frosken Skrevet 2. februar 2009 Skrevet 2. februar 2009 Åkei - så for meg at det var nyhugget ved som skulle tørke jeg. ) Neida, bonden hugger og tørker veden, og så lempes den på plenen hos meg. Men jeg skulle ønske jeg hadde et uthus til å ha veden i! 0 Siter
BMS! Skrevet 2. februar 2009 Skrevet 2. februar 2009 Det er nok et slikt som jeg har. ) Jeg skal forøvrig vaske mitt i dag. Jeg lover. Det skal jeg også. Om ikke oppvaskmaskinen er helt full etter middagen i dag :-D Men jeg syns de blir så fort fettet jeg. Kan jeg ødelegge dem ved å vaske dem for ofte? Hadde ikke vasket dem på 2måneder her, og fettet var mektig synlig for å si det slik. Etter det ble det 2 gagner i uka. Sikkert i overkant, men det gjør seg jo helt selv, det er bare å huske det da ;-p 0 Siter
pekkaline Skrevet 2. februar 2009 Skrevet 2. februar 2009 Jeg synes at uansett så er det alltid noe som kan ryddes på. Jeg kan føle at jeg har det rotete om jeg ser at tv-skjemen er støvete. Har noen dager hvor jeg ikke får unna ting, og da er det kjedelig når folk buser på uanmeldt. Hvis jeg kommer til andre som har litt rot, da blir jeg bare "glad". Altså godt å se at andre ikke har det perfekt til enhver tid. Gangen vår føles rotete i vinterhalvåret. Mange jakker og sko i en liten gang. *gleder meg til våren av mange grunner * Jeg støvsuger flere ganger i uken. Vasker ikke gulvene så ofte, det er noe av det tyngste jeg vet å gjøre pga helsa. Stua akkurat nå: Det ligger ei dyne i sofaen som min datter kom ned med. Ei tom flaske cola på gulvet. En genser henger til tørk på dørhåndtaket, og en chipspose ligger på stuebordet. Litt rot som kan fjernes på et minutt.... 0 Siter
Gjest sedetdu Skrevet 2. februar 2009 Skrevet 2. februar 2009 Hjelper det deg å stresse mindre om jeg forteller om hvordan jeg har det? Jeg synes at du skal gå i deg selv for å finne ut hva du selv synes det er greit å bo og leve i jeg da. Noen trives best når det er strøkent, andre når det er litt kaos i kroker og kriker. De aller fleste liker vel at det er rent rundt seg og at litt rot er helt okei. 0 Siter
Mirabell Skrevet 2. februar 2009 Skrevet 2. februar 2009 ''Hvor ryddig har du det hjemme'' Ikke så veldig ryddig, lang fra strøkent. Men prøver å holde gangen, stua og kjøkkenet sånn noenlunde. ''Har du det strøkent i alle skuffer, skap og boder også?'' Langt i fra! Boder, loft og kjeller er "katastrofeområder". ''Hvis du får besøk når det er rotete i heimen, hvordan takler du det? Bryr du deg om det, eller gir du f?'' Jeg hører vel ikke akkurat til dem som setter min ære i å ha et prikkfritt hjem, nei. Håper at besøkende kan sette pris på en hyggelig prat og mitt blide åsyn :-) Hvis ikke, får de jo bare slutte å komme... Men jeg rydder og vasker hvis jeg har invitert til middag eller noe. ''Trives du selv når det er rotete?'' Jeg klarer fint å slappe av selv om huset flyter og støvdottene danser rundt, i hvert fall hvis jeg er helt gåen. Men liker best at det er sånn noenlunde ryddig. ''Rydder du barnas rom, eller gjør de det selv - eller lukker dere bare døra?'' Prøver å ta en sjau på barnas rom noen ganger i året, men resten av tiden får de selv prøve å holde det sånn noenlunde akseptabelt. ''Hvor ofte vasker du?'' Støvsuger 1 gang pr uke, og vasker badene like ofte. (selve klosettet tar jeg flere ganger i uken) Gangen og kjøkkengulvet litt sjeldnere. Resten av huset vaskes "etter behov", og det er ikke så ofte ... 0 Siter
Speak Skrevet 2. februar 2009 Skrevet 2. februar 2009 Joda, det har jeg. I MINE DRØMMER *ler* Nei, her er det vel nesten aldri ryddig. Det er ikke bomba, men det ligger litt på bord, benker og kjøkken. Skapene er OK. Jeg vet hvor jeg har alt, men i skap som flere bruker så holder det seg ikke strøkent. Jeg hjelper snuppa på 9 å holde orden på rommet hennes. Der ligger det også nesten alltid noe på bord/pult/gulv, men jeg synes det er akseptabelt. Vi støvsuger og vasker badet en gang i uka. Kjøkkenet tas vel 4-5 ganger i uka. Vasking ellers tror jeg er oppskrytt. Tenk på at de hadde vegg til vegg teppe før. (Den trøsten er fantastisk:-) 0 Siter
Gjest J31! Skrevet 2. februar 2009 Skrevet 2. februar 2009 Hjelper det deg å stresse mindre om jeg forteller om hvordan jeg har det? Jeg synes at du skal gå i deg selv for å finne ut hva du selv synes det er greit å bo og leve i jeg da. Noen trives best når det er strøkent, andre når det er litt kaos i kroker og kriker. De aller fleste liker vel at det er rent rundt seg og at litt rot er helt okei. Jeg takker for alle svar, og til de som har engasjert seg i denne tråden. Jeg forstår hva du mener også ) Grunnen til at jeg spurte om dette her på åpent, var fordi jeg lenge har vært stresset ift dette med å ha det strøkent. Jeg skal absolutt ikke legge skylden på andre. For jeg har minst like stor skyld i akkurat dette selv. Men det er ingen tvil om at eksen min har bidratt til at jeg har stresset mye mht dette, og at jeg har brukt uhorvelig mye energi på det. Om det var rotete osv, fikk jeg kritikk. Ved å spørre dere, kan jeg bedre skille om det er normalt eller ikke å ha et så anstrengt forhold til det. Og ikke minst kan jeg få et mer avslappende forhold til det hele når jeg ser hvordan andre har det - og dermed få en bedre livskvalitet. 0 Siter
nick Skrevet 2. februar 2009 Skrevet 2. februar 2009 Selvfølgelig er det strøkent her! Rent bortsett fra at vi spiser i stua siden spisebordet er dekket av bøker, papirer, klær, lotion, etc, etc. Om vi bekymrer oss? Ikke særlig. 0 Siter
Gjest ViViola Skrevet 2. februar 2009 Skrevet 2. februar 2009 ''Hvor ryddig har du det hjemme?'' På en skala fra 1-10, der en er dønn rotete og 10 er strøkent, så ligger vi jevnt på 5-7. ''Har du det strøkent i alle skuffer, skap og boder også?'' Mer ryddig der, akkurat nå er boden nyryddet og dermed ser den strøken ut. Spør meg igjen om ca 4 uker, så er det et annet svar. Skuffer og skap er rimelig bra. ''Hvis du får besøk når det er rotete i heimen, hvordan takler du det? Bryr du deg om det, eller gir du f?'' Med mindre det ligger skitne underbukser i gangen (hvilket det skal _mye_ til at det gjør!), så bryr det meg ikke mye. Men - det kommer litt an på besøket også. Jeg liker ikke at det er veldig ruskete i yttergangen, f.eks., men at det ligger litt papirer hist og her bryr meg midt i ryggen. Nekter å tro at folk kommer for å sjekke ryddighetsgraden her. ''Trives du selv når det er rotete?'' Inntil en viss grad er det helt OK. Blir det for ille, slik at det føles påtrengende så gjør jeg noe med det. ''Rydder du barnas rom, eller gjør de det selv - eller lukker dere bare døra?'' Den daglige ryddingen gjør de selv, men av og til blir det for mye for dem, særlig om de har hatt helgebesøk og det har blitt lekt _mye_ - da tar jeg en skikkelig runde. ''Hvor ofte vasker du?'' Sjelden. Noen få ganger i året. Men jeg støvsuger ofte, flere ganger i uka. Bad vaskes ukentlig, da, mens f.eks. soveromsgulv bare får smake vann 3-4 ganger i året. Det er veldig forskjell på rommene her hjemme, synes jeg. Badene holdes mer rene og ryddige enn f.eks. loftsstua. Samtidig, det kjøres mer støvsuger i trappa/på loftsstua/på kjøkkenet enn på gjesterommet. Osv. Jeg er veldig avslappet i forhold til husarbeid, og anbefaler selvfølgelig alle andre å være det samme. ;-) 0 Siter
Gjest Aimabel Skrevet 2. februar 2009 Skrevet 2. februar 2009 Hvor ryddig har du det hjemme? Litt rot i krokene her og der, og på bord og andre flater, men ikke _helt_ bomba. Har du det strøkent i alle skuffer, skap og boder også? Prøver å hodle det ryddig i boder, skuffer og skap, alt må ha sin plass ellers nytter det ikke. Hvis du får besøk når det er rotete i heimen, hvordan takler du det? Bryr du deg om det, eller gir du f? Det er kjipt om det ser helt jævlig ut liksom, men får jeg ti-femten minutter på meg så klarer jeg gjøre det levelig. Trives du selv når det er rotete? Nei!!! Hater rot, men må finne meg i å leve med det for å ikke bli utslitt. Rydder du barnas rom, eller gjør de det selv - eller lukker dere bare døra? Har baby, så det er forholdsvis ryddig på barnerommet. Hvor ofte vasker du? Vasker omtrent aldri, gnikker på flekker og tørrmopper en gang i uka ca. Ikke stress med rydding og vask. Det tar bare et par minutter å gjøre badet hygienisk, bare spray og tørk over do og vask. En kjapp tur over gulvet med tørrmopp hvis noen kommer går fint. Smårydde litt hver kveld behøver ikke ta så lang tid :-) 0 Siter
tonie Skrevet 2. februar 2009 Skrevet 2. februar 2009 Ikke strøkent noen steder. Vasker ganske ofte på kjøkkenet og på badet. Lukker døra til barnerommet. Jeg har da for tusan ikke tid å ha det strøkent hjemme:) 0 Siter
Gjest noen rom prioriteres Skrevet 2. februar 2009 Skrevet 2. februar 2009 Jeg trives ikke med mye rot, men litt godtar jeg. Hos oss så er stua og badet prioriterte rom som nesten alltid er ryddige. I gangen oppholder bikkja seg og der er det alltid litt hår og skitt i krokene selvom jeg støvsuger nesten en gang om dagen. På kjøkkenet er det alltid ryddig før jeg legger meg, men bryr meg ikke om rotet som dukker opp i timene før jeg tar kveldsryddingen. Loftet er ungenes domene. Loftstue og soverom er alltid fullt av rot og leker. Støvsuger av og til, men ikke regelmessig. Ungene må rydde en gang i uka. Ellers så bryr jeg meg ikke.Her er det kun unger som kommer og ser. Liker ikke rot når vi får besøk så da ordnes huset ekstra nøye i rom som gjestene oppholder seg eller går forbi.Uanmeldt besøk får godta rotet som event. ligger og slenger. Slik er det for meg også når jeg oppsøker andre, bryr meg ikke om hvordan det ser ut. Men blir jeg innbudt til noen forventer jeg ubevisst at det er ordnet litt hos vertskapet ja. 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 2. februar 2009 Skrevet 2. februar 2009 ''Hvor ryddig har du det hjemme?'' På en scala fra 1 til 10 (rottereir til strøkent), så vil eg vel havna på en svak firer, eller kanskje en treer. ''Har du det strøkent i alle skuffer, skap og boder også?'' I skapa er det bra orden, skuffene ganske bra og i bodene er det bomba! ''Hvis du får besøk når det er rotete i heimen, hvordan takler du det?'' Om eg får vite om det like før så drar eg over med støvsugeren, og hiver alt rotet inn i bodene. ''Bryr du deg om det, eller gir du f?'' Det kommer an på hvem som kommer på besøk, og min dagsform. ''Trives du selv når det er rotete?'' Nei, det gjør eg ikkje. ''Rydder du barnas rom, eller gjør de det selv - eller lukker dere bare døra?'' Eg rydder eller lukker døra. ''Hvor ofte vasker du?'' Måtte du spørre om det??? 0 Siter
Bookworm Skrevet 2. februar 2009 Skrevet 2. februar 2009 Ryddig?? Strøkent?? Nei, langt ifra:-) Jeg er kronisk syk, så jeg har bare måttet senke kravene til meg selv. Men jeg har det bestandig sånn passe, og er snart vant til å være fornøyd med det... 0 Siter
songbirdy Skrevet 2. februar 2009 Skrevet 2. februar 2009 ''Hvor ryddig har du det hjemme? '' Ikke særlig ryddig. I perioder ganske strøkent (etter min standard), men stort sett ligger det alltid noe på feil sted, og "gjerne" i små hauger "på vei" til dit det nå enn skal være.... Det er nok alltids noen som mener at det ikke er strøkent når JEG mener det ser flott ut her - men vi har alle ulike standarder, så jeg prøver å ikke bry meg så hardt om det. ''Har du det strøkent i alle skuffer, skap og boder også?'' Eh. Nei..... Har ganske bra system i kjøkkenskapene og klesskapene da. Men andre skuffer - i kommoder rundtomkring osv. er det litt hulter til bulter. Men jeg vet stort sett hvor ting er, så det er litt system i kaoset. ''Hvis du får besøk når det er rotete i heimen, hvordan takler du det? Bryr du deg om det, eller gir du f?'' Jeg blir litt stressa, liker best å få uanmeldt besøk av folk jeg kjenner godt når det flyter litt. Da gir jeg blanke. Men ellers foretrekker jeg å få beskjed på forhånd om det er litt mer "perifere" venner som stikker innom. Da kan jeg om ikke annet sørge for at det ser ok ut på de mest offentlige rommene og badet. ''Trives du selv når det er rotete?'' Nei, jeg hater det! Men jeg har ikke kapasitet til mer enn det jeg gjør nå, så det får være som det er. Jeg VELGER å overbevise meg selv om at det er mer enn bra nok! Og det gleder mitt hjerte når jeg kommer inn i andre litt "smårufsete" hjem. Avslappende. (Så lenge det ikke er skittent osv) ''Rydder du barnas rom, eller gjør de det selv - eller lukker dere bare døra?'' Har tenåring i huset, h*n får stå for det selv stort sett. Jeg sveiper over innimellom, litt sånn "våronn".... ''Hvor ofte vasker du?'' Kanskje en gang i mnd. ''Jeg spør, fordi dette er et stort stressmoment for meg i hverdagen. Derfor er jeg veldig interessert i å høre hvordan DU har det hjemme.'' Dette med orden og rydding, klesvask og vask - husarbeid generelt har vært et stort stressmoment for meg også. Jeg HATER at det flyter, det frustrerer meg mer enn du aner, og jeg føler mer utilstrekkelig og udugelig som husmor. Så er det det med fellesskapet, det er flere om å rote, så de må også være med å rydde. Men dette er liksom MIN jobb å administrere.... Ganske frustrerende og urettferdig det også. Men sånn er det nå en gang her i huset. Jeg har prøvd å legge dette litt "fra meg" slik at jeg skal ha færrest mulig stressfaktorer i dagliglivet. Min psykolog anbefalte meg å ha noen rom som var strøkne til enhver tid, og at jeg skulle geleide gjestene inn i disse om det skulle dukke opp uventet besøk. Så kunne det flyte litt de andre stedene. Tror det er noe der, man kan kontrollere dette stresset i stor grad. Hvordan har du det hjemme da? 0 Siter
Gjest Guroen Skrevet 2. februar 2009 Skrevet 2. februar 2009 Har inntrykk av at de aller færreste alltid har det rent og ryddig. Ihvertfall så er vi ganske avslappet på dette området i min omgangskrets (heldigvis) Synes det kan være deilig å komme på besøk til ei venninne der rotet flyter litt av og til og hun tydeligvis ikke har vasket på en stund. Da vet jeg at jeg også kan slappe av når jeg selv venter besøk. 0 Siter
Gjest minnah Skrevet 2. februar 2009 Skrevet 2. februar 2009 Prøver å holde det rent og ryddig, men.. med to små tornadoer i huset er det omtret umulig for vår del. Særlig nå som jeg er i ferd med å trappe opp jobbingen igjen. MEN vi har vaskehjelp annenhver uke, og det er luksus for oss. Pluss at vi da blir tvunget til å rydde i forkant, helt nødvendig med tvang for at noe skal bli gjort her i gården... ;-) Om noen kommer på besøk når det er som mest bomba her blir jeg forferdelig flau.. Samtidig som jeg synes det er supert om det litt rot og rusk hos andre - er dritt lei av at boligen liksom alltid skal se ut som et visningsobjekt. Nå må det sies at jeg kommer fra et litt rufsete og rotete hjem, og det har plaget meg litt i oppveksten. Dermed ønsker jeg å holde en litt annen standard selv. 0 Siter
org Skrevet 2. februar 2009 Skrevet 2. februar 2009 Prøver å holde det rent og ryddig, men.. med to små tornadoer i huset er det omtret umulig for vår del. Særlig nå som jeg er i ferd med å trappe opp jobbingen igjen. MEN vi har vaskehjelp annenhver uke, og det er luksus for oss. Pluss at vi da blir tvunget til å rydde i forkant, helt nødvendig med tvang for at noe skal bli gjort her i gården... ;-) Om noen kommer på besøk når det er som mest bomba her blir jeg forferdelig flau.. Samtidig som jeg synes det er supert om det litt rot og rusk hos andre - er dritt lei av at boligen liksom alltid skal se ut som et visningsobjekt. Nå må det sies at jeg kommer fra et litt rufsete og rotete hjem, og det har plaget meg litt i oppveksten. Dermed ønsker jeg å holde en litt annen standard selv. Å - vaskehjelp annenhver uke ønsker jeg meg også, nettopp pga den ryddebiten du skriver om. 0 Siter
....AV Skrevet 2. februar 2009 Skrevet 2. februar 2009 ''Hvor ryddig har du det hjemme? '' Vi har det helt ryddig i noen timer annenhver uke, rett før og rett etter at vaskehjelpen kommer frem til barna kommer hjem fra skolen. Ellers har vi det noenlunde ok på kjøkkenet og gangen, stuen lekes det mye på og vi rydder ikke alltid prosjektene bort om kvelden. Vi rydder hvis vi vet vi skal ha besøk, da. ''Har du det strøkent i alle skuffer, skap og boder også?'' Nei. Kjelleren er stort sett svært rotete. Vi har en bod i gangen som er ok, der har vi nok av knagger og hyller til at det ikke flyter helt ut. Matskuffer og skap er rotete. ''Hvis du får besøk når det er rotete i heimen, hvordan takler du det? Bryr du deg om det, eller gir du f?'' Det kommer an på graden av rot. Litt rot og leker på stuen bryr jeg meg ikke om. Vi fikk uanmeldt besøk en gang det var fullstendig bomba, det likte jeg ikke, men de påstår at de ikke la merke til det:-) ''Trives du selv når det er rotete?'' Igjen, det kommer an på graden av rot. ''Rydder du barnas rom, eller gjør de det selv - eller lukker dere bare døra?'' De rydder selv når de får beskjed om det, vi hjelper ofte litt til, da. De har det slett ikke alltid ryddig, hvis vi får besøk når det er rot der, lukker vi døra. ''Hvor ofte vasker du?'' Når vaskehjelpen er syk, vi skal ha gjester i den uken vi ikke har vaskehjelp eller når det ser fælt ut. Dvs. vi tar vel kjøkkengulvet et par ganger i uken og badet må også tas oftere enn hver 14. dag. 0 Siter
Aliza1365380759 Skrevet 2. februar 2009 Skrevet 2. februar 2009 Har det ca ryddig bestandig, unntatt i eksamensperiodene, men rydder et par ganger i uka tenker jeg. Kjøkkenet ryddes hver dag. Har system i alle skuffer, skap og boder, men helt 100% ryddig til enhver tid er det vel ikke der likevel... Besøk får bare komme, uansett hvor rotete det måtte være her :-) Nei, jeg trives ikke når det er rotete. Har ikke barn, er vel derfor jeg klarer å ha det ca ryddig hele tiden ;-) Vasker gulvene svært uregelmessig, men med to voksne, ingen barn og ingen husdyr, så er det begrenset hvor mye gris det er på gulvene.. Vasker når jeg synes det er skittent, kjøkken/bad/toalett vaskes oftere enn gang, soverom og stue. Det viktigste for meg er å trives og ha det fint med samboeren min, ikke at gulvet er nyvasket! :-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.