Gå til innhold

Nei til tomgang!

Gjest sparer både penger og miljø

Anbefalte innlegg

Skrevet

Selv om det er 10 kuldegrader ut setter jeg ikke bilen på tomgang. Det er helt unødvendig-Jeg tar opp den ene døra etter jeg har kjørt i ca. 1 minutt og kjøler ned bilen innvendig altså. Dette gjør at det ikke blir noe is på bilrutene til neste gang jeg skal bruke den. Jeg har et sitterunderlag i setet for da blir jeg ikke kald i baken.

Må si jeg blir ganske så trsit og oppgitt over så mye unødvendig forurensing.

• Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

7

• Katt-ja

7

• adelie

6

• Lillemus

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

De minuttene jeg har bilen på tomgang for å tine ruter de gangene bilen står på gaten, og som det er såpass kaldt...de tror jeg ikke monner så mye i den store sammenhengen.

Skrevet

Men hvordan er det for motoren å kjøre når den er kald, er det ikke litt uheldig? Det har jeg fått høre. Men jeg _vet_ det ikke altså.

Et alternativ er selvsagt å bruke motorvarmer. Det er iallefall kjekt!

Skrevet

Men hvordan er det for motoren å kjøre når den er kald, er det ikke litt uheldig? Det har jeg fått høre. Men jeg _vet_ det ikke altså.

''Et alternativ er selvsagt å bruke motorvarmer.''

Ja,- men disse regnestykkene er jo ikke alltid så enkle. Det påstås at en motorvarmer er miljøvennlig fordi man da slipper tomgangen. Men hvor mye energi går med til å produsere og distribuere den motorvarmeren, da?

Og - "kjøp ny bil med mindre utslipp" - er ikke nødvendigvis bedre enn å bruke den gamle til den er utbrukt.

Om man regner på det er det visst også mer miljøvennlig å kjøre til butikken og handle enn å gå : http://www.aftenposten.no/nyheter/miljo/article1923164.ece

Gjest sparer penger og miljø
Skrevet

De minuttene jeg har bilen på tomgang for å tine ruter de gangene bilen står på gaten, og som det er såpass kaldt...de tror jeg ikke monner så mye i den store sammenhengen.

Jo når alle gjør det så blir det mye.

Dessuten går det fortere om du bare holder døra åpen et minutt før du forlater bilen enn å la den tines opp på tomgang. Prøv i såfall så skal du få se.

Skrevet

Tror ikke det gjør noe om motoren er kald men akkuratt det har jeg ikke så mye peiling på. Det er noen som lar bilen stå på i nærmere 20 minutter hver dag på tomgang og det er tragisk.

Skrevet

Når en kald motor startes opp så bruker den mye mer bensin enn luft, altså at blandingen luft og bensin er litt annerledes enn ved varm motor. Derfor forurenser en kald motor mer enn en varm motor.

Det du har hørt er at en kald motor slites mye mer enn en varm motor. Det er fordi olja er kald og mye mer seigflytende enn varm olje, så det tar litt tid før olja kommer rundt i hele motoren.

Ved start av en kald motor så skal du ikke ruse opp, men la den gå sakte på tomgang i ett par minutter til olja har fått litt varme i seg og blir mer tynnflytende.

Ved rusing kan en kald motoren bli ødelagt.

Skrevet

''Men hvordan er det for motoren å kjøre når den er kald, er det ikke litt uheldig? Det har jeg fått høre. Men jeg _vet_ det ikke altså. ''

Vi har en lampe som slukker når bilen er "ferdig oppvarmet" og kan kjøre. Jeg har ikke tatt tiden, men antar det tar kanskje et drøyt minutt før den slukker, så det er ikke lange tomgangstida som skal til.

Skrevet

Ja,- men disse regnestykkene er jo ikke alltid så enkle. Det påstås at en motorvarmer er miljøvennlig fordi man da slipper tomgangen. Men hvor mye energi går med til å produsere og distribuere den motorvarmeren, da?

Og - "kjøp ny bil med mindre utslipp" - er ikke nødvendigvis bedre enn å bruke den gamle til den er utbrukt.

Om man regner på det er det visst også mer miljøvennlig å kjøre til butikken og handle enn å gå : http://www.aftenposten.no/nyheter/miljo/article1923164.ece

''Ja,- men disse regnestykkene er jo ikke alltid så enkle. Det påstås at en motorvarmer er miljøvennlig fordi man da slipper tomgangen. Men hvor mye energi går med til å produsere og distribuere den motorvarmeren, da? ''

Pluss at motorvarmeren jo bruker strøm...

Gjest Elextra
Skrevet

''Om man regner på det er det visst også mer miljøvennlig å kjøre til butikken og handle enn å gå : ''

*LOL* Det var en ny tankegang!

Neste gang ViViola og andre maser om trening skal jeg si jeg sitter i sofaen for å spare miljøet! *S*

Skrevet

''Men hvordan er det for motoren å kjøre når den er kald, er det ikke litt uheldig? Det har jeg fått høre. Men jeg _vet_ det ikke altså. ''

Vi har en lampe som slukker når bilen er "ferdig oppvarmet" og kan kjøre. Jeg har ikke tatt tiden, men antar det tar kanskje et drøyt minutt før den slukker, så det er ikke lange tomgangstida som skal til.

Å la bilen gå på tomgang et minutt er jo da bra, fint dere sa det.Skal en tine av rutene med tomgang kan det jo ofte ta minst et kvarterr. Så det å kjøle ned bilen i ca et minutt for så å la den stå på omgan et minutt før jeg jører må da være perfekt.

Skrevet

Dessuten går det fortere om du bare holder døra åpen et minutt før du forlater bilen enn å la den tines opp på tomgang. Prøv i såfall så skal du få se.

Hva med en isskrape?

Skrevet

Hva med en isskrape?

Greit nok med en isskrape men helt unødvendig da nedkjøling et minutt før du forlater bilen er mye kjappere, enkere og bedre. Prøv å se selv!

Skrevet

Om jeg skal på kortere turer i kulda må jeg la bilen stå på tomgang i tillegg, visst ikke dør batteriet!

Bilbatteri er også en miljøsynder og jeg vet ikke hva som er verst av å la bilen stå litt på tomgang de kaldeste dagen eller å kjøpe et batteri i ny og ne, men jeg vet iallefall hva som er billigst og mest lettvint da.

Men jeg står ikke på tomgang utenfor barnehage, skoler, butikker og denslags da,jeg lar bilen stå på tomgang før jeg skal ut å kjøre, ikke trenger jeg å stå så lenge heller!

Skrevet

''Ja,- men disse regnestykkene er jo ikke alltid så enkle. Det påstås at en motorvarmer er miljøvennlig fordi man da slipper tomgangen. Men hvor mye energi går med til å produsere og distribuere den motorvarmeren, da? ''

Pluss at motorvarmeren jo bruker strøm...

Nemlig, det også, selvsagt...

Skrevet

''Om man regner på det er det visst også mer miljøvennlig å kjøre til butikken og handle enn å gå : ''

*LOL* Det var en ny tankegang!

Neste gang ViViola og andre maser om trening skal jeg si jeg sitter i sofaen for å spare miljøet! *S*

Ja,- for ikke å snakke om de rockering-miljøsvinene :-)

Skrevet

Jeg har ingen dårlig samvittighet for å la den gå på tomgang når det trengs for å tine rutene.

Imidlertid pleier jeg som regel å slå av når jeg står og venter på folk - for eksempel når ungene skal hentes etter trening. Da venter de aller fleste med bilen i gang for ikke å fryse imens.

Skrevet

Om jeg skal på kortere turer i kulda må jeg la bilen stå på tomgang i tillegg, visst ikke dør batteriet!

Bilbatteri er også en miljøsynder og jeg vet ikke hva som er verst av å la bilen stå litt på tomgang de kaldeste dagen eller å kjøpe et batteri i ny og ne, men jeg vet iallefall hva som er billigst og mest lettvint da.

Men jeg står ikke på tomgang utenfor barnehage, skoler, butikker og denslags da,jeg lar bilen stå på tomgang før jeg skal ut å kjøre, ikke trenger jeg å stå så lenge heller!

Du kan kjøpe en batterilader og lade batteriet i ny og ne.

Skrevet

Jeg har ingen dårlig samvittighet for å la den gå på tomgang når det trengs for å tine rutene.

Imidlertid pleier jeg som regel å slå av når jeg står og venter på folk - for eksempel når ungene skal hentes etter trening. Da venter de aller fleste med bilen i gang for ikke å fryse imens.

Hva?? Sitter du i bilen og venter, altså? ;-) Trodde alle ansvarlige dol-mødre parkerte pent og deretter gikk inn og hentet barna for å følge dem trygt over parkeringsplassen! ;-)

*pusser glorien*

Skrevet

Hva?? Sitter du i bilen og venter, altså? ;-) Trodde alle ansvarlige dol-mødre parkerte pent og deretter gikk inn og hentet barna for å følge dem trygt over parkeringsplassen! ;-)

*pusser glorien*

Da tror jeg 14-åringen på 1.80 hadde "klikka totalt" for å bruke hans eget uttrykk :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...