Gå til innhold

Kontrastvæske - vond smak?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi på 7,5 skal ta røntgenbilde av magesekken på onsdag, og må da drikke kontrastvæske. Hvordan er smaken på dette? Hvor mye må hun drikke?

Smaker det helt pyton tro? Litt greit å være forberedt på det. Det blir mormor som skal følge henne, håper det går greit...

Onsdag1365380628
Skrevet

Hvis det er flytende klar kontrastvæske smaker den ikke så verst. Men det finnes noe kontrastgrøt, den er hvit og tjukk. Jeg har ikke smakt den, men den ser ikke god ut..Håper det går bra. Lykke til.

Skrevet

Hvis det er flytende klar kontrastvæske smaker den ikke så verst. Men det finnes noe kontrastgrøt, den er hvit og tjukk. Jeg har ikke smakt den, men den ser ikke god ut..Håper det går bra. Lykke til.

Er det "godt nok" å sende mormor med henne, eller burde en av oss foreldre være med, tror du?

Den timen passet absolutt ikke for noen av oss, så da må vi evt be om ny time...

Gjest Shira :o)
Skrevet

Tja, det smaker ikke direkte godt, men ikke direkte vondt heller.

Fokuser ikke på at det kan smake vondt, men at dette går fint. Hør om hun kan drikke noen slurker vann innimellom for å få smaken bort, jeg husker ikke om jeg kunne det. Sløvt av meg å ikke huske, for jeg har jo gjort dette mange ganger, men nå skal jeg bare drikke vann før undersøkelsene.

Du kan ta en telefon til røntgenavdeling dersom du vil, og snakke med dem om kontrastvæsken. Der kan nok få noen gode råd dersom hun ikke skulle få problemer med å få det i seg.

Jeg har sett mange som bare drikker det rett ned uten noe om og men. jeg er pingle på alt som skal drikkes og må ta små slurker.

Onsdag1365380628
Skrevet

Er det "godt nok" å sende mormor med henne, eller burde en av oss foreldre være med, tror du?

Den timen passet absolutt ikke for noen av oss, så da må vi evt be om ny time...

Mormor er god nok, om vesla er trygg på henne mener jeg. Ofte går ting bedre uten foreldre tilstede. Og det er kjekt å få benyttet seg av timen man sikkert har ventet en stund på, en ny time som passer for mor eller far kan være langt framme i tid. Dette går nok bra.

Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1234217923' post='4088943]

Tja, det smaker ikke direkte godt, men ikke direkte vondt heller.

Fokuser ikke på at det kan smake vondt, men at dette går fint. Hør om hun kan drikke noen slurker vann innimellom for å få smaken bort, jeg husker ikke om jeg kunne det. Sløvt av meg å ikke huske, for jeg har jo gjort dette mange ganger, men nå skal jeg bare drikke vann før undersøkelsene.

Du kan ta en telefon til røntgenavdeling dersom du vil, og snakke med dem om kontrastvæsken. Der kan nok få noen gode råd dersom hun ikke skulle få problemer med å få det i seg.

Jeg har sett mange som bare drikker det rett ned uten noe om og men. jeg er pingle på alt som skal drikkes og må ta små slurker.

Hun er vant til medisiner (astmaspray og svelge tabletter og kapsler), men hun har ikke tatt mye flytende. håper det går greit. Skal ringe dem i morgen, ja!

Håper bare det går greit med mormor. Skulle ønske jeg kunne vært med, men det går absolutt ikke. Tror jeg har vært med henne på alt av legeting og sykehusgreier, men jeg svikter denne gangen....

Skrevet

Mormor er god nok, om vesla er trygg på henne mener jeg. Ofte går ting bedre uten foreldre tilstede. Og det er kjekt å få benyttet seg av timen man sikkert har ventet en stund på, en ny time som passer for mor eller far kan være langt framme i tid. Dette går nok bra.

Takk for svar :-)

Gjest annlovinda
Skrevet

Hun er vant til medisiner (astmaspray og svelge tabletter og kapsler), men hun har ikke tatt mye flytende. håper det går greit. Skal ringe dem i morgen, ja!

Håper bare det går greit med mormor. Skulle ønske jeg kunne vært med, men det går absolutt ikke. Tror jeg har vært med henne på alt av legeting og sykehusgreier, men jeg svikter denne gangen....

Vil tro at mormor er en helt ok erstatning for dere foreldre. Mormor er gjerne en person barna er trygge på og vant til å være sammen med. Så det synes jeg ikke du skal bekymre deg noe for.

Jeg har måttet drikke kontrastvæske en gang, gikk bedre enn jeg trodde, smakte ikke direkte godt, men heller ikke veldig vondt. Lykke til til jenta di.

Skrevet

Vil tro at mormor er en helt ok erstatning for dere foreldre. Mormor er gjerne en person barna er trygge på og vant til å være sammen med. Så det synes jeg ikke du skal bekymre deg noe for.

Jeg har måttet drikke kontrastvæske en gang, gikk bedre enn jeg trodde, smakte ikke direkte godt, men heller ikke veldig vondt. Lykke til til jenta di.

Takk for det!

Skrevet

Du svikter ikke, mormor er jo med :o)

Hvis hun vet at hun må drikke det, så går det nok greitt, mtp at hun er vant med å ta medisiner. Guttungen her svelger ned alt på rappen, jeg er mer pingle. Jeg lar han dog aldri merke noe til at jeg er pinglete, slik at ikke han plutselig skal følge i mine fotspor ;o)

Lykke til på onsdag. Det går nok fint, personalet er vant med dette, og har nok sikkert noen tips i ermet om det skulle trengs.

Skrevet

Jeg tok røntgen av magen når jeg var rundt 10-12 år gammel og syntes ikke drikken var spesielt god ;) Problemet var at jeg måtte drikke så mye. Hadde det vært bare litt, så hadde det ikke vært noe problem. Godt mulig det er en annen type de bruker nå.

Skrevet

Mellomstejenta mi er kresen på det meste, så hvis det er noe hun MÅ ha i seg, så har hun funnet ut at det beste er å holde for nesen når hun drikker det. Da går det greit :) Kanskje du kan tipse datteren din om den muligheten (hvis hun da ikke blir mer forutinntatt mht smaken ;-))

AneM1365380603
Skrevet

Min erfaring er at de godtar alt de blir bedt om av legene, men de tar det kraftig ut på foreldrene etterpå. Her blir det kanskje mormor som får det....

Det er uansett fint å forberede henne på smaken.

Skrevet

Neida.. :) Hun kasn få med anis-smak eller uten smak tror jeg.. Liker hun lakris går det jo bra. ER 1 liter tror jeg.. Jeg måtte i hvert fall ha i meg det. Var mye ja. Skal ned på en time. Og det skal drikkes jevnt over den timen. Går så bra så, dette klarer hun vettu-

Skrevet

Neida.. :) Hun kasn få med anis-smak eller uten smak tror jeg.. Liker hun lakris går det jo bra. ER 1 liter tror jeg.. Jeg måtte i hvert fall ha i meg det. Var mye ja. Skal ned på en time. Og det skal drikkes jevnt over den timen. Går så bra så, dette klarer hun vettu-

1 liter?!!!!!

Stakkars lille jenta mi.....

Men hun liker lakris, ja.

Skal ringe dem i dag og høre litt om hvordan det er.

Skrevet

1 liter?!!!!!

Stakkars lille jenta mi.....

Men hun liker lakris, ja.

Skal ringe dem i dag og høre litt om hvordan det er.

1 liter er jo til voksne, så det er godt mulig at hun skal drikke mindre.

Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1234253011' post='4089065]

1 liter er jo til voksne, så det er godt mulig at hun skal drikke mindre.

Håper det!

Skrevet

Jeg har vært med å blande ut kontrastvæske, og da ble det brukt vanlig, rød saft. Hun må nok være forberedt på å drikke en del.

Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1234512357' post='4091225]

Hvordan gikk det med henne?

Det gikk kjempefint! Hun gjorde akkurat slik hun ble bedt om, men hun syntes det var litt nifst med "den store rundingen" som kom mot henne... ;-) Gikk visst greit å drikke det, selv om det ikke smakte så godt.

De fant ikke noe unormalt på magesekken, men nå skal vi til legen hennes på tirsdag og høre med ham om det er noe mer å gjøre i forhold til refluksen hennes. Hun har prøvd ut divere medisiner i to år nå.

Takk for at du spurte!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...