Gå til innhold

Er det rart det er krise i boligmarkedet?

Anbefalte innlegg

Gjest Finanskrisa..
Skrevet

Vi ønsker å kjøpe oss nytt hus, fordi det vi har er litt for lite. Inntektsmessig har vi det veldig bra. Tjener tilsammen ca 1.5 mill. Har gjeld på hus, hytte og bil. Ved å selge huset ville vi ha hatt litt egenkapital. Men ikke så mye at det utgjør 20% av verdien på den nye boligen. Vi har nok ikke vært flinke nok til å spare. Vi liker å reise og det har vi brukt alle sparepenger på.

Dermed setter banken seg på bakbeina. Vi får rett og slett ikke lån selv om vi er innenfor rammen på 3,5X inntekt. Vi må spare sier de og vente til vi har 20% egenkapital.

Dvs vente på verdistigning på huset + spare 10000 pr mnd i ca 5 år.

Dette synes vi er urimelig. Har funnet drømmehuset og har økonomi til å sitte på begge husene til det vi har er solgt. Vi har altså råd med god margin, men har ikke nok cash i banken.

Kan bare tenke meg hvor vanskelig det er for andre som ikke tjener like godt å komme seg inn på boligmarkedet i disse tider.

Skjønner jo at vi burde ha spart. Men vi har hatt mange fine opplevelser på reisene våre sammen med barna, og ville ikke vært de foruten.

Ja, ja. Vi kan vel for dette selv. Men hvem kunne vite at selv folk med gode inntekter og ryddige bankforhold ikke ville få lån? Hvem får lån i disse tider da? Folk med mange millioner på konto? Hvem har vel det? og det vil neppe redde boligmarkedet... Jeg er sur...

Skrevet

Vi fikk nylig etableringlån med 100% dekning :) Hadde 200 000,- selv til oppussing. Bytt bank.. Banken mener vel dere kan klare dere der dere bor da, akkurat som om de har noe med det.. Håpløst.

Skrevet

Synes banken høres fornuftig ut. Siden dere etter å ha solgt huset dere har nå fremdeles ikke har 20% av kjøpesummen til drømmehuset har dere tydeligvis mye gjeld.

Vær fornuftig noen år, spar så mye dere kan og vent på at et nytt drømmehus som ikke ruinerer dere kommer på markedet.

Gjest Finanskrisa
Skrevet

Synes banken høres fornuftig ut. Siden dere etter å ha solgt huset dere har nå fremdeles ikke har 20% av kjøpesummen til drømmehuset har dere tydeligvis mye gjeld.

Vær fornuftig noen år, spar så mye dere kan og vent på at et nytt drømmehus som ikke ruinerer dere kommer på markedet.

Du skjønner det at det er nettopp det banken ikke er. Hvis alle skulle ha spart opp slik at de ville ha vært innenfor 80% av boligverdi, så ville det ikke ha vært noe bolimarked av betydning.

F.eks: Hvis du skulle ha kjøpt et hus til 2 mill. Så måtte du ha tjent minst 0,6 mill i året og hatt 400.000 på konto for å kunne kjøpt huset. Det er ikke lett for nyetablerte som ikke har hus av noen verdi å selge. Banken var også uenige med oss om hvor mye vi evt. kan få for det huset vi har.

Dvs. at nesten ingen får lån i dag. Helt utrolig. - Og ja vi ville ha hatt mye i gjeld. Men ikke i forhold til inntekts nivå.

Vi skal absolutt vurdere å bytte bank.

Skrevet

Du skjønner det at det er nettopp det banken ikke er. Hvis alle skulle ha spart opp slik at de ville ha vært innenfor 80% av boligverdi, så ville det ikke ha vært noe bolimarked av betydning.

F.eks: Hvis du skulle ha kjøpt et hus til 2 mill. Så måtte du ha tjent minst 0,6 mill i året og hatt 400.000 på konto for å kunne kjøpt huset. Det er ikke lett for nyetablerte som ikke har hus av noen verdi å selge. Banken var også uenige med oss om hvor mye vi evt. kan få for det huset vi har.

Dvs. at nesten ingen får lån i dag. Helt utrolig. - Og ja vi ville ha hatt mye i gjeld. Men ikke i forhold til inntekts nivå.

Da har vel deres bank brendt seg såpass kraftig på såpass mange kunder i det siste at de ikke er villige til å ta sjansen på en til. :o)

Men det er jo haugvis med banker så det er bare å finne en annen.

Skrevet

Som nyetablert selv, så ville ikke ikke ta så høyt lån som 2 mill. Hadde vært flott med hus, men man må jo begynne et sted.. selv er jeg superfornøyd med å ha fått kjøpt en stor lelighet til 1,5 mill. Et lån vi fint kan betale på uten å bo oss i hjæl..

Skrevet

''Dvs. at nesten ingen får lån i dag. ''

Første gang man kjøper bolig, er det vel andre regler, at man kan låne mer enn 80% såvidt jeg har hørt?

Og at banken er uenig med dere i hvor mye dere kan få for det huset dere har nå? Vel,- jeg kjenner flere som hadde en bank som mente at de

1) kunne få mye for huset de hadde

2) at det skulle gå an å selge greit.

Disse familiene sitter nå med dobbel gjeld og dobbelt med hus. Får ikke solgt,- i særdeleshet ikke til den prisen de kalkulerte med da de kjøpte det nye huset.

Skrevet

Skaff en lånemelger, eller henvend deg på nettet til andre som henter inn tilbud fra flere. Jeg ville nok solgt huset mitt først, så hvis det kun er det banken kikker på.

Mange her bygde hus for 2 mill for noen få år siden, de er nå verdt 4 mill. Jeg hadde nok ikke verdt så redd for å mangle egenkapital, hvis jeg viste at jeg kunne greie det uansett.

Skrevet

Det hørtes vel strengt ut. Jeg ville prøvd en annen bank.

Gjest schmock
Skrevet

Jeg synes ikke det er urimelig, jeg da. Dere har nok bare en litt mer lettvint holdning til penger, enn bankene har.

Jeg tror dere to har kun en økonomisk hjernecelle tilsammen.

Gjest Elextra
Skrevet

Banken bryr seg ikke om hvor mange penger dere har på konto, men derimot hvor stor egenkapital dere har - dvs. hvor mye eiendelene deres er verd mer enn gjelden.

Om dere ikke tenker å selge huset først, synes jeg ikke det er så rart at banken er skeptisk til å låne dere mer. Men om dere oppsøker flere banker, skulle det ikke forundre meg om dere fikk napp et sted. Hvor lurt det ville være å låne mye mer, og sitte med to boliger, er en annen sak.

hidi, the scorpion
Skrevet

Det er vel faren for arbeidsledighet som bekymrer banken mer enn deres betalingsevne her og nå, dessverre.

Skrevet

Skaff en lånemelger, eller henvend deg på nettet til andre som henter inn tilbud fra flere. Jeg ville nok solgt huset mitt først, så hvis det kun er det banken kikker på.

Mange her bygde hus for 2 mill for noen få år siden, de er nå verdt 4 mill. Jeg hadde nok ikke verdt så redd for å mangle egenkapital, hvis jeg viste at jeg kunne greie det uansett.

Jada, vi kan selvfølgelig selge huset vi bor i først. Problemet er bare at det sjelden er slike hus tilsalgs. (som det vi ønsker å kjøpe- altså et attraktivt objekt)

Det er også sjelden det er hus tilsalgs her vi bor. Dermed kan vi ende opp med at huset vi ønsker å kjøpe blir solgt før huset vi bor i blir solgt. Og dermed sitter uten hus enten her eller der. Huset vi bor i er i normal standard og prisklasse.

Å leie i mellomtiden er uaktuellt. Det har med barnehage/skolesoner å gjøre. Dessuten er det vanskelig å finne noe å leie for en familie på 5. Vi har uansett råd til å sitte på to boliger i den tida det tar å selge den vi har nå.

Gjest Noen tipzzz på veien
Skrevet

Med den inntekten dere har skjønner jeg ikke hvorfor dere har gjeld på bil.... det er jo den dårligste investeringen, en bil bare synker i verdi og ganske raskt.

Vi har "bare" 700 000 i inntekt, men klarer oss likevel bra.

Sitter med hus til ca. 2.5 mill, har to biler, en litt eldre bruksbil og en ganske ny en, men ingen lån på bilene. Vi har ikke hytte, men familien eier et par seterhytter samt en nedlagt gård som blir brukt til feriehus.

eneste gjelden vi har er på huset, hvor vi har fleksilån, her har vi betalt ned 1.2 mill.

og sitter derfor ganske bra i det. Vi har råd til å betale fortere ned på lånet om vi vil, trenger vi mer kapital kan vi ta av fleksilånet, da økes nedbetalingstiden noe.

Vi har god oversikt over økonomien. Vi har en felles utgiftskonto hvor vi begge fører over et fast beløp hver mnd, herfra blir lån og diverse regninger trukket.

Resten av pengene disponerer vi selv som vi vil, vi har hver vår sparekonto med over 100000 - og i tillegg har vi over 8000 hver på brukskonto som vi bruker til mat og det vi måtte ønske.

Vi tar oss råd til en del vi og, men drar ikke til Syden to ganger i året og spiser på restaurant flere ganger i uken, men litt luksus koster vi på oss, ny tv, møbler osv.. når det trengs. Men vi sløser ikke.

Dere kan begynne nå. Tenk på hva dere bruker pengene til.

Slutt å kjøpe små ting dere ikke trenger.

Eier dere ting dere ikke trenger? kan dere selge en av bilene? Hva med å prøve å betale ned billån så dere blir kvitt den utgiften? Da får dere lettere lån.

gjelden trekker jo ned inntekten, og det er sånn banken vurderer betalingsevnen deres.Sett opp budsjett. Handle mat en gang i uken,

sett en maksgrense, jeg vet ikke hvor stor familie dere er, vi er tre og handler for 800-1000 stort sett (inkl bleier og barnemat).

Og skriv handleliste, unngå impulskjøp.

Ikke kjøp masse merkeklær, sett opp et klesbudsjett, hvor mye får dere lov til å bruke på klær i året (ingen trenger å kjøpe klær hver mnd).

Og kutt ut ferie et år, spar heller feriepengene.

Skrevet

Jada, vi kan selvfølgelig selge huset vi bor i først. Problemet er bare at det sjelden er slike hus tilsalgs. (som det vi ønsker å kjøpe- altså et attraktivt objekt)

Det er også sjelden det er hus tilsalgs her vi bor. Dermed kan vi ende opp med at huset vi ønsker å kjøpe blir solgt før huset vi bor i blir solgt. Og dermed sitter uten hus enten her eller der. Huset vi bor i er i normal standard og prisklasse.

Å leie i mellomtiden er uaktuellt. Det har med barnehage/skolesoner å gjøre. Dessuten er det vanskelig å finne noe å leie for en familie på 5. Vi har uansett råd til å sitte på to boliger i den tida det tar å selge den vi har nå.

Men hvis dere kjøper det huset dere ønsker dere og ikke får solgt det gamle, har dere da råd til å sitte med lån på begge hus?

Gjest høstløv
Skrevet

Kanskje banken synes at dere har for mye gjeld allerede, gjeld på bil, hytta og den bolig dere har.

Kanskje banken vurderer det slik, at dere har brukt for mye av inntekten deres til dyre luksusting og ferieturer, i stedet for å spare og skarpe sammen til 20% i egenkapital til mytt hus, når dere har hatt muligheten til det.

Banken vurderer dere ikke som kredittverdige nok.

Skrevet

''Vi har uansett råd til å sitte på to boliger i den tida det tar å selge den vi har nå.''

Den setningen der er det mange som har brent seg på siste året... Men, selvsagt,- dere hadde jo gode inntekter. Og forhåpentligvis sikre jobber også?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...