Gå til innhold

Politi med hijab

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ingen som har diskutert dette her enda?

Hvordan i all verden kan de godta at én enkelt gruppe skal kunne bære uniform på en annen måte, enn alle andre? Dette er da virkelig ikke riktig??

Hva synes dere?

• Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Bookworm

10

• Mrs D

8

• Lillemus

6

• BMS!

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg synes ikke noe om det, uten at jeg egentlig gidder å engasjere meg med argumenter for og mot. Tror jeg vil få mindre respekt for en purk med hijab. Blir rett og slett litt kræsj

Skrevet

Det er diskutert her for noen uker siden tror jeg.

Jeg er fullstendig imot forslaget og sier meg enig med Arne Johannessen. Verdinøytralitet er helt grunnleggende i politiet, og det virker helt absurd å gi slipp på det prinsippet for å la folk gå med ulike religiøse hodeplagg.

Gjest vil være anonym nå...
Skrevet

Må si meg enig. Dette blir helt galt, syns jeg. Misforstå meg rett, jeg har ingenting imot at kvinner velger å bruke hijab, det må være et personlig valg. Men velger man dette må man bare avstå fra et yrke hvor nøytraliteten skal være et hovedpoeng. Og med bruk av hijab signaliserer man klart både religion og holdninger.

Og for ordens skyld Jeg tarSTERK AVSTAND fra FrP uttallelser i denne saken.

Skrevet

I utgangspunktet er jeg veldig for den personlige friheten til å velge å bruke hijab eller la være. Og jeg syns det har kommet ufattelig mange rare og stygge argumenter mot bruk av hijab og politiuniform. Særlig siden jeg deler denne motviljen, men ikke på langt nær kan stå inne for alle argumentene jeg hører.

''unifor'm a1 (gj fr fra lat., av uni- og form) ensartet, ikke individualisert, konform (fra nettordboka til uio)''

En uniform innføres i utgangspunktet for å utviske forskjeller. Vi ser ikke forskjell på fattig og rik, ung og gammel, mann og kvinne (ok - noen uniformer skiller mellom kjønn), europeer eller asiat eller andre grupper. Uniformen gir en ny type ordning - samtidig som den signaliserer nøytralitet mellom bærere av samme type uniform, så har også uniformene sitt eget rangssystem. Uniformene skal først og fremst signaliserer bærerens funksjon til omgivelsene samtidig som den visker ut informasjon om bæreren som person. Det er der min motforestilling mot hijaben kommer inn. Hvis vi først skal gå inn for uniformer som visker ut forskjeller og framhever funksjon framfor person, så forstår jeg ikke hvorfor det skal åpnes for å bruke symboler som signaliserer en konservativ religiøs tilhørighet i så stor grad.

Jeg vil ikke ha mindre respekt for en politi som bærer hijab. Men jeg liker ikke tanken på den provokasjonen det kan framkalle i mange sammenhenger. Det er en toleranseseier at hijab er innført, men jeg er redd det på sikt kan bli en hemsko i fhd til den enkelte, muslimske politikvinne, samt at det kan komme til å tirre fram mange stygge holdninger.

Skrevet

Jeg synes det er helt sykt!!!! Fatter ikke hva noen folk tenker med..

Skrevet

Politiuniformen skal være livssynsnøytral. Jeg synes dette er helt på trynet og at det ikke vitner om annet enn en islamisering av Norge. Liker det absolutt ikke.

Skrevet

Må si meg enig. Dette blir helt galt, syns jeg. Misforstå meg rett, jeg har ingenting imot at kvinner velger å bruke hijab, det må være et personlig valg. Men velger man dette må man bare avstå fra et yrke hvor nøytraliteten skal være et hovedpoeng. Og med bruk av hijab signaliserer man klart både religion og holdninger.

Og hva slags holdninger er det i alle dager man signaliserer ved å bære hijab?

Skrevet

Politiuniformen skal være livssynsnøytral. Jeg synes dette er helt på trynet og at det ikke vitner om annet enn en islamisering av Norge. Liker det absolutt ikke.

Det er nettopp det med at den skal være livssynsnøytral jeg også reagerer på. Storberget hadde store forklaringsproblemer da han på TV2-nyhetene måtte (prøvde) å sammenligne hijab med en jødestjerne (som forøvrig ikke kan brukes på uniform). Og det er her det hele ligger - man KAN ikke tillate hijab så lenge uniformen skal være livssynsnøytra.

Skrevet

Jeg synes det er helt sykt!!!! Fatter ikke hva noen folk tenker med..

Nettopp, jødesterjer kan man ikke ha på, eller buttons med "ja/nei til EU). Ergo kan man heller ikke bruke hijab til politiuniformen, fordi den skal være livssynsnøytral.

Skrevet

I utgangspunktet er jeg veldig for den personlige friheten til å velge å bruke hijab eller la være. Og jeg syns det har kommet ufattelig mange rare og stygge argumenter mot bruk av hijab og politiuniform. Særlig siden jeg deler denne motviljen, men ikke på langt nær kan stå inne for alle argumentene jeg hører.

''unifor'm a1 (gj fr fra lat., av uni- og form) ensartet, ikke individualisert, konform (fra nettordboka til uio)''

En uniform innføres i utgangspunktet for å utviske forskjeller. Vi ser ikke forskjell på fattig og rik, ung og gammel, mann og kvinne (ok - noen uniformer skiller mellom kjønn), europeer eller asiat eller andre grupper. Uniformen gir en ny type ordning - samtidig som den signaliserer nøytralitet mellom bærere av samme type uniform, så har også uniformene sitt eget rangssystem. Uniformene skal først og fremst signaliserer bærerens funksjon til omgivelsene samtidig som den visker ut informasjon om bæreren som person. Det er der min motforestilling mot hijaben kommer inn. Hvis vi først skal gå inn for uniformer som visker ut forskjeller og framhever funksjon framfor person, så forstår jeg ikke hvorfor det skal åpnes for å bruke symboler som signaliserer en konservativ religiøs tilhørighet i så stor grad.

Jeg vil ikke ha mindre respekt for en politi som bærer hijab. Men jeg liker ikke tanken på den provokasjonen det kan framkalle i mange sammenhenger. Det er en toleranseseier at hijab er innført, men jeg er redd det på sikt kan bli en hemsko i fhd til den enkelte, muslimske politikvinne, samt at det kan komme til å tirre fram mange stygge holdninger.

Hovedpoenget her (hvis man skal tillate at det brukes religiøse symboler med uniform) - er at da må alle religiøse symboler godkjennes. Ikke bare hijab - man må kunne bruke jødestjerne eller hva som helst annet - noe Storberget hadde store vansker med å forklare da det var helt klart at stjernen IKKE kan brukes på en uniform.

Skrevet

Det er dette som er så vanskelig. Jeg har heller ingen problemer med å godta og respektere at muslimske kvinner velger å bruke hijab - men det KAN ikke kombineres med en politiuniform (da må det i så fall bli lov til å bruke _alle slags_ religiøse symboler. Man kan ikke gi ett symbol fra én religion dispensasjon, og fortsatt forby de andre.

Skrevet

Man signaliserer konservative, religiøse holdninger. Jeg hadde ikke synsa det var ok om kristne jenter fra læstadianske miljø i Norge hadde insistert på å få bruke lange skjørt til uniformen heller.

Skrevet

Nettopp, jødesterjer kan man ikke ha på, eller buttons med "ja/nei til EU). Ergo kan man heller ikke bruke hijab til politiuniformen, fordi den skal være livssynsnøytral.

Nettopp!

Skrevet

Det er dette som er så vanskelig. Jeg har heller ingen problemer med å godta og respektere at muslimske kvinner velger å bruke hijab - men det KAN ikke kombineres med en politiuniform (da må det i så fall bli lov til å bruke _alle slags_ religiøse symboler. Man kan ikke gi ett symbol fra én religion dispensasjon, og fortsatt forby de andre.

"Det er dette som er så vanskelig. Jeg har heller ingen problemer med å godta og respektere at muslimske kvinner velger å bruke hijab - men det KAN ikke kombineres med en politiuniform (da må det i så fall bli lov til å bruke _alle slags_ religiøse symboler. Man kan ikke gi ett symbol fra én religion dispensasjon, og fortsatt forby de andre."

Helt enig med deg i det du sier her!

Skrevet

Man signaliserer konservative, religiøse holdninger. Jeg hadde ikke synsa det var ok om kristne jenter fra læstadianske miljø i Norge hadde insistert på å få bruke lange skjørt til uniformen heller.

Heisann, snakker om generalisering. Ja, man signaliserer religion. Nei, man signaliserer ikke at man er konservativ. Ikke alle damer med hijab er et offer for mannen sin og omgivelsene sine, mange ønsker å bruke det av egen fri vilje.

Skrevet

Man signaliserer at man er muslim, og uniformen skal være livsynsnøytral. Må man inn i en konflikt kan dette virke provoserende fremfor dempende på konfliktnivået.

Og rent personlig tror jeg at jeg ville ha problemer med å ta en kvinnelig politi med hijab helt alvorlig. Dette ville tatt fokuset bort fra den autoriteten politiet skal utstråle, og bare virke rart og uprofft. På samme måte som det ville være å møte en mannlig politibetjent med en meter langt skjegg og turban.

Skrevet

Heisann, snakker om generalisering. Ja, man signaliserer religion. Nei, man signaliserer ikke at man er konservativ. Ikke alle damer med hijab er et offer for mannen sin og omgivelsene sine, mange ønsker å bruke det av egen fri vilje.

'' Ikke alle damer med hijab er et offer for mannen sin og omgivelsene sine, mange ønsker å bruke det av egen fri vilje.''

Jeg har da ikke sagt noe om at de er ofre for mannen og omgivelsene?

Med konservativ holdning mener jeg at hvis det er så viktig for dem å bli politi, så _kan_ de faktisk velge bort hijaben. Det er, som du sier, mange som bruker den av fri vilje. Og om viljen til å bli politi er stor, så kan de faktisk velge å la være å bruke den også. Men det er et valg jeg mener de må gjøre - enten hijab eller politiuniform. Eller for læstadianske kvinner: Enten skjørt eller politiuniform.

Skrevet

Det er vel ikke det det er snakk om her heller. Her er det faktisk du som generaliserer og mener at alle som faktisk har en mening mot hijab til uniformen går ut fra at kvinner med hijab er undertrykket av sin mann.

En kvinne som er undertrykket av sin mann ville vel ikke få lov til å bli politi.

Skrevet

Personlig syns jeg ikke det gjør noe.

Jeg har verken noen store føleser verken for eller i mot.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...