Gå til innhold

Politi med hijab

Anbefalte innlegg

• Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Bookworm

10

• Mrs D

8

• Lillemus

6

• BMS!

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest annlovinda
Skrevet

En uniform skal være lik for alle. Synes ikke noe om at de skal kunne bruke hijab til uniformen sin.

Skrevet

Det er vel ikke det det er snakk om her heller. Her er det faktisk du som generaliserer og mener at alle som faktisk har en mening mot hijab til uniformen går ut fra at kvinner med hijab er undertrykket av sin mann.

En kvinne som er undertrykket av sin mann ville vel ikke få lov til å bli politi.

Nå får du nesten lese innlegget jeg svarte på da. Bikku skrev at man med hijab signaliserte konservative holdninger. Finnes ikke rom for ulike tolkninger av det innlegget jeg svarte på. så nei, jeg generaliserer ikke:-)

Skrevet

Nå får du nesten lese innlegget jeg svarte på da. Bikku skrev at man med hijab signaliserte konservative holdninger. Finnes ikke rom for ulike tolkninger av det innlegget jeg svarte på. så nei, jeg generaliserer ikke:-)

Da får du lese innlegget jeg skrev, og kanskje heller forklare hvofor du mener det _ikke_ signaliserer en konservativ, religiøs holdning? Det finnes da mange muslimske kvinner som velger å gå uten hijab også, særlig i uniformerte situasjoner

Gjest Pontiac
Skrevet

Jeg har ikke noe sans for at de skal tviholde på sine skikker boende her i Norge i det hele tatt.

I politiet skal de alle bruke lik uniform synes jeg, så enten får hijabfolka droppe hijaben eller så får de droppe politijobben.

Det er fanden snart ikke grenser her igjen.

Skrevet

Jeg var, uten å ha tenkt særlig på det, for hijab i politiet. Så ser jeg hva noen her skriver om at uniform skal være ensartet og religionsnøytral. Så etter å ha filosofert litt over hva en uniform skal gjenspeile ble jeg mot hijab til politiuniform.

Ser forresten at noen på facebook går i bresjen for at man skal kunne ha samelue til politiuniformen. :-D

Men helt seriøst, uniform skal altsså være ensartet og ikke vise noen spesiell tilhørighet hva religion angår. Så hvordan kan man godta hijab på det grunnlaget?

Skrevet

Jeg var, uten å ha tenkt særlig på det, for hijab i politiet. Så ser jeg hva noen her skriver om at uniform skal være ensartet og religionsnøytral. Så etter å ha filosofert litt over hva en uniform skal gjenspeile ble jeg mot hijab til politiuniform.

Ser forresten at noen på facebook går i bresjen for at man skal kunne ha samelue til politiuniformen. :-D

Men helt seriøst, uniform skal altsså være ensartet og ikke vise noen spesiell tilhørighet hva religion angår. Så hvordan kan man godta hijab på det grunnlaget?

Jeg vil gjerne bære koneskautet til trøndebunaden til politiuniformen min for å vise at jeg er trønder og at jeg tilhører mannen min. Er det greit? ;o) Er hijab greit så må jo andre "tilhørighets-greier" være det også.

Skrevet

Jeg vil gjerne bære koneskautet til trøndebunaden til politiuniformen min for å vise at jeg er trønder og at jeg tilhører mannen min. Er det greit? ;o) Er hijab greit så må jo andre "tilhørighets-greier" være det også.

Hehe.

Og jeg syns jo den der lille kalotten jeg aldri husker heter, den som jøder bruker kunne passe fint til politiuniform. Er jo til og med mer diskret enn hijab. Og hatten til disse ultraortodokse jødene med korketrekkere, hvorfor ikke den?

Skrevet

Hovedpoenget her (hvis man skal tillate at det brukes religiøse symboler med uniform) - er at da må alle religiøse symboler godkjennes. Ikke bare hijab - man må kunne bruke jødestjerne eller hva som helst annet - noe Storberget hadde store vansker med å forklare da det var helt klart at stjernen IKKE kan brukes på en uniform.

Det med jødestjerne syns jeg er et dårlig eksempel uansett. Her er det snakk om hodeplagg, ikke merker eller buttons til å feste på selve uniformen.

Skrevet

Det med jødestjerne syns jeg er et dårlig eksempel uansett. Her er det snakk om hodeplagg, ikke merker eller buttons til å feste på selve uniformen.

Enig.

Jeg er sikker på at ingen bryr som om en kristen som har ett kors i halskjedet.

Men jeg er nøytral i saken jeg da, selvutnevnt Sveits ;-D

Gjest høstløv
Skrevet

Jenter ruker hijab, for at gutter/menn ikke skal se håret deres, og få lyst på dem.

Hvordan kan disse jentene være med til å arrestere gutter/menn og være med til fysisk å ta i gutter/menn sette håndjern på de og slike ting, når disse ikke tilhører familien, hvis det er så viktig å gjemme håret for fremmede gutter/menn?

Jeg skjønner ikke poenget, de må ikke vise håret sitt for de arresterte, men de kan godt ta i de, arrestere de, sette håndjern på de, og fysisk slepe dem inn i politibilen.

Skrevet

Og det er nettopp det du skriver som er poenget. Det er pga uniformens hensikt jeg er imot hijab til, ikke hijaben i seg selv.

Skrevet

Det spiller overhodet ingen rolle hvor på kroppen merket settes, hvis en person er i uniform - skal man ikke ha verken hijab, samelue eller jødrestjerne til.

Skrevet

Jenter ruker hijab, for at gutter/menn ikke skal se håret deres, og få lyst på dem.

Hvordan kan disse jentene være med til å arrestere gutter/menn og være med til fysisk å ta i gutter/menn sette håndjern på de og slike ting, når disse ikke tilhører familien, hvis det er så viktig å gjemme håret for fremmede gutter/menn?

Jeg skjønner ikke poenget, de må ikke vise håret sitt for de arresterte, men de kan godt ta i de, arrestere de, sette håndjern på de, og fysisk slepe dem inn i politibilen.

Det samme lurer jeg på - muslimske kvinner har ikke akkurat ubegrenset frihet, hvordan vil religionen forøvrig påvirke deres mulighet til å utøve politiyrket....

Skrevet

Forresten kan du ikke bruke koneskautet, du er ikke gift. Muhaha... ;-)

Skrevet

Forresten kan du ikke bruke koneskautet, du er ikke gift. Muhaha... ;-)

Da får jeg bruke pikelua da. ;o)

Skrevet

Når religionen står høyest for en person, kan en ikke være politi. Tenk bare på alt en med hijab vil kreve av div. ting. Keg blir helt satt ut at det overhodet kan være mulig å forslå at Politi med hijab er greit. det er overhodet ikke greit. Husker for litt siden at det var en jødisk lærer som hadde ett kors hengende rundt halsen, dette måtte han fjerne, da det ikke var greit. Skal Hijab liksom være helt greit??? nei takk og atter nei takk

Skrevet

Når religionen står høyest for en person, kan en ikke være politi. Tenk bare på alt en med hijab vil kreve av div. ting. Keg blir helt satt ut at det overhodet kan være mulig å forslå at Politi med hijab er greit. det er overhodet ikke greit. Husker for litt siden at det var en jødisk lærer som hadde ett kors hengende rundt halsen, dette måtte han fjerne, da det ikke var greit. Skal Hijab liksom være helt greit??? nei takk og atter nei takk

''Husker for litt siden at det var en jødisk lærer som hadde ett kors hengende rundt halsen, ''

?? Hva skulle en jøde med et kors? Sikker på at du husker riktig?

Gjest bik bok
Skrevet

Man signaliserer at man er muslim, og uniformen skal være livsynsnøytral. Må man inn i en konflikt kan dette virke provoserende fremfor dempende på konfliktnivået.

Og rent personlig tror jeg at jeg ville ha problemer med å ta en kvinnelig politi med hijab helt alvorlig. Dette ville tatt fokuset bort fra den autoriteten politiet skal utstråle, og bare virke rart og uprofft. På samme måte som det ville være å møte en mannlig politibetjent med en meter langt skjegg og turban.

Enig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...