Gå til innhold

Å legge ut ungene på Facebook

Anbefalte innlegg

AneM1365380603
Skrevet

''Kun noen få skrullehuer ;-p''

Jeg aner virkelig ikke om det mange eller ikke, men skrullehuer finnes det mange av ;-)

''

Jeg aner virkelig ikke om det mange eller ikke, men skrullehuer finnes det mange av ;-)''

Et øyeblikk følte jeg meg truffet ;)

• Svar 53
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lotte :o)

14

• AneM1365380603

7

• BMS!

5

• henrikke71

4

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

''

Jeg aner virkelig ikke om det mange eller ikke, men skrullehuer finnes det mange av ;-)''

Et øyeblikk følte jeg meg truffet ;)

Overhode ikke slik jeg mente det ;-DDD

Haha, jeg er nok litt av en skrulle evnt. selv også :-)

AneM1365380603
Skrevet

Overhode ikke slik jeg mente det ;-DDD

Haha, jeg er nok litt av en skrulle evnt. selv også :-)

He he. Jeg trodde ikke at du mente meg, men jeg fant ut at jeg sikkert har visse trekk som mange mener er "skrullehode" ;o) I allefall føler jeg meg som et skikkelig skrullehode nå og da.

Onsdag1365380628
Skrevet

Jdeg synes det er koselig å se bilder på face-book og jeg tror ikke man kan nekte noen (med loven i hånd) å legge ut bilder. Når man laster opp må man huke av i en rubrikk at man er eier av bildene og har rett til å bruke dem. Det vil jeg tro at mannen din har dersom han har tatt dem selv.

Gjest intet navn nå
Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1233954132' post='4085867]

Jeg hvis en venn av deg tagger/kommenterer et bilde fra en annens album, blir det liggende på wall'en til din venn, slik at du kan se det. Men du har ikke adgang til å se alle de andre bildene venners venner måtte ha...?

Vel, det du nevner er jo ikke heldig, og det er mer enn 1 grunn til at jeg ikke har lagt ut bilder der av mine unger.

Vet ihvertfall at du kan velge å la kun utvalgte venner, alle venner, eller både venner OG venners venner se bildene.

I tillegg, hvis noen kommenterer et bilde, så får alle vennene opp dette bildet på sin wall. Hvis venner av disse vennene klikker seg inn på dette enkeltbildet, kan de også bla gjennom resten av bildene i det aktuelle albumet.

Regnestykke på sistnevnte: Hvis alle har 50 venner hver, får vennene opp et bilde fra albumet hans. Da kan de 50 vennene til hver enkelt venn i "første linje" klikke seg inn på albumet hans, og bildene av ungene blir dermed tilgjengelig for 50 ganger 50 = 2500 personer. (Så hvis alle har 100 venner hver, er vi plutselig oppe i 10 000 personer..)

Gjest intet navn nå
Skrevet

Jdeg synes det er koselig å se bilder på face-book og jeg tror ikke man kan nekte noen (med loven i hånd) å legge ut bilder. Når man laster opp må man huke av i en rubrikk at man er eier av bildene og har rett til å bruke dem. Det vil jeg tro at mannen din har dersom han har tatt dem selv.

Ja, men det er også en lov som sier at hvis personen som er avbildet er under 15 år, så må man ha samtykke fra de foresatte for å kunne legge ut bilder av dem.

På samme måte har man faktisk ikke lov å legge ut bilder av personer over 15 år, uten tilatelse fra dem.

Skrevet

Ja, men det er også en lov som sier at hvis personen som er avbildet er under 15 år, så må man ha samtykke fra de foresatte for å kunne legge ut bilder av dem.

På samme måte har man faktisk ikke lov å legge ut bilder av personer over 15 år, uten tilatelse fra dem.

Men han er jo foresatt, så da kan han vel gjøre det da?

Gjest intet navn nå
Skrevet

Men han er jo foresatt, så da kan han vel gjøre det da?

Ja, det er akkurat det jeg lurer på om han har anledning til. Når det gjelder mange andre ting, så må begge foreldre samtykke. Eksempler på dette kan være utstedelse av pass, eller utredning hos BUP.

Skrevet

Hvis loven er slik som du beskriver, vil jeg tro at det kreves begge foreldrenes samtykke.

Prøv i første omgang å si det klart til ham, at dette vil du ikke.

Hvis han ikke gir seg, kan du kanskje skrive til Facebook og si at det er lagt ut bilder uten ditt samtykke.

Gjest Silver Fairy
Skrevet

Du kan be ham lage en liste over de av vennene hans som skal få se bildene. Han kan merke albumet og angi at kun disse vennene skal få se det spesifikke albumet.

Skrevet

Kan du evt snakke med ham først og si at du ikke liker at han legger ut de bildene? Vil han i så fall respektere ønsket ditt?

Gjest intet navn nå
Skrevet

Kan du evt snakke med ham først og si at du ikke liker at han legger ut de bildene? Vil han i så fall respektere ønsket ditt?

Jeg kan (og skal) snakke med ham om det, men jeg tviler på at jeg får gjennomslag. Derfor kunne det vært kjekt å vite hva loven evt. sier om dette før jeg tar den samtalen.

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1233954132' post='4085867]

Jeg hvis en venn av deg tagger/kommenterer et bilde fra en annens album, blir det liggende på wall'en til din venn, slik at du kan se det. Men du har ikke adgang til å se alle de andre bildene venners venner måtte ha...?

Vel, det du nevner er jo ikke heldig, og det er mer enn 1 grunn til at jeg ikke har lagt ut bilder der av mine unger.

Det er fullstendig riktig at man ikke behøver være venner med folk for å kunne se bildene deres. Hvis man ikke innstiller at kun ens venner skal se bildene, kan alle på Facebook se dem. Jeg er veldig forsiktig med hvilke bilder jeg legger ut på Facebook og ville heller ikke hatt mine unger der hvis det var.

Skrevet

Jeg var inne på innstillingene her en dag, og jeg kan ikke huske jeg så noen taggesperre. Det skulle det vært!

Helt klart.

Skrevet

''Kun noen få skrullehuer ;-p''

Jeg aner virkelig ikke om det mange eller ikke, men skrullehuer finnes det mange av ;-)

Enig.

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1233954571' post='4085883]

Ok. Nok en grunn til å ikke legge ut bildene på Facebook-planeten. Glad jeg aldri har gjort det, da :-) Du får dem heller på mail, hehe!

Det går ikke an å legge inn tagge-sperre?

Jeg trodde at jeg bare kunne se album fra de som er mine venner.

Jo, du kan legge inn tagge-sperre i innstillinger, en god ting:)

Gjest annlovinda
Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1233954704' post='4085886]

Det er ikke mange som har helt åpen profil? Kun noen få skrullehuer ;-p

Jo, det er mange som har åpen profil fortsatt.

Skrevet

Vet ihvertfall at du kan velge å la kun utvalgte venner, alle venner, eller både venner OG venners venner se bildene.

I tillegg, hvis noen kommenterer et bilde, så får alle vennene opp dette bildet på sin wall. Hvis venner av disse vennene klikker seg inn på dette enkeltbildet, kan de også bla gjennom resten av bildene i det aktuelle albumet.

Regnestykke på sistnevnte: Hvis alle har 50 venner hver, får vennene opp et bilde fra albumet hans. Da kan de 50 vennene til hver enkelt venn i "første linje" klikke seg inn på albumet hans, og bildene av ungene blir dermed tilgjengelig for 50 ganger 50 = 2500 personer. (Så hvis alle har 100 venner hver, er vi plutselig oppe i 10 000 personer..)

''Vet ihvertfall at du kan velge å la kun utvalgte venner, alle venner, eller både venner OG venners venner se bildene.''

Ja vel. Jeg var ikke klar over det med venners venner, men det er sikkert pga av at jeg ikke har sjekket det. Jeg har kun to bilder på min profil, og de er av meg selv.

Skrevet

Jo, du kan legge inn tagge-sperre i innstillinger, en god ting:)

Ok. Jeg har sikkert ikke lest det med små skrift.

Skrevet

Jo, det er mange som har åpen profil fortsatt.

De er ikke veldig smarte....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...