Gå til innhold

Prøver på slanking, men klarer ikke helt...

Anbefalte innlegg

Gjest motstå fristelsen, nei...
Skrevet

Jeg prøver og slanke meg litt, men får det ikke helt til.

Jeg er i en meget depressiv periode og det sliter på humør og hode/nakke/kropp, dessuten veier jeg noen kilo for mye og har en stor "pølse" rundt magen!

Jeg har blitt flink til å løpe på tredemølle 4-5 ganger i uken, jeg jogger i 10 min og tar 30 situps og 30 andre mageøvelser (vet ikke hva det kalles) rett etter løpingen...

Men problemet mitt er at jeg ikke klarer å slutte med småspising av godis. Jeg spiser ca 5-7 smågodt-ting fra posen hver dag, og jeg drikker ca 1 liter pepsi max om dagen.

Er det noe poeng i å drive med denne treningen når jeg ikke klarer å slutte med godteri? Og er 5-7 smågodteri mye? Kan jeg "unne" meg det lissom?

Jeg er som sagt veldig deprimert for tiden og trøster meg mye med godisen og brusen, veldig vanskelig og venne...

Jeg sluttet i tillegg med å røyke for 1 år siden, før det spiste jeg ikke godis i det hele tatt, men dette erstatter liksom røyken, og det er jo bedre å spise litt godis enn å røyke?

Hjelp meg noen...

Skrevet

Løp gjerne litt mer enn 10 min, øk på et par mintter annenhver gang så det blir litt lengre til slutt. :o) Men det er helt klart i matveien det er mest å hente om man skal ned i vekt.

Skrevet

''Jeg har blitt flink til å løpe på tredemølle 4-5 ganger i uken, jeg jogger i 10 min og tar 30 situps og 30 andre mageøvelser (vet ikke hva det kalles) rett etter løpingen...''

Det er rett og slette imponerende!

''Men problemet mitt er at jeg ikke klarer å slutte med småspising av godis. Jeg spiser ca 5-7 smågodt-ting fra posen hver dag,''

Det kan du fint unne deg.

''og jeg drikker ca 1 liter pepsi max om dagen.''

Den bør du bytte ut mot fks. farris.

''Er det noe poeng i å drive med denne treningen når jeg ikke klarer å slutte med godteri?''

Ja absolutt!!!

''Og er 5-7 smågodteri mye?''

Nei det er ikkje mye.

''Kan jeg "unne" meg det lissom?''

Ja.

''Jeg er som sagt veldig deprimert for tiden og trøster meg mye med godisen og brusen, veldig vanskelig og venne...''

Kutt pepsien, om du klarer å ta av noen kilo så blir sikkert depresjonen mindre også...?

Ps! Eg kutta Cola & Snop for over tre uker siden, og har siden den gang tatt av 5 kg, og "missta" 9 cm rundt livet.

Lykke til.

Skrevet

Du er jo flink til å trene! Ang. mat/sukker: prøv å drikke et stort glass vann hver gang du har lyst på noe. Gå og puss tennene, sånn at du liksom markerer at her er det ikke noe spising på en stund. Så får du heller prøve å finne andre måter å trøste deg på. Det er lett å kjenne seg sulten når man trenger trøst, og lett å føle at man MÅ bare ha noe. Men lykke til, så går det nok bra!

Skrevet

Du er flink som trener da : )

Det er jo bra for både kropp og sjel.

Skrevet

Du bør løpe lenger enn 10 minutter, det er veldig kort. Selvfølgelig bedre enn ingenting, men du får neppe den kjempestore effekten ut av det. Dessuten bør du variere treningen. Er det noen gruppetimer du kan være med på på treningssenteret ditt? Spinning, aerobic og liknende. Eller gå deg en skitur i helgen (eller på kvelden hvis du har lysløype i nærheten). Litt mer variert trening vil nok hjelpe mer på humøret.

Prøv å kutte ned antallet godisbiter til 3-4 om dagen. Og så slutter du å kjøpe det slik at du ikke har det liggende i skapet.

Pepsi max må du bare kutte ut. Det er virkelig ikke bra for kroppen. En ny undersøkelse påstår dessuten at lettbrus med aspartam har samme effekt på kroppen som vanlig sukkerholdig brus. Det er heller ikke bra for tennene.

Skrevet

Oi, du er jammen flink, jeg har ikke klart å komme i gang med _noe_ av det der. Så hvordan skulle jeg gi råd, liksom.... ;o) Kankskje du kunne gå raskt på tredemølle istedet for å jogge, da holder du ut lenger? Se på tv samtidig? Misunner deg litt som har klart å sparke seg sjøl i ræva..

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Flott innsats! Jogging så ofte er veldig bra! Etterhvert så kan du kanskje øke tiden litt noen av gangene?

6-7 godis er ikke så voldsomt. Er du i tvil, så kan du kanskje ta en times ekstra trim-tur i uka som kompensasjon på godisen?

Det du evt også kan gjøre er å se nøyere på kostholdet om dagen. Kanskje går det ann å erstatte noe av den vanlige maten med grønnsaker og rent kjøtt/fisk/egg?

Synes ellers du har jobbet godt. Kuttet ut røyk, tatt deg i nakken og fått i gang jogging etc så ofte. Veldig bra :-)

Gjest boboskar
Skrevet

''Jeg har blitt flink til å løpe på tredemølle 4-5 ganger i uken, jeg jogger i 10 min og tar 30 situps og 30 andre mageøvelser (vet ikke hva det kalles) rett etter løpingen...''

Det er rett og slette imponerende!

''Men problemet mitt er at jeg ikke klarer å slutte med småspising av godis. Jeg spiser ca 5-7 smågodt-ting fra posen hver dag,''

Det kan du fint unne deg.

''og jeg drikker ca 1 liter pepsi max om dagen.''

Den bør du bytte ut mot fks. farris.

''Er det noe poeng i å drive med denne treningen når jeg ikke klarer å slutte med godteri?''

Ja absolutt!!!

''Og er 5-7 smågodteri mye?''

Nei det er ikkje mye.

''Kan jeg "unne" meg det lissom?''

Ja.

''Jeg er som sagt veldig deprimert for tiden og trøster meg mye med godisen og brusen, veldig vanskelig og venne...''

Kutt pepsien, om du klarer å ta av noen kilo så blir sikkert depresjonen mindre også...?

Ps! Eg kutta Cola & Snop for over tre uker siden, og har siden den gang tatt av 5 kg, og "missta" 9 cm rundt livet.

Lykke til.

Det er vel heller tvilsomt at det er Pepsi MAX som gjør at h*n legger på seg. Jeg ville nok heller sett på hva annet h*n stapper i kjeften.

kjerringskinn
Skrevet

Du bør løpe lenger enn 10 minutter, det er veldig kort. Selvfølgelig bedre enn ingenting, men du får neppe den kjempestore effekten ut av det. Dessuten bør du variere treningen. Er det noen gruppetimer du kan være med på på treningssenteret ditt? Spinning, aerobic og liknende. Eller gå deg en skitur i helgen (eller på kvelden hvis du har lysløype i nærheten). Litt mer variert trening vil nok hjelpe mer på humøret.

Prøv å kutte ned antallet godisbiter til 3-4 om dagen. Og så slutter du å kjøpe det slik at du ikke har det liggende i skapet.

Pepsi max må du bare kutte ut. Det er virkelig ikke bra for kroppen. En ny undersøkelse påstår dessuten at lettbrus med aspartam har samme effekt på kroppen som vanlig sukkerholdig brus. Det er heller ikke bra for tennene.

Aspartam har ikke innvirkning på blodsukkeret, men alle kunstige søtningsmidler som ender på -ol omdannes til sukkeralkoholer og har samme innvirkning på blodsukker og insulinproduksjon som vanlig sukker.

Sorbitol, Mannitol, Xylitol, Maltitol og glykosesirup er jevngodt med vanlig sukker.

Skrevet

Det er vel heller tvilsomt at det er Pepsi MAX som gjør at h*n legger på seg. Jeg ville nok heller sett på hva annet h*n stapper i kjeften.

''Jeg ville nok heller sett på hva annet h*n stapper i kjeften.''

Det stod det ingenting om i innlegget, så da antok eg at det var ett normalt kosthold.

Gjest ViViola
Skrevet

''Jeg prøver og slanke meg litt, men får det ikke helt til. Jeg er i en meget depressiv periode og det sliter på humør og hode/nakke/kropp, dessuten veier jeg noen kilo for mye og har en stor "pølse" rundt magen!''

Magen er et problemområde for svært mange (kvinner), og det er gjerne det siste som forsvinner når man slanker seg... Kjipt - I know!

Kjempebra at du har funnet en rytme på treningen, men det er nok dessverre slik at du ikke rekker å forbrenne all verdens på den tiden du bruker... 10 minutter jogging er som oppvarming å regne, du forbrenner kanskje ikke 100 kalorier engang (litt avhengig av formen, så klart).

Hva med å øke lengden på joggingen sånn smått om senn? Eventuelt legge på litt motstand (oppoverbakke)? I går løp jeg 6 km på tredemølla, hvorav drøyt 3 var i tildels god motbakke, og da forbrente jeg snaut 400 kalorier. Hvis du ikke orker å løpe, så gå i raskt tempo.

''Men problemet mitt er at jeg ikke klarer å slutte med småspising av godis. Jeg spiser ca 5-7 smågodt-ting fra posen hver dag, og jeg drikker ca 1 liter pepsi max om dagen.''

Smågodt inneholder endel kalorier, og hvis du vil vite mer nøyaktig hva du spiser kan du veie og regne ut: Skumgodis 330 kalorier pr 100 gram, småsjokolade 535, smågodt uten sjokolade 370. Så har du en pekepinn.

''Er det noe poeng i å drive med denne treningen når jeg ikke klarer å slutte med godteri? Og er 5-7 smågodteri mye? Kan jeg "unne" meg det lissom?''

Selvfølgelig er det et poeng å trene - uansett hva man spiser! :-)

Kanskje du kan snu litt på vanene? I steden for godis på vanlige dager kan du ta vaniljeyoghurt og blande med kanel, kanskje? Ta en håndfull druer? En banan? Og som drikke: Hvis du må ha noe som bruser, så kan du blande sukkerfri saft i blåfarris.

''Jeg sluttet i tillegg med å røyke for 1 år siden, før det spiste jeg ikke godis i det hele tatt, men dette erstatter liksom røyken, og det er jo bedre å spise litt godis enn å røyke?''

Selvfølgelig er det bedre med litt godis enn røyk, men siden du har vært så tøff èn gang, så er jeg sikker på at du greier godiskutt også! :-)

Du skriver lite om hva du spiser. Det er gjerne resten av dagen som avgjør vekta. Jeg tipper du omtrent trimmer bort smågodtkaloriene, så jeg ville nok kikket nærmere på hele dagens kosthold.

Lykke til!

Skrevet

Aspartam har ikke innvirkning på blodsukkeret, men alle kunstige søtningsmidler som ender på -ol omdannes til sukkeralkoholer og har samme innvirkning på blodsukker og insulinproduksjon som vanlig sukker.

Sorbitol, Mannitol, Xylitol, Maltitol og glykosesirup er jevngodt med vanlig sukker.

Hmm, ja, akkurat det kan jeg ikke noe om, men jeg hørte fra en bekjent som jobber innen faget at det nettopp er publisert noen undersøkelser som viser at aspartam gjør at kroppen produserer like mye kalorier som vanlig sukker.

Jeg vet nå ikke jeg, håper ikke det stemmer. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...