Gjest lånehøna Skrevet 3. februar 2009 Skrevet 3. februar 2009 Hei! Bor egentlig ikke i denne byen og har ikke bibliotekkort her, men kjæresten min har. Jeg kunne trengt å låne noen bøker i forbindelse med studiene mine Skal uansett ikke være her så lenge at jeg ser noen vits i å lage meg eget kort. Kan jeg låne på hans kort, eller vil noen stusse på det? Hvis jeg har med skriftlig beskjed fra ham selv f.eks? 0 Siter
Gjest høstløv Skrevet 3. februar 2009 Skrevet 3. februar 2009 Mannen min henter lånebøker til meg på mitt lånekort, uten at noen hever et øyebryn. 0 Siter
Lillemus Skrevet 3. februar 2009 Skrevet 3. februar 2009 Hos meg hadde du ikke fått det, jeg hadde laget et nytt kort til deg om du hadde med deg legitimasjon. Om han er med og bekrefter er det greit, men ellers ikke. Vi har blitt frasvindlet materiale (bøker, filmer og musikk) for enorme summer og har blitt meget skeptiske og strenge. Mange bibliotek har dessuten nasjonale lånekort nå som du kan bruke stort sett over hele landet. 0 Siter
Gjest lånehøna Skrevet 3. februar 2009 Skrevet 3. februar 2009 Hos meg hadde du ikke fått det, jeg hadde laget et nytt kort til deg om du hadde med deg legitimasjon. Om han er med og bekrefter er det greit, men ellers ikke. Vi har blitt frasvindlet materiale (bøker, filmer og musikk) for enorme summer og har blitt meget skeptiske og strenge. Mange bibliotek har dessuten nasjonale lånekort nå som du kan bruke stort sett over hele landet. Men på selvbetjente automater...? Jeg skjønner at dere må være skeptiske, og det er synd det forsvinner så mange bøker. 0 Siter
Lillemus Skrevet 3. februar 2009 Skrevet 3. februar 2009 Men på selvbetjente automater...? Jeg skjønner at dere må være skeptiske, og det er synd det forsvinner så mange bøker. Man bruker pin-kode i tillegg så det er ikke mulig å misbruke kort på den måten lengre. 0 Siter
Gjest lånehøna Skrevet 3. februar 2009 Skrevet 3. februar 2009 Man bruker pin-kode i tillegg så det er ikke mulig å misbruke kort på den måten lengre. Da ser jeg ikke problemet. Får pinkoden av kjæresten min og vips får jeg lånt bøkene jeg trenger. 0 Siter
Lillemus Skrevet 3. februar 2009 Skrevet 3. februar 2009 Da ser jeg ikke problemet. Får pinkoden av kjæresten min og vips får jeg lånt bøkene jeg trenger. Joda, men vi er uansett skeptiske. Vi har nemlig vært ute for mennesker som har kortet til eksen og kan pin-koden, de låner og "glemmer" å levere tilbake.... Så sitter låneren der med regninger på flere tusen og vi ser ikke noe til verken materiale eller penger. Og hvorfor ikke skaffe deg et nasjonalt lånekort som du kan bruke nesten overalt selv? 0 Siter
Mirabell Skrevet 3. februar 2009 Skrevet 3. februar 2009 Man bruker pin-kode i tillegg så det er ikke mulig å misbruke kort på den måten lengre. Gubben min henter bøker jeg har reservert på biblioteket, tom. uten mitt lånekort. (Jeg har gitt ham koden, og de finner meg når han oppgir navnet mitt.) 0 Siter
Gjest lånehøna Skrevet 3. februar 2009 Skrevet 3. februar 2009 Joda, men vi er uansett skeptiske. Vi har nemlig vært ute for mennesker som har kortet til eksen og kan pin-koden, de låner og "glemmer" å levere tilbake.... Så sitter låneren der med regninger på flere tusen og vi ser ikke noe til verken materiale eller penger. Og hvorfor ikke skaffe deg et nasjonalt lånekort som du kan bruke nesten overalt selv? Åh, går det an? Koster det noe? 0 Siter
Lillemus Skrevet 3. februar 2009 Skrevet 3. februar 2009 Gubben min henter bøker jeg har reservert på biblioteket, tom. uten mitt lånekort. (Jeg har gitt ham koden, og de finner meg når han oppgir navnet mitt.) På mindre steder / mindre bibliotek kjenner vi som jobber der lånerne etterhvert og det blir litt "forskjellsbehandling". Vi vet f.eks. at Per er samboer med Lise og lar dem hente hverandres bøker. Men om Knut plutselig dukker opp og hevder han er samboer med Turid og vi aldri har sett ham før kan vi ikke ta det for god fisk og vil kreve at han oppretter et eget lånekort om han skal låne. Om han skal hente bøker for noen har vi forsåvidt godtatt det om han har med kortet og pin-koden, vi har det. Men ikke lån på ikke-eget kort. 0 Siter
Lillemus Skrevet 3. februar 2009 Skrevet 3. februar 2009 Åh, går det an? Koster det noe? Neida, det eneste som kreves er at biblioteket du er på er tilknyttet den nasjonale lånerdatabasen, ikke alle små bibliotek er det, men stadig flere. 0 Siter
Gjest lånehøna Skrevet 3. februar 2009 Skrevet 3. februar 2009 Neida, det eneste som kreves er at biblioteket du er på er tilknyttet den nasjonale lånerdatabasen, ikke alle små bibliotek er det, men stadig flere. Ok, takk for svar, da skal jeg ordne meg det. 0 Siter
BMS! Skrevet 3. februar 2009 Skrevet 3. februar 2009 Neida, det eneste som kreves er at biblioteket du er på er tilknyttet den nasjonale lånerdatabasen, ikke alle små bibliotek er det, men stadig flere. ''lånerdatabasen'' der slo dysleksien min ut for fult, jeg leste lånenerddatabasen..... Syns det var ett frekt ord å kalle det, bare fordi vi er glad i å lese ;-D *totalt latterkrampe* 0 Siter
Helmi Skrevet 3. februar 2009 Skrevet 3. februar 2009 På mindre steder / mindre bibliotek kjenner vi som jobber der lånerne etterhvert og det blir litt "forskjellsbehandling". Vi vet f.eks. at Per er samboer med Lise og lar dem hente hverandres bøker. Men om Knut plutselig dukker opp og hevder han er samboer med Turid og vi aldri har sett ham før kan vi ikke ta det for god fisk og vil kreve at han oppretter et eget lånekort om han skal låne. Om han skal hente bøker for noen har vi forsåvidt godtatt det om han har med kortet og pin-koden, vi har det. Men ikke lån på ikke-eget kort. Ingen PIN-kode her hos oss, på et fylkesbibliotek, til tross for bruk av nasjonalt lånekort. Men det kommer vel. 0 Siter
Lillemus Skrevet 3. februar 2009 Skrevet 3. februar 2009 Ingen PIN-kode her hos oss, på et fylkesbibliotek, til tross for bruk av nasjonalt lånekort. Men det kommer vel. Vi har vært nødt til å innføre det av hensyn til publikums "sikkerhet", men jeg må jo si at der noen er sylfrekke og låner på stjålte kort så er andre veldig naive og gidder ikke engang melde fra om at kortet er mistet... 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.