Gå til innhold

Å ta tempen under armen

Anbefalte innlegg

Gjest feberguri
Skrevet

Skal man legge til eller trekke i fra fem streker om man måler temperaturen under armen?

Gjest feberguri
Skrevet

Legge til.

Takk for svar. Har alltid trodd det samme selv men så sto det et sted på nettet at jeg skulle trekke i fra. Nå har jeg lest to andre steder også etter google søk og der står det det samme som du hevder så da tror jeg også at det stemmer.

Skrevet

Takk for svar. Har alltid trodd det samme selv men så sto det et sted på nettet at jeg skulle trekke i fra. Nå har jeg lest to andre steder også etter google søk og der står det det samme som du hevder så da tror jeg også at det stemmer.

Jeg googlet også i dag og ble kjempeforvirret, var det dette du leste?

''For det første litt om feber.

Temperaturer over 38 grader, målt rektalt, regnes som feber. Måler man i munnen, må man ha verdier over 38,5 for å kalle det feber.

Målinger i armhule og ører er så unøyaktige at de skal ikke brukes.

Jeg lurer da på om dine målinger som går opp til 38,5, er målt rektalt eller i munn. For hvis de ikke er målt rektalt, så har du egentlig knapt nok feber''

Måtte virkelig tenke et øyeblikk, det var jo en lege som hadde skrevet det liksom..

Skrevet

Temperaturer over 38 grader, målt rektalt, regnes som feber. Måler man i munnen, må man ha verdier over 38,5 for å kalle det feber.

Jeg lurer da på om dine målinger som går opp til 38,5, er målt rektalt eller i munn. For hvis de ikke er målt rektalt, så har du egentlig knapt nok feber''

Måtte virkelig tenke et øyeblikk, det var jo en lege som hadde skrevet det liksom..

Dette er derfor man skal huske å måle sin normaltemratur når man er frisk, for å få eksakt hvor mye feber man evnt. har :-)

Skrevet

Den viser jo ikke _høyere_ temp enn det som er reelt da:-)

Gjest Auroria
Skrevet

Det er logisk nok varmere i rectum enn i munnen. Derfor skal du legge til en halv grad dersom du måler tp i munnen.

Din normale kroppstemp er ellers også med å avgjør hvor mye feber du har.

Jeg har feks som regel rundt 36 grader i normal kroppstemp. 37,8 blir feks derfor feber til å være meg.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Hva var det som var uklart der? Det betyr bare at du må legge til 0.5 grader når du måler tempen andre steder enn i stumpen, og at de andre målingene i tillegg er for unøyaktige.

Skrevet

Hva var det som var uklart der? Det betyr bare at du må legge til 0.5 grader når du måler tempen andre steder enn i stumpen, og at de andre målingene i tillegg er for unøyaktige.

Kommer an på hvordan man skal tolke denne setningen:

''Måler man i munnen, må man ha verdier over 38,5 for å kalle det feber.''

Spørsmålet er da om 38,5 er det man har målt i munnen FØR man legger på 0,5 eller om 38,5 er etter at man har plusset på.

Måten det er skrevet på, ser ut til at det er det første som menes, men det eneste logiske er jo at det er det siste.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Kommer an på hvordan man skal tolke denne setningen:

''Måler man i munnen, må man ha verdier over 38,5 for å kalle det feber.''

Spørsmålet er da om 38,5 er det man har målt i munnen FØR man legger på 0,5 eller om 38,5 er etter at man har plusset på.

Måten det er skrevet på, ser ut til at det er det første som menes, men det eneste logiske er jo at det er det siste.

Jeg synes det er helt klart at det må være 38.5 FØR man legger til noe. Det står jo "målt", ikke "målt og lagt til".

Skrevet

Jeg synes det er helt klart at det må være 38.5 FØR man legger til noe. Det står jo "målt", ikke "målt og lagt til".

Jo, jeg er helt enig i at det er slik det står ordrett, men hva slags logikk blir det i svaret da?

Nen når man legger til 0,5 etterpå, får man jo 39. det er litt rart å si at 38 grader i baken er feber, mens det må være 38,5+0,5 før det er feber målt i munnen.

Hvis den reelle kroppstemperaturen er 38, skulle jo en munnmåling vist 37,5 før man legger til de 0,5 som man må legge til for å korrigere.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...