilstandene, og det var unntakstilstand da du og jeg inntok loftet sist. Nå er det tett opp mot like bomba igjen...

Jeg GLEDER meg til jeg skal flytte, og du og jeg skal tømme det loftet.

For øvrig vil jeg minne om hvem som hjalp deg med å tømme en viss kjeller full av edderkopper.

Men det var jo et innslag i eksponeringsterapi. Jeg må forøvrig huske på å tilkalle deg neste gang jeg finner store mengder edderkopper. Du kan f.eks. få lov til å fjerne presenningen som ligger over all veden ute i haven, det kan bli en opptrapping i forhold til opplegget i fjor...

*hjelpsom*

Skrevet

Men det var jo et innslag i eksponeringsterapi. Jeg må forøvrig huske på å tilkalle deg neste gang jeg finner store mengder edderkopper. Du kan f.eks. få lov til å fjerne presenningen som ligger over all veden ute i haven, det kan bli en opptrapping i forhold til opplegget i fjor...

*hjelpsom*

Jeg tror kanskje det kan bli vanskelig å finne et tidspunkt som passer.

Skrevet

Vasker du kjøkkenviftefilteret to ganger i UKA?! Jeg har kullfilter og det anbefales å vaske det to ganger i året...

Jeg vet ikke hva slike filtere jeg har heter jeg da...

Men di er av metall og til å putte i oppvaskmaskinen, no big deal. Oppvaskmaskinen går jo støtt og stadig uansett her ;-)

Skrevet

*hjelpsom*

''Du kan f.eks. få lov til å fjerne presenningen som ligger over all veden ute i haven, det kan bli en opptrapping i forhold til opplegget i fjor...''

Jeg håper du har sørget for _masse_ lufting mellom presenning og ved? Ellers blir det lite _tørr_ ved på deg for å si det sånn...

Skrevet

Jeg vet ikke hva slike filtere jeg har heter jeg da...

Men di er av metall og til å putte i oppvaskmaskinen, no big deal. Oppvaskmaskinen går jo støtt og stadig uansett her ;-)

Det er nok et slikt som jeg har. :o) Jeg skal forøvrig vaske mitt i dag. Jeg lover.

Skrevet

''Du kan f.eks. få lov til å fjerne presenningen som ligger over all veden ute i haven, det kan bli en opptrapping i forhold til opplegget i fjor...''

Jeg håper du har sørget for _masse_ lufting mellom presenning og ved? Ellers blir det lite _tørr_ ved på deg for å si det sånn...

Jeg henter ved der hver eneste uke og har sånt opplegg i årevis, så det går bra. Veden er tørr når den legges under presenningen.

Skrevet

Jeg henter ved der hver eneste uke og har sånt opplegg i årevis, så det går bra. Veden er tørr når den legges under presenningen.

Åkei - så for meg at det var nyhugget ved som skulle tørke jeg. :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...